مفاهیم پایه ای مالی-قسمت7

هزینه های نمایندگی چیست؟انواع آن

کد خبر: ۶۳۲۲۸۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 16 October 2016
|
45639 بازدید
|
۱

تعاریف هزینه نمایندگی:
1- هزینه هایی هستند که مالکان به خاطر اعمال نظارت بر عملکرد، فعالیتها و اقدامات مدیران متحمل میشوند تا اطمینان پیدا کنند مدیران در راستای حداکثر رساندن منافع آنها کار میکنند.
2- هزینهای است که سهامداران برای کم کردن تضاد منافع نماینده با سهامداران میپردازند.
3- لذا ممکن است بین حداکثر شدن منافع سهامداران و منافع شخصی مدیران اصطکاک یا تضاد منافعی به وجود آید که آن را مشکل یا مسئله نمایندگی مینامند.
4- هزینه ناشی از تعارض بین مدیران و ذینفعان است که ذینفعان شامل: 1- سهامداران؛ 2- کارکنان؛ 3- مشتریان؛ 4- تأمینکنندگان مواد اولیه؛ 5- برخی از سازمانهای دولتی؛ 6- اعتباردهندگان.
 
هزینه های نمایندگی به سه گروه تقسیم میشود:
1- هزینه های نظارت بر عملیات مدیران: بابت حسابرسی و استقرار رویههای کنترلی
2- هزینه های مربوط به ساختار سازمانی جهت محدود کردن رفتار نامطلوب مدیران
3- هزینه های فرصت یعنی سهامداران مجبورند محدودیتهایی اعمال کنند.
 
راههای کاهش هزینه های نمایندگی:
1- افزایش پاداش و حقوق مدیران
2- مداخله مستقیم سهامداران در امور سازمان
3- تهدید به اخراج مدیران
4- تهدید به خرید (بلعیدن) سهام شرکت توسط رقبا

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناصر اسمعيلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
عالی
مخصوصا فهرست مطالب آموزشی خیلی مفید هستند وکاربردی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟