ضربالمثل در شهر کورها آدم یک چشم پادشاه است را شنیدهاید؟ در دنیای دیجیتال مارکتینگ اگر میخواهید موفق شوید باید مثل یک آدم هشت چشم در میان شهر آدمهای دوچشم باشید. الان میگویم چرا و چطور. دهها دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که ادعای جامع بودن دارند اما وقتی به سرفصل آنها نگاهی میاندازیم تفاوت زیادی ندارند. در بهترین دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کنید تازه یکی هستید مثل بقیه. راه چاره چیست؟ یک راز دارد.
این راز «چارچوب مهارتهای T شکل» است.
قبل از توضیح درباره چارچوب مهارتهای T شکل بیایید ببینیم اگر الان کسی بخواهد دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرد چه کار باید کند؟
دهها دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ برگزار میشود که اگر منصف باشیم خیلی از این آموزشها کیفیت خوبی دارند و متاسفانه بعضی هم ارزش وقت گذاشتن و هزینه را ندارند.
راه دوم یادگیری شخصی است. در این روش خودتان باید با خواندن کتاب یا مقاله و تماشای ویدیوهای آموزشی هر مهارتی که نیاز دارید یاد بگیرید.
معلوم است که روش اول هم پرهزینه و معمولاً نتیجه مطلوبی ندارند. روش دوم شاید کمی زحمت داشته باشد اما ارزشش را دارد.
خب در این وضعیت بهترین منبع آموزش دیجیتال مارکتینگ کجاست؟ از کجا و چطور شروع کنیم؟
در هر روشی که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید مرحله اول تعیین چارچوبی برای مسیر پیشرفت است.
حالا میخواهم به شما راه هشت چشم شدن در دنیای کسبوکار را نشان دهم. بگذارید با یک مثال شروع کنیم.
تصور کنید که رستوران بزرگ و معروفی دارید. این رستوران دهها نوع غذا در سبکهای بینالمللی دارد. اگر بخواهید منوی غذای ایتالیایی هم به رستوران اضافه کنید، ترجیح میدهید یک سرآشپز ماهر غذاهای ایتالیایی استخدام کنید یا یک آشپز معمولی که بلد است پاستا هم درست کند؟
جواب سوال واضح است، وقتی به یک متخصص غذای ایتالیایی نیاز دارید سرآشپز ماهر را استخدام میکنید.
بازاریاب دیجیتال T شکل هم یکی مثل سرآشپز ایتالیایی مثال ما است. کسی که اصول و مبانی را بلد است اما در یک شاخه تخصصی از بقیه بهتر و برتر است.
به شکل زیر توجه کنید. مهارتهای یک دیجیتال مارکتر T شکل چنین چارچوبی دارد.
بالای این شکل مهارتهایی را میبینید که هر بازاریاب دیجیتال باید بلد باشد.
کمی که دانش خود را عمیقتر کنید به تخصصهایی میرسید که ترکیبی از مهارتهای پایه هستند. با یادگیری این تخصصها تازه یک کارشناس بازاریابی دیجیتال هستید مثل بقیه.
خب حالا چطور مثل آشپز مثال ما مثل بقیه نباشید؟
کافی است کمی عمیقتر شوید. یکی از شاخههای تخصصی را که علاقه و استعدادش را دارید را انتخاب کنید و در آن زمینه خیلی تخصصی و عمیق مطالعه، تمرین و کار کنید.
با این شیوه میتوانید به متخصصی تبدیل شوید که در شاخه خودش حرفی برای گفتن دارد و کمتر کسی میتواند کارهای او را انجام دهد.
خب حالا باید از کجا شروع کرد؟
در کنار صدها مقاله، کتاب و دوره آموزشی رایگان و غیر رایگان بازاریابی اینترنتی، بهترین منابع آموزشی آنهایی هستند که توسط افراد باتجربه و متخصص آماده شدهاند.
novin مجموعهای با سابقه و حرفهای در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ است که آموزشهای حضوری و غیرحضوری متعددی در بازاریابی اینترنتی دارد.
برای شروع پیشنهاد میکنیم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را در بلاگ نوین بخوانید.
بیشتر منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ در آکادمی نوین به صورت کتاب و ویدیو هستند و هرکدام با دقت بالایی منتشر شدهاند. به علاوه برای علاقهمندان به یادگیری حضوری دورههایی هم برگزار میکنند.
اگر هنوز نمیدانید از کجا باید شروع کرد در ادامه مهارتهای پایه و اولیه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را فهرست کردیم.
مهارتهایی که یک بازاریاب دیجیتال نیاز دارد هر روز بیشتر میشود اما در کل ۸ مهارت پایه هست که باید از آنها شروع کرد.
سئو در یک کلام یعنی تلاش برای افزایش ورودی ارگانیک از موتور جستجوی گوگل.
سطح مهارت و دانش سئو برای کسبوکارهای کوچک در حد متوسط کافی است اما هرچه سطح رقابت بیشتر باشد، سطح تخصص موردنیاز در سئو هم به همان اندازه بیشتر میشود.
مهارتهای ضروری سئو برای یک بازاریاب دیجیتال:
در دنیای امروزی تقریباً همه با شبکههای اجتماعی آشنا هستند و نیازی به توضیح اهمیت استفاده از آنها در کسبوکار نیست.
با این که کار کردن و استفاده از شبکههای اجتماعی برای کاربران عادی آسان است اما وقتی یک کسبوکار میخواهد از این پلتفرمها برای فروش کالا یا خدماتش استفاده کند، باید خیلی حرفهای و اصولی کار کند.
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند از مهارتهای زیر در شبکههای اجتماعی استفاده کند:
گوگل ادز پلتفرمی است که با کمک آن میتوان تبلیغات را در صدر نتایج جستو نمایش داد. تبلیغات گوگل به مهارتهایی ترکیب شده از آشنایی با پلتفرم گوگل ادز، سئو، بهینهسازی محتوا، تحقیق کلیدواژه و ... دارد.
ایمیل مارکتینگ یعنی جذب، حفظ و تبدیل مخاطب به مشتری به کمک ایمیل است.
مهارتهای ضروری:
بازاریابی محتوا به زبان ساده یعنی انتشار محتوای مناسب، کاربردی و با کیفیت که نیاز مخاطبان را برطرف میکند یا مورد علاقه مخاطب است و تبدیل مخاطب به مشتری از این راه. قالب محتوا میتواند مقاله، ویدیو، کتاب، تصویر، صدا و... باشد.
مهارتهای ضروری یک دیجیتال مارکتر در بازاریابی محتوا:
تجزیه و تحلیل در وبسایتها به کمک گوگل آنالیتیکس انجام میشود و در کنار آن ابزارهایی مثل گوگل تگ منیجر هم به جمعآوری دادهها کمک میکند.
در کل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند با دادهها و اطلاعات به دست آمده عملکرد وبسایت یا اپلیکیشن را بررسی کند.
طبق یک تعریف متداول، دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی به کمک ابزارهای دیجیتال است. پس باید اصول بازاریابی، برندینگ و فروش را یاد گرفت و از آن در دنیای دیجیتال استفاده کرد.
برای استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی اینترنتی باید اول با ساختار وب و چگونگی ارتباطشان آشنا بود. همانطور که میدانید وبسایتها و اپلیکیشنها با کدنویسی به زبانهای برنامهنویسی ساخته میشوند. در میان همه زبانهای برنامهنویسی و فریمورکها، آشنایی حداقلی با HTML و CSS ضروری است.
بعد از یادگیری مهارتهای پایه، از آنها در کنار هم در پروژههای کوچک یا حتی شخصی استفاده کنید. بعد از کمی تمرین میتوانید تخصص خود را در یکی از شاخهها ارتقا دهید و مثل یک سرآشپز ایتالیایی حرفی برای گفتن داشته باشید.