«داشتن یا نداشتن؛ مساله این است!»؛ شرط تمکن مالی برای ازدواج وجود دارد؟

«مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای اداره یک زندگی و خانواده آن‌ها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند»؛ این سخنان نوروزی که بازتاب و واکنش‌های بسیاری در پی داشت، علاوه بر بحث عندالامطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه، این سوال مهم را مطرح کرد که آیا اساسا برای بحث ازدواج، تمکن مالی شرط است یا خیر؟
کد خبر: ۹۵۸۴۳۰
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 12 February 2020
|
18375 بازدید
|

بر پایه آمار مراجع قضایی، بخش عظیمی از پرونده‌های موجود در محاکم در ارتباط با دعاوی خانوادگی بوده که بیشتر در ارتباط با درخواست طلاق و مطالبه نفقه و مهریه است. مسئولان و مقامات مرتبط با حوزه قضایی تاکنون راهکار‌هایی ارائه داده اند که آخرین مورد آن که از سوی مراجع تقلید هم مورد توجه قرار گرفت، موضوع قانونی کردن عندالاستطاعه بودن مهریه است. حامیان این پیشنهاد بر این باورند که با این روش، از حجم پرونده‌های خانوادگی بسیار کاسته خواهد شد؛ اما گاهی در حمایت از این نظر اظهاراتی بیان می‌شود که خود آغازکننده بحث و چالش جدید می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در حمایت از عندالاستطاعه بودن مهریه گفته بود: تعیین مهریه عندالمطالبه و اثبات اعسار توسط مردم به معنای جنگ است؛ ضمن اینکه عندالاستطاعه باعث کاهش میزان مهریه شده و شرایط آغاز زندگی مشترک بر اساس عقلانیت را فراهم می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این پرسش که مردانی که در زمان عقد توانایی پرداخت هیچ مبلغی به عنوان مهریه را نداشته باشند، چگونه باید این دین خود را ادا کنند، تاکید کرد: مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای اداره یک زندگی را داشته باشند و خانواده آن‌ها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند؛ این سخنان نوروزی که بازتاب و واکنش‌های بسیاری در پی داشت، علاوه بر بحث عندالامطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه، این سوال مهم را مطرح کرد که آیا اساسا برای بحث ازدواج، تمکن مالی شرط است یا خیر؟

دکتر محمد علی معیر محمدی، حقوقدان و پژوهشگر حوزه حقوق خانواده به «تابناک» گفت: برای تفهیم این بحث و شروطی که لازمه عقد ازدواج هست، باید به بحث کفائت در متون فقهی و متون دینی مراجعه کنیم. فقها به طبع روایات و متون دینی در پی آن هستند که بخشی را در فقه به نام کفائت نامگذاری و در آن بخش بحث کنند؛ برای شروطی که برای ایجاد علقه زوجیت و عقد نکاح لازم است. در بحث کفائت فقهای امامیه مراتبی را مورد نظر قرار داده اند. کفائت همان چیزی که در عرف ما از هم کفو بودن دختر و پسر صحبت شده و به معنای همتایی است، اما نکته اینجاست که باید بدانیم این همتایی که بیان می‌شود، منظور چه نوع همتایی است.»«داشتن یا نداشتن ؛ مسئله این است!» ؛ برای ازدواج شرط تمکن مالی وجود دارد؟

 

این استاد فقه و حقوق دانشگاه عدالت در ادامه افزود: «اگر چنانچه این هم‌کف بودن را در متون فقهی جستجو کنیم، مشهور فقهای امامیه نظر به این دارند که هم‌کف بودن به معنای همتایی در دین است؛ یعنی آن دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند از نظر عقاید همتا و یک دین داشته باشند.

همچنین برخی از فقها اظهار داشته اند که به غیر از همتایی در دین، نیاز به این است که دختر و پسر کفائت در ایمان هم داشته باشند؛ لذا آنچه از اغلب آرای فقها به دست ،کفائت در ایمان و عقاید است. در ذیل این بحث کفائت برخی از فقها هم بر این نظر مایل شدند که یکی از لازمه‌ها و شروط ابتدایی عقد نکاح برای مرد عبارت است از قدرت داشتن در پرداخت نفقه.»

وی اظهار داشت: «قدرت داشتن در پرداخت نفقه که در متون فقهی به آن اشاره شده و شاید نظر قلیلی از فقها بر آن باشد و عده کمی ار فقهای امامیه بر آن نظرند و حتی مورد نقد بسیاری از فقها قرار گرفته، بیانگر این است:مردی که قصد ازدواج دارد، باید تمکن مالی پرداخت نفقه را داشته باشد، اما فقهایی همچون شهید ثانی در شرح لمعه با بیان نظراتی به نقد آن می‌پردازد و نمی‌پذیرد و در آخر رای و نظر مشهور فقها که همان تساوی در ایمان و اسلام است، بیان می‌کند.»

معیر محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: «در همین گزاره فقهی در جامعه فعلی دچار اشکال هستیم یعنی اگر ما مدعی هستیم که جامعه ما یک جامعه اسلامی و ایرانی است، چرا این عرف زیبا و بسیار پسندیده اسلامی ـ که ریشه در متون روایی و دینی ما دارد ـ به درستی اجرا نمی‌شود و چرا عرف‌های غلط باعث خدشه دار شدن این فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی شده اند؟

همان گونه که گفته شد، مشهور فقها اعتقاد دارند برای ایجاد علقه ازدواج، تنها چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که همتا باشند در دین و عقاید؛ اما در جامعه فعلی ما تنها چیزی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، همین مورد است. متاسفانه می بینیم که اغلب این همتایی را در چیز‌های دیگر می‌بینند؛ البته ریشه‌های این بحث، جای بحث‌های جامعه شناسی و روانشاختی دارد که چرا جامعه ما مادیات و مال برایش مهم شده و حتی این معضل یعنی جایگزینی مادیات به جای فرهنگ در خانواده‌های مذهبی هم دیده می‌شود.»

وی با بیان اینکه با توجه به نوسانات اقتصادی بسیار زیاد و خیلی قابل تاملی که امروز وجود دارد و توان کم مالی جوانان برای ازدواج گفت: «باید فراموش نکنیم که حکم نکاح مستحب موکد است و اگر چنانچه کسی خوف در افتادن گناه داشته باشد، ازدواج بر آن فرد واجب می‌شود. حب از طرفی این گزاره را داریم که توصیه شده است و از طرف دیگر بگوییم که اگر کسی ازدواج قصد دارد، باید تمکن مالی داشته باشد.

در اینجا باید توضیح داد که اولا قدرت به چه معناست؛ یعنی بر فرض اینکه بپذیریم قدرت بر پرداخت مخارج زندگی یا همان نفقه یکی از شروط ابتدایی برا‌ی پرداخت نفقه است. فقها درباره این قدرت گفته اند منظور قدرت بالقوه است، نه قدرت بالفعل؛ یعنی اینکه در همان لحظه نیازی نیست که فرد در همان لحظه قدرت پرداخت داشته باشد، بلکه کفایت می‌کند که فرد بتواند درآینده هم این قدرت را به دست آورد.»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «نکته‌ای که باید عرض شود این است که با توجه به مسائل روز ـ خصوصا آنچه قوه قضاییه با آن روبه روست ـ واقعا پرونده‌های بسیار زیاد طلاق و مهر و.. است لذا به جاست افرادی که کار اجرایی می‌کنند در این زمینه دغدغه داشته باشند و با توجه به شرایط زمان و مکان، باید بگوییم چنانچه یک فردی که تمکن مالی داشته و وارد زندگی مشترک بشود، خیلی کمتر احتمال وجود دارد این زندگی به مرز سقوط و انحلال کشیده شود و در قوه قضاییه هم پرونده کمتری تشکیل می‌شود، اما باید بدانیم که ما یک فقه و نظام فقهی داریم و یکی هم مسائل روز که وظیفه ما در حال حاضر این است که این دو موضوع را با هم مطابقت داده و جواب‌هایی را بیان کنیم.»

وی افزود: «همانطور که قبلا گفته شد، چنانچه بخواهیم فقه امامیه را اجرا کنیم، باید به صورت یک نظام فقهی به آن بنگریم؛ یعنی نظام و نظریه شارع در مورد خانواده را در کنار هم منسجم اجرا کنیم و این نباشد که جزیره‌ای بخشی را اجرا کنیم و بخشی را اجرا نکنیم و یا اگر نمی‌خواهیم این نظام منسجم را مورد مداقه قرار دهیم و اجرا نکنیم، نباید ابتر و نصفه اجرا کنیم، چون وضع خوبی به دست نمی‌آید. به بیان ساده‌تر وقتی ما در نظام خانواده ،همین بحث کفائت را قبل از ازدواج مورد توجه قرار می‌دهیم، باید بگوییم تنها شرط مورد نیاز برای ازدواج عبارت است و به عقاید و تساوی در دین و دیگر به ثروت و... توجهی نداشته باشیم، زیرا حتی آن فقهایی که نظرشان شرط قدرت در پرداخت نفقه است، منظورشان بر قدرت فعلی نیست؛ یعنی حتی اگر در آینده هم به وجود آمد پذیرفته است؛ لذا اگر این فرهنگ درست بشود، خیلی بهتر از این است که بگوییم کسی که می‌خواهد ازدواج کند، باید تمکن مالی داشته باشد.»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۷
سایکو
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بله تمکن مالی شرط است! بسه دیگه اینقدر خودتونو گول نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
درسته، حالا اونیکه از نظر شرعی! بهش ازدواج واجب میشه!!! باید چکار کنه؟! ببخشید یادم نبود باید دوغ و کافور بخوره، اما یه عده دنبال بررسی رواج چند همسری باشن!!! عجب مملکت خوبی داریم ما، به همه نیازهای مردمش به بهترین نحو رسیدگی میکنه!!!
m
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
دولت میتونه با ساختن خونه برای جوانان خیلی از مشکلات رو حل کنه
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
منو گول بزنید من دوست دارم گول بخورم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
مسولین میخواستن فقر را از بین ببرند ولی اکنون 60 درصد جامعه را فقیر کرده و بدتر اینکه نسخه می پیچد که اگر پول ندارید ازدواج نکنید!!!! این نشانه چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
عوضش در پیاده رو که قدم می زنی سرت به دیوار نمی خوره. کم چیزیه؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
ناشناس 16:48
نه دستاورد پر مغزیه واقعا. کیف کردم از نظرت.
کارشناس ارشد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اگر آینده را میدانستیم الان وضع مان خیلی بهتراز این بود.
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
عجب!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
تمام این حرفها زمانی درست است که کسی بخواهد بر مبنای فقه اسلامی زندگی کند
امروزه چند درصد عقاید و روشهای زندگی ما بر مبنای فقه اسلامی است ؟؟؟
فقه اسلامی مثلا قوانین ازدواج و طلاق و دیه و ارث و شهادت و قیمومیت و حضانت و ... که زن را عملا نصف مرد می بیند چقدر مورد تایید نیمی از جامعه یعنی زنان است ؟؟
این موضوع که این قوانین بر مبنای قوانین و اصول فرهنگی نگاشته شده را نمی توان نادیده گرفت
آیا زن امروزی که مستقل و تحصیل کرده و شاغل و توانمد است می پذیرد که نصف مرد ارزش دارد ؟؟
در فقه اسلامی وظیفه ی زن در خانواده صرفا تمکین جنسی و فرزند آوری است و زن حتی برای شیر دادن فرزند و انجام امور منزل وظیفه ای ندارد
آیا در جامعه ی امروزی که هزار گونه پیچیدگی و گرفتاری وجود دارد و تعامل دوشادوش زن و مرد خانواده را متعادل می کند می توان از زن فقط چنین وظایفی را انتظار داشت ؟؟
پاسخ ها
مسلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
به نظرم وهابی هستی نه مسلمان آن هم شیعه چون دیدگاهی که بیان کردی ریشه در الحاد شما دارد
قاضی مرعشی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
مگر قرار است شما بهتر از خدا بفهمی ؟ !!! مگر ملاک حق و باطل ، نظر مردم است ؟ !! تا زمکانی که تفکر خود محوری داری نمی شود حرفی به شما زد چون قانع نخواهی شد اول باید تفکر خدا محوری داشته باشی بعدا می فهمی که فلسمه حکیمانه این دستوورات خدا چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
دوست عزیز درقران امده که زن ومرد برای ارامش یکدیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
دوست عزیز درقران امده که زن ومرد مایه ارامش یکدیگر خلق شده اند این علت حقیقی زیستن زن مرد درکناریکدیگر است .این ارامش مفهومی فرا مادی دارد ،عاطفی حسی ومعنوی است نه انچه ذکرفرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بیشتر طلاقهای امروز جامعه ما به خاطر فقر و بیکاری است. بسیاری از زوجهای جوان هستند که با هزار امید و آرزو ازدواج کرده اند اما بعد از مدتی بعلت اینکه مرد در تامین مایحتاج زندگی در مانده می شود متاسفانه به ناچار کار به طلاق می کشد . امروز بزرگترین مشکل جامعه ایرانی نه فضای مجازی است و نه بیرون بودن چند تار موی زنان. بلکه بزرگترین مشکل جامعه ما بیکاری جوانان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بیشتر طلاق های امروز به خاطر فقر فرهنگی است چون همیشه اقتصاد خوب و بد داشته ولی خانواده ها محکم بودن به جز در چند دهه اخیر که زن ها امدن بیرون از خانه
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
مگر مادر بزرگ های ما در زمان قحطی جنگ جهانی دوم نبوده اند چرا در آن موقع فقر باعث طلاق نمی شد. الان خانوم ها تحمل کوچکترین کمبود مالی را ندارند و چشم و هم چشمی الان از جنگ جهانی دوم سنگین تر است
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
متاسفانه کلاه گشادی سر عموم مردم رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
حرف های استاد خوب بود اما کافی نیست. چه کسی جوانان را بیکار و فقیر کرده است؟ مگر قرار نبود هم دنیای مردم و هم آخرت آنان را بسازند؟!! پس چه شد؟ تا کی و تا چه زمانی وقت می خواهید؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
فعلا تمرکزشون رو بخش اخرته گویا
وسیله ایاب و ذهاب هم پراید هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
رای خود همین جوانان به کار نکردن و کنسرت و رقص و ...
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
وصل بودن یا نبودن مسئله اصلی این است
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بله صد در صد شرط است‌. هیچ زندگی ای با فقر ادامه پیدا نمیکند مجرد فقیر بهتر از متاهل فقیر و عیالوار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
خیلی حالب است که امار طلاق در قشر مرفه زیاد تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اخه ما اعتدال نداریم 4 درصد از جمعیت کشور مرفهترین افراد جهانند با فاصله فاحش که غرق می شون و لغزش میکنند ولی 40 درصد از افریقاییها هم بد ترند لرزش میکنند
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
:و بیچارگی های مخارج زندگی و سن ازدواج در قشر متوسط و پایین بیشتر
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟