به گزارش «تابناک»، سیدجواد حسینی در گفتوگو با ایسنا، جزئیات طرح مدرسه انطباقی را تشریح و در این باره اظهار کرد: امسال سه بسته تحولی را در راستای تحقق سندتحول بنیادین، در کنار برنامههای عادی طراحی کردیم که یکی از آنها بسته مدرسه انطباقی است.
وی افزود: منظور مدرسهای است که با شرایط دانش آموزان با نیازهای ویژه منطبق بشود؛ چه مدارس خاص استثنایی و چه مدارس عادی یا پذیرا را دربر میگیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در راستای تحقق این بسته تحولی، ۶۴ مدرسه که شامل ۳۲ مدرسه اوتیسم و ۳۲ مدرسه پذیرا است را مدنظر قرار دادیم گفت: در واقع در هر استان یک مدرسه عادی و یک مدرسه اوتیسم از لحاظ فضا، تجهیزات و آموزش متناسب سازی و استاندارد می شوند.
حسینی ادامه داد: مدرسه انطباقی، مدرسهای است که شرایط فیزیکی، تجهیزاتی، معلم، دانش آموز، والدین، محتوای کتاب درسی و کارگاههایش با شرایط دانش آموز استثنایی منطبق باشد.
وی به معلمان انطباقی در این طرح اشاره کرد و گفت: قصد داریم ۵۰۰۰ معلم را تحت آموزشهای ویژه قرار دهیم که بتوانند آموزش های باکیفیت و استانداردی ارائه دهند. سومین آیتم نیز تجهیزات است. ۸۳ هزار تجهیزات آموزشی، توانبخشی ، ورزشی و پرورشی نیاز است که مدرسه در انطباق کامل قرار بگیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: آیتم دیگر محتوای کتاب درسی است. ۱۲۸ عنوان کتاب درسی را در سال۹۹ متناسب با شرایط دانش آموزان منطبق خواهیم کرد. عنصر بعدی والدین هستند. کتابهایی را برای والدین صاحب فرزندان با نیازهای ویژه می نویسیم که بدانند باید با آنها چگونه برخورد کنند.
حسینی به دانش آموزان عادی نیز به عنوان پنجمین عامل در مدرسه انطباقی اشاره کرد و گفت: برای اینکه یک دانش آموز عادی بداند چگونه باید با همکلاسی و هم مدرسهای دارای نیازهای ویژه خود برخورد کند کتابهایی در دست نگارش است. این مجموعه مدرسهای را با شرایط دانش آموز با نیازهای ویژه که آنجا درس می خواند منطبق می کند.