فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به ابعاد، نوع سازه، بدنه و نوع محمولهای که هواپیمای بدون سرنشین «یسیر» حمل میکند، این هواپیما برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
به گزارش ایسنا، سرهنگ رضا خاکی در گفتوگویی تلویزیونی در پاسخ به اینکه "چرا پهپادها مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفتهاند؟" اظهار کرد: سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چراکه این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمیکند و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را میتوان در یک زمان به پرواز درآورد.
وی درباره اینکه «یسیر» و «شاهد 129» که اخیرا رونمایی شده است، چه تفاوتهایی با هم دارند، گفت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاسها و برای ماموریتهای مختلف طراحی میشود. شاهد 129 ماموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده میشود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محمولهای که حمل میکند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش درباره اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد نیز اظهار کرد: یسیر بین 7 تا 10 ساعت میتواند پرواز داشته باشد.
سرهنگ خاکی با بیان اینکه "هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه، بدون خلبان نیست"، توضیح داد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند؛ یک خلبان در بیرون، هواپیما را به پرواز درمیآورد، تنظیمات مربوطه را انجام میدهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار میدهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام ماموریت، به هر سه متکی است.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش درباره امکانات پهپاد یسیر گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگنمایی خوبی دارد که میتواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود اینگونه هواپیماها میتواند در هر نقطهای پرواز کند و در هر نقطهای بنشیند.
وی در برابر این پرسش که "دستگاههای کنترل این پهپاد را میتوان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است؟"، پاسخ داد: به طور کلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن میتواند به صورت سهپایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.
خاکی با تاکید بر اینکه "سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است"، افزود: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرودینامیکی معمولاً رادارگریز ساخته میشوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.
وی درباره اینکه آیا این پرندهها هم جعبه سیاه دارد، اظهار کرد: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیکآف (take off) تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره میکند.