سناریوی جدید رژیم اسرائیل در قبال درگیری‌های سوریه

طی بیش از دو سالی که از تشدید ناآرامی‌ها در سوریه و سپس رسیدن آن به سطح یک جنگ داخلی تمام عیار می‌گذرد، رژیم اسرائیل سیاستی مبنی بر انفعال کلی و واکنش‌های مقطعی ‌در پیش گرفته و از درگیری آشکار در نزاع‌های سوریه خودداری کرده است. با این حال، منابع اسرائیلی گزارش می‌دهند ‌به واسطه مجموعه‌ای از شرایط، این رژیم در تدارک اجرای راهبردی جدید در قبال تحولات سوریه است.
کد خبر: ۳۷۴۰۷۸
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴ 26 January 2014
|
11543 بازدید
|
سناریوی جدید رژیم اسرائیل در قبال درگیری‌های سوریه
طی بیش از دو سالی که از تشدید ناآرامی‌ها در سوریه و سپس رسیدن آن به سطح یک جنگ داخلی تمام عیار می‌گذرد، رژیم اسرائیل سیاستی مبنی بر انفعال کلی و واکنش‌های مقطعی ‌در پیش گرفته و از درگیری آشکار در نزاع‌های سوریه خودداری کرده است. با این حال، منابع اسرائیلی گزارش می‌دهند ‌به واسطه مجموعه‌ای از شرایط، این رژیم در تدارک اجرای راهبردی جدید در قبال تحولات سوریه است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل در مطلبی به بررسی رویکردهای جدید رژیم اسرائیل نسبت به سوریه پرداخته اشاره می‌کند که حضور و قدرت‌گیری شمار بسیاری از مبارزان افراط گرای وابسته به القاعده در سوریه، این گزینه را به طور جدی برای این رژیم مطرح کرده که برای جلوگیری از ضربه خوردن منافع خود‌ در سوریه وارد عمل شود.

این سایت اشاره می‌کند که یک مقام امنیتی عالی‌رتبه امنیتی رژیم اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود، روز جمعه در سخنانی اظهار داشته که هم اکنون بیش از سی هزار جنگجوی وابسته به القاعده در سوریه فعالند، حال آنکه دو سال پیش، این میزان ‌۲۰۰۰ تن بود.

به گفته این مقام امنیتی، در شرایطی که این نیرو‌ها توانسته‌اند بخشی از مناطق مرزی سوریه در مجاورت سرزمین‌های اشغالی را تحت کنترل خود درآورند، مباحثات فراوانی درباره احتمال تجدیدنظر در راهبرد رژیم اسرائیل نسبت به جنگ داخلی سوریه، پشت درهای بسته جریان پیدا کرده است؛ بنابراین، برای نخستین بار در سه سال درگیری داخلی در سوریه، رژیم اسرائیل آماده است در آن سوی مرزهای خود، ‌اقدام نظامی کرده و به زعم خود، نسبت به رفع این تهدید علیه خود اقدام کند. ارزیابی مقامات امنیتی اسرائیلی آن است که گروه‌های شورشی آماده‌اند تا در صورت موفقیت خود در پیروزی بر دولت سوریه، نوک پیکان حملات خود را متوجه رژیم اسرائیل کنند.

از ‌دیگر‌ مواردی که ‌این مقام اسرائیلی به آن اشاره کرده، اینکه حدود ۱۲۰۰ ‌نیرو‌ی وابسته به القاعده ‌توانسته‌اند خود را به نوار غزه برسانند؛ افزون بر این، شورشیان سوری و القاعده‌ای‌های حاضر در منطقه «سینا» در مصر نیز به نوعی هماهنگی دست یافته‌اند. گروه‌های حاضر در سینا، ضمن ایجاد تشکل، نام «انصار بیت‌المقدس» را برای خود برگزیده‌اند.

این گروه، روز جمعه چهار حمله تروریستی در قاهره ‌انجام داد که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن انجامید. این گروه برای نخستین بار پتانسیل ‌حملات تروریستی هماهنگ در پایتخت مصر را از خود نشان داد.

دبکا اشاره می‌کند که پیش از این، دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل هیچ‌گاه آماری از سطح حضور القاعده در سوریه و یا میزان تمرکز این گروه در مرزهای سرزمین‌های اشغالی منتشر نکرده بودند؛ اما اقدام این مقام امنیتی اسرائیلی، این گمانه را به طور جدی مطرح کرده که رژیم اسرائیل می‌خواهد خود را برای ورود به درگیری‌های سوریه آماده کند.

از جمله دیگر ارزیابی‌هایی که اکنون توسط مقامات این رژیم مطرح می‌شود، این است که حتی در صورتی که گروه‌های شورشی افراطی به واسطه حمایت‌های ایران، حزب‌الله و روسیه از دولت دمشق، از براندازی اسد ناامید شوند، ‌احتمالاً دامنه فعالیت‌های خود را به سوی رژیم اسرائیل معطوف خواهند کرد.

دبکا در ادامه به معرفی گزینه‌هایی پرداخته که رژیم اسرائیل احتمالاً در صورت تصمیم برای ورود به سوریه‌ به آن‌ها متوسل خواهد شد:

۱ ـ
ایجاد مناطق حائل تحت کنترل ـ دائمی یا موقت ـ در طرف سوری مرز. البته این گزینه بسته به همکاری آن دسته از نیروهای شورشی سوری است که با گروه‌های وابسته به القاعده مخالف بوده و خواستار رهایی از شر آن‌ها هستند.

۲ ـ
انجام حملات هوایی و زمینی علیه مراکز تجمع افراطیون.

۳ ـ
نفوذ عمیق و پیشرفت در خاک سوریه و عراق به منظور جلوگیری از پیشرفت نیروهای القاعده که می‌تواند سبب در تهدید قرار گرفتن رژیم اردن (متحد ضمنی رژیم اسرائیل) شود.

۴ ـ
ترور هدفمند فرماندهان ارشد القاعده.

۵ ـ
خنثی کردن تلاش افراطیون برای توسعه فتوحات در مناطق راهبردی سوریه که می‌تواند به عنوان پایگاه‌های حمله علیه رژیم اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد. یک مثال، منطقه «جبل دروز» است که ساکنین آن با ‌موضع بی‌طرف، خود را از درگیری‌های سوریه دور نگه داشته‌اند.

با این حال، دبکا اشاره می‌کند ‌در صورت گرفتن هر یک از این تصمیم‌ها از سوی رژیم اسرائیل، این رژیم به حمایت جدی آمریکا نیازمند است تا از تجربیات ایالات متحده در مبارزه با القاعده در عراق و افغانستان استفاده کند. ارتش رژیم اسرائیل هیچ گونه تجربه‌ای در انجام چنین عملیات‌هایی نداشته است؛ بنابراین، انجام این گونه اقدامات نیازمند بازنویسی دکترین جنگی رژیم اسرائیل و آماده سازی شمار چشمگیری نیروی کماندو برای مبارزه با نیروهای القاعده است.

ملاحظه دیگری که هم اکنون مقامات رژیم اسرائیل مشغول سنجش آن هستند و تاکنون آن‌ها را از انجام اقدامی علیه شورشیان افراطی سوری بازداشته، این موضوع است که مداخله رژیم اسرائیل می‌تواند ‌بالقوه سبب کاهش فشار‌ها علیه دولت سوریه شده و کار را برای متحدان این دولت، یعنی ایران و حزب‌الله ‌ساده‌تر کند؛ امری که رژیم اسرائیل به هیچ وجه خواستار آن نیست.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اصولا اسرائيل اين وحشي خونخوار از هر فرصتي براي جنگ و خونريزي و تصاحب زمين ديگران استفاده ميكند و هيچ كاري از از او بعيد نيست و كاري هم ندارد كه طرف مقابلش كي باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
محمدحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اصلا اینطور نیست و این تحلیل کاملا غلط است !
القاعده و داعش و النصره از طرف عربستان مورد حمایت است و عربستان هم با اسراییل کانلا هماهنگ است .
از همین الان بهتون قول میدم یک تیر هم سمت اسراییل شلیک نشود
این حرف هم برای رد گم کنی هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ایکاش نوک سلاح این جنگجویان بسمت اسراییل نشانه رود .
چندان دور نیست کمی سیاست میخواهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دبکا ضد اطلاعات برای تاثییر روی ذهن افراد ارائه میده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اگر پشت القاعده، عربستان و قطر و آمریکا باشند پس خطری از جانب آنها متوجه اسراییل نیست و هدف کوتاه کردن دست ایران و حزب الله از سوریه است. شاید اسراییل در ته جدول اهداف القاعده باشه ولی شیعه ها در صدر جدول اهداف اونها هستند.
اسراییل بیخودی خودش رو وارد جنگی نمیکنه. نیازی نیست، چون همه همدیگر را می کشند و اون فقط بهترین موقعیت رو گرفته: یعنی نظاره گر است. اونها خیلی عاقل تر از این حرفها هستند. اگر هم وارد جنگ بشوند، زمانی خواهند بود که معاملات پشت پرده انجام شده و فقط زمان رسیدن به هدف رو باید سریع تر کرد که اونها در این کار تبحر خاصی دارند.
مجتبی
|
United States
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
انشاالله اسراییل به دست همین تروریستها نابود خواهد شد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دروغ بی خود گفته ا ارتباطشون با القاعده رو لا پوشنی کنه، اصلا تا روز امروز شنیدین القاعده علیه اسرائیل و دوستاش کاری بکنه
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
افسار افراطیون دست متحد اسرائیل یعنی آل سعوده.
دارن رد گم میکنند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟