این هواپیماهای «نو» پیش از نوروز 96 وارد کشور خواهند شد +تصاویر

بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.
کد خبر: ۶۵۷۲۴۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 16 January 2017
|
47251 بازدید
|
پروسه کوتاه مدت خرید و انتقال ایرباس A321 به کشورمان و پیوستن آن به ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان، در کنار حاشیه‌هایی که داشت، این نگرانی را به وجود آورد که مبادا پرنده‌های تازه وارد و گران قیمتی که به کشورمان راه می‌یابند، نو نباشند؟ ابهامی که حالا با انتشار خبری به اوج رسیده و نگرانی هایی را موجب شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه شرکت کلمبیایی Avianca از خرید ایرباس A321 سفارشی خود صرف نظر کرد و منتظر پایان یافتن فرایند تولید این محصول نشد، مسئولان ایران ایر که پیشتر قرارداد خرید یکصد هواپیما با ایرباس را به امضا رسانده بودند، خواستار به خدمت گرفتن این هواپیما شده و موفق شدند، پیش از زمانی که انتظار می‌رفت، نخستین هواپیمای نو را به کشورمان بیاورند.

شیوه‌ای نتیجه بخش برای تحویل گرفتن سفارشات، آن هم زودتر از موعد مقرر که تکرار آن در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفته و بنابراین، به زودی دو فروند هواپیمای ایرباس A330 که پیشتر به سفارش شرکت کلمبیایی یاد شده جهت انجام خدمت در برزیل تولید شده (اما فرایند خرید و تحویلشان نهایی نشده) بود، راهی میهنمان خواهند شد.
 
ایرباس A330
ایرباس A330
 
هواپیماهایی با سن حدود دو سال که برنامه ریزی انتقالشان به ایران موجب شده برخی رسانه های داخلی با انتشار اخباری با مضمون «خرید هواپیماهای مرجوعی» به پیشواز این اتفاق رفته و این شائبه را به وجود آورند که به جای هواپیماهای نو، قرار است چندین فروند هواپیمای مرجوعی به کشورمان منتقل شود؛ موضوعی که احتمالا برای کمتر کسی خوشایند خواهد بود.

این در حالی است که بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.

با این ملاحظه که هر سه هواپیمای یاد شده به سفارش شرکت کلمبیایی آویانکا تولید شده اند و هیچ کدام جز برای «پروازهای آزمایشی» از زمین برنخاسته‌اند. به عبارت بهتر، هیچ یک مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و مشمول عبارت «نو» هستند، در حالی که برخی اخبار منتشره آنها را مرجوعی معرفی کرده است.
 
یکی از دو فروند ایرباس (ای 330) ساخته شده به سفارش شرکت کلمبیایی که در فرودگاه تروئل اسپانیا نگهداری می شد
یکی از دو فروند ایرباس (ای 330) ساخته شده به سفارش شرکت کلمبیایی که در فرودگاه تروئل اسپانیا نگهداری می شد

نکته قابل تأمل اینکه حتی این هواپیماها را مرجوعی نیز نمی‌توان خواند، چراکه جز پرنده تحویل شده به کشورمان در روزهای گذشته، دو پرنده دیگر هرگز به سفارش دهنده اولیه تحویل داده نشدند بلکه به دلیل فسخ قرارداد شرکت کلمبیایی با ایرباس، راهی اسپانیا شده و در فرودگاه «تروئل» در این کشور، نگهداری شدند.

این را تصاویری که پیشتر از زمینگیر شدن این غول های نو در اسپانیا به ثبت رسیده نیز می‌توان دریافت. وضعیتی که با توجه به فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشورمان و تمایل به در اختیار گرفتن هواپیماهای کارآمد در زمانی سریع تر، به آن پایان داده و این دو محصول ایرباس را به کارگاه رنگ آمیزی (جهت درج نام و نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و سپس به مسیر انجام پروازهای آزمایش منتقل کرده است.

در تازه ترین اتفاق در این خصوص، چند روز پیش یکی از این دو ایرباس راهی فرانسه شده تا مراحل پیش از تحویل به کشورمان را طی نماید. هواپیمایی که با کد EP-IHA در ایکائو رجیستر شده و به زودی به کشورمان تحویل خواهد شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد، هم مسئولان ایران ایر را خرسند خواهند کرد و هم مدیران ایرباس را.
 
هواپیمای جت توروبوپراب (ای تی آر) که در مهرماه برای نمایش و انجام برخی پروازهای آزمایشی در مهرآباد فرود آمد
هواپیمای جت توروبوپراب (ای تی آر) که در مهرماه برای نمایش و انجام برخی پروازهای آزمایشی در مهرآباد فرود آمد

این در حالی است که ایرباس های سفارشی آویانکا تنها هواپیمایی نیستند که تا پیش از فرارسیدن نوروز 96 به کشورمان منتقل خواهند شد، بلکه از جمله قراردادهای منعقد شده برای خرید هواپیماهای نو، خرید حداقل 20 فروند از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم از کمپانی ATR بوده که پیش بینی می‌شود سه فروند از آنها پیش از نوروز تحویل کشورمان خواهند شد.

محصولات شرکتی ایتالیایی-فرانسوی که با توجه به لغو مجوز برخی پرنده های آهنین در کشورمان از جمله ایران 140، نیاز فراوانی به حضورشان احساس می‌شد و بر این اساس، مقدمات انعقاد قرارداد برای خریدشان از مدت ها پیش شکل گرفت. از جمله ورود یک فروند هواپیمای ATR-72-600 در روزهای ابتدایی مهرماه امسال به فرودگاه مهرآباد تهران، جهت نمایش به مسئولان ایران‌ایر و انجام تعدادی پرواز آزمایشی به برخی از شهرهای ایران.

اتفاقی که پیرو آن خرید 20 فروند به صورت قطعی و 20 فروند به صورت اولویت محقق شد و سه فروند از این پرنده در مسیر آماده سازی برای تحویل به کشورمان تا پایان سال 95 قرار گرفت. هواپیماهایی که به نام ایران ایر در ایکائو رجیستر شده و پروازهای آزمایشی خود را در فرانسه طی می‌کنند تا آماده حضور در کشورمان شوند.
 
ماکت خارجی و تصویر کابین یکی از محصولات شرکت هواپیماسازی ATR و پرنده ای که هما خریداری کرده و به زودی تحویل کشورمان خواهد شد
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
A330 درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
چند پیشنهاد برای چشم نخوردن ایرباس نوی ذوقزدگان :
1- قربانی کردن یک راس شتر یا گاو و مالیدن خونش برروی دماغه هواپیما (هواپیما پلاک نداره که روش بمالند!!!)
2- آویختن یک عدد چشم زخم اعلا بر روی آئینه خلبان (اگه آئینه نداشت میتوانند آنرا روی شیشه بچسبانند یا به فرمان آویزان کنند)
3- گذاشتن حداقل 2 عدد تخم مرغ تازه زیر چرخ های
هواپیما قبل از هر تیک آف
4- دود کردن اسپند در داخل کابین بعداز تیک آف
5-خواندن سرود " درد وبلاها دور بشه الهی چشم حسودا کور بشه الهی" توسط کادر پروازی (پس از آموزش نحوی بستن وباز کردن کمربند ایمنی پرواز)
6- پختن آش پشت پا برای مسافرین
7- تعبیه یک عدد نعل اسب در مدخل ورودی هواپیما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
سلام ممنون. لطفا اصلاح کنید ایرباس سیصد و سی . هواپیماهای ا سیصد مدت هاست تولید نمی شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
a300 که قدیمیه اون عکس a330 رو نشون میده فکر کنم a330 درست باشه ای کاش سراغ هواپیما های برزیلی Embraer هم میرفتن فوق العاده هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
علاوه بر امبرائر، به سراغ بامباردیر کانادا و میتسوبیشی ژاپن هم رفتیم. اما درصد بالایی از قطعات این هواپیماها (مخصوصاً موتور) آمریکاییه و باید آمریکا با تحویل اونها موافقت بکنه که با آمدن ترامپ این گفتگوها به حالت کما خواهد رفت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
کمترین سانحه رو در تاریخ دارن این هواپیماها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
زنده باد روحانی زنده باد تدبیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
زنده باد موقعي است كه در داخل توليد كنند بگو دستت درد نكند كه خريدي
قلیدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
آخه برادر همه چیز را که نباید در داخل تولید کنیم.
مگه خود بویینگ و ارباس همه چیز را در داخل کشور خودشات تولید می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
کی میگه باید همه چی خودمون تولید کنیم اگر بتونیم به صرفه نیست قربونت. مثلا آلمان هواپیما سازی داره یا چین یا بریتانیا ،هرکی تو یه زمینه قوی دیگه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
خدمت اقای زاکانی
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
یعنی این همه رفت و اومد واسه هواپیما؟ یعنی برجام هیچ کار دیگه ای نباید بکند؟ هان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
اشتباه منفی دادم. چراباید امثال ایشون مدام درحال سم پاشی باشند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
ناشناس از چین شما وارداتتو کن به جا این حرف ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
با مراجعه به سايت ايرباس متوجه خواهيد شد كه توليد سري A 300 و a 310 از سال 2007 متوقف شده است
پس چطور هواپيما نو است و يا ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
کجای این مطلب نوشته؟ A300 و A310
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
یه ملت متوجه نشدن شما همه رو از تاریکی درآوردی
شروع تولیدش از اون ساله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
ایران بیش از این هم نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
میسپرم شما رو با همون آنتونوف جابه جا کنن کیفش رو ببری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
البته الیوشین 76 هم بد نیست این دوستمون رو برسونه به مقصدش
قلیدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
بنظرم هواپیمای سمپاش مناسبتره
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
به امید روز هایی بهتر برای صنعت هوانوردی نظامی و غیر نظامی مان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
گووود نیووز
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
ایز نو نیوز
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شرکت آسمان چند تا ازین ATR 72 ها را که ۶۳ نفره است ، دارد که برای مسافتهای کوتاه ۱ ساعته مقرون به صرفه و ایمن هستند و تو امریکا حداقل ۴۵۰ فروند در حال خدمت هستند و جزو هواپیماهای ایمن هستند .
کاش ازینها بیشتر خریداری میشد.
پاسخ ها
reza
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
با سلام هواپیما بسیار ایمن و با صرفه برای فرودگاه کوچک و مسیرهای کوتاه میباشد برای کشور عزیزمان 20 عدد از این بسیار مناسب میباشد هواپیمای اسمان با 6 فرودن از اینها که 2 فروند انها برای منتطقه جنوب انجان وظیفه میکنند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟