راهی جز کاهش استفاده از خودروی شخصی نداریم

کد خبر: ۹۰۹۰۷۱
|
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 02 July 2019
|
3421 بازدید
|
۱

شهردار تهران گفت: مانند تمام کلان‌شهرهای دنیا راهی جز کاهش استفاده ازخودروهای شخصی وتوسعه حمل‌ونقل عمومی نداریم،توسعه مسیرهای پیاده ودوچرخه ازمواردی است که تمام کلان‌شهرها به دنبال آن هستند.

به گزارش مهر، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در حاشیه افتتاح «دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و حمل‌ونقل پاک» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر یکی از مدیران شهرداری مبنی بر ارزان بودن بنزین و دلالت این موضوع بر عدم استفاده مردم از دوچرخه، گفت: برآیند تصمیمات ما باید طوری باشد که توسعه حمل‌ونقل عمومی را در پی داشته باشد، در واقع تصمیمات باید اجتماعی باشد و به تمام ابعاد آن نیز توجه شود.

وی با طرح این سوال که آیا حمل‌ونقل عمومی می‌تواند جایگزین سهم ۴٠ درصدی حمل‌ونقل شخصی شود، عنوان کرد: پاسخ این سوال این است که به شکل آنی «خیر»! اما تمام تلاش ما پر کردن این فاصله است. تلاش برای تامین ٢ هزار واگن نیز برای افزایش سهم مترو در حمل و نقل عمومی است. در این زمینه، ایستگاه‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است و اضافه شدن این تعداد واگن می‌تواند ظرفیت مسافرگیری را افزایش و سرفاصله خطوط را به شدت کاهش دهد.

شهردار تهران تصریح کرد: فراموش نکنیم که تاکسی در دنیا یک وسیله حمل‌ونقل فانتزی تلقی می‌شود و نقش اصلی ندارد، اما در کشور ما شاید به دلیل ارزان بودن سوخت است که تاکسی ها کارکردی همانند سایر کشورها ندارند.

وی گفت: در کشور ما برآیند تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند و استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد، چرا که این موضوع به طور مستقیم و توأمان بر ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار است. دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری نیز اقدامی با هدف افزایش نقش حمل‌ونقل پاک است.

حناچی ادامه داد: در زمانی نه چندان دور اصلی‌ترین وسیله حمل‌ونقل در شهرهای ما دوچرخه بود؛ کودکی خود را به یاد می‌آورم که بیش از هر وسیله حمل‌ونقلی، دوچرخه را می‌دیدم. در حال حاضر نیز باید به اصل خود برگردیم و شهر را نیز به مردم برگردانیم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وابستگی صرف شهر به خودروها می‌تواند تهدید جدی برای سلامت شهروندان باشد، عنوان کرد: در دو هفته گذشته تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس را به شبکه حمل‌ونقل اضافه کردیم؛ تقویت ناوگان اتوبوسی و ریلی تهران هم توسط شهرداری و هم توسط دولت با جدیت در حال تعقیب است. به موازات این موضوع اقدامات بازدارنده را نیز دنبال می‌کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در مورد انتقادهای اخیر درباره طرح جدید ترافیک گفت: وقتی موضوعات تک‌بعدی دیده می‌شوند مشکلاتی را به وجود می‌آورند اما اگر اطلاع‌رسانی کامل و درست درمورد آن‌ها صورت پذیرد، بسیاری از مسائل حل می‌شود. به عنوان مثال شهرداری متهم شده است که در طرح ترافیک جدید نگاه مالی دارد، اما واقعیت چیزی غیر از این را نشان می‌دهد؛ واقعیت حاکی از این است که ما در بعضی قسمت‌های طرح ترافیک جدید از ۵٠ درصد از منافع مالی خود چشم‌پوشی کرده‌ایم تا یک طرح ترافیک درست را به بهترین شکل پیش ببریم و به شهر کمک کنیم.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: این شهر مانند تمام کلان‌شهرهای دیگر دنیا راهی جز کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حمل‌ونقل عمومی ندارد. توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه از مواردی است که تمام کلان‌شهرهای دنیا به دنبال آن هستند و این موضوعی نیست که ما اختراع کرده باشیم. در این زمینه باید هم‌جهت و هم‌قسم شویم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
تلفیق امکانات بردن و آوردن و امانت دوچرخه با سیستم مترو کار می کند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟