شرکت خودروسازی پژو پرداخت غرامت برای خارج شدن از ایران پس از گسترش تحریم ها در سال 2012 را آغاز کرده است. این خبر را مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام کرد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.
به گزارش «تابناک»، بعد از اینکه تحریم های بین المللی نشأت گرفته از شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گسترش یافت، به تدریج شرکت های خارجی از جمله پژو از ایران خارج شدند و تمام تعهدات خود را بر اساس قراردادهای قبلی، یک طرفه لغو کردند.
یکی از شرکت هایی که کمتر کسی فکر می کرد با توجه به منافع گسترده ای که در ایران دارد، از این تحریم ها پیروی کند و از ایران خارج شود، شرکت پژو بود. به هر حال سرانجام این شرکت در سال 2012 از ایران خارج شد و خسارت سنگینی به همه وارد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، هم اکنون بیش از 4 میلیون خودروی پژو در کشور در حال حرکت هستند.
همگان به یاد دارند که در آن زمان یکباره تولیدات به دلیل نبود قطعه اصلی بسیار بی کیفیت به بازار عرضه شد. مضافاً اینکه با بحران ارزی در کشور و سه برابر شدن قیمت ارز ماشین های که تولید می شد نیز با سه برابر قیمت به مردم عرضه شد. این در حالی است که کیفیت این خودروها نیز همزمان سه برابر کاهش یافته بود!
در آن سال ها مقالات زیادی نگاشته شد، بر این پایه که چگونه در حالی که در آن سال ها گفته می شد تولید خودرو در کشور بومی شده است و حتی مراسم رونمایی از خودروی ملی برگزار می شد، به یکباره با افزایش قیمت ارز قیمت خودور نیز افزایش یافت و خودروسازان اعلام می کردند با توجه به وابستگی تولیدات به خرید قطعه خارجی این افزایش قیمت توجیه پذیر است!
به هر حال با این همه فراز و نشیب اعلام شده است که شرکت پژو با پذیرش پرداخت غرامت، متعهد شده که بخشی از این مبلغ غرامت را نقدی به ایران خودرو و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینهسازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو پرداخت می کند.
در همین زمینه، یکهزارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بیان داشته، «کل بستهای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است؛ ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت میشوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهمنامه این رقم دیگر پرداخت نمیشود».
بنابراین آنچه مشخص است، پژو تصمیم گرفته که غرامت پرداخت کند. اما نکته مهم اینکه قرار است این غرامت به شرکت ایران خودرو پرداخت شود؛ واعجبا!
در واقع اینکه در قرارداد جدید با پژو موضوع غرامت مورد توجه قرار گرفته است، موضوع مهم و جای تشکر دارد. اما معمولاً غرامت را به کسانی اختصاص می دهند که ضرر و زیانی به آن ها رسیده باشد.
هنگامی که تحریم ها شدت گرفت و نرخ ارز سه برابر شد و پژو از ایران رفت، چه کسانی ضرر کردند؟! شرکت های خودرو سازی ایران که قیمت ها را سه برابر کردند و از سوی دیگر به هر قیمتی بود قطعات غیر استاندارد و اصلی را از چین وارد کردند و به مردم فروختند. در واقع این شرکت ها به همه تعهداتشان عمل کردند!
اما ضررکنندگان اصلی همچنان ضرر می کنند و با توجه به روند قرار نیست هیچگاه غرامتی به آنها پرداخت شود و یا حداقل از آنها پوزش طلبیده شود. مردمی که مجبور شدند ماشین های بی کیفیت با قطعات غیر استاندارد و غیر اصل را بخرند و سوار شوند و فقط هزینه بدهند. از هزینه های مالی گرفته تا هزینه های جانی!
در واقع اگر قرار است، غرامتی پرداخت شود، این غرامت به مردم اختصاص پیدا می کند. نه اینکه این غرامت را دوباره به شرکت های تولید کننده بپردازند، چرا که آنها سود خود را در فروش با سه برابر قیمت کرده اند. اگر خسارتی نیز دیده باشند، به خاطر رکود اقتصادی و یا کمپین های عدم خرید خودرو بود که اتفاقاٌ به دلیل همین بی کیفیتی مورد استقبال قرار نمی گرفت.
هنوز همه به یاد دارند چگونه دولت با اعطای وام های 25 میلیونی به خریداران خوردو، خودروسازان را از ورشکستگی نجات داد و قس علی هذه! عجبا هنگامی که تحریم ها وجود داشت، مردم باید تحمل می کردند و ضرر می دادند و حال اینکه مفری برای جبران آن خسارت ها پیدا شده؛ دوستان دیگری که در آن دوران نه تنها هیچ ضرری نکردند، بلکه در پاره ای موارد سودهای هنگفتی نیز به دست آورده اند، امروز که دیگر از آن ضررها خبری نیست به دنبال گرفتن غرامت هستند!