در صحن علنی امروز چه گذشت

از تحقیق تفحص در بانک مرکزی تا جلوگیری از یک جدایی

صحن علنی امروز مجلس مصوبات مهمی مانند تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و ممنوعیت جدایی ری از تهران بدون مصوبه مجلس را داشت.
کد خبر: ۲۹۸۸۴۴
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷ 20 January 2013
|
3219 بازدید
شصت و یکمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز با حضور دویست نفر از نمایندگان مجلس و به ریاست  علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، بنا بر اعلام هیأت رئیسه مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بررسی تقاضای دولت مبنی بر رسیدگی به لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن بنا به اصل (۸۵) قانون اساسی، انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر، اوراق و اسناد رسمی، گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی، گزارش کمیسیون عمران درباره طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه و گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها و سایر تأسیسات و اماکن ورزشی تابع سازمان تربیت بدنی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار داشت.

لاریجانی: مجاهدت انقلابیون ایران در مبارزه با ستمکاران از آموزه‌های انقلاب مهدوی است

پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت یازدهمین امام شیعیان اظهار داشت: در این روز آفتاب عالم تاب امام زمان (عج) روشنی بخش حیات معنوی مسلمانان گشت که خداوند نوید آن را داد تا در پناه انقلاب مهدوی حق هر حقداری ادا شود و حکومت جباران و مستکبران جای خود را به عدالت مهدوی و آرامش سرزمین‌ها بدهد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی (ره) در جهت تحقق جامعه مهدوی حرکت خود را آغاز کرد و مجاهدت انقلابیون ایران در مبارزه با جباران زمان از آموزش‌های انقلاب مهدوی است و امید است که با زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی این قافله حق‌مدار امت اسلام با ظهور منجی عالم بشریت به وصال آن یگانه دوران واصل شود.

بانک مرکزی زیر ذره‌بین پارلمان

در ادامه گزارش کمیسیون اقتصادی، مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت و پورابراهیمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی گزارش این کمیسیون را در صحن قرائت کرد.

تصویب درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

نمایندگان مجلس با ۱۷۱ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع با درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تصویب کردند.

پس از آن تقاضای دولت مبنی بر رسیدگی به لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ نیز توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برگه‌هایی برای انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر در میان نمایندگان پخش شد و هفت نفر از نمایندگان برای آن کاندید شدند. (احمد امیرآبادی، ایرج عبدی، محمود شکری، مهرداد بائوج لاهوتی، عباس مقتدایی و شریعتی از کاندیدا‌ها بودند)

بررسی لایحه دولت در مورد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

پس از آن نمایندگان خانه ملت تقاضای دولت مبنی بر رسیدگی به لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن طبق اصل (۸۵) قانون اساسی را بررسی کرده و عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: درخواست دولت این است که بنا بر اصل ۸۵ قانون اساسی این لایحه در زمان فشرده در کارگروه ویژه متشکل از کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مطرح و به تصویب برسد.

وی همچنین تصریح کرد: ساده‌سازی، استانداردسازی و شفاف‌سازی جریان گردش کالا، پول و سرمایه در اقتصاد از اهداف این قانون است.

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان اجرای این طرح در لایحه گام به گام پیش‌بینی شده در هر مرحله‌ای که تصویب قانون به تعویق بیفتد اجرایی شدن آن برای دو سال به تعویق خواهد افتاد لذا تصریح در تصویب این قانون ضروری است.

مخالفت نمایندگان با بررسی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در کمیسیون‌ها

سرانجام پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان این لایحه با ۳۸ رأی موافق، ۱۷۲ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید.

در ادامه آرا نمایندگان در خصوص انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر، اوراق و اسناد رسمی توسط علی لاریجانی قرائت و میرهادی قره سید رومیانی به عنوان عضو در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر برگزیده شد.

بررسی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت

پس از آن گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی بررسی شد و در ادامه پیشنهاد مسکوت ماندن طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی به مدت چهار ماه مطرح شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان کردند.

نفوذ صاحبان قدرت

همچنین کمال علی‌پور بنکداری، نماینده مردم قائمشهر نیز در مخالفت با مسکوت گذاشتن این طرح اظهار داشت: متأسفانه رویه‌ای توسط صاحبان نفوذ و قدرت در مجلس هشتم ایجاد شد و آن هم مطرح کردن مسکوت گذاشتن طرح‌ها بود که این روند در مجلس نهم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون وزارت جهاد کشاورزی آمار واردات محصولات کشاورزی را ندارد و اگر پرسشب باشد باید از وزارت صنعت پرسید و این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مشکلات خاص خود را دارد لذا بهتر است که اختیارات بخش کشاورزی در وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شود.

مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح انتزاع

در ادامه مسکوت ماندن طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی با ۴۸ رأی موافق، ۱۵۸ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان خانه ملت نرسید.

تصویب فوریت طرح انتشار شانزده هزار میلیارد اوراق مشارکت

در ادامه طرح دو فوریتی تنفیذ بند (۵۱) قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور در قانون بودجه سال ۹۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی رأی نیاورد در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریتی طرح تنفیذ بند (۵۱) قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور در قانون بودجه سال ۹۱ را با ۱۳۳ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع به تصویب رساندند.

در مقدمه این طرح که به امضای ۳۳ نفر از نمایندگان رسیده است آمده است در بند ۵۱ بوده سال ۱۳۹۱ کل کشور به شهرداری‌ها اجازه داده شده بود تا مبلغ شانزده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های قطار شهری با تضمین بازپرداخت اصل و سود به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری‌ها منتشر کنند که در سال ۱۳۹۰ شهرداری‌ها برای استفاده از این ظرفیت استفاده کردند اما به علت مشکلات اداری این مصوبه اجرایی نشد.

در بخش دیگری از این طرح آمده است: تکرار نشدن این بند از بودجه در بودجه سال ۱۳۹۱ باعث شد تا اقدامات شهرداری‌ها برای استفاده از این توانمندی به سرانجام نرسد. در ماه‌های گذشته تلاش شهرداری‌ها برای قانع کردن بانک مرکزی مبنی بر صدور مجوز انتشار با توجه به مراحل انجام شده به جایی نرسیده و ناچار به مجلس متوسل شدند.

در بخش دیگری از این طرح یک فوریتی آمده است: از آنجا که استفاده از سرمایه‌گذاری‌های نیمه تمام قطار شهری در کلانشهر مستلزم تصویب نقدینگی به این پروژه‌هاست و عملا از محل اعتبارات عمران بودجه عمومی امکان‌پذیر نیست، استفاده از اوراق مشارکت یک روش کارگشاست.

همچنین در این طرح تأکید شده است: در اوضاع کنونی که یکی از مشکلات کشور، رشد بی‌رویه نقدینگی و بالا بودن حجم آن است، اجازه انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل پروژه‌های قطار شهری کلانشهر‌ها یکی از راه‌های مطمئن هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های عمرانی است و لذا ما نمایندگان درخواست تصویب دو فوریت این طرح را داریم که بعد از رأی‌گیری در صحن مجلس نمایندگان با ۱۲۸ رأی مخالف به دو فوریت آن رأی ندادند و در ادامه یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که بهارستان‌نشینان با ۱۳۸ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع آن را تصویب کردند.

در ماده واحده طرح نمایندگان آمده است: بند ۵۱ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور با تضمین بازپرداخت و سود مشارکت اوراق منتشره به نسبت صددرصد توسط شهرداری‌ها در قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور تنفیذ می‌شود.

 آقاتهرانی: مجلس «دولت» را در تنظیم بودجه عملیاتی یاری کند

حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت «محمدعلی اوحدی» استاد پیشکسوت قرآن گفت: همه ما در دولت و مجلس باید از لجبازی‌های سیاسی و جنجال‌افکنی پرهیز کرده و تنها در راستای عمل به قانون حرکت کنیم زیرا گام برداشتن در این مسیر به خشنودی خدا، رهبری و مردم منجر می‌شود.

وی در ادامه افزود: نداشتن تعامل بین دولت و مجلس و نیز سایر قوا باعث می‌شود تا هزینه‌ها و عمر‌ها به هدر رفته و نتیجه‌ای جز بیشتر شدن مشکلات و گرفتاری‌ها نداشته باشد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از دیرکرد به وجود آمده در ارائه لایحه بودجه سال‌ آینده کل کشور از سوی دولت به مجلس، گفت: از رئیس مجلس و نمایندگان می‌خواهم تا دولت را در زمینه ارائه و تنظیم بودجه عملیاتی با تعامل و توافق نظر یاری کنند، به گونه‌ای که شما نمایندگان نیز روزی مسئولیت‌های اجرایی در کشور داشته‌اید و دولتی‌ها در هزینه‌کرد‌ها مسائلی را می‌بینند که ما متوجه آن نیستیم؛ بنابراین، ضرورت یاری دولت در تنظیم بودجه عملیاتی با توجه به شرایط روز اقتصادی کشور لازم است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این بخش از سخنان آقاتهرانی، گفت: تنظیم و ارائه بودجه عملیاتی بر عهده دولت است، به‌ گونه‌ای که بر پایه سنوات گذشته نیز کمتر از ۵ درصد تغییراتی در بودجه از سوی مجلس اعمال شده است.

آقاتهرانی خطاب به لاریجانی گفت: اگر شما و رئیس جمهور بخواهید راه‌های تعامل باز است.

وی خاطرنشان کرد: مردم از تریبون مجلس صدای ما را می‌شنوند و باید در گفتار و رفتار خود صادق بوده و همواره با پیروی از قانون و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل و همدلی نسبت به حل مشکلات کشور اقدامات لازم را انجام دهیم.

تصویب یک فوریت طرح جلوگیری از جدایی ری از تهران

در ادامه نمایندگان طرح دو فوریتی طرح جلوگیری از جدایی ری از تهران مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان مجلس به دو فوریتی بودن آن رأی ندادند ولی پس از آن نمایندگان مجلس با با ۱۴۴ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند.

در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور انطباق وضعیت موجود محدوده و حریم کلان‌شهر‌ها با قانون تقسیمات کشوری، دو تبصره به شرح زیر به ماده ۱۱ قانون تعریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۵ تیر ۱۳۶۲ الحاق می‌شود.

تبصره ۱ـ هرگونه تغییر یا تبدیل در محدوده و حریم شهر تهران که مستند به طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۶ تعیین شده و شامل نقاط جغرافیایی ری و شمیرانات نیز هست، بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

تبصره ۲ـ تغییرات ضروری اعم از انتزاع یا ادغام محدوده و حریم کلان‌شهر‌ها از جمله تهران با سایر نقاط جمعیتی به پیشنهاد شورای اسلامی کلانشهر مربوطه و تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب طرح از سوی شورای عالی استان‌ها یا لایحه دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

همچنین در جریان بررسی این طرح حسین طلا و احمد دستغیب به عنوان مخالفان صحبت کردند و کمال علیپور و جواد جهانگیرزاده به عنوان موافق این طرح سخن گفتند.

جهانگیرزاده: جدا کردن ری منافی استقلال مدیریت شهری است

احمدرضا دستغیب، نماینده شیراز نیز طی سخنانی در این زمینه گفت که نباید طرح‌های اینچنینی با دوفوریت به مجلس بیایند اما جواد جهانگیرزاده در موافقت با این طرح اعلام کرد که علت دو فوریتی بودن طرح تصمیمات سیاسی و ناگهانی دولت است، چراکه تصمیمات عجولانه آثار بدی دارد و مجلس باید در مقابل آن‌ها مقاومت کند.

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: همه تهران یک مجموعه است و جدا کردن ری منافی استقلال مدیریت شهری است.

وی افزود: هم‌اکنون بنا بر آمار سه و نیم برابر میزان درآمدهای ری در این منطقه هزینه می‌شود و اگر قرار باشد این منطقه از تهران جدا شود، هزینه‌های مازاد از کجا تأمین خواهد شد.

اعلام وصول طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و فناوری

پیش از پایان صحن علنی مجلس لیست اعلام وصولی‌ها توسط نمایندگان خوانده شد؛ بنابراین، تقاضای برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر رسیدگی به طرح آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی و طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و فناوری اعلام وصول شد.

پایان نشست علنی امروز مجلس

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۲: ۱۲ دقیقه پایان یافت و قرار شد که جلسه بعدی مجلس سه‌شنبه، سوم بهمن ماه رأس ساعت ۸ صبح با دستور کار رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات