امامزاده‌ای که گوشتش را خوردند!

در ایام قدیم، امور اجتماعی و مالی «سادات» توسط سرپرستی که او را «نَقیب» می‌خواندند به شکل رسمی و متعارف در جامعۀ اسلامی اداره می‌شد.
کد خبر: ۱۲۶۹۴۹۶
|
۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ 03 November 2024
|
3852 بازدید
|
۳

امامزاده‌ای که گوشتش را خوردند!

به گزارش تابناک، یکی از این نقباء در قرن هفتم و هشتم هجری، «سید تاج الدین آوی» بود که از نسبت «آوی» وی دریافت می‌شود که به شهر کهن «آوه» در نزدیکی «ساوه» -در استان مرکزی امروزی- منسوب و احتمالاً زادگاه او و تعدادی از اجدادش بوده است.


 همین طور با بررسی دودمان وی از حیث اصل و نسب در متون قدیمی معلوم می‌شود که او از اَحفاد و نوادگان امام سجاد (ع) -با ۱۶ واسطه-بوده است. سید تاج الدین در زمان «اولْجایتو» -سلطان محمد خدابنده (م.۷۱۶ ق.)، از سلاطین مشهور و مسلمان مغول- عهده دار منصب شامخ نقیب النقبای سادات -بالاترین منصب نقابت- از سوی حکومت «ایلخانیان» شد و مدت اندکی تا زمان مرگ، متولی این مقام بود.


تصویرمنسوب به مزار او را در شهر «کوت»، در دو فرسخی شهر «بغداد» در بالای مطلب مشاهده می‌نمایید؛
 
«ابن عِنَبَه» (م.۸۲۸ ق.)، تاریخ نگار و نسب شناس شناخته شدۀ شیعه و همچنین از ذریۀ گرانقدر رسول خدا و از جملۀ سادات معزز، کتابی ارزشمند از خویش موسوم به «عُمدة الطالب فی أَنساب آل ابی طالب (ع)» برای آیندگان به یادگار گذاشته است که در خصوص انساب و خاندان‌های سادات گرامی و رفع برخی شبهات و معضلات در این زمینه می‌باشد.
 
او در این کتاب از اعتقاد و ارادت سلطان محمد خدا بنده به سید تاج الدین یاد نموده و تصریح کرده که به سبب این عنایت، او را نقیب النقباء در مناطق عراق، ری، خراسان و فارس و دیگر ممالک تحت امر خویش قرار داده بود. 


از جمله اقدامات سید تاج الدین این بوده است که ورود یهودیان را به مقبرۀ «ذو الکِفل» نبی (ع) -از پیامبران بنی اسرائیل- که بین شهر «حِلَّه» و «کوفه» در عراق قرار دارد و پیشتر زیارتگاه یهودیان بوده در زمان نقابت خویش ممنوع ساخت و سپس در آن منبری نهاد و نماز جماعت و نماز جمعه به سنت مسلمانی در آنجا برپا نمود.


«خواجه رشید الدین فضل الله هَمَدانی» (م.۷۱۸ ق.) وزیر سلطان محمد خدا بنده که ظاهراً یهودیِ مسلمان شده بود؛ یکی از سادات منحرف از حیث فکری را تطمیع نمود و او به طمع رسیدن به مقام نقابت سادات منطقۀ «عِراق»، سید تاج الدین و دو فرزندش را هم زمان به قتل رساند. [۱]با این بیان، ابن عِنَبَه از کیفیت و رفتار فجیع برخی بعد از مرگ «سید تاج الدین آوی» در کتاب خویش پرده برداشته و چنین گزارش داده است؛


«.. و أظهر أعوام بغداد و الحنابلة التشفی بالسید تاج الدین و قطعوه قطعاً و أکلوا لحمه و نتفوا شعره و بیعت الطاقة من شعر لحیته بدینار...» [۲]

(.. [در سال ۷۱۱ هجری قمری]، «عامه» (غیر شیعیان) [ساکنِ شهر]«بغداد» از جمله «حَنبَلی ها» از [قتل و کشته شدن]«سید تاج الدین» آرامش خاطر پیدا کردند و جسد او را تکه تکه کردند و گوشت او را خوردند و موی وی را کندند و هر تار مویِ ریش او را به یک دینار فروختند!)

امامزاده‌ای که گوشتش را خوردند!


به هر روی، این گزارش تاریخی، مدرکی صریح در زمینۀ آدمخواری در قرن هشتم هجری میان مسلمانان با رویکرد انتقام جویانه و کینه ورزانه است.

پی نوشت
[۱]عمدة الطالب فی أنساب آل ابی طالب، ص ۳۱۳ [۲]پیشین، ص ۳۱۴.

دکتر سید مرتضی میرسراجی (دکترای تخصصی الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث و مدرس گروه معارف دانشگاه)

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۳
بنده خدا پس چه چیزی از او دفن شده ؟!!!! اگه او را خوردند ؟!!!
پاسخ ها
حمید
| United States of America |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۳
استخوانشو دور ننداختند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۳
این متن تعریف از او بود یا تخریب؟ طرف ورود یهودی ها رو به مقبره پیامبرشان ممنوع کرده و اونجا رو تبدیل به مسجد کرده بعدش چه کسی برای موی یک مرده یک دینار پول میده
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟