در این میان، دو خودروی شاهین پلاس از سایپا و تارا اتومات V4 از ایران خودرو، بهعنوان محصولات بهروز این دو شرکت، وارد میدان رقابت شدهاند. این دو خودرو که در بسیاری از ویژگیها به هم شباهت دارند، با تفاوتهای جزیی می توانند تجربه های متفاوتی را برای خریداران رقم بزنند.
در حالی که محبوبیت خودروهای کراساوور در ایران در حال افزایش است، هنوز خودروهای سدان بهویژه در ردههای اقتصادی، جایگاه مهمی در بازار دارند. شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4 هر دو با موتورهایی بر پایه TU5 که یکی از پیشرانههای شناخته شده در ایران است به بازار عرضه شدهاند. در این مقاله، قصد داریم به سوال تارا اتوماتیک بخریم یا شاهین پلاس؟ پاسخ دهیم و ببینیم که کدام یک از آنها گزینه بهتری برای خرید محسوب میشوند.
شاهین پلاس از پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 بهره می برد که توانایی تولید ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در طرف دیگر، تارا V4 با پیشرانه TU5P که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، که هر دو موتور ME16 و موتور TU5P بر پایه موتور TU5 پژو توسعه یافته اند. همچنین هر دو خودرو تارا اتوماتیک و شاهین پلاس از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT استفاده می کنند.
در بخش مصرف سوخت، هر دو خودرو عملکرد مشابهی دارند و تارا با مصرف ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کمی بیشتر از شاهین پلاس با مصرف ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند. در زمینه شتاب، تارا سریع تر عمل کرده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۱۴.۲ ثانیه است، در حالی که شاهین پلاس با شتاب ۱۵ ثانیه ای، کمی کند تر است. بهطور کلی، هر دو خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها بستگی به اولویتهای مشتریان دارد.
در مقایسه طراحی ظاهری شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4، میتوان دو رویکرد متفاوت و جذاب در عرصه خودروسازی داخلی را مشاهده کرد. هر یک از این دو خودرو با سبک منحصر به فرد خود، تجربه ای متمایز از زیبایی را برای مخاطبان به ارمغان میآورند.
شاهین پلاس با رویکردی کلاسیک، خطوط ملایم و طراحی سادهای دارد که آن را به یک خودروی خانوادگی نزدیک میکند. نمای جلویی این خودرو با چراغهای بزرگ و جلوپنجره کرومی، تصویری هماهنگ و متعادل را خلق میکند. طراحی جانبی شاهین با بهرهگیری از خطوط ساده و رینگهای ۱۵ اینچی، ظاهری آرام و متوازن را به نمایش میگذارد. این رویکرد به شاهین هویتی شیک و ساده می بخشند، هرچند که ممکن است برخی آن را اندکی سنتی تلقی کنند.
در مقابل، تارا اتوماتیک V4 رویکردی کاملاً متفاوت را در پیش گرفته است. با الهام از پلتفرم پژو ۳۰۱، این خودرو از طراحی مدرنتر و خطوط تند و تیز بهره میبرد که ظاهری پویا و اسپرت را به نمایش می گذارد. جلوپنجره و چراغهای تارا با گرافیک بهروز و الگوی سهبعدی، جذابیتی ویژه ایجاد کردهاند. در نمای جانبی، استفاده از خطوط تیز و عناصر کرومی در زههای جانبی، حسی از حرکت و پویایی را منتقل میکند. چراغ های عقب با طراحی پیوسته و گرافیک جدید، ویژگی است که این خودرو را از نسل های پیشین یعنی تارا V2 متمایز می کند.
اگرچه هر دو خودرو از طراحیهای زیبا و جذابی برخوردارند، تفاوتهای ظریفی در جزئیات طراحی وجود دارد که میتواند در انتخاب نهایی موثر باشد. شاهین پلاس با طراحی متعادل تر و ساده تر، گزینهای مناسب برای افرادی است که به هماهنگی و سادگی اجزا علاقه دارند. از سوی دیگر، تارا V4 با طراحی مدرن تر و اسپرت تر، گزینه ای جذاب برای علاقه مندان به خودروهای پویا و بهروز محسوب میشود.
هر دو خودرو برای بازار ایران طراحی شدهاند و قابلیت رقابت دارند. با این حال، از نظر بصری، تارا V4 توانسته است گامی فراتر بردارد و طراحی پیشرفته تری را ارائه دهد. انتخاب نهایی، بستگی به سلیقه شخصی، نیازها و اولویتهای فردی خریدار خواهد داشت. آنچه مسلم است، هر دو خودرو در طراحی ظاهری، توانایی جذب مخاطب و ارائه تجربهای متفاوت را دارند.
تارا V4 با تریم تکرنگ مشکی و تزئینات کرومی، رویکردی مدرن و ساده را در پیش گرفته است. داشبورد با خطوط تند و ارگونومی مناسب، تجربهای کاربرپسند را ارائه میدهد. در مقابل، شاهین پلاس با انتخاب تریم دورنگ مشکی و کرم، همراه با تزئینات چوبی، فضایی گرمتر و صمیمانهتر را خلق کرده است.
اگرچه هر دو خودرو از متریال پلاستیکی با کیفیت متوسط استفاده میکنند، شاهین پلاس با نمایشگر بزرگتر و تزئینات چوبی، اندکی جلوتر از رقیب خود ظاهر میشود. این جزئیات باعث میشود کابین شاهین پلاس کمی لوکستر و جذابتر به نظر برسد.
از نظر فضای داخلی، تارا V4 برتری محسوسی دارد. ابعاد بزرگتر این خودرو، فضای جادارتر و راحتتری را بهویژه در ردیف دوم صندلیها فراهم میکند. این ویژگی، تارا را به گزینهای مطلوب برای خانوادهها و سفرهای طولانی تبدیل میکند.
شاهین پلاس نیز با طراحی ارگونومیک صندلیها و روکش چرمی، سطح قابل قبولی از راحتی را ارائه میدهد. با این حال، فضای کابین آن محدودتر از تارا است. تارا علاوه بر فضای بیشتر، محفظههای کاربردیتری مانند محفظه جدید در کنسول میانی و زیرآرنجیهای ردیف دوم دارد که راحتی سرنشینان را افزایش میدهد.
شاهین پلاس و تارا V4 اتوماتیک هر دو از نسخههای فول آپشن این دو خودرو هستند و از امکانات رفاهی و ایمنی مشابهی بهره میبرند، اما در برخی جزئیات تفاوتهایی دارند که انتخاب میان آنها را به اولویتهای شخصی خریدار بستگی میدهد. تارا V4 از لحاظ ایمنی برتریهایی دارد و به ۴ کیسه ایمنی هوا (جلو و جانبی) مجهز است، در حالی که شاهین پلاس تنها دو کیسه ایمنی دارد.
همچنین، تارا به حسگر باران و کیک سنسور (Kick Sensor) برای باز کردن صندوق عقب با حرکت پا، دسترسی دارد که شاهین پلاس از این دو ویژگی بیبهره است. تارا به رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و فضای صندوق بزرگتری مجهز است که آن را برای استفادههای خانوادگی مناسبتر میکند.
از نظر امکانات رفاهی، شاهین پلاس با نمایشگر بزرگتر ۱۰ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک و تریم داخلی دو رنگ با تزئینات طرح چوب، فضای مدرنتری را ارائه میدهد. تارا نیز به تنظیمات برقی صندلیها برای راننده و سرنشین جلو، مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، و ولکام لایت مجهز است. در حالی که هر دو خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و کی لس استارت دارند، تارا امکانات بیشتری همچون آینه فتوکرومیک و اپل کارپلی/اندروید اتو را ارائه میدهد. به طور کلی، تارا V4 در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی دست پرتری به بازار آمده و گزینهای کاملتر برای خانوادهها محسوب میشود.
آپشن |
شاهین پلاس |
تارا اتومات |
کروز کنترل |
دارد |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
دارد |
کنترل کشش |
دارد |
دارد |
کنترل حرکت در سربالایی |
دارد |
دارد |
صندلی ها |
چرم |
چرم و پارچه |
تعداد کیسه هوا |
۲ عدد |
۴ عدد |
تهویه مطبوع اتوماتیک |
دارد |
X |
ورود و استارت بدون کلید |
دارد |
دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده |
دارد |
دارد |
تنظیم برقی صندلی جلو |
X |
دارد |
گرمکن صندلیهای جلو |
دارد |
دارد |
سانروف |
دارد |
دارد |
کیک سنسور صندوق عقب |
X |
دارد |
رینگ آلومینیومی |
۱۵ اینچی |
۱۶ اینچی |
در نهایت، بررسی و مقایسه شاهین پلاس و تارا V4 نشان میدهد که هر دو خودرو مزایای خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها به سلیقه و نیازهای فردی خریدار بستگی دارد. هر یک از این خودروها با پیشرانههای ۱.۶ لیتری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عملکرد قابل قبولی ارائه میدهند و مصرف سوخت آنها نیز بسیار نزدیک به هم است. تارا به دلیل ابعاد بزرگتر و فضای صندوق بار بیشتر، گزینهای مناسب برای سفرهای بینشهری محسوب میشود، در حالی که شاهین پلاس با طراحی جمعوجورتر، انتخاب بهتری برای استفاده روزانه و درونشهری یا خانوادههای کمجمعیت است.
علاوه بر این، با توجه به نوسانات قیمتها در بازار، خدمات پس از فروش و دوام فنی خودروها که جزو عوامل مهم در تصمیمگیری به شمار میآیند، انتخاب نهایی بین این دو مدل بیشتر به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص خریدار مربوط میشود. برای مشاهده مقالات مقایسه تخصصی دیگر خودروها، میتوانید به صفحه مقایسه خودرو در سایت پیشرانه مراجعه کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی/