اعتماد ملي نوشت: امروز بعدازظهر اگر جلسه اعضاي هيات انتخاب 9 نفره سينماي ايران به نتيجه برسد، اسامي فيلمهاي نهايي حاضر در بخش مسابقه بيستوششمين جشنواره فيلم فجر مشخص ميشود.
اين هيات مسئوليت انتخاب آثار بخشهاي مختلف سينماي ايران در جشنواره را بر عهده دارد، اما بر اساس اخبار رسيده از منابع موثق به نظر ميرسد اختلاف نظر بين اعضا زياد است؛ هيات انتخابي كه از متنوعترين هياتهاي سينمايي انتخاب شده طي 26 دوره گذشته جشنواره است. در يك سوي آن پوران درخشنده، محمد بزرگنيا و داريوش فرهنگ است و در سوي ديگر جمال شورجه، محمدحسين نيرومند و محمدابراهيم صلواتيفر.
هميشه پاي يك زن در ميان است در بين هيات انتخاب اختلاف درباره فيلمهاي راهيافته به بخشهاي مختلف جشنواره وجود دارد و برخي فيلمها از نظر برخي از اعضا امكان حضور در جشنواره را ندارند و فيلمهايي همچون «آتشكار» و «هميشه پاي يك زن در ميان است» و «دايره زنگي» از آن جملهاند. اگر چنين اتفاقي بيفتد احتمالا اين فيلمها نهتنها نميتوانند مجوز شركت در جشنواره امسال را بگيرند و در اين رقابت سالانه شركت كنند كه نمايش آنها بعد از جشنواره هم با دشواري روبهرو خواهد شد. تا روز 15 دي خبرها بر حضور فيلم «هميشه پاي يك زن در ميان است» ساخته كمال تبريزي در جشنواره دلالت ميكند و جلوههاي ويژه آن نيز تهيه شده بود؛ فيلمي كه تهيهكننده دوست داشت تنها چند نمايش محدود در بخش جنبي داشته باشد تا تازگي فيلم از دست نرود. فيلمي كمدي كه با يك جمله و در همان گزارش پشت صحنههايي كه منتشر شد در آن اعلام ميشد اين بار تبريزي به سراغ زنان رفته است تا بگويد در هر دعوايي اگر بگردي «هميشه پاي يك زن در ميان است». حبيب رضايي با گريم متفاوت و گلشيفته در كنار مهران مديري و رضا كيانيان در اين فيلم بازي ميكنند.
اين روزها شايعه شده است اين فيلم امكان اكران و نمايش ندارد، البته بايد منتظر ماند و ديد و اميدوار بود اين اتفاق نيفتد.
يك منبع موثق به اعتماد ملي ميگويد كه يكي از علل تاخير در اعلام فيلمهاي راهيافته به بخشهاي مختلف جشنواره نيز همين اختلافنظرها و فشارهاي احتمالي براي حذف برخي از فيلمها است.
هميشه اين حرفها بوده استاما حبيب ايلبيگي مدير روابط عمومي جشنواره اين خبرها را تاييد نميكند و درباره اعلام زمان نهايي اسامي فيلمهاي بخش مسابقه سينماي ايران به اعتماد ملي ميگويد: اعضاي هيات انتخاب، امروز (يكشنبه) بعدازظهر جلسه دارند و در صورت رسيدن به نتيجه نهايي اسامي فيلمها اعلام ميشود.
او درباره تاخيري كه در زمينه اعلام اسامي فيلمها پيش آمده، ميگويد: ديدن فيلمها هنوز تمام نشده است. هيات انتخاب هر روز فيلمها را ميديدند و حتي در روز تاسوعا هم آنها فيلم ديدند، اما تعطيليها و اين برف و سرما باعث تاخير شده است.
انگار هميشه وقتي نزديك جشنواره ميشود صحبت درباره فيلمهايي شروع ميشود؛ درباره اينكه فيلمي ميآيد يا نمايش داده ميشود يا خير، برخيها اين صحبتها را ميگذارند به حساب تبليغ و انگار همه اين سالها هم هر بار نام فيلمي مطرح بوده است، يك بار سنتوري و آفسايد و بار ديگر...
شايعهها هم قبل از تصميمگيريها ميآيند. اينبار البته نوبت به فيلمهايي همچون «هميشه پاي يك زن در ميان است» رسيده است.
به هر حال حبيب ايلبيگي تاكيد دارد كه تمام فيلمها ديده شدهاند، حتي فيلمهايي كه نسخه نهايي آنها روز جمعه تحويل داده شدهاند.
بهترين كار البته انتظاري است كه مسوولان وعده ميدهند؛ انتظاري كه شايد زياد هم طولاني نباشد و شايد فقط تا فردا طول بكشد.
خاكآشناي فرمانآراامسال باز هم نامهاي بزرگي در جشنواره به چشم ميخورد. نامهايي به بزرگي «بهمن فرمانآرا». او امسال فيلم «خاك آشنا» را در ارديبهشت و خرداد فيلمبرداري كرد و به صورت كامل به جشنواره ارائه داد. البته مسوولان جشنواره هم دوست داشتند كه اين كارگردان مطرح در جشنواره حضور داشته باشد مانند سال قبل كه ميخواستند مهرجويي و كيميايي باشند. به هر حال آنها تقاضا كردند و فرمانآرا هم پذيرفته است. او كه دو سال پيش فيلم «يك بوس كوچولو» را قبل از جشنواره اكران كرده بود، اينبار در اين رقابت سينمايي شركت كرده است چراكه به هر حال فيلم، محصول مشترك و جمعي تعدادي از سينماگران است و عوامل فيلم با عدم حضور فيلم در جشنواره از اين رقابت جا ميمانند. به هر حال قطعا نام اين فيلم در بخش مسابقه قرار خواهد داشت. البته به هر حال بايد منتظر نظر هيات انتخاب ماند و اگر در جشنواره هم نشد بايد منتظر اكران فيلم شد كه هنوز بهطور قطعي مشخص نشده است.
نامهاي بزرگ حاضر و غايبامسال هم «آواز گنجشكها»ي مجيد مجيدي است، هم «به همين سادگي» رضا ميركريمي و هم رسول صدرعاملي با دو فيلم تلويزيوني در جشنواره امسال شركت كرده است. «آواز گنجشكها» با موسيقي حسين عليزاده براي هيات انتخاب به نمايش درآمده است. فيلم «به همين سادگي» را هم كه بسياري از اهالي سينما در نمايش فيلم در جشن خانه سينما ديدهاند. فيلمهاي ديگري هم از حالا مورد توجه است مثل «كنعان» ساخته «ماني حقيقي» و «دايره زندگي» پريسا بختآور.
در اين بين ميماند افسوس حضور كارگردانهايي همچون تهمينه ميلاني و منيژه حكمت. تهمينه ميلاني فيلم «تسويهحساب» را آماده دارد، فيلمي متفاوت و البته باز هم اجتماعي درباره زنان. زناني كه اين بار به قصد انتقام مردان اشتباهكار را تنبيه ميكنند. فيلم ديگر هم «سه زن» منيژه حكمت است، فيلمي كه درباره روابط سه نسل از زنان است. حكمت به اصول صنفي معتقد است اما مسائل پيشآمده سبب شد تا فيلمش را از جشن خانه سينما بيرون بكشد.
او با مسائلي كه بر سر دريافت مجوز فيلمش مطرح شد نيز علاقهاي به حضور فيلمش در جشنواره امسال نداشت. او اعلام كرده بود اگر مجوز ساخت فيلم «سه زن» ارائه نشود جلوي وزارت ارشاد سيگارفروشي ميكند.
از سالهاي دوردر هر دوره جشنواره فيلمهايي هستند كه از مدتها قبل دربارهشان حدس و گمانهايي مطرح ميشود. از يك طرف حدس و گمان متفاوت بودن و از طرف ديگر حرف حذفشدنشان مطرح است. حذف شدن در اين سالها يعني عدم دريافت مجوز اكران و نمايش.
از چند سال قبل اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد يكي از اعضاي خود را جزو هيات انتخاب جشنواره قرار ميدهد تا فيلمها مجوز نمايش جشنواره را دريافت كنند. اما با اين حال هميشه اين بحث بوده است كه بارها فيلمي توانسته مجوز نمايش در جشنواره را بگيرد و بعد براي اكران ماهها و ماهها پشت درمانده. نمونه در خاطرهمانده نزديكش ميشود، فيلمهاي «سنتوري» و «آفسايد» و فيلمهاي كمتر مطرحشده ميشود، «شبانه»، «يك شب»، «عصر جمعه»، «خواب تلخ» و...
در گذشتههاي دورتر هم ميشود، «شبهاي زايندهرود» و «نوبت عاشقي»، «بانو» و «حاجي واشنگتن» و...
شايد اصلا به همين خاطر است كه علاقهمندان سينما براي ديدن فيلم در جشنواره هنوز كشش دارند، چون حداقلش ميشود فيلمهايي كه كمكم چند صحنه و سكانس و كلام را از دست دادند تا بتوانند اكران عمومي شوند.
خلاصه جشنواره است و شور و شوق فيلم ساختن و حضور در عرصه رقابت از آن فيلمسازان است و سينماگران و سختي در صف ايستادن و بليت خريدن و فيلمها را با هزاران مشكل صدا و نقص فني ديدن از آن تماشاگر است.