خوانده می‌شوید:

«عمره مفرده» رفتن یا نرفتن؛ نظر شما چیست؟

در روزهای گذشته، سعودی‌ها صدور روادید برای زائران عمره ایرانی را متوقف کرده‌اند؛ این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد. نظر شما چیست؟ این مطلب را دیدگاه‌های شما تکمیل می‌کند.
کد خبر: ۲۵۵۳۵۵
|
۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹ 03 July 2012
|
75922 بازدید
|
در روزهای گذشته، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عربستان سعودی به دلایلی که آن را مشکلات فنی نامیده، از صدور روادید برای زائران ایرانی خودداری کرده است. 

به گزارش «تابناک»،این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد.

بخشی از مردم بر این باورند، به رغم همه کارشکنی‌های سعودی‌ها و تحقیر‌های احتمالی آنان، رفتن ایرانیان به مکه و مدینه، در واقع اعلام حضور پیروان ائمه اطهار و دوستداران اهل بیت پیغمبر خداست؛ کسانی که اسلامشان با اسلام وهابیت و ارتجاع متفاوت است و باید باشند که حضور آنان، اسلام اهل بیت را در میان مسلمانان زنده نگه دارد و گریه آنان بر ائمه بقیع، مظلومیت خاندان عصمت و طهارت را به دیگر مسلمانان نشان دهد؛ بنابراین، در چنین رویکردی، قطعا ارزش دارد که مسلمان ایرانی به حج عمره برود، حتی اگر در آن به ‌او هم بی‌احترامی شود.

گروهی دیگر بر این باور هستند تا هنگامی که آل سعود، دشمن ایران و مسلمانان ایرانی است، نباید حج عمره رفت و با هزینه کردن پول در سرزمین حجاز، به اقتصاد این کشور کمک کرد. این گروه می‌گویند، در شأن مسلمان ایرانی نیست که توسط سعودی‌ها از این بابت تحقیر شوند.

حال نظر شما چیست؟ شما مانند گروه نخست می‌‌اندیشید که دیدگاه‌های عمقی‌تر و دوراندیشانه‌تری دارند و منافع دراز مدت را بر منافع کوتاه مدت ترجیح می‌دهند یا مانند آنان هستید که تنها به فکر اذیت نشدن و منافع کوتاه مدت هستید؟ ممکن است که شما رویکرد متفاوتی با آنچه گفته شد، هم داشته باشید.

این در حالی است که ماجرا می‌تواند از یک زاویه دیگر هم بررسی شود؛ از زاویه دید سعودی‌هایی که دشمنی می‌کنند و البته از هر کارشان، به دنبال هدفی هستند.

به نظر شما، چرا سعودی‌ها کاری می‌کنند که به زعم برخی از ما، شاید به مخالفت با کسب درآمد برایشان باشد؟ آیا اگر ایرانیان به حج نروند، سعودی‌ها متضرر می‌شوند؟ در صورت ضرر کردن، کدام سود را ترجیح داده‌اند؟

آیا به دنبال این نیستند که ما را از رفتن به حج منصرف کنند تا مثلا حج را مختص به اتحادیه عرب کنند؟ آیا مشکل‌تراشی آنها در این امر به این دلیل نیست که اصولا از حضور ما در حج ناراضی‌اند؟

***            ***            ***
می‌خواهیم در قالبی جدید با شما تعامل کنیم؛ به این شیوه که بررسی و تحلیل از دیدگاه‌های شما بیرون آمده و به متن افزوده خواهد شد؛ به عبارتی بهتر، قرار است هر بار موضوعی برگرفته از نظرات پیشین خوانندگان را طرح کرده تا در تعاملی دو سویه، درباره آن به گفت‌وگو نشسته و البته با دیدگاه‌های شما بحث را شکل دهیم.
ناگفته پیداست که همه دیدگاه‌های شما را خوانده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی را لحاظ خواهیم کرد؛ بنابراین، شاید بد نباشد برخی چهارچوب‌های قانونی را برای بهتر شدن بحث مرور کنیم:

*از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری کنید.

* از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید.

* از اتهام‌زنی به دیگران خودداری کنید.

*از ارسال مطالب حاوی لینک یا مطالب نا مرتبط با بحث بپرهیزید.

*از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری کنید.

*از تعمیم نظر خود به دیگران و ترغیب و حتی توصیه به سایرین بپرهیزید.


در پایان بد نیست یادآور شویم:

*حجم نظرات رسیده بسیار زیاد بوده (بیش از دو، سه هزار نظر در بحث قبلی) و قادر به انتشار همه آنها نخواهیم بود، لذا برخی از نظرات شما طی مدت زمان بررسی به متن افزوده شده و برخی دیگر به‌‌‌ همان شیوه پیشین، به صورت کامنت منتشر خواهد شد.

*نظراتی به بحث افزوده خواهد شد که حاوی نکات تازه بوده و زاویه دید، ایده یا محتوای جدیدی را شامل شود.

*ایجاز شما در نوشتار و پرهیز از موارد پرداخته شده و تکراری موجب سرعت گرفتن بحث و طبیعتا بررسی جامع‌ترِ موضوع خواهد شد.

*از آنجایی که تحلیل‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با معرفی خود ـ و یا حتی محل سکونت‌تان ـ ما را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.

*لطفا از کپی کردن نظرات دیگران و حتی افراد صاحب نظر، کار‌شناسان، علما، اساتید و غیره خودداری کرده و از تمثیل و ذکر داستان‌ها و روایات خودداری کنید.

*از ارسال بیش از یک نظر در یک بحث خودداری کنید تا بتوانیم نظرات خوانندگان بیشتری را مورد مطالعه و انتشار قرار دهیم.

*از آنجا که تحلیل ها و نظرات شما به بحث افزوده خواهد شد، از بکارگیری کلمات محاوره ای و عامیانه خودداری کرده و از ادبیات معیار استفاده نمایید.

*در صورتی که به محتوای یک مطلب منتشر شده ایرادی وارد می دانید، آن را با ما در میان گذاشته و استدلالات خود را طرح نمایید.

* دیدگاه‌های خود را درباره بهتر شدن بحث با ما در میان بگذارید.


***            ***            ***

نظرات خود را با ما در میان بگذارید؛ همکاران تابناک لحظه به لحظه ایده ها و دیدگاه‌های خوانندگان را مطالعه کرده و تا ساعت ۱۶:۳۰ (صرفا برای این بحث) به صورت هر ۳۰ دقیقه یک بار، با بروز رسانی مطلب بخشی از دیدگاه های شما را به متن خواهند افزود.
توجه داشته باشید که برخی از نظریات شما به متن افزوده شده و برخی دیگر به‌‌ همان شیوه پیشین، به صورت کامنت منتشر خواهد شد تا در ادامه با انتشار حجم قابل قبولی از نظرات رسیده (درصد قابل توجهی از نظرات شما) زمینه تهیه یک مقاله جامع در این حوزه ـ با استفاده از جامعه بزرگ آماری کاربران ـ فراهم شده و انشالله مورد توجه مقامات و مسئولان قرار گرفته و راهگشا واقع شود.

***            ***            ***
نخستین بروز رسانی: 11:00

رضا:
از آنجا که درآمد عربستان از بابت زائران کشورهای اسلامی صرف هزینه برای گسترش اماکن متبرکه مکه و مدینه (حرمین شریفین) می شود و حضور ایرانی ها در موسم حج تمتع و عمره موجب آشنائی بیشتر مردم جهان اسلام با رویکرد و مدل جمهوری اسلامی می شود و به نوعی خود بزرگترین رسانه محسوب می شود قطعا حضور در این گردهمائی جهانی به نفع مسلمانان است اگرچه هزینه نیز دارد، به عنوان مثال ایران شبکه عربی العالم را راه اندازی نموده تا همین آگاه سازی را میان مسلمانان گسترش دهد حال درست است بگوئیم چون فلان کشور در امر ارسال امواج این شبکه کارشکنی می کند و این امر نیز هزینه بر است پس به نشانه اعتراض شبکه را تعطیل کنیم، با این توضیح که یادمان نرود که درآمد عربستان از حج صرف حرمین شریفین می شود.

فراز ایرانی:
در جائی دشمنی عربستان با مردم و کشورمان مسجل شده؛ ایرانیان در عربستان به وحشیانه ترین وضع اعدام می شوند؛ آنگاه که عربستان برای ضربه زدن به ایران سینه سپر می کند و اعلام می کند ایران را تحریم کنید و نگران نباشید که من با تولید نفت بیشتر، جبران می کنم ..... قدری کلاه خود را قاضی کنیم: آیا رواست که در وضع کنونی اصرار به سفر کنیم.... والله که روا نیست....
روا نیست....

بدون اسم:
سعودی‏ ‏ها‏ ‏نیازی‏ ‏به‏ ‏پول‏ ‏حجاج‏ ‏ایرانی‏ ‏ندارن.‏ پول‏ ‏خرید‏ ‏حاجی‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏حقیقت‏ ‏شکم‏ ‏گرسنه‏ ‏های‏ پاکستانی‏ ‏افغان‏ ‏و‏ ‏سایر‏ ‏گرسنه‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏سیر‏ میکنه.‏ این‏ ‏نباشه‏ ‏که‏ ‏ما‏ ‏فکر‏ ‏کنیم‏ ‏اگه‏ ‏ما‏ نرویم‏ ‏اقتصاد‏ ‏اونا‏ ‏داغون‏ ‏میشه.‏ ‏ولی‏ ‏در‏ ‏کل‏ با‏ ‏این‏ ‏رفتار‏ ‏احمقانه‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏اونا‏ ‏به‏ ‏ما‏ نشون‏ ‏دادن‏ ‏باید‏ ‏تحریم‏ ‏کنیم‏ ‏عمره‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏

ابو بشرا:
اندکی صبر . سحر نزدیک است مشتاقان حج عمره اکثرا سالمندان و از قشر زحمتکش جامعه هستند که بعد از 5 سال سپردن ودیعه به سازمان حج و زیارت اکنون بدلیل کارشکنی عربستان و نیز زیاده خواهی افرادی که بدفعات به حج مشرف شده اند از این فیض عظمی و شاید تنها دلخوشی عمر خود باید محروم شوند . هیچ رابطه ای بین تشرف به حج و مقابله با آل سقوط وجود ندارد و نباید ضعف دیپلماسی وزارت خارجه را ملت بپردازند . آیا اگر چند سال ایرانیها عمره را تحریم کنند گزندی به منابع عظیم نفت عربستان وارد میشود . بهتر است با ترمیم نقاط ضعف سیاستگذاری خارجی و محدودیت برای کسانی که بیش از 2 بار به عمره مشرف شده اند کاری کنیم که موجب رضای خالق و مخلوق باشد . انشاء ا...

نیما:
اگر چه حچ یک فریضه مهم و مقدس است، وقتی عواید آن متوجه دشمنان ملت ایران و شیعیان می شود، آیا نباید بیشتر در مورد اینکه فروعات را نباید بر اصول مقدم داشت تفکر کنیم. همانطور که رسول اعظم حضرت محمد (ص) سال ها تا زمان رسیدن فتح مکه به حج اقدام نکردند. از نظر شخصی من حرام دانستن حج کار سنجیده ای نیست ، اما جزو مرام خود نمی دانم که همسایه و هموطن من در فقر و تنگدستی باشد و من پول مازاد و در برخی موارد حتی مورد نیاز خودرا به جیب برادران دینی بریزیم که هم اکنون تیشه به ریشه اسلام و تشیع می زنند.

دومین بروز رسانی: 11:30

محسن:
بر خلاف نظرات نویسنده، دلایل رفتن و نرفتن چیزهای دیگر است.
1- رفتن ایرانیان نه تنها منافع اقتصادی، بلکه به صورت یک ابزار سیاسی مورد استفاده عربستان قرار گرفته است. منفعت آنها در نرفتن، ضرر اقتصادی نیست که شاید کمتر از 1% سود هم نباشد، بلکه می توانند از این طریق به زعم و خیال خود از طریق مردم مسلمان و معتقد و عاشق مکه و مدینه به دولت مردان فشار وارد کنند و عامل را افراط گری ایران یا دولت ایران معرفی کنند. ممکن است تحقیر ایرانیان را از طریق بستن ویزا و منتظر التماس ما ایرانیان به زعم خود دنبال کنند. در مورد رفتن ایرانیان به عنوان نمایندگان شیعه و اهل بیت نیز باید گفت که متأسفانه در موارد بسیاری بر خلاف این رویه صورت می گیرد که تنها یک نمونه آن وجود عده زیادی از حاجیان در بازار خرید به هنگام نماز است. ضمناً شیعیان کشورهای دیگر حضور خواهند داشت. بخث و گفتگویی هم نمی تواند بین ایرانیان با عرب زبان ها و دیگران باشد و تنها رفتارها است که نشانگر شیعه است و این مسئله نیز تا حدود زیادی مطلوب نیست. در هر حال به نظر بنده رفتن، یا حد اقل رفتن به هر قیمت، رفتن با التماس و ... مثبت نیست و باید مردم را نیز از این جهت آگاه کرد. در این میان ایران می تواند مطالبات خود را در مسئله اعدام ایرانیان و مسائل بسیاری دیگر پی گیری نماید. ضمن آنکه تبلیغات گسترده ای در مورد ممانعت ایرانیان از رفتن به حرم الهی در میان مسلمانان جهان انجام دهد. امروز بر خلاف سال 66 ابزارهای لازم تبلیغاتی بر علیه سعودی را دارا هستیم.

تفرشی:
من به شخصه مخالف رفتن به مكه و بالا بردن اقتصاد حكومت نامشروع سعودي هستم اما براي اينكه كمترين بهره به وهابيون برسد پيشنهاد ميكنم تعداد قابل توجهي هتل توسط سرمايه گذاران و يا دولت در مكه و مدينه منوره خريداري شود و مديريت آن را خودمان به عهده بگيرم تا از دو منظر در امان باشيم اولا به بهبود اوضاع اقتصادي آل سعود كمك نكرده ايم و ثانيا در محيط امن تري به اسكان زائران خود همت كرده ايم البته من از قوانين دولت عربستان بي خبرم كه آيا اين راهكار تضمين اجرا دارد يا خير ؟
و صميمانه به هموطنانم پيشنهاد مي كنم حتي المقدور از سفر به عربستان خودداري كنند و اين سفر را فقط مختص به افراد مسن سال بدانند كه شرايط روحي ايشان نياز بيشتري به اينگونه سفرها دارند و در پايان اين نكته را متذكر ميشوم كه پديد آمدن اينگونه واكنش هاي منفي از سوي دولت هاي ديگر ناشي از ضعف ديپلماسي دولت خودمان است .

بدون اسم:
حج عمره یک امر مستحبی است نه واجب . عزت و آبرو و جان مومن نیز در نزد پروردگار خیلی ارزش بالایی دارد. دولت جمهوری اسلامی باید حافظ عزت امت و ملت خود باشد. با تعطیل کردن حج عمره از طرف ایران ، این عربستان است که وادار به عذرخواهی و اظهار ندامت میشود. 
ایران باید نرمش با خیلی از کشورها را کنار بگذارد . نرمش تا جایی خوب است که طرف مقابل هم حداقل در ظاهر نرم باشد نه اینکه حالا عربستان - قطر - امارات - بحرین - ترکیه - آذربایجان و خیلی از کشورهایی که با پول و اعتبار ایران به اینجا رسیدند برای ما شمشیر را از رو بستند.

یک شیعه:
با اینکه دلم برای زیارت پر میزنه ولی ابرو واحترام شیعه باید حفظ بشه پس بیایید با یک اراده قوی رفتن را تحریم نماییم واز همین جا سیم دل را وصل کنیم ..به امید ظهور ونابودی وهابیت

بدون اسم:
نظرم باید رفت و صحنه رو خالی نکرد، اما در عین حال از همه حجاج عزیز و پدرو مادرهای گرامی خواهشمندیم که هیچ خریدی از عربستان انجام ندهند. اجناسی که اونجاست یا مارک داره که معلومه سودش به تو جیب کی میره یا چینیه که توی ایران خودمون هم هست. میشه یه کار دیگه هم کرد: الان تقریبا مسئولان میدونند که حجاج عزیز چه چیزهایی رو برای سوغات میپسندند، بهتر نیست یه فروشگاه بزرگ در فرودگاه تعبیه کنند تا حجاج عزیز بعد از برگشت این اجناس رو از همون جا تهیه کنند و زمان بیشتری رو برای درک تعالیم اسلام و بالابردن بخش معنوی وجودشون د رسرزمین وحی صرف کنند!!

شهریار:
حج واجب دینی هستش و باید اجرا بشه و دولت ایران باید اونقدر توانایی داشته باشه که بتونه رضایت زائران رو برآورده کنه اما حتی اگر نتونست حداقل نباید راه ورود به خاک عربستان برای حج واجب بسته بشه. حتی اگه ما با عربستان وارد جنگ هم بشیم این اتفاق نباید بیفته و به همین دلیل هست که ماه ذیحجه از ماه های حرام است و جنگیدن در آن بر مسلمانان حرام شده. ما باید روی دولت خودمان و وزارت امور خارجه فشار بیاوریم و از آنان بخواهیم عملکر بهتری داشته باشند تا سعودی ها جرات محدود کردن حج را برای ما نکنند نه اینکه حج را تعطیل کنیم! به علاوه دولت هم میتونه با تاکید بیشتر روی مشترکات مسلمین با اعراب و ترکها که برادران دینی ما هستند روابط دوستانه تری ایجاد کنه نه اینکه خودشو به چین و روسیه که از ما خیلی دورتر هستند بچسبونه!
والسلام

احمد:
با نظر اول موافقم. یعنی باید رفت ,عربستانی ها از حضور شیعیان بویژه ایرانی ها هراس دارند انهم در این اوضاع قمر در عقرب منطقه وبه خصوص عربستان, اگر ششصت هزار زائر ایرانی در عربستان فقط همزمان یک تکبیر بگویند ستونهای کاخهای پوسیده ال سعود فرو خواهد ریخت, از لحاظ مالی انقدر عربستان اشباع شده است که ترجیح می دهد به ایران مبلغی هم پرداخت کند وهزینه کند تا ستون فقراتش خرد نشود بهتر است مسولان مرتب عربستان را تحت فشار قرار دهند وهزینه های سیاسی این اقدام را برای عربستان بالا ببرند این بازی در هردو حالت باید برای ایران برد باشد از طرف دیگر باید مسولان اقداماتی انجام دهند که وارد کردن هر کالایی توسط زائران از این کشور ممنوع شود.

هاشم فغانزاده:
بسمه تعالی
سلام علیکم
با توجه به اینکه مدیران سایت محترم یقینا انتظار ندارند یک مقاله مفصل از منظر علم سیاست و یا جامعه شناسی در این قسمت ارایه گردد .
لذا تنها به یک نکته اشاره مینمایم و آنهم نه از دیدگاه یک متخصص علوم اجتماعی بلکه به عنوان یک مسلمان شیعه که بر حسب دستورات دینی هر گاه با موضوعاتی از این دست مواجه شدیم میبایست به راویان احادیث و یا مراجع محترم تقلید مراجعه نماییم و با توجه به اینکه این موضوع با مسایل حکومتی نیز گره خورده است لذا ناگزیریم در این مورد به نظر یکی از متخصصین امر که درحال حاضر عهده دار مسئولیت بزرگ ولایت فقیه است مراجعه نماییم لذا دریافت نظرات عموم مردم مناسب است اما رای و نظر حضرت آیه ا.. خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین برای ما واجب الاطاعه است.همانگونه که در مورد یک بیماری سخت از عامه مردم نظرسنجی به عمل نمی آید بلکه از پزشکان متخصص نظر خواسته میشود و ممکن است اعضائ تیم پزشکی نظرات متفاوتی داشته باشند و ما میدانیم که همه نظرات محترم است چرا که همه متخصص امر هستند ولیکن ما به عنوان بیمار ویا همراه بیمار تنها یک نظر را میتوانیم اجرا کنیم و آن نظر پزشکی است که ریاست تیم پزشکی را بر عهده دارد.اگر چه در نظر خواهی از مردم همه گفته باشند نباید عمل جراحی انجام شود اما نظر پزشک عمل جراحی باشد عقل حکم میکند که نظر کارشناس را به تمام نظرات ترجیح دهیم.در مورد رفتن یا نرفتن به حج یا عمره هم اگر همه بگویند برویم و یا نرویم باز نظر متخصص امر ارجحیت دارد. این نعمتی است که شیعه از آن برخوردا است و همین نکته است که ما را با مصر و لیبی و یمن و ... متفاوت کرده است. خداوند نعمت ولایت را از شیعیان آقا علی ابن ابیطالب نگیرد. انشا ء ا... فغانزاده

سومین بروز رسانی: 12:00

مشکات
باسمه تعالی
با سلام نگاه به یه مسأله از جوانب مختلف باید صورت بگیره و صورت‌های مختلف مسأله رو باید به دقت بررسی کرد وگرنه به همون مصیبتی دچار می‌شیم که ازش نهی شدیم. مسأله حج هم از این امر مستثنی نیست.
شکی نیست که حج از شعایر الهی است و تعظیم شعایر ضروری است و ترک تعظیم شعایر مصیبتی جبران ناپذیر را می‌تواند در پی داشته باشد. شبهه‌ای که مطرح شده با عرض معذرت بیش از اونکه با نگاه اسلامی سازگاری داشته باشه، رگه‌هایی از اندیشه‌های وهابی در خودش نهفته داره و گمون می‌کنم که اونا هم بی‌میل نباشن نسبت به ترویج چنین شبهاتی بین محبین اهل بیت - علیهم السلام. اونا که مظاهر شرک رو در همین شعایر می‌بینن و شقوق متعددی از شعایر رو با شبهه شرک (با تفسیر و تعبیر خودشون) مورد هجمه قرار دادن، ولی از پس این یکی برنیومدن. اونجا دیگه بوسیدن حجرالاسود رو نمی‌تونن کاریش کنن. قداست بنای کعبه. تبرک جستن و ... البته قطعاً اگر بتونن همین کار رو هم تا سرحد هدم بنای کعبه پیش می‌برن، اما مادام که این تعظیم شعار عظیم با جدیت جریان داره، کار اونا نزدیک به غیرممکنه. ضمن اینکه تو دوران گذار، بهونه خوبی برا کوبیدن شیعه دارن به این بیان که اینا اونی که خدا واجب کرده ول کردن و اونی که خودشون می‌خوان بهش اهمیت میدن و ببینید که معلوم شد که اینا مشرکن و کاری به امر خدا ندارن. و در نهایت هم که هر گروهی رو به بهونه‌ای از گرد بیت الله الحرام پراکنده کردن، این مظهر توحید رو به بهونه شرک منهدم می‌کنن. حالا شما گمون می‌کنین تموم خرجی که میشه برا ضروریات حج، چقدرش به جیب سعودی میره؟ و این هزینه در مقابل تعظیم شعایر چه جایگاهی داره. از طرفی حضور تو این جریان عظیم، اگه بخوبی مدیریت بشه نقش بسیار مهمی تو تلطیف فضا نسبت به شیعه داره که در صورت ترک و کناره‌گیری می‌تونه فضایی رو برا شانتاژ و دروغپردازی دشمنان اهل بیت - علیهم السلام - فراهم کنه که تا حدودی با حضور میشه خنثی کرد. اما از همه اینا باید بگذریم و مهم اینه که دستور خدای متعال رو بنده به اندک توهمی نمی‌تونه ترک کنه بلکه حجت قاطع می‌خواد که حتماً بدونیم حرامه و این هم کاریه که باید با فهم درست و دقیق دین تو مکتب اهل بیت - علیهم السلام - با فقیهی که با آیات و روایات زندگی کرده و به قول خود معصومین - علیهم السلام - معاریض کلام رو می‌شناسه انجام بشه.
اما در این خصوص که خرج اضافی و بازارگردی و ... نباید باشه و توجیهی براش نیست این رو بنده موافقم و باید دقت بیشتری کرد. در خصوص حج مستحبی هم اینکه آیا میشه به چنین بهونه‌ای ترکش کرد، اون هم معلوم نیست. خلاصه اینکه چنین مسائلی تشخیصش کار فقیه دقیقه و نه هر کسی مثل من و شما که بخوایم بیایم و نظر بدیم. ....و السلام علی من اتبع الهدی(مشکات)

ابوالفضل:
خدا در خود قران ميفرمايد: «لن يجعل الله للكافرين علي المسلمين سبيلا»
به نظر من رفتن به حج اگر باعث ذلّت مسلمانان ايراني بشه شامل اين آيه قران ميشه و نبايد انجامش داد. ممكن است بعضي ها بگويند كه نه اين فريضه جزو فريضه هاي مهم دين اسلامه و در هر صورت بايد انجام بشه. در جواب اين دوستان بايد بگم اطاعت از پدر و مادر هم جزو فريضه هاي موكد و شديد اسلامه ولي جاي جاش خدا ميگه در برخي موارد نبايد ازشون اطاعت كني. در كل به نظر من براي بازيابي عزت مسلمانان ايراني لازم و ضروريه كه تا مدتي اين فريضه تعطيل بشه.

بدون اسم:
با سلام  به نظر من باید در فرهنگ ایرانی ها جا بیفتد که در شرایط فعلی یک بار و فقط یک بار به حج رفتن کفایت می کند. بیشتر از آن بروز مشکلات اقتصادی برای کشور از قبیل خروج ارز، گستاخ شدن عربها و نیازمند شدن ما به عربها و کمک به آنها را در پی خواهد داشت.

امین:
( إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ ) . (25) 
«كساني كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا و مسجد الحرام ـ كه آن را براي مردم قرار داديم و مقيم و مسافر در آن يكسان­اند ـ باز مي‌‏دارند و نيز هر كه در آنجا كجروي و ستمكاري ـ آزار مردم ـ خواهد، او را از عذابي دردناك بچشانيم.»

امیر:
سلام من يكبار به حج عمره رفتم گويا اين سفر مبارك عزت خود را از دست داده چرا كه برخي افراد تا 15 بار 20 بار آنهم با امكانات دولتي به مكه مشرف مي‌شوند آنجا احترام در شأن يك مسلمان شيعه را براي ما قائل نيستند و اصرار ما به رفتن انها را در ادامه اين روند مصر‌تر كرده است بخدا در گوشه خانه هر شيعه محراب و خانه‌ خداي است كه نياز به قبول اين خفت را از ما مي‌زدايد

چهارمین بروز رسانی: 12:30

بدون اسم:
هر چه مراجع بزرگ فرموند اطاعت میکنیم

حسین:
با سلام،باید قبول کنیم که حج رفتن ما خیلی هم خدایی و جهت خودسازی نیست و چشم و هم چشمی و مسائل دیگری نیز در آن دخیل است ،دلیل این حرفم هم سرگردانی و بی هویتی زائران ایرانی در بازارهای مکه ومدینه و عدم توجه به نگاههای تحقیر آمیز اعراب و خریدهای غیر معقول و از یاد بردن هدف اصلی است،آنجا هم که جرات ابراز وجود نه خودمان داریم نه مسئولین ما ،حال سوال من از شما بزرگواران اینست که اگر ما شیعه ایم و تاسی از مولایمان حسین(ع )داریم چرا مانند ایشان که روز هشتم(با توجه به شرایط مشابه) حج خود را نیمه تمام رها کرد ما نیز این حج رفتن های غیر ابراهیمی را متوقف و بیش از این خود وهویت اصیل ایرانیمان را به دست خودمان ذلیل نکنیم؟

محمد حسین:
قلب المومن حرم الله : قلب انسان مومن و متقی حرم امن خداست 
مرجع بزرگ تقلید و عارف بلله که تشرف خدمت حضرت ولی عصر هم داشت مرحوم آیت الله مرعشی نجفی تا پایان عمر به حج مشرف نشد.

احسان:
و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا...
همونجور که آیهء فوق بیان میکنه خداوند هیچ راهی رو برای غلبهء کفار بر مسلمانان قرار نداده است بلکه این عمل و عکس العمل خود ماست که اسباب تفوق دشمنان و کفار را بر ما فراهم میکنه!
بر اساس فقه شیعه حج یک فریضه سیاسی و عبادی است پس باید با سیاست در مورد آن تصمیم گرفت اما سیاسته درست، تحریم حج شاید در داخل بازخورد خوبی داشته باشه و یا حتی کنجکاوی سایر کشورها رو در مورد دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی علمای ایران برانگیزه ولی نباید فراموش کنیم که قدرت رسانه ای و مافیای خبرسازی و جعل واقعیت در دنیا برعلیه ماست و سابقه هم نشون داده در چنین مواقعی اعراب و غرب در یک جبههء واحد و بر علیه ما قلم خواهند زد و با بمباران یکسوی افکار عمومی منطقه و جهان چنین به دنیا القا خواهند کرد که ایران از دین هم استفادهء سیاسی کرده و یا چنین خواهند گفت که دولت ایران مردم خود را از فرایض دینی بازداشته است و فراموش نکنیم علاوه بر اینکه ایران در اقلیت است بلکه شیعیان و افراد آشنا به فقه شیعه هم که قدرت فهم و درک واقعیت چنین تصمیمی را در صورت اتخاذ چنین تصمیمی دارا میباشنددر اقلیت و محرومیت تبلیغی هستند پس در واقع در طولانی مدت قطعا این ما هستیم که ضرر خواهیم کرد و بعد از مدتی هم مجبور به لغو یکسویهء آن خواهیم شد و این یعنی ایجاد شرایط برای غلبهء اقدامات ضد شیعی و ضد ایرانی وهابیت.
پس بهتر آنست که این قضیه را به دور از جنجال رسانه ای که قطعا در آن شکست خواهیم خورد با تصمیمات صحیح مدیریت کنیم و بحران آفرینی نکنیم.
اما به عنوان راهکار پیشنهاد میکنم دولت حجاج عزیز را از خرید هرگونه سوغات و خرجهای اضافه منع کند تا هم مردم به عبادتشان برسند و هم اهداف سیاسی و اقتصادی حاصل شوند، ضمن اینکه چنین تصمیمی در طولانی مدت شاید منجر به فرهنگ سازی و یا اصلاح فرهنگ زیارت مردم ما هم بشود که زیارت را با تجارت اشتباه گرفته ایم!

مهدی:
رفتن به حج تجربه اي تكرار نشدني و غيرقابل جايگزين كردن است به نظر من در هر شايطي نبايد قطع شود چون يك سفرسياسي نيست بلكه اهداف معنوي ندارد. متاسفانه تبليغات منفي در مورد حج زياد است در حاليكه درآمد نفتي عربستان قابل مقايسه با درآمد حاصل از حج نيست.

امیر:
با سلام، اینجانب شخصا در مدت قابل توجهی در عربستان حضور داشتم و در بخش خدمات دهی به زائران خانه خدا مدتي در سرزمین وحی توفیق خدمتگزاری به هموطنان را داشتم. این مقدمه را از این بابت ذکر کردم که روشن شود مطالب ارائه شده مستند است. بحث حج از عمره جداست و مطالب ارائه شده منحصرا در مورد عمره می باشد.
1- اصلی ترین انگیزه سعودی ها در عمره بحث اقتصادی است و برای آنان در درجه اول کسی که بیشتر پول خرج می کند در اولویت است. لذا اگر می بینیم برای 800هزار عمره گزار ايراني ویزا صادر می شود از این دیدگاه است.
2-بر اساس نظرات غیر رسمی بعضی مقامات سعودی، در صورتی که جایگزینی برای ایران پیدا شود قطعا این میزان را کاهش می دهند.
3-در بدنه عوامل مرتبط با ایرانیان در عربستان کسی دنبال بحث های طایفه ای و سیاسی ونیز اختلافات مذهبی نیست.بلکه به دنبال حرفه خود و کسب درآمد می باشند.(البته معدود نفراتی هم هستند که با گرفتن حقوق از مجموعه مذهبی وهابی فعالیت های پراکنده ای می کنند که حسب مورد برخورد می شود) لذا با توجه به توضیحات بالا موضوع را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می دهیم:
الف: از نقطه نظر كشور عربستان: سعودی ها اگر نسبت به تعداد زائران ایرانی ایجاد محدودیت می کنند یا بخاطر بحث های امنیتی داخلی در شرایط فعلی است و یا بخاطر این است که برای ایرانیان جایگزین پیدا کرده اند.
اگر دلیل دوم را بخواهیم در نظر بگیریم منطقی نیست که در فاصله 2 ماه مانده به پایان فصل عمره، عربستان بخواهد کشور دیگری را جایگزین کند چرا که این کار مستلزم یک سری مذاکرات و احیانا ایجاد تسهیلات بصورت وام(همانطور که برای ترکیه قبلا انجام شده) و همچنین برنامه ریزی تبلیغاتی و عملیاتی در کشور هدف است. لذا با توجه به شرایط امنیتی عربستان و وضعیت نسبتا بحرانی حاکمیت و احتمالاتی که در این خصوص مطرح است، به نظر می رسداین تصمیم فقط بعد امنیت داخلی دارد ومنحصر به زائران ایرانی نیست.
ب: از نقطه نظر ايران با توجه به شرايط و با عنايت به اينكه به ازاي هر زائر چه سود هنگفتي به جيب حاكمان و نيز سرمايه داران سعودي مي رود كه عمدتا از طيف وهابي هستند، و اين در آمدها به شكل هاي مختلف مورد سوء استفاده وهابيان چه در زمينه تبليغات ضد اهل بيت و چه در اجراي عمليات تروريستي قرار مي گيرد، عاقلانه تر اين است كه خود ايران مقداري محدوديت در اين زمينه ايجاد كند. بعنوان مثال هركس بيش از يك بار عمره نرود ويا در خصوص خريد سوغاتي كارهاي فرهنگي صورت بگيرد تا حجم سوغاتي ها يي كه از عربستان تهيه مي شود و از نظر كيفيت عمدتا از مشابه داخلي بدترند، به حد اقل برسد. البته اين كار زمان مي برد و در طي سال هاي گذشته در زمينه ايجاد تقاضا خيلي كار شده و كاهش تقاضا نيز زمان مي برد. مثلا عمره دانش آموزي و دانشجويي مي تواند حذف يا محدود شود. حالا اگر دانشجو يا محصل ما عمره نرفته باشد آسمان كه به زمين نمي افتد. از نقطه نظر حضور شيعيان در عمر ه بايد گفت كه اين حضور بود يا نبودش خيلي تفاوت نمي كند. از نظر ثواب زيارت هم اگر بخواهيم مقايسه كنيم زيارت امام رضا عليه السلام طبق روايات ثواب چندين عمره را دارد. يكي از چالش هاي كاهش تقاضاي عمره شركت ها و موسساتي هستند كه در اين چرخه داراي منافع هستند و متقاعد كردن آن ها دشوار است وبرخورد يك طرفه هم ايجاد مشكل مي كند.لذا با يك برنامه ريزي ميان مدت (5ساله) مي توان تقاضا را كاهش داد و گزينه هاي ديگري را مثل عتبات عراق ، مشهد و توريسم داخلي را جايگزين نمود.

پنجمین بروز رسانی: 13:00

رضا:
اگربتوانيم مسلمانان ساير كشور ها را نيز به امر نرفتن به حج عمره ترغيب كنيم نرفتن خوب است در غير اينصورت فرصت حضور درمجمع مسلمانان را ازدست داده وبا تبليغات وهابي ها اختلاف بين مسلمانان به ويژه شيعه وسني زياد خواهد شد واين امر خطر ناك است پس بهترين راه اين خواهد بود كه حضور داشته باشيم وبا برنامه در ان مجمع مسلمانان جهان به صورت زيركانه اكثريت مسلمانان را با خود همراه نموده وسپس عزم نرفتن نماييم

بدون اسم:
به نظر من نباید عبادت را سیاسی کنیم این همان چیزی است که دشمنان اسلام می خوان. حج یک تجمع بزرگ مسلمانان است که دشمنان اسلام را به هراس می اندازه. تجمع حاجیان در سرزمین وحی نشانه زنده بودن اسلام است. ویکی از نشانه های رشد اسلام افزایش هرساله حاجیان در سرزمین وحی است.

محمد:
با سلام  آیا هیچ ازخود پرسیده ایم که چرا بعضی از علما اصلا به حج نرفتند؟ اگر کمک به همنوع وهم وطن در سرلوحه کار ما قرار گیرد قطعا صوابی کمتر از حج واجب برای ما به دنبال نخواهد داشت.و آیا اکثریت افرادی که عازم حج می شوند؟ آنطور که شایسته شیعه و پیروان معصومین علیهم السلام است عمل می کنند؟ پس چه نتیجه ای از تحمل این همه بی احترامی می گیریم ؟ پس حفظ عزت نفس چه می شود؟ آیا ما فکر می کنیم هیچ محتاجی در مملکت نیست؟ اگر محتاجی باشد وما بی اعتنا به آو به حج مشرف شویم راه درست را انتخاب کرده ایم؟ پس بیاییم با ایجاد صندوقی افرادی که می خواهند به حج عمره بروند هزینه آن را به آن صندوق بدهند تا آن صندوق هم در راستای ایجاد اشتغال برای طبقه ضعیف جامعه گام بردارد البته اگر بشود.

بدون اسم:
بهتره به واقعیتهاتوجه کنیم:1- عربستان احتیاجی به پول حجاج هیچ کشوری احتیاج نداره چون یک میلیاردوچندصدمیلیون مسلمانی که اکثرشون پیروعربستان هستن همواره پشتیبان حج هستن.2- توی محیط مکه اکثریت سنی وغالب هستن وبه شیعیان به دیده عناصری مزاحم نگاه میکنن خصوصا اینکه شیعیان اغلب ایرانی وبه قول آنها مجوس هستن.پس نتیجه اینکه عربستان تمایل داره شیعیان وبویژه ایرانیان کمتربه آن کشورسفرکنن ودرواقع داره همین فضاروایجادمیکنه که مردم ایران بتدریج قیدمکه رفتن روبزنن.اما چون درایران افرادپابه سن گذاشته وحتی جوانتربه مسائل سیاسی توجهی ندارن و واقعا درآرزوی حج هستن این ماهستیم که ناچاریم باکمی تعامل وگذشت شرایط رو به حالت طبیعی برگردانیم.

بهزاد:
کاش همه دوستان که نظر دادن سنشون رو هم مینوشتن اونوقت میفهمیدید اونایی که میگن تحت هر شرایطی باس رفت مکه میانگین سنیشون بالای 40ساله... کی گفته با رفتن ما اندیشه های شیعه تبلیغ میشه؟ مگه تقیه میذاره؟ چقد از این واژه ی تقیه بدم میاد.... ترس شرعی!!! دوستان کمی فکر کنید رفتن ما در حال حاضر به مکه مصداق کاملی از آب به آسیاب دشمن و پول به جیب دشمن ریختن است.... مگه حتما باس بریم عربستان تا مسلمانی خودمونو تبلیغ کنیم؟ چرا نریم هند؟ مالزی؟ و چندین کشور مسلمان دیگه... چرا سوزنتون یه جا گیر کرده؟ این دنیای خاکی همه جاش بوی خدا رو میده البته اگه تعصب اجازه بده ما اونو درک کنیم. ممنون از همه ی هموطنای فهیم خودم.

ششمین بروز رسانی: 13:30

امیر:
سلام به نظر شما سعودی ها و آل سعود به چه قصدی به زائرین ایرانی توهین می کنند آیا احتمال نمی دهند که ایرانی ها به پر قبایشان بر می خورد و کمتر می روند و آنوقت ضرر می کنند باید به این موضوع نظر داشت که آنها هم می دانند که سفر ایرانی ها کمتر می شوند و سودشان کمتر خواهد شد ولی حاضر هستند برای اینکه ایرانی ها کمتر بیایند هزینه هم بدهند حال چرا ما برای اینکه خودمان را به ایشان تحمیل کنیم هزینه پرداخت نکنیم مگر کل درآمد سعودی از صدور روادید ایرانی ها چند درصد از بودجه شان است که ما بخواهیم انان را تحریم کنیم به نظر من نرفتن به حج در حقیقت باعث می شود آل سعود به هدفشان برسند همین بله تا می توان نباید از آنجا جنس بار زد و به ایران وارد نمود بلکه باید سعی نمود فرهنگ ناب شیعی را به آنان صادر نمائیم یاحق

علی:

باسلام. در نظر بگیرید که کشورما درقبال نرفتن به حج وعمره زایرین ایرانی به دلایل ذیل بیشتر از عربستان متضرر خواهد شد.

الف:از منظر مادی 1- عدم صادرات (صادرات اجباری) اکثر مواد ومایحتاج ضروری ومصرفی زایرین اعم از لبنیات ،مواد خوراکی ، مربا و...که در این راستا تعداد کثیری پیمانکار وکارگر و... ایرانی در حال کسب درآمد هستند. 2- پایین آمدن درامد هواپیمایی واز دست دادن سود حاصل از پرواز 3- عودت پول زایرین + سود چندین ساله توسط بانکهای ج.ا.ا بطور یکجا به زایرین (خروج نقدینگی از بانک) 4- عدم ایجاد تولیدات داخلی توسط تولیدکنندگان لباس احرام ، ساکهای استاندارد، وسایر موارد ودر نهایت بیکاری تولیدکنندگان وفروشندگان وکارگران مرتبت 5- خواب حمل ونقل داخلی مرتبت با زوار اعم از حمل بار وزایرین از شهرهای اطراف به مراکز استان جهت انجام پرواز وبالعکس 6-پایین آمدن درآمدن شرکت مخابرات بخاطر مکالمات زایرین. 7-هزینه های ولیمه زایرین ومتضرر شدن وکسادی تالارها وسالن های پذیرایی و..

ب:از نظر معنوی 1- انجام ندادن فریضه حج توسط بسیاری از مستطعین ومدیون ماندن ایشان 2- جلوگیری از انجام عبادت توسط مشتاقان وعلاقه مندان 3-عدم آشنایی مسلمانان از نژادها ورنگها وزبانهای مختلف (سوره حجرات)باهم و....

ج:از منظر سیاسی 1- گسترش افکار تشیع 2-صدور انقلاب اسلامی ایران 3- حضور در بین سایر مسلمانان جهان

د: حالت کلی: هرفردی با توجه به علایق مشروع خود مختار است با درآمدی که دارد تصمیم بگیرد چگونه وکجا آن را به خرج رساند ویا چگونه مسافرت رود مگر کسی تا به حال دنبال سفر های توریستی چندین باره مسافران ایرانی به انگلیس ، فرانسه ،کانادا،دبی و تایلند ومالزی وغیره بوده است

محمد:

سلام من دو هفته پیش از سفر عمره آمده ام .سفر خوبی بود.بسیار مشتاقم که مجدد بروم. درآنجا نه خبری از بی حرمتی آنان به ما بود ونه چیزی دیگر از این قبیل. به نظر من اگرشخصی به دیگری بی حرمتی کرد نباید منتظر باشیم که چه پاسخی خواهد داد بلکه علتش راباید جستجو کرد.ملتها که با یکدیگر دشمنی ندارند و با یکدیگر از هرنژاد و رنگ در کنار یکدیگر زندگی میکنند . این دولتها هستند که این روابط بین ملل را بر هم میزنند. نرفتن ما ضرر اقتصادی برای عربستان ندارد. عدم داشتن یک برنامه مشخص در مورد کشورهای دیگردر وزارت امور خارجه ودشمن پنداشتن دیگران مارا در مواضع انفعالی انداخته است که این هم یکی از آنهاست . وگرنه نرفتن به سفر حج که سفری معنوی است مشکلی را حل نمیکند. تو خود حجاب خودی حافظ

Hasheam:

صورت مسئله را اشتباه عنوان کردید و سوال شما محل اشکال است. حج را باید رفت . ولیکن این سیاست ها و روش های مذاکره و تعامل با دنیا و همسایگان است که باید در یک مکانیسم مناسب طراحی و مورد تعامل و گفتگو های سازنده قرار گیرد. شما نباید کم کاری و بی دقتی و ضعف دیپلماسی را با این سوال ندیده بگیرید.

حسین:

به نظر من باید ابتدا فرهنگ سازی را در میان مردم سرلوحه خود قرار دهیم . در زمان فعلی بیشتر از هزینه سفر حج ، مردم ما هزینه خرید سوغاتی و ولیمه و تشریفات و .. را می دهند و هدف واقعی حج فراموش شده است . وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند که بهتر است مردم سوغاتی خود را از همین کشور خودمان و قبل از سفر بخرند ، مطمئنا حرف ایشان باید الگو شود . ضمنا در سفر به حج فقط به ظواهر توجه میشود در حالی که سازمان حج در حالی که صفهای انتظار چند ساله وجود دارد می تواند منتظران را با مسایل مختلف دینی آشنا کند تا وقتی در عربستان با وهابیان رو برو می شوند و با استدلال های آنها درخصوص زیات قبور ائمه و ... موجه می شند دچار شک و دو دلی نشوند . البته لازم است که در مقابل کارشکنی های عربستان نیز باشدت برخورد شود . وقتی مراجع در سالهای گذشته از سازمان حج می خواستند که با توجه به توهین عربستان به مردم ما حج را برای مدتی تعطیل کند ، چرا اینکارها انجام نشد . ضمنا با الگو برداری از روش کشوری مانند ترکیه در قرعه کشی سالانه و اعزام به حج می توانستیم از بار فشار عصبی سالها انتظار مردم بکاهیم .

هفتمین بروز رسانی: 14:00
بدون اسم:
ما سالانه 800 هزار نفر به حج عمره مي‌فرستيم اگر هر نفر حدود 1000 دلار هزينه كند سالانه چيزي حدود 800 ميليون دلار به نفع اقتصاد عربستان كار شده است كه تاثير سنگيني در اقتصاد عربستان ندارد. اما حضور ايرانيان در عربستان به ويژه با وضع مرتبي كه زائرين ايراني دارند تبليغ ايران و ايراني و فرهنگ اهل بيت است. به نظرم بايد حج عمره انجام شود اما از هزينه‌هاي آن به ويژه خريدهاي بي‌مورد در عربستان كاست و امكان خريد را در داخل ايران فراهم آورد.

مراد:
متاسفانه بعضی آقایون فقط پیله کردن به عربستان. یه سر تشریف ببرید دبی ببینید ایرانیها اونجا صدها برابر مکه رفتن دارن پول خرج میکنن. دبی یکی از شهرهای کشوری که طمع سه جزیره ایرانی رو داره. چرا بعضی آقایون به این قضیه اینقده احساسی برخورد میکنن؟ بعضی از همین ایرانیها سالی یه بار دبی تشریف میبرن و جیب اماراتیها رو پر میکنن بر میگردن. تا وقتی دبی رفتن برقراره مکه هم باید برقرار باشه بیخود هم رگ گردنتون ورم نکنه که همش باد هواست.

محمد سلم ابادی:
با سلام خدمت همه خوانندگان محترم این خبر و تشکر از سایت به خاطر این مطلب مهم که جهت دریافت نظر ایرانیان محترم گذشته:
اینجانب خودم در سال 90 به حج عمره مفرده رفتم . به نظر من آرزوی هر ایرانی هستش که به همچین مکانهای مقدسی ، به کوچه هایی پا بگذاره که ائمه معصوم ما در آن کوچه ها زندگی کردند و ملت را ارشاد کردند. راجع به مطلبی که گذاشتین و همچنین یه جوابیه ای به نظرات بعضی از دوستان خواننده که بحث مالی و ریختن این پول به جیب وهابیت نوشتند چندین نکته هست که به نظرم نوشتنش بد نیست:
1- مهمتر از همه به نظر من فرهنگ سازی هستش در این مسافرتی که چشم همه دنیا به ایرانه و بخصوص شیعه. متاسفانه ما ایرانیها در مورد مذهبمون و در مورد دین اسلام و از همه مهمتر در مورد معجزه بزرگ پیغمبر گرامی ، قران به نظر من در حد صفریم. تو خونه همه ما قران هست داریم میخونیم ولی داریم تعداد صفحه رو زیاد میکنیم بدون توجه به اینکه اصلا چی خوندیم. اگه ما فقط قران رو بخونیم میتونیم جواب تموم اون مستندات پراکنده ای رو که اونها راجع به تحریف دینمون دارند رو بدیم ولی می بینیم که خیلی از هموطنای ما اونجا وایستادند و انگشت به دهن که عجب حرفایی رو اینها میزنن حتی با استفاده از آیات قران. تموم حرفایی رو که اونها دارند بر علیه شیعه استفاده میکنن ایاتی از قران هستش که خدوند در اون زمان برای ارشاد کفار نازل کرده ولی متاسفانه با استفاده از مخارتی که به انها یاد داده اند و از طرفی کمبود اطلاعات برخی از ما ایرانیها سو استفاده میشه و ذهن بعضی ها رو منحرف میکنن.
2- در خصوص اینکه اصلا حج عمره تحریم بشه به نظر من حرف خوبی نیست چون چهره ایران عزیز در میان ملل مسلملن دنیا مخدوش میشه بخصوص با توجه به سلطه رسانه ای که اونها در اون مکانهای مقدس دارن 
3- در خصوص پولی که میفرمایند که به جیب عربها واریز میشه حقیقتش نیت ما اینه که این پولی که ما میدیم اگه چیزی ازش اضافه بیاد (از بلیت هواپیما و پول هتل و غذا و ...) نیت ما بر اینه که داره خرج اماکن مقدسه میشه. ثانیا خب حتما مصلحت پروردگار اینه که پولمون به جیب اونا بره و گرنه خونه خدا رو تو ایران درست میکرد تا پولش به جیب ایرانیا ریخته میشد.

هشتمین بروز رسانی: 14:30

مجید اکبری:

با سلام و تحیت میلاد امام عصر(عج)، بنظر من وبدور از همه مسائل احساسی یا اقتصادی یا سیاسی رفتن به عربستان یا حتی عتبات اگر به کوچک شدن روح عبادت و بندگی خدا باشد اصلا درست نیست واگر قرار باشد ما انسانها تحقیر شویم بهتر است نرویم چون به قول مولا علی(ع):غرور در برابر مغرور عین تواضع است و انسانهای جاهلی که نام انسان و اسلام را زیر سوال برده اند و اسلام را زیر سوال برده اند و پرچم شیطان را در سرزمین اسلام گذارده اندقابل دیدن هم نیستند و پول و سرمایه و همه چیز شیعه نباید جایی رود که ریختن خون شیعه و تعرض به شیعه و باورهای اورا مباح اعلام کنند و خود پیامبر و ائمه را اسیر و تاریخ خود را زیر سوال برده اند.

شیعه:

باسلام من يك هفته است كه ازسفر عمره برگشته ام ودرفرودگاه جده ودرمسجدالحرام درخانه خدا ديدم كه چگونه به ايرانيان بي حرمتي ميكردند درروضه رضوان چگونه به خانمهاي ايراني بيحرمتي ميشد وانان را درصف اخر قرار ميدادند اگر مسئولين بيايند وتدبيري بيانديشند تمام كساني كه يكباربه عمره وتمتع رفته باشند را ديگر نفرستند اماركمتري براي اعزام داريم وعزت ايراني وشيعه خيلي بالاتر ازاين هست كه مورد تحقير وتوهين سعوديها قرار گيرد من فكر ميكنم به يقين اقتصاد انها به خريد حجاج نيز وابسته است وبااين پول ها سلاح خريده ومردم بحرين وسوريه ومظلوم جهان را هدف قرار ميدهند ما ميتوانيم اتحاد شيعيان واسلام رابه گونه اي ديگر نشان دهيم نه با سفربه مكه ماشاهد بيداري اسلامي دركشورها هستيم مگر مابه مصر سفر كرديم نه مردم كشورها ازطريق ماهواره ووسايل ارتباطي همه با هم درتماس هستندمابايد اسلام را به گونه اي به تمام جهانيان معرفي كنيم كه بدانند اگر ما حضور هم نداشته باشيم باز اسلام ايران وشيعه پايدار واستواراست من به چشم خود ديدم ازهيچ كشوري براي خريد به فروشگاه ها نمي امدند فقط زائرين ايراني خريد ميكردند صد درصد اين خريد هابراي اقتصاد عربستان مثبت وقابل توجه است بخدا ايران بايد خود پيش دستي ميكرد وسفر به عربستان را تحريم ميكرد فقط 2 سال انوقت اين عربها خودشان به دست وپا ميافتادند ولي حيف كه ماهميشه دير ازخواب بلند ميشويم

محمد رضا:

خانه خدا و حرم حضرت رسول(ص) از ابتدا به دست مخالفان تشیع و اهل بیت بوده و هست و ما هیچ کجا از ائمه علیهم السلام ندیده و نشنیده ایم که مردم را از رفتن به حج چه عمره و چه تمتع منع کنند.مسلما در آمد عربستان از فروش نفت است و در آمدی که از این راه کسب میکنند در مقابل پول نفت خیلی محدود است.

نهمین برور رسانی: 15:00

حمید:

در میان دیدگاه هایی که مطالعه کردم دیدم که بعضی نگاهشان به حج، چیزی شبیه صنعت توریسم است؛ به همین دلیل خواهان تحریم کامل حج و عمره از سوی شیعیان ایران هستند تا مثلا به اقتصاد عربستان لطمه وارد شود. اما باید دانست که:

اولا: برای کشوری مانند عربستان که حجم صادرات نفتی آن سه برابر ایران، و جمعیت شهروندان اصلی آن یک پنجم ایران است، قطع عایدات توریستی زائران ایرانی، چندان قابل توجه نیست، که بخواهیم بر اساس آن خط و نشان بکشیم. ثانیا: نظام حاکم بر عربستان آرزوی این تحریم حج و عمره از سوی ایران را دارد تا بتواند استفاده های مذهبی و سیاسی خود را به راحتی ببرد. ثالثا: حج و مناسک آن از شعائر الهی است؛ پس باید توسط همه مسلمانان مورد توجه و اهتمام باشد. به همین دلیل، اصلا به صلاح دینی و سیاسی ما شیعیان نیست که این میدان مهم را به نفع دشمن مذهبی خود خالی کنیم. آیا در تاریخ ندیده اید که شیعیان اسماعیلیه آقاخانی و همچنین علویان ترکیه و سوریه که تا مدتها گوشه عزلت اختیار کرده و خود را از این مناسک دور کرده بودند، نه تنها از سوی اهل سنت که حتی از سوی شیعیان نیز اسلام ایشان مورد شک و تردید قرار گرفته بود؟ پس به هیچ وجه نباید از این عرصه فاصله بگیریم و زمینه را برای شبهه افکنی وهابیون فراهم کنیم که اساس اسلام ما را هدف بگیرند. در این سالها حضور پررنگ شیعیان در حرمین شریفین، و این که در مرأی و منظر تمام مسلمانان جهان هستند، بسیاری از تبلیغات منفی را خنثی نموده و زمینه بسیاری از فتنه ها را نیز از بین برده است. البته اگر این حضور با هوشمندی و واقع نگری بیشتری همراه گردد، و تا جایی که به اصول مذهبی ما لطمه نخورد به قوانین و هنجارهای نظام حاکم بر عربستان احترام بگذاریم، می توانیم از فرصت حضور در حج و عمره بسیار بیشتر استفاده کنیم و قلوب مسلمانان جهان را به سوی تشیع متمایل سازیم.

امیر وطن خواه:

سلام، اين بحث درست است كه حج ثواب بسياري دارد و مورد تاكيد ائمه معصومين عليهم السلام هم هست ، اما واقيعت امر اين است كه گاهي ما ايرانيان ازيك طرف بام مي افتيم و گاهي از سوي ديگر بام . لطفا به اين قضيه توجه كنيد:

در ايام البيض ماه رجب المرجب بنا به كار خبرنگاري در جلسه اي بودم كه يكي از معاونان استاندار در گوشه اي از سخنانش گفت : « ...هرسال در اين ايام در حرم حضرت رسول بودم كه امسال به دليل اماده كردن مقدمات سفر هيات دولت به استان از اين توفيق محروم شدم ...» نمي خواهم قضاوت كنم اما چه دليلي دارد هر سال يك مسئول يا حتي ساير شهروندان به حج عمره بروند؟ البته بر حج سالانه مسئولان و ابعاد آن بحث بسيار است كه وارد نمي شوم.... مگر نه اين است كه براساس روايات اعمال بسياري وجود دارد كه ثوابي گاها برتر از حج دارد ...

و مگر نمي توان در كعبه دل طواف عشق نمود؟ مگر نمي توان مراسم و مناسبت هاي ديني را با شكوه و معرفت در كشور به راحتي برگزار كرد و مظلوميت امامان عليهم السلام را فرياد كرد ...مگر اجتماعات عظيم عاشورايي در زنجان و تهران ، مشهد و تبريز يا .... گوياي عشق وارادتمان بر ائمه نيست ؟ مگر نمي توان از كشور خودمان غربت قريب بقيع را فرياد كرد؟ پس چرا خودمان هيزم آتش به خرمن خودمان به دست آل سعود را فراهم ميكنيم؟ چرا ناخواسته بخشي از هزينه هاي ددمنشي آل سعود با شيعيان را فراهم ميكنيم ؟ چرا هم موجبات حقارت براي كشورمان و هم پاشنه آشيل براي اعمال سياست هاي غرض ورزانه ال سعود فراهم ميكنيم؟ ايا حج تنها محك مسلملني ماست؟ شايد وقت آن رسيده است چشم هايمان را بشوريم و دنيا را طور ديگري نگاه كنيم.... به اميد فرج مولاي منتظران امام صاحب الزمان (عجج ) يا علي

دهمین بروز رسانی: 15:30

علی:
بنده تا کنون که وارد 52 سالگی شده ام هنوز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تمکن مالی موفق به رفتن به حج تمتع و عمره نشده ام ولی به نظر من انچه باعث گسترش اسلام می شود رفتا و کردار مسلمانان است . نه حضور انها در مراکز مذهبی .وقتی ما در کشور خودمان از رفتار و کردار همکیشان خود راضی نیستیم و حتی از نحوه برخورد مردم با یکدیگر رنج میبریم چگونه می خواهین الگوی دیگران باشیم وقتی که دروغ که کلید ورود به گناهان است و ما مثل اب خوردن دروغ میگوییم. وقتی که عبادات شخصی ما که باید باعث رشد و پیشرفت معنوی ما باشد و ما را در دراز مدت متحول کند لقلقه زبان است . وقتی که ما باید انچه را که بر خود نمی پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم .ولی خود خواهانه حق و حقوق دیگران پایمال میکنیم . وقتی که خیلی راحت ترور شخصیت میکنیم . وفتی که همدیگر را طرد میکنیم چگونه میتوانیم الگوی دیگران باشیم .متاسفانه سفرهای زیارتی ما هم شده پر از تجمل و ریاکاری .ادم های زیادی را میشناسم که اقوام نزدیک انها توان تامین مایحتاج اولیه و ضروری خود را ندارند و میتوانند با 5 میلیون دختر و یا پسر دم بخت خود را به خانه بخت بفرستند ولی تا به حال 3 بار خانوادگی به حج تمتع و بارها به حج عمره رفته و هر بار میلیونها خرج کردهاند به نظر من هیچ ضرورتی ندارد که با این شرایط این هزینه ها در جایی خرج شود که اینگونه با مردمانی که به ان سرزمین میروند اینگونه تحقیر امیز برخورد میکنند . غزت مسلمان از هر چیزی بالاتر است.
نورسا:
با سلام مساله حج تمتع یه واجب الهیه که هر کی استطاعت داشت ایشالله مشرف میشه اما حج عمر ه یا در اصل مفرده یه مستحبه ایشالله یه بار رفتی ثوابشو ببری اما الان با این رژیم وهابی آل سعود که دشمنی اون با ما شیعیان بر کسی پوشیده نیست ....لازم نیست که دائم السفر حج عمر ه باشیم
saeed:
سلام. راه کارش اینه 1-صحبت مراجع تقلید مبنی بر نخریدن سوغاتی از عربستان وصرفا زیارت کردن.، 2-ممنوع کردن رفتن به زیارت بیش از یک بار، 3-ساخت هتل در مکه توسط ایرانیان تا ارز خارج شده از مملکت دوباره به کشور باز گردد4-دست گذاشتن روی نقاط ضعف عربستان از لحاظ دیپلماسی در دراز مدت

یازدهمین بروز رسانی: 16:00

مهدی
تابناک عزیز لطفا منتشر کنید...دوستان عزیز هموطن چرا گزینه سومی را بر نمی گزینیم که هم عمره رفته باشیم هم باعث عزت شیعه شویم و هم کمک خاصی به اقتصاد سعودی ها نکنیم. به این صورت که با حضور عالمانه و با نظم خود در سرزمین وحی شیعه علوی را به رخ وهابی ها بکشیم و هم با پرسه نزدن در بازارها و مغازه های مکه و مدینه هم سود کمتری به آنها برسانیم و هم فرصت زیارت و نماز اول وقت حرمین را از دست ندهیم
محمد:
باسلام، ما بعضآ برای اینکه مشکلات را نمیتوانیم حل کنیم صورت مسئله را پاک می کنیم باید قبول داشته باشیم که تمام کشورهای دنیا به خاطر منافع خود با دیگرکشورها ارتباط برقرار میکنند و کشورهایی که با ما دوست یا دشمن هستند منافع خودشان را در این می بینند مگر کشور روسیه به خاطر ما با ما خوب هست مگر کم به ما خیانت کرده پس چرا ما با او رابطه داریم ؟ در دنیا3کشور هستند که اماکن مقدسه و مقبره امامان و بزرگان در آنجا دارند(عربستان-عراق-سوریه) عراق که بسیار نا امن هست و سوریه که حال وروزش این شد عربستان که وهابی هستند پس تکلیف افرادی که علاقمند برای زیارت این مکانهای مقدس هستند چی می شود؟ راستی من به عنوان یک ایرانی سوالی دارم : چرا رابطه ما با دیگر کشورها و همسایگانمان اینگونه هست ؟ الآن 33 سال انقلاب شده ؛ حتی در زمان دفاع مقدس هم رابطه ما با دیگر کشورها اینگونه نبوده است. باید در صحبت کردن و مخالفت و یا حمایت از کشورهای جهان حد اعتدال را رعایت کنیم باید فقط به منافع کشور خودمان باشیم. اگر بگوییم به خاطر آل سعود نباید به حج برویم مثل این هست که بگوییم نباید در مجامع بین المللی مثل سازمان ملل حضور پیدا کنیم. خلاصه اینکه حضورمان در حج یعنی معرفی شیعه و فرهنگ ایران اسلامی به سایر ملل مسلمان جهان.
بدون اسم:
دیرزو رادیو اعلام کرد روزانه 4500 نفر ار ایران حج عمره میرن که به عبارتی سالیانه میشه بیش از 1.6 میلیون نفر که متوسط هر ایرانی که حج عمره میره 2000 دلار اونجا خرج کنه میشه 3.3 میلیارد دلار که به اینها هزینه های بلیط و .... نیز اضافه میشه. حج برای ایران و عربستان شده یه مساله ساسی و اقتصادی و این دو بعد اصلا از هم قابل تفکیک نیستن.  به عنوان اینکه حج یکیک از مناسک مسلمانان هست خب باید به اون پرداخت و خیلی جاها هم توصیه شده در صورت استطاعت باید رفت ولی انچه که بنظر میاد اینه که نتونستیم تو بعد اقتصادی و سیاسی و از همه مهمتر فرهنگی تاثیر عمیقی بذاریم. ناگفته نماند هر سال تقریبا 10 درصد حجاج تمتع ایرانی هستم و این نشانگر اهمیت جایگاه ماست. مخالفت خیلی ها رو برای رفتم به حج در کامنت های قبل به این خاطر میبینیم که تو هیچ زمینه ای نتونستیم از حج بهره برداری لازم برو بکنیم. این مسال بخش عمده ای از اون برمیگرده به دولتمردان که دیپلماسی درستی رو تو این سال ها نداشتن (مسئولانی که هر ساله برا حج رفتم مسابقه میذارن با هم) و بخشیش هم برمیگرده به اداب و رسوم و رفتار فرهنگی که ایرانی ها اونجا از خودشون بنمایش میذارین که در این زمینه فک میکنم بهتره اونایی که حج رفتن قضاوت کنن و نظرشونو بگن...

دوازدهمین و آخرین بروز رسانی: 16:30

اردشیر گراوند:
بنده کمی علوم اجتماعی خوانده ام و کمی کمتر به علوم فقهی آشنایی دارم و به ضرورت در این کشور سیاست زده از سیاست شنیده ام. حدود 22 سال معلمی کرده و چهل و چهار سال عمر از خدا گرفته ام بیننا و بین الله زیارتی که همراه با حقارت باشد و عزت و شرف و انسانیت و حرمت شما را از بین ببرد فقط تنفر ایجاد می کند. شاید اگر پیامبر امروز در میان مردم بود در مورد زیارت مردم ایران گونه ای دیگر دستور می فرمودند. بنده در مورد عمره مفرده یقین دارم که منابع مالی، عاطفی، انسانی، ملی و هر چه شما می دانید اقتضاء می کند که دست از این افراط برداریم و شاید لازم باشد که بزرگان فقهی، سیاسی و ... ما اختصاص این منابع مالی را به اشتغال جوانان و مردم را ضروری تر از آن بدانند که وهابیون را فربه کنیم اگر من فقیه بودم در این شرایط مفرده را حرام و به این دلیل که عموم مردم ایران زیر خط فقر هستند کسی را مستطیع نمی دانستم زیرا ما استطاعت ملی نداریم امیدوارم بزرگان ما توجه ویژه کنند
حمید:
اگر حجاج ما وظیفه انسانی واسلامی خود را به خوبی بدانند رفتن ما به هر قیمتی باشد خوب است وتاثیرات خیلی خوب به جا خواهد گذاشت اگر حجاج ما بدانند که مهم عزت وشرف انسان است وخداوند هر گز دوست ندارد انسان عزت و سربلندی خود را از دست بدهد لذا برخورد مناسب تری از خود نشان میدهند بنده که همین اردیبهشت در انجا بودم با توجه به اینکه عربی بلد بودم سعی میکردم با انها ارتباط برقرار کنم موفق میشدم ولی حس می کردم این کار یک جاش می لنگه تا اینکه سه چهار روز اخر تصمیم گرفتم اصلا عربی حرف نزنم حتی فارسی هم حرف نمیزدم وبه زبان اذری خودمان باهاشان حرف می زدم همین خود بودن باعث شد که من احساس می کردم انها رفتارشان بهتر میشه لذا ما نباید صرف اینکه خانه خدا در اختیار انهاست خودمان را نیازمند به انها نشان بدیم نه پیامبر (ص) چندین سال به مکه نرفت مگه چیزی از دینش کم شد مهم عزت وشرف انسان است که باید محفوظ باشد ، از این شیوه نظر خواهی شما متشکرم
مهدی:
بنده دانشجو ایرانی خارج از کشور هستم و الان به خاطر انجام عمره دانشجویی به ایران سفر کرده ام و این برای بار دوم است که انشاء الله مشرف خواهم شد واگر 1000 بار دیگر هم خدای متعال بطلبد قطعا خواهم رفت. به کسانی هم که می گویند نباید بریم و ال و بل عرض می کنم که شما فقط می توانید برای شخص خودتان تصمیم بگیرید و از توصیه های شیطانی پرهیز کنید... ولی بالا غیرتا اگر رفتید و حالی به حالی شدید بیایید برای ما هم تعریف کنید که سفر خاصی بود براتون... یا حق
کامیاب:
به نظر من با توجه به اینکه عربستان با استناد به آیات قرآن از لحاظ شرعی نمی تواند مانع انجام حج شود، باید با حضور خود در حرمین شرفین خار چشم آنها یی باشیم که تحمل دیدن شیعه را ندارند.
بدون اسم:
کمک به فقرا جای خودش انجام فرایض الهی همچون حج هم جای خودش

تا ساعت 16:30 بیش از 1000 کامنت برای این خبر به ثبت رسیده که از این پس دیگر به متن خبر اضافه نمی شود و به تدریج در بخش نظرهای سایت منتشر می شوند. با سپاس از همکاری و توجه خوانندگان محترم به این موضوع.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱۰
انتشار یافته: ۵۰۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اگر بطور کل تحریم نمی کنید، حداقل برای کسانی که یکبار مشرف شده اند محدودیت ایجاد گردد
حسین
| United States |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
آفرین بسیار مفید جامع و مختصر
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
با سلام در اين احوال كه همواره به ايرانيان از طرف وهابيون بي حرمتي مي شود نقش مراجع جهت حفظ عزت ايرانيان پر رنگ هست مي توانند با ارائه فتواهاي مناسب سيلي محكمي به اين وهابيون داد. پول اين مكه را بايد خرج جوانان فاميل كرد. ايجاد اشتغال و كمك به ازدواج اين جوانان بخدا از طواف كعبه الان تو اين شرايط ايران ارجح تر هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
هر چی آقا بگه.
aaydin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
واقعا اين نكته كه حميد خان اشاره كرده مهمه! ما خويشاوندان و همسايه هاي گرفتار ومحتاج رو رها كرديم مي ريم دنبال مستحبات! اگر عمره مستحبه، رفع نكردن گرفتاري از اطرافيان با داشتن تمكن مالي حرامه! الان كساني رو من ميشناسم كه معطل 2ميليون تومان پولند كه برن سر زندگي مشترك.
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید
اگر واقعا هدف عبادت خدا باشه و جلب رضايت او هيچ عبادتي بالاتر از رفع گرفتاري همنوعان نيست.
البته در موقعي كه شرايط اجازه داد خوبه اعمال مستحبي ديگر را هم به جا آورد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
نه اينكه كلا نرويم. تلاش كنيم چند سال نرويم تا آل سعود به مشكل مالي برخورد كنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
لطفا یک نظر سنجی آماری چند گزینه ای برگزار کنید...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
حج نباید تعطیل شود
حج مهمترین رویداد جهان اسلام است
حج بدون حاجی از ام القرای اسلام خواست آمریکاست
دوستدار ايران اسلامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
درسته كه رفتن به حج آرزوي همه ما است ولي نبايد اين موضوع را وسيله اي براي سو استفاده آل سعود قرار دهيم تورو خدا تا اينها حاكم هستند نريد
پاسخ ها
فرهاد
| Germany |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
باسلام
بنظرمن همان رفتن یکبار درعمر فعلا کافیست.
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مگر پیامبر اعظم (ص) تا وقتی کفار بر مکه حاکم بودند و حتی کعبه را مملو از بتهای گوناگون کرده بودند به مکه نرفت؟
ما نیز پیرو او هستیم...
هم اکنون کفر و استکبار جهانی حاظر است چندین برابر پول حج ما هزینه کند تا یکی از شعائر الهی را از رونق بیاندازد...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
آرزوی آل سعود نرفتن ما به حج است نباید با طناب آنها به چاه برویم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
خدا تو دل آدمهاست, خود خودا حج بی عزت و دوست نداره.خدا دوست نداره بنده اش با بی عزتی پیشش باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
الله اکبر
شما از دوست داشتن خدا هم خبر دارید؟؟؟؟؟؟؟؟
حج بروید ولی سوغات نخرید
محمد جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
ما که زبونمون مو درآورد از بس به اقوام و اطرافیان گفتیم از این سفر منصرف شین بخداهیچ توجیهی قابل قبول نیست این پول بره دست یه مشت وهابیه کثیف که دارن اسم اسلام رو خراب میکنن قطع کنین این به باد دادن سرمایه رو منم دوست دارم برم حج ولی نه در شرایطی که پولش تو جیب این سعودیهای نامرد بره که تو هر شرایطی در مقابل ایران و به ضرر ایران وارد میشه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
شما به حج برید و اسلام ناب را به وهابیان نشان دهید
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
به نظر من نبايد پولمان را در جيب آنها بريزيم .خدا هم اين مكه را قبول ندارد.آنها ما را تحقير مي كنند و بهمان توهين مي كنند.آخر آنها مگر كي هستند.به نظر من فقط خانه خدا را اشغال كردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
در جیب انگلیس چی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
پول ما هیچ کم و زیادی برای جیب این از خدا بیخبرها ندارد ...
اگر ما نرویم شاید خیلی ها در دنیا حتی برای یک بار هم با یک شیعه روبرو نشوند و هرچه این وهابیهای از خدا بی خبر درباره شیعه میگویند را به اجماع قبول کنند.
در این موقعیت نباید صحنه را به نفع رقیب خالی نمود...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
فقط کافی است سوغات نخرید
توسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
به نام خدا
باسلام بنظر من نباید عمره متوقف شود هزاران ایرانی چشم انتظار ملاقات با سرزمین وحی هستند ونباید حج رو سیاسی کرد انشاا... افراط وتفریط بر مساله حج اثری نگذارد
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اصل حج سياسي هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
جناب توسي شما اگه پول بيكار داريد بهتره دوروبرتون رو با دقت نگاه كنيد و ببينيد كه حج واقعي كجاست آيا محتاج هاي واقعي در نزديكي شما زندگي نمي كنند؟ اگر جوابت منفي است حتما بايد به چشم پزشك مراجعه كنيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بلي حج سياسي است ولي نه از نوع تقابل ايرا ن وعربستان كه هردو مسلمان مي باشد بلكه در مقابل ساير اديان كه نشانگر انسجام ووحدت مسلمانان مي باشد
توسیوند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
درسته حج سیاسی است اما نباید سیاسی کاری کرد وباجنجال وتندروی مردم رو از حق سفر به سرزمین وحی محروم کنیم منم معتقدم سامانه الکترونیکی دولت بایدجلو سفر بیش از یکبار به حج رو چه واجب چه عمره بگیره اما بسیارند که هنوز یبار هم نرفتند وچشم انتظار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهتر تا تغییر رفتار مقامات سعودی از رفتن حجاج چه عمره ویا تمتع جلوگیری شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مقامات سعودی دقیقا برای همین کار بی احترامی میکنند لطفا کمی فکر کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
در شرایط کنونی که حج رفتن مساوی است با واریز پول به جیب حکومت وهابی سعودی و دشمن اصلی مردم ایران و شیعه من با آن مخالفم
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
درشرايط فعلي روابط باكشورعربستان ونيزدشمني آشكاروپنهان آنهاوهمچنين تسلط كامل وهابيت درحكومت اين كشورحج اصلا جايز نيست حتي حج تمتع زيرابااين كاركمك به اقتصادفاسداين كشورمي كنيم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
حج باید رفت
تنها زمانی که میتوان به دیگران اسلام را نشان داد حج است
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اقا تو رو خدا نظر ما رو هم بنویس . ببین کار ما به کجا کشیده که عربستان چه بد چه خوب چنین جرعتی کرده .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟