عمده‌ترین دلیل مهاجرت دانشجویان

کد خبر: ۷۹۹۵۲۰
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶ 15 May 2018
|
3095 بازدید

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری ضمن تاکید بر تبعیت دانشگاه‌ها از برنامه ششم توسعه، بیکاری دانشجویان، مهاجرت، کارآفرینی، مهارت افزایی و تعیین شیوه جدیدآموزشی را از مواردی عنوان کرد که دانشگاه‌ها باید به آنها توجه کنند.

به گزارش آنا، مجتبی شریعتی نیاسر در گردهمایی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم ما فعالیت خود را در آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی آغاز کردیم و تا جایی که امکان داشت جهت تحقق این شعار گام‌هایی برداشتیم.

وی ادامه داد: در بخش کنترل کمی وضعیت تقریبا مهار و جلوی رشد بی‌رویه در زیرنظام ها گرفته شده است. در بخش ارتقای کیفی نیز حرکت هایی صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: همچنین شاهد هزینه‌های غیرمنطقی آموزش عالی بودیم که به علت ناکارآمدی فارغ التحصیلان، ضعف کیفی و رشد بی‌رویه بر آموزش عالی وارد می‌شد. تلاش ما این است که به این هزینه‌ها پاسخ مثبت داده و وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی درباره نرخ بیکاری در سطح کشور گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در سطح کشور ۱۲.۵ درصد است و میانگین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۷ درصد است. ۴۰ درصد کل فارغ التحصیلان افرادی هستند که لیسانس دارند بنابراین ما باید تمرکز و توجه کافی به بخش کارشناسی داشته باشیم. دانشجویان کارشناسی وقتی فارغ التحصیل می شوند و شغل مناسبی پیدا نمی‌کنند یکی از چیزهایی که به عنوان شغل نگاه می‌کنند ورود به مقطع کارشناسی ارشد است.

شریعتی نیاسر با اشاره به نرخ مهاجرت به خارج از کشور تصریح کرد: عمده مهاجرت‌ها مربوط به کارشناسی است که امیدی به شغل ندارند. اگر بتوانیم توانمندی دانشجویان کارشناسی را بالا ببریم و زمینه شغل و اشتغال آنان را ایجاد کنیم با این پدیده مواجه نخواهیم بود.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم برنامه‌هایی در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها شکل گرفته است که باید به جمع‌بندی جدیدی در مورد آنها برسیم و یک مدل هماهنگ در کارآفرینی دانشجویان ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از نقطه ضعف‌هایی که در نظام دانشگاه‌ها وجود دارد بی‌توجهی به برنامه‌هاست، یکی از این برنامه‌ها که دانشگاه ها باید آن را اجرا کند برنامه ششم است که دانشگاه‌ها در هر سطحی که قرار دارند باید متناسب با ماموریتی که دارند بر اساس برنامه ششم عمل کنند و جهت گیری آنها باید مبنی بر آمارهای مصوب در برنامه ششم باشد.

شریعتی نیاسر گفت: دانشگاه‌های سطح یک کشور چون ماموریت بین‌المللی دارند باید تا پایان برنامه ششم ۱۰ درصد جمعیت آنها از دانشجویان خارجی باشد. این در حالی است که دانشگاه‌های سطح چهار که ماموریت محلی دارند نباید به این موضوع بپردازند. اگر سعی کنیم بر اساس برنامه عمل کنیم جهت‌گیری‌ها بهتر می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: باید روی جمعیت دانشجویی کنترل نسبی داشته باشیم ۵ درصد جمعیت دانشجویی باید در دانشگاه‌های سطح یک، ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های سطح دو، ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های سطح سه و ۴۰ درصد جمعیت دانشجویان در دانشگاه‌های سطح چهار باشند. یعنی بیشترین جمعیت دانشجویان باید در دانشگاه‌های سطح چهار جمع شوند.

به گفته شریعتی نیاسر؛ بالغ بر ۸۰ هزار هیات علمی در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند که میانگین سنی آنها جوان است. این افراد ممکن است تجربه زیادی نداشته باشند به همین دلیل راه اندازی مرکز توانمندسازی استادان در دانشگاه‌ها باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: باید وضعیت دانش آموختگان رصد شود، اینکه دانشجوی ما فارغ التحصیل شده در حال حاضر به چه کاری مشغول است؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید انجمن دانش آموختگان را راه اندازی کنند و روسای دانشگاه‌ها از این مساله حمایت جدی کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مهارت افزایی دانشجویان گفت: بخشی از مهارت‌افزایی به تدبیر مدیران برمی‌گردد، باید کارهای جدیدی در این زمینه انجام بگیرد، کارگاه‌های مهارتی راه‌اندازی شود، دروس اختیاری متنوعی تدوین شوند.

شریعتی نیاسر درباره شیوه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: شیوه آموزشی ما منسوخ شده و باید شیوه‌های جدیدی تعریف شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟