نماینده مجلس گفت: بین هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد و آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهند و رشتههای هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد.
به گزارش مهر، میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالشهای آموزش مهارتی» روی آنتن رفت در مخالفت با گزاره «نظام آموزشی ما بیمار است»، گفت: نظام آموزشی ما تئوری محور است، نگوییم بیمار است. هر آموزشی مفید است ولی آموزشهای کنونی تئوری محور است و دانش آموز و دانشجوی سرگردان، تحویل جامعه میدهد.
وی افزود: اکنون با مدرک گرایی نیز رو به رو هستیم. سیستم مهارت گرا هم هزینه بر تر و هم زمان بر است و هم کمتر به سمت مدرک گرایی میرود. در حالی که اکثریت را به سمت مدرک گرایی سوق میدهیم و پز نمره و مدرک بیشتر و در استخدامها نیز بیشتر مورد توجه است.
میرزاده با بیان اینکه آموزشهای آموزش و پرورش و دانشگاهها آموزش رسمی و آموزشهای سازمان فنی و حرفه ای آموزش غیررسمی است گفت: در هر صورت باید مهارت در مدرک دادنها اصل مهم باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه ای نیز گفت: شاهد موازی کاریهایی در بین دستگاهها بودیم در این قانون قصد داشتیم شورای عالی مهارت زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و دستگاههای مربوط عضو آن شوند و دبیرخانه آن در سازمان فنی و حرفه ای تشکیل شود. ولی گلایه داریم که بیش از یک سال است به دولت ابلاغ شده اما حتی یک جلسه نیز تشکیل نشده است. باید شورا تشکیل شود تا جلوی موازی کاریها را بگیرد.
میرزاده ادامه داد: این عدم تشکیل شورا، سهل انگاری است. اگر بحث کنکور بود کار سریع انجام میشد اما مهارت اولویت ندارد، ما سه بار مکتوب، پیگیری کردیم. فراکسیون مهارت را تشکیل دادیم و مسئولین را در مجلس میخواهیم و باید پاسخگو باشند. تا وقتی مهارت اولویت نباشد معضل اشتغال حل نخواهد شد. ما در بعد قانون گزاری مشکل نداریم اما قبول داریم در بعد نظارت بر اجرای قانون خوب عمل نکردیم.
وی با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از امکانات موجود مشکلات اصلی ماست، درباره گواهی صلاحیت حرفه ای و فنی برای کسب شغل اظهار کرد: باید شکل مصاحبه برای استخدام و پذیرش که اکثراً تئوریزه هستند را تغییر دهیم. ۸۰ درصد مشکل به عدم وجود اراده لازم برمیگردد نه قانون گذار. میشود آموزش و پرورش با صراحت آزمون تیزهوشان را حذف و رسانه ملی از بار تبلیغات کنکوری بکاهد؟ باید تغییرات را از همینجاها شروع کرد.
میرزاده تاکید کرد: بین هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد و دوم اینکه آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهند و رشتههای هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد.