خودروسازان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند/اگر تعرفه‌ها را برداریم، خودروسازی‌ها زمین می‌خورند!

در روزهای اخیر، بهای خودروهای داخلی و خارجی افزایش شدیدی داشته است، به گونه ای که قیمت برخی محصولات 100 تا 300 درصد افزایش را نشان می دهد و خلاصه وضعیت به گونه ای است که حتی خودروی پراید ـ که مدت هاست توسط شرکت مادر از گردونه تولید خارج شده ـ در کشور به 40 میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۸۲۹۳۲۴
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 01 September 2018
|
18942 بازدید
|

خودروسازان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند/اگر تعرفه‌ها را برداریم، خودروسازی‌ها زمین می‌خورند!در روزهای اخیر، بهای خودروهای داخلی و خارجی افزایش شدیدی داشته است، به گونه ای که قیمت برخی از محصولات 100 تا 300 درصد افزایش را نشان می دهد و خلاصه وضعیت به گونه ای است که حتی خودروی پراید ـ که مدت هاست توسط شرکت مادر از گردونه تولید خارج شده ـ در کشور به 40 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش «تابناک»؛ در این میان باید گفت، نه تنها هیچ نشانه ای از کنترل قیمت ها از سوی خودروسازی ها نیست، بلکه برعکس نشانه هایی از برهم زدن بازار توسط خود آنها دیده می شود، به گونه ای که در روزهای گذشته، بارها توسط نمایندگان و افراد مختلف در خصوص احتکار خودرو از سوی خودروسازهای داخلی تذکراتی داده شد.

اما با این حال تا امروز نه تنها هیچ واکنشی از سوی خودروسازی ها دیده نشده، بلکه زمزمه هایی از فشار لابی های این شرکت ها برای آزادسازی قیمت ها نیز به گوش می رسد و خلاصه اینکه همه این عوامل، باعث بالا رفتن نارضایتی در میان مردم و نمایندگان مجلس شده است؛ بنابراین، امروز طرحی به عنوان تحقیق و تفحص از خودروسازی های داخلی در مجلس مطرح شده و نمایندگانی که اعتقاد دارند خودروسازی ها با عرضه قطره چکانی، بدعهدی در زمان واگذاری و احتکار خودرو، باعث این نابسامانی ها شده اند، قصد دارند تا این موضوع را از طریق مجلس دنبال کنند.

محمدرضا نجفی در خصوص این موضوع اظهار داشت: صنعت خودروی کشور با بیش از پنجاه سال حضور و سرمایه گذاری و افزون بر سه دهه حمایت کامل دولت و مجلس، باید صنعتی رشد یافته، رقابت پذیر، افتخاری برای میهن و پیشرانی برای سایر بخش های اقتصادی کشور باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در چشم انداز بیست ساله این صنعت مقرر شده که کشورمان جایگاه اول خودروسازی در منطقه، پنجم در آسیا و یازدهم در جهان را کسب کند؛ حال آنکه اکنون به گواه سطح تکنولوژی محصولات تولیدی، کم و بیش سه دهه از رقبای جهانی عقب مانده ایم و متأسفانه برخی از تولیداتمان سال هاست در دیگر نقاط جهان از گردونه تولید خارج شده اند و همچنان برای دستیابی به فناوری هایی تلاش می کنیم که سایر خودروسازان سال هاست از آن ها گذشته اند. شرکت های اصلی خودروساز ـ به گواه صورت های مالی ـ در ادوار اخیر اغلب زیان ده بودند و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراوانی بدون مطالعه و بررسی فنی، اقتصادی و حقوقی انجام شده که بازدهی مناسبی نداشته و هزینه های سنگینی بر شرکت ها تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که تولیدکنندگان ما، توان عادی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را از دست داده اند. شرکت های کره ای که تقریبا همزمان با خودروسازی کشور، فعالیت خود را آغاز کرده اند، امروزه بازارهای منطقه ای را پشت سر گذاشته و علاوه بر رقابت با صاحبان این صنعت در سطح جهانی، سود سرشاری نصیب سرمایه گذاران و اقتصاد کشور خود نیز می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: پیشرفت نجومی خودروسازان چینی نیز در همین سال های محدود فعالیتشان مقابل دیدگان ما رخ داده است. خودروهایی که چند سال گذشته برای شهروندان ایرانی شبیه اسباب بازی بی کیفیت تولیدات خودروسازان بین المللی بوده، امروزه بخشی از بازار ایران را با تولیدات مدرن و مجهز در اختیار گرفته و صنعت پر قدمت خودروسازی ایران را به مونتاژکاران محصولات خود تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: قیمت محصولات خودروسازان داخلی اعتراض مردم را به دنبال داشته است؛ بنابراین، باید مشخص شود چرا با وجود این همه حمایت و کمک های مختلف دولت و مجلس، قیمت فروش خودروهای ساخت داخل برای هیچ یک از ذینفعان مختلف آن به صرفه نیست. چگونه امکان پذیر است که نه مشتری از قیمت راضی باشد و نه تولید کننده. از سویی، توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از اواخر سال 95 تا اواخر سال 96 موجب تلاطم بازار و اتفاقات ناگواری شد که هنوز زاویه های مختلف آن روشن نشده و باید بررسی شود که چه رابطه ای میان توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی در آن ماه ها با تغییرات قیمت فروش و آشفتگی بازار وجود دارد.

همچنین علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به نوسانات بازار خودرو گفت: در چهل سال گذشته به صنعت خودرو توجهات ویژه ای شده و با اعمال تعرفه، مانع از واردات خودروهای خارجی شده ایم تا از خودروسازی داخلی حمایت شود. خودروسازان باید در این مدت از حمایت های دولت ها استفاده کرده و خدمات پس از فروش، کیفیت و امنیت خود را ارتقا داده و به همان نسبت قیمت و مصرف سوخت را کاهش می دادند؛ اما متأسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: با وجود این حمایت ها از خودروسازان در چهل سال گذشته، امروز که در گردنه حساس قرار گرفته ایم و خودروسازان باید از دولت و ملت حمایت کنند، خود نیز از آب گل آلود ماهی می گیرند و افزایش قیمت خودروها ظلمی آشکار در حق مردم است.

وی ادامه داد: خودروسازان به تعهداتی که به مردم داده اند، پاسخگو نیستند و ماشین هایی که پیش فروش کرده اند تحویل نمی دهند و خواستار پرداخت مابه التفاوت هستند که این اقدام غیرقانونی است.

یوسف نژاد با انتقاد از احتکار خودروها در انبارهای ایران خودرو و سایپا گفت: خودروسازان به بهانه های واهی، خودروهای تولیدی را در انبارهایشان احتکار کرده اند تا با افزایش قیمت ها، سود بیشتری به دست آورند.

عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر لزوم برخورد وزارت صنعت و سازمان ایدرو با خودروسازان گفت: دولت موظف به حمایت از حقوق مصرف کنندگان است. اگر دولت و مجلس، حمایت خود را از خودروسازان بردارند و تعرفه های واردات تغییر کند، خودروسازان داخلی نخواهند توانست در بازار دوام بیاورند، چون کیفیت خود را افزایش نداده اند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۱۰۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
ما از شرکت لیزینگ کلاهبردار پرشین پارس شکایت کردیم
ولی انگار دست خود خودروسازها . . . . . . . . است !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
حد اقل یه مدت تعرفه ها را بردارید تا این فرغون سازهای داخلی انقدر خون مردم را توشیشه نکنن فقط یه مدت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
تعرفه ها هم برداشته بشه من و شما که نمیتوانیم خودرو وارد کنیم،همین خودروسازها کارگرهای خط تولید رو اخراج میکنند و میشوند وارد کننده،زمانی که وقتش برسد نه دلشان برای مردم میسوزد نه برای کارگر خط تولید..
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
دهه هشتاد زمانی که انحصار سیم کارت در اختیار همراه اول فعلی بود قیمت سیم کارت میلیونی بود که با ورود اپراتورهای جدید به 5000 تومان سقوط کرد . تنها راه برداشتن تعرفه ها هست و این به اصطلاح خودرو سازان یا مجبورن کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهند و یا بروند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
آقا یه پیشنهاد
تعرفه واردات خودرو برداشته بشه عوضش به ازای هر خودرو وارداتی، خریدار مبلغ 1 میلیون تومان به عنوان بیمه بیکاری کارگران این دو خودروفروش کشور به دولت پرداخت کنه. با یک حساب سرانگشتی مبلغ هزار میلیارد تومان در سال خواهد شدف که برای هرماه حدود 100 میلیارد خواهد شد. که به راحتی تا بازنشستگی تمام مدیران و کارگران این دو بنگاه اقتصادی کفایت خواهد کرد
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
سالها حمایت چه توفیری داشته؟تعرفه ها را بردارید، هروز با بخش تانه ها سد پشت سد درست نکنید، تعرفه ازاد و وارد کننده ها باید خود شرکت های خارجی باشندنه دلالان ایرانی، نه خودرو سازان ایرانی.خودرو باید از رانت خواری و دلالی پاک شو .
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
برم ندارن با 20 تا 30 درصد دولت قانع باشد کافی ست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
خوب حال چی میشه.سالهاست همه میدونند و حرفها تکراری شده. عمل کو.
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
یکی نیست بگه آخه وقتی خودرویی که همه چیزش وارداتی و با بالا و پایین رفتن ارز این همه قیمتش بالا میره.چرا کاملش را وارد نمیکنید؟چرا الکی با قیافه حق بجانب اسم وطنی و ملی روش میزارید؟
حتما این وسط باید یه عده از رانت قطعات و انحصار فروش و احتکار محصول بخورن؟
این همه ادعای تولید داخلی را چطور پاسخ میدید.
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
خسته نباشید
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
فساد در خود رو سازی یکی از موارد کوچک آن است
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
برخی فکر خوداشون و جیباشون هستند نه مردم ایران!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
تو کل صنایع ما تبدیل کننده ایم نه تولید کننده . دو مقوله جدا از همه . فقط فولاد را داریم که از قبل هست .
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
در دولت دهم وقتی ارز گران شد بلافاصله تعرفه های گمرکی از ۹۰٪ به ۴۵٪ تقلیل پیدا کرد و در کنترل قیمت بازار خودرو موثر بود اما دولت دوازدهم علارقم رای بالای
مردم بایشان معلوم نیست چرا در راستای کاهش قیمتها و کمک به مردم هیچ اقدام موثری تاکنون مشاهده نشده .؟!
میلاد حمیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
واضح است که سناریوی بیرون ندادن خودرو و برداشتن فروش اینترنتی و پشت بند آن فروش با قیمت سرسام آور در بازار آزاد که آن هم فقط قیمت گذاری است و خرید و فروشی صورت نمی پذیرد توطئه ی خودرو سازان است برای افزایش قیمت و به تب بگیر و به مرگ راضی شو است که بتوانند خودرو را کمی ارزان تر از قیمت آزاد کنونی توسط کمپانی به بازار بفرستند تا مردم مانند مور و ملخ برای خرید خودرو ها صف بکشند!
پاسخ ها
Allianz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
لیاقت مردم ما هم همینه دقیقا"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
خوشا بحال دیوانگان که همیشه خندانن...
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
وقتی قیمت پراید با قیمت ارز 10 هزار تومانی(آزاد) بالای 10هزار دلار شده، پس چه توجیهی برای ادامه تولید خودرو وجود داره؟
انصافا ما مردم حاضریم حقوق کارمندان و کارگران و مدیران نالایق خودروفروشان عزیز را از جیب خودمون بدیم، به شرط اینکه اجازه بدن واردات خودرو آزاد بشه
با 10 هزار دلار میشه یک خودرو مدرن در سطح قیمتی متوسط خرید.
برای یکبار هم که شده این غدهای سرطانی صنعت که باعث هدر رفت منابع مالی و جانی مردم می باشند را از بین ببریم
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
منظورم دنا به عنوان خودرو ملی بود
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
دوست عزيز ، خودمامردم هم تاحدي مقصريم.وقتي ماشين گران ميشه ،بيشتربه سمت بازارهجوم ميبريم،وقتي مرغ گران ميشه بيشترميخريم،نتيجش اين ميشه.ازنخريدن ماشين صفرهيچ مشكلي براي كسي پيش نمياد.وقتي ميبينيم مسولین خودش پشت سرگراني ماشينه،خودمون بايدهمت كنيم ومدتي خريدنكنيم تا حساب كاردستشون بياد.
آشنا
|
Netherlands
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
من واقعا نمی دونم خسته نمیشن از این همه حرف تکراری؟!!!!
برخی که زورشون به خودروسازها نمی رسه بهتره برند یه کار دیگه بکنند مثلا طرح بدند قیمت بنزین افزایش پیدا کنه یا عوارض یا مالیات از مردم رو بیشتر کنند
.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
ممنون از تابناک به خاطر مقاله های در باره افزایش بی دلیل خودرو در ایران.....تنها راه باقی مانده برای مقابله با این دو غول مافیا تجدید نظر در تعرفه های واردات خودرو است . لطفا نگارنده های عزیز خبرگزاری تابناک در این مورد گزارشات مکرری تهیه فرمایید تا به گوش مجلسیان هم برسد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
با حرف کار ما درست نمیشه یه کاری کنید نه این که بیاید الکی حرف بزنین ما دیگه از مرحله حرف و دلداری گذشتیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
تعرفه ...... حمایت.... بی تدبیری..... به کجا رسیدین ؟ رتبه آخر در منطقه و بی رتبه در جهان..... تا کی این ملت تاوان این ناکارامدی را بدهند. یک نسل کم است؟
یکبار هم که شده یک تصمیم منطقی و درست بگیرین.. بگزارید زمین بخورد .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟