فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد آلات قمار

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد آلات قمار
کد خبر: ۸۴۹۸۰۲
|
۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶ 08 November 2018
|
121656 بازدید

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)


سؤال: آیا اگر افراد بدون شرط‌بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفریح چه حکمى دارد؟

جواب: بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.

سؤال: آیا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى که براى بازى‌هاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است؟ بازى با ورق‏هایى که با چیدن آن‌ها به نحو خاصى، بعضى از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود و در عین حال استفاده از آن‌ها براى شرط‌بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟

جواب: بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جایز نیست ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط‌بندى اشکال ندارد. و به‌طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جایز نیست. و بازى با هر وسیله‏اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.

سؤال: بازى باگردو و تخم‏مرغ و چیزهاى دیگرى که شرعاً مالیّت دارند، چه حکمى دارد؟ آیا این بازى‌ها براى کودکان جایز است؟

جواب: اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غیربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هرچند که مالک چیزى که مى‏برند نمى‏شوند.

سؤال: آیا شرط‌بندى با پول یا غیر آن در بازى با غیر آلات قمار جایز است؟

جواب: شرط بندى در بازى جایز نیست هرچند بازى با غیر آلات قمار باشد.

سؤال: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟

جواب: حکم بازى با آلات قمار را دارد.

سؤال: بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟

جواب: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آن‌ها جایز نیست هرچند بدون شرط بندى باشد.

سؤال: اگر بعضى از وسیله‏هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر دیگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازى با آن‌ها جایز است؟

جواب: باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنى که اگر آن وسیله‏ها در یکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏اند، در حال حاضر هم بازى با آن‌ها حرام است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟