بازدید 23850

نیروی دریایی ارتش وارد مدیترانه شد +عکس

کد خبر: ۱۵۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲ 23 February 2011
ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیام ‏صلح و دوستی پس از عبور از کانال سوئز وارد آبهای دریای مدیترانه شد‎.

به گزارش مهر، ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با هفته وحدت با پیام صلح و ‏دوستی پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شد‎.

این ناوگروه که متشکل از ناو خارک و ناوشکن الوند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است برای اولین ‏بار پس از انقلاب اسلامی، با عبور از آبهای بین­‌المللی کانال سوئز، نخستین حضور خود را در آب‌های دریایی ‏مدیترانه تجربه می­‌کند‎.

این ناوگروه با مأموریت آموزشی و آشنایی دانشجویان و کارکنان دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‏ایران (نداجا)، با آبهای آزاد با هدف تحکیم روابط و اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه و مسلمان، در ‏تاریخ پنجم بهمن ماه حرکت خود را آغاز و پس از طی دو هزار و ۵۷۰ مایل وارد دریای مدیترانه شد‏‎.

ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به سوی بندر لاذقیه در کشور سوریه حرکت می­‌کند، ‏پیش از این در بندر جده کشور عربستان در ساحل دریای سرخ پهلو گرفته بود‏‎.
ناو گروه نیروی دریایی ارتش همیشه سرافراز جمهوری اسلامی ایران قرار است در چارچوب دیدارهای دوستانه ‏در بندر لاذقیه در غرب سوریه پهلو بگیرند‎.

دیدار ناوهای ایرانی از کشورهای دوست از جمله سوریه امری متداول و با هدف آموزشی صورت می گیرد و در ‏دیگر نیروهای دریایی ارتش های جهان نیز چنین برنامه هایی وجود دارد‎.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در سال ۱۳۵۷ که به قطع رابطه میان تهران و قاهره انجامید، تاکنون ‏هیچ کشتی جنگی ایرانی از کانال سوئز عبور نکرده بود‎.

دریای مدیترانه بزرگترین دریای داخلی جهان به مساحت ۲ میلیون و ۹۶۶ هزار کیلومتر مربع و در منطقه‌ ‏راهبردی میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است‎.
مدیترانه که شامل چند دریای کناری و داخلی بوده، در غرب به وسیله تنگه جبل‌الطارق با اقیانوس اطلس ارتباط ‏دارد‎.
این دریا همچنین از طریق کانال سوئز به دریای سرخ و سپس به اقیانوس هند راه دارد‎.

مصر، لبنان، فلسطین، سوریه، تونس، ترکیه، مغرب، الجزایر، لیبی، یونان، آلبانی، صربستان و مونته نگرو، ‏بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا کشورهای ساحلی مدیترانه را تشکیل می دهند و ‏دو کشور قبرس و مالت نیز به عنوان دو جزیره در داخل دریای مدیترانه قرار دارند‎.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات