بازدید 62799

دلیل تبریک رهبري به رئيس جمهور در 23خرداد

کد خبر: ۱۰۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳ 27 May 2010
جهان نيوز نوشت:

از شبهاتی که معترضان به انتخابات مطرح می کردند، این بود که چرا مقام معظم رهبری فردای انتخابات پیام دادند و به ملت و شخص رئیس جمهور تبریک گفتند؟

با توجه به نزديك بودن به ايام حماسه 40 ميليوني 22 خرداد مرور 4 پیام گذشته مقام معظم رهبري که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری صادر شد خالي از لطف نيست.

این چهار پیام مقام معظم رهبری است که دقیقا فردای انتخابات های 76، 80، 84 و 88 صادر شده است.

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم در مورد دهمين دوره‌ی انتخابات رياست جمهوری

حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيام مهمی، حضور تعيين كننده، مقتدرانه، متين و آرامش آفرين ملت بزرگ و هنرمند ايران را در جمعه حماسی 22 خرداد، لطف و رحمت پروردگار حكيم و حادثه ای خيره كننده و بی همتا خواندند و با اشاره به تجلی رشد سياسی، عزم انقلابی و ظرفيت مدنی ملت ايران در انتخابات شورانگيز، زيبا و پرشكوه رياست جمهوری دهم افزودند: مشاركت بيش از هشتاد درصدی مردم و رأی 24 ميليونی به رئيس جمهور منتخب، يك جشن واقعی است كه دشمنان در تلاشند با تحريكات بدخواهانه، شيرينی آن را از كام ملت ايران بزدايند بنابراين آحاد مردم به ويژه جوانان عزيز بايد كاملاً هوشيار باشند و هواداران نامزد منتخب و ديگر نامزدهای محترم از هرگونه رفتار و گفتار تحريك آميز و بدگمانانه پرهيز كنند.

متن پيام به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ملت عزيز ايران!
مردان و زنان آگاه و شجاع و زمان‌شناس!
سلام خدا بر شما كه شايستگی خود را برای دريافت سلام و رحمت الهی به اثبات رسانديد. جمعه‌ی حماسی شما،‌ حادثه‌ئی خيره‌كننده و بی‌همتا بود كه در آن، رشد سياسی و چهره‌ی مصمّم انقلابی و توان و ظرفيت مدنی ملت ايران، در نمائی زيبا و پرشكوه در برابر چشم جهانيان به نمايش درآمد.

اقتدار و عزتی كه شما با آرامش و متانت و كمالِ خود در تاريخ كشور به ثبت رسانديد، و اراده‌ی خلل‌ناپذيری كه در ميان آتشبار جنگ‌روانی دشمنان، با حضور در اين عرصه‌ی تعيين‌كننده نشان داديد، از چنان اهميتی برخوردار است كه با هيچ بيان معمولی و متعارفی نمی توان آن را توصيف كرد. تنها می توان گفت كه ملت ايران توانسته است همچنان موجبات رحمت الهی را در خود حفظ كند و دست قدرت خداوند را در حمايت از پيشرفت و تعالی اين كشور، بالای سر خود نگاه دارد.

انتخابات 22خرداد، با هنرنمائی ملت ايران، نصاب تازه‌ئی در سلسله‌ی طولانی انتخابهای ملّی پديد آورد. مشاركت بيش‌از هشتاد درصدی مردم در پای صندوقها و رأی بيست‌وچهار ميليونی به رئيس جمهور منتخب، يك جشن واقعی است كه به حول و قوه‌ی الهی، خواهد توانست پيشرفت و اعتلای كشور و امنيت ملی و شور و نشاط پايدار را تضمين كند. ديروز شما توانستيد ثابت كنيد كه ايران به بركت شعارها و ارزشهای انقلاب اسلامی، در برابر تهاجم سياسی و روانی از چنان مصونيت و صلابتی برخوردار است كه با گذشت سی‌سال از آغاز مردمسالاری دينی در اين كشور،‌ از هميشه تازه نفس‌تر و سرزِنده‌تر در صحنه حاضر گشته و دوستان و دشمنان را به ادامه‌ی راه روشن خود مطمئن مي‌سازد.

اينجانب با فروتنی در برابر عزم و ايمان شما مردم عزيز، اين موفقيت بزرگ را به حضرت وليّ‌الله‌الاعظم روحی‌فداه و به روح امام بزرگوار و به يكايك آحاد ملت تبريك عرض ميكنم و همگان را به قدردانی از اين لطف الهی و شكرگزاری در برابر پروردگار حكيم و عليم توصيه مينمايم. گمان بر اين است كه دشمنان بخواهند با گونه‌هائی از تحريكات بدخواهانه، شيرينی اين رويداد را از كام ملت بزدايند. به همه‌ آحاد مردم و بويژه جوانان عزيز كه سرزنده‌ترين نقش‌آفرينان اين حادثه‌ی شورانگيز بودند، توصيه ميكنم كه كاملاً هشيار باشند. همواره بايد شنبه‌ی پس‌از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهای محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحريك‌آميز و بدگمانانه پرهيز كنند. رئيس جمهور منتخب و محترم، رئيس جمهور همه‌ی ملت ايران است و همه و از جمله رقيبان ديروز بايد يكپارچه از او حمايت و به او كمك كنند. بی شك اين نيز امتحانی الهی است كه موفقيت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب كند.

وظيفه‌ی خود ميدانم از همه‌ی كسانی كه در خلق اين حادثه‌ی بزرگ نقش آفريدند صميمانه سپاسگزاری كنم: از نامزدهای محترم كه با مطرح ساختن نقطه‌نظرهای سياسی و اقتصادی و با سخن و رفتار خود، دارندگان سلايق گوناگون اجتماعی و سياسی را به صحنه آوردند، از نخبگان و برگزيدگانی كه مخاطبان خود را به حضور در اين آزمون بزرگ دعوت كردند؛ از مراجع عظام و علمای اعلام و فرزانگان دانشگاهی و شخصيت‌های فرهنگی و سياسی؛ از رسانه‌ی ملی و مديران و طراحان و مجريان و هنرمندان صداوسيما كه نو‌آ‌وری‌های تحسين‌برانگيز آنان نقش تعيين‌كننده‌ئی در اين حادثه‌ی فراموش‌نشدنی داشت؛ از وزارت كشور و شورای محترم نگهبان كه با اخلاص و امانتداری كامل به وظيفه‌ی خطير خود صادقانه و سخت‌كوشانه عمل كردند؛ از نيروی انتظامی و ديگر دستگاههای حافظ امنيت، كه فضای سالم و باز و آرام را برای مردم تأمين نمودند، و سرانجام و بيش‌از همه، از يكايك رأی‌دهندگان كه برای خود و كشورشان آبرو و ثبات و امنيت فراهم آوردند..
بار ديگر با تضرع و ابتهال، خدای عزيز و قدير را از اعماق جان، سپاس گفته هدايت و رحمتش را برای اين ملت و اين بنده‌ی ناتوان مسألت ميكنم و با سلام به حضرت ولی‌ّ الله‌الاعظم‌ روحی‌فداه به دعا و رعايت و حمايت آن صاحب اصلی اين كشور دل می‌بندم و به روح امام راحل و ارواح طيبه‌ی شهيدان عزيز درود مي فرستم.

والسلام عليكم و رحمةالله
سيّدعلی خامنه‌ای
23/خرداد/1388

*****

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت حضور پر شور ملّت ايران در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوری

بسم الله الرحمن الرحيم
ملّت بزرگ و عزيز ايران!

قلم ناتوان اينجانب قادر نيست همت بلند و انگيزه‌ی عميق و بصيرت نافذ و شور مخلصانه‌ی شما را توصيف كند. شما در دو جمعه‌ی پی در پی با اقدامی پرمعنا و پيامی رسا، بار ديگر عظمت خود را به جهانيان نشان داديد و قدرت خود را به رخ بدخــواهان و دشمنــان كينه‌توز كشيديد. شما عزم راسخ خود را بر دفاع از استقلال ملی فرياد زديد. شما پايبندی خود را به حراست شجاعانه از منافع كشور و نظام جمهوری اسلامی كه تأمين‌كنند‌ه‌ی همه‌ی آرمانهای اسلامی و انقلابی است، در عمل ثابت كرديد. شما نمايش باشكوهی از همبستگی ملی و مشاركت عمومی در برابر چشم دوست و دشمن قرار داديد و راز استحكام و اقتدار خود در روياروئی با زياده‌خواهی‌های استكباری را مجسم ساختيد. اينك دشمن شما علی‌رغم ياوه‌گوئی‌های خود، در برابر عظمت و شفافيت مردم‌سالاری شما، در دل خود تحقير می‌شود و امت بزرگ اسلاميِ گسترده در سراسر جهان، از ظرفيت و توانائی نظام اسلامی كه مظهر هويّت جمعی مسلمانان است به خود می‌بالد.

اين پيروزی درخشان ملّت مظهر رحمت الهی بر شما مردم مؤمن و جوانان صادق و صالح و نصرتی از سوی حضرت احديت است. اينجانب خاشعانه جبهه‌ی سپاس بر خاك می‌نهم و دوام لطف و رحمت و نصرت ذات اقدس الهی را برای شما ملت عزيز و وفادار مسئلت می‌كنم و خود و شما را به شكر و ذكر و خضوع و رفق و مدارا توصيه می‌نمايم. اينك با تبريك اين مسئوليت خطير به رئيس جمهور منتخب جناب آقای دكتر محمود احمدی‌نژاد، نكاتی را به ايشان و همه‌ی آحاد ملت عرض می‌كنم:

1) دوران انتخابات دوران شور و التهاب است با پايان گرفتن انتخابات بايد هيجان و التهاب، جای خود را به متانت و رفاقت و همكاری بدهد. همه، چه طرفداران نامزد منتخب و چه طرفداران ديگر نامزدهای محترم بايد از خود ظرفيت و حلم و دانايی بروز دهند. هيچ احساسی، چه شادمانی و چه ناشادمانی، نبايد كسی را به رفتاری برخلاف شأن يك انسان متعهد و خردمند وادار سازد. وحدت ملی و رفق و مدارا، تضمين كننده‌ی امنيت كشور و خنثی‌كننده‌ی هر توطئه است.

2) اكنون پس‌از هفته‌ها گفتن و شنودن، نوبت كار و اقدام است. رئيس‌جمهور منتخب تا پذيرش رسمی مسئوليت،‌ دارای فرصت ارزشمندی است، شايسته است اين فرصت،‌ بدون فوت وقت،‌ مصروف اقدامهائی شود كه شروع مسئوليت خطير رياست جمهوری بدان نيازمند است. همه‌ی مسئولان كشور و نخبگان بخشهای گوناگون، ياری ايشان را تعهّدی انسانی و اسلامی بشمارند.

3) نقش مؤثر و تعيين كننده‌ی نامزدهای رياست جمهوری در خلق اين حماسه‌ی بزرگ ملی، انكار ناپذير و سپاس از آنان بر همگان لازم است. اينجانب تشكر وافر خود را به همه‌ی آقايان بويژه به جناب حجت‌الاسلام و المسلمين آقای هاشمی‌رفسنجانی كه خود از ذخائر انقلاب و از چهره‌های برجسته‌ی نظام جمهوری اسلامی ايرانند تقديم می‌دارم و اميدوارم اين برادر عزيز و همسنگر ديرين مانند هميشه در عرصه‌های مهمِ نظام اسلامی نقش‌آفرين باشند.

4) لازم می‌دانم از همه‌ی آحاد ملت عزيز كه يكبار ديگر حادثه‌ای بزرگ در جهت رشد و اعتلای كشور آفريدند، و از همه‌ی كسانی كه به اين آزمايش بزرگ شور و حال بخشيدند، بويژه حضرات مراجع معظم و علمای اعلام و نخبگان دانشگاهی و اقشار گوناگون اجتماعی و سياسی و فرهنگی، و نيز از دستگاههای خبری بويژه صدا و سيما كه مبتكرانه در اين حركت عمومی نقش آفريد،‌ و از همه‌ی خبرنگاران و فعالان عرصه‌ی خبر و تحليل، و نيز از دست‌اندركاران برگزاری انتخابات، شورای محترم نگهبان،‌ وزارت كشور، استانداران، فرمانداران، عوامل اجرائی و نظارتی، نيروهای انتظامی، امنيتی و اطلاعاتی و قضائی كه با مجاهدتی بزرگ، امنيت اين ايام را تأمين كردند، صميمانه سپاسگزاری كنم و برای همه‌ی آنان پاداش و ثواب الهی مسئلت نمايم.

بار ديگر خداوند متعال را به خاطر نعمت و رحمتش بر اين ملت و اين كشور شكر می‌گزارم و بر ساحت حضرت بقيه‌الله ارواحنا فداه سلامی مخلصانه معروض می‌دارم و رعايت و عنايت و دعای آن بزرگوار را می‌طلبم.

والسلام علی عبادالله الصالحين
سيّدعلی خامنه‌ای
4/ تير/1384

*******

پيام تشكر به مناسبت برگزارى انتخابات رياست جمهورى‏

بسم‏ اللَّه الرّحمن الرّحيم‏

ملت عزيز ايران‏

حماسه‏ حضور پرشور شما در انتخابات، صفحه تابناك ديگرى بر افتخارات بزرگ انقلاب افزود. يكبار ديگر آگاهانه و بهنگام، دفاع جانانه خود از نظام اسلامى را به همه نشان داديد و ياوه‏هاى دشمنان اين مرز و بوم را باطل ساختيد. يكبار ديگر بر وفادارى خود به قانون اساسى كه انتخاب رئيس جمهور را حق و تكليف شما دانسته است پاى فشرديد. يكبار ديگر بر سرپيچى خود از اراده مراكز استبكارى و مداخله‏جو اصرار ورزيديد و وسوسه شيطانى آنان را كه مى‏كوشيدند ملت را از حضور دركنار صندوقهاى رأى دلسرد كنند، نقش برآب كرديد. و بالأخره يكبار ديگر به اثبات رسانديد كه ايران اسلامى مى‏تواند باتكيه بر عزم ملت خود، راه استقلال و آزادى از چنبره سلطه بيگانگان را كه درس بزرگ اسلام است تا نقطه مطلوب بپيمايد.
 
اكنون رئيس جمهور كه مدير اجرائى كشور و مسئول پيشرفت مادى و معنوى است، با رأى و تشخيص شما انتخاب شده و نمونه اشكار مردمسالارى دينى در برابر چشم ملتهائى كه تشنه نظام اسلامى و مردمى‏اند، آشكار گشته است. اينجانب جبهه خشوع در برابر خداوند متعال بر خاك سائيده، اين توفيق بزرگ ملى را شكرگزارى مى‏كنم، و سپاس و تحسين خود را به پيشگاه ملت عظيم‏الشأن ايران تقديم مى‏نمايم.

به رئيس جمهور محترم، توفيق دوباره خدمتگزارى به مردم و كشور عزيز را تبريم مى‏گويم و ايشان را به وظيفه شكر الهى و قدردانى از ملت و اهتمام به وظائفى كه قانون اساسى بر عهده ايشان نهاده است و تلاش بى‏وقفه در راه رفع مشكلات كشور متذكر مى‏گردم.

از ديگر نامزدهاى محترم رياست جمهورى كه با حضور در صحنه و طرح مباحث اساسى، ذهن‏هاى جوينده به ويژه جوانان را به راهِ انديشيدن و تصميم گرفتن كشاندند و زمينه حضور حماسى مردم را فراهم ساختند تشكر مى‏كنم.

لازم مى‏دانم از مراجع معظّم تقليد و علماى اعلام و شخصيت‏هاى سياسى و فرهنگى و برجستگان حوزه و دانشگاه كه در تشويق مردم به شركت در انتخابات، نقش بزرگى ايفاء كردند و نيز از صدا و سيما كه با ابتكار و برنامه‏ريزى هوشمندانه خود انگيزه و شور و شوق را در مردم زمينه‏سازى كردند، صميمانه تشكر كنم.

همچنين قدردانى و تشكر خود را از شوراى محترم نگهبان و وزارت كشور و مجريان و ناظران كه در راه اين وظيفه بزرگ كوششى خستگى‏ناپذير نشان دادند، و نيز از نيروى انتظامى و ديگر كسانى كه به نحوى به اين امر كمك كردند، ابراز ميدارم و همكارى و همدلى آنان را در انجام دادن وظائفى كه قانون بر عهده آنان نهاده است انتظار مى‏برم.

از طرفداران انتخاباتى همه نامزدهاى محترم و نيز از دست‏اندركاران امور سياسى در همه جاى كشور مى‏خواهم كه قدر اين نعمت الهى را بدانند و با متانت و رفتار خردمندانه، از بروز هر آنچه خدا و خلق را ناخشنود مى‏سازد، جلوگيرى كنند. در تجربه افتخارآميز انتخابات مردمى همه ملت بَرنده‏اند. با طرح مسئله برنده و بازنده خواسته بدخواهان را كه به جز به شكستن وحدت ملّى نمى‏انديشند برآورده نكنيد و فضاى زندگى مردم را با غوغاهاى تحميلى آلوده نسازيد.

در پايان با اعتماد به فضل و رحمت الهى و اميد به توجّهات حضرت بقيةاللَّه روحى فداه توفيق مسئولان را در عمل به آنچه موجب رضاى او و صلاح ملت است، و توانائى و عزم آنان را در تأمين عدالت اجتماعى و نزديك شدن به رفتار علوى، از خداوند عزوجل مسئلت مى‏نمايم.

والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته - سيدعلى خامنه ‏اى - 19/03/1380


******
پيام به ملت ايران، پس از انتخاب حجةالاسلام والمسلمين محمّد خاتمى به رياست جمهورى اسلامى ايران‏

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن ‏الرّحيم‏
 
ملت عزيز ايران،

صحنه زيبا و پرشورى كه در روز جمعه دوم خرداد و در پاى صندوقهاى رأى آفريديد، حقيقتاً يك حماسه تاريخى بود. آگاهى و هوشيارى سياسى شما يك بار ديگر به كمك خداوند، درست در لحظه مقتضى، كار خود را كرد و از ايران اسلامى چهره‏يى با نشاط، مصمم، و سرشار از ايمان و آگاهى به دنيا نشان داد و بحمداللَّه كشور را در برابر توطئه دشمنان و وسوسه بدخواهان تا مدتها بيمه كرد. شركت شما در يك مسابقه سالم و مسؤولانه براى انتخاب رئيس جمهور، با امنيت و انضباط تمام، و با رعايت بيشتر ملاحظاتى كه در چنين حركت عظيمى با ابعاد يك ملت بزرگ، در دنيا كمياب و كم‏نظير است، براى دوست و دشمن ثابت كرد كه ملت ما به بركت عمل به اسلام ناب محمّدى (صلّى‏اللَّه‏عليه‏واله) در صحنه جهاد سياسى نيز مانند صحنه جهاد نظامى، از انسجام و ابتكار و نظم و قاعده درست برخوردار است و نَفَس زهرآگين دشمنان كه از ماهها پيش به قصد دلسرد كردن مردم، صورى بودن و جدى نبودن انتخابات را با زبانهاى مختلف در همه تبليغات فرامرزى خود تكرار مى‏كردند، در او كمترين تأثير را ندارند. اكنون با حضور بسيار گسترده شما ملت عزيز در اين آزمايش الهى، و با اختصاص اكثريت قاطع آراء به رئيس جمهور منتخب مردم، ايران اسلامى از آزمايشى ديگر، موفق و سرافراز بيرون آمده و دوران تازه‏يى در تاريخ درخشان جمهورى اسلامى آغاز شده است. ملت عزيز ما بايد در دل از خداوند متعال شاكر باشد كه او را به اين حركت افتخار آميز هدايت كرد و دشمنان او را ناكام ساخت.

اين‏جانب پس از سپاس خاضعانه از ساحت مقدس پروردگار كه در لحظه لحظه اين آزمايش بزرگ، شما ملت انقلابى و مؤمن و اين بنده ناتوان را از هدايت و كمك و دستگيرى خود محروم نساخت، از همه آحاد ملت كه در اين حماسه بزرگ شركت كردند، همچنين از مراجع عظام و علماى اعلام و شخصيتهاى سياسى و فرهنگى و برجستگان حوزه و دانشگاه كه در تشويق قشرهاى گوناگون مردم به اين امر اثر بارز داشتند، و بخصوص از صدا و سيما كه با تلاش بى‏سابقه و فراهم ساختن گفتگوها و فرصتهاى مناسب براى آشنايى مردم با نامزدهاى انتخابات، انگيزه و امكان گزينش آزاد را به مردم دادند، و نيز از شوراى محترم نگهبان و وزارت كشور كه با صدق و امانت و كوشش خستگى ناپذير خود، ميدان را براى اين مسابقه عمومى مهيا ساختند، و از همه كسانى كه به نحوى در اين امر كمك كردند، صميمانه و با همه وجود تشكر مى‏كنم و نكاتى را يادآور مى‏شوم:
 
1 - به رئيس جمهور منتخب مردم، جناب حجةالاسلام آقاى حاج سيّد محمّد خاتمى، توفيق خدمتگزارى ملت عظيم‏الشأن ايران و تحمل اين امانت بزرگ را صميمانه تبريك مى‏گويم و ايشان را به وظيفه شكر و اهتمام و آمادگى متذكر مى‏گردم. و همچنين از ساير نامزدهاى محترم رياست جمهورى كه با آمادگى و حضور خود در ميدان اين آزمايش الهى، بزرگترين كمك را به ايجاد رقابت انتخاباتى و انگيزه بخشيدن به مردم كردند، صميمانه تشكر مى‏كنم. بى‏شك بدون حضور افكار و سليقه‏ها و منشهاى متنوع در صحنه نامزدى رياست جمهورى، اين موج عظيم حضور ملى پديدار نمى‏گشت و اين افتخار براى ملت ايران به ثبت نمى‏رسيد.

2 - از طرفداران انتخاباتى رئيس جمهور محترم مى‏خواهم كه موفقيت خود را از كمك و هدايت الهى بدانند و در آينده نيز در همه عرصه‏هاى زندگى از خداى متعال كمك بخواهند. از طرفداران انتخاباتى ساير نامزدهاى محترم نيز مى‏خواهم كه خدا را بر توفيقى كه به آنان داد تا بتوانند در پديد آوردن اين فصل درخشان سهيم باشند، شكرگزارى كنند و خود را براى كمك به رئيس جمهور منتخب آماده سازند.

3 - به همه ملت عزيز عرض مى‏كنم كه در انتخاباتى با اين درخشندگى و زيبايى، همه عناصر دست‏اندركار بَرَنده‏اند؛ هم كسى كه بار مسؤوليت را با افتخار بر دوش گرفته، و هم همه كسانى كه با ورود در ميدان رقابت انتخاباتى، در اين آزمايشِ پرشور نقش آفريده‏اند. و بديهى است كه برنده اصلى در اين پديده تابناك، ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى است.

4 - در پايان، با پشتگرمى به فضل و رحمت و هدايت الهى، متضرعانه از خداوند متعال مسألت مى‏كنم كه مسؤولان امور را به آنچه رضاى او و صلاح ملت در آن است، رهنمون گردد و رئيس جمهور منتخب ملت را مشمول هدايت و كمك خود فرمايد و همگان را مشمول دعاى حضرت ولى اللَّه الأعظم (روحى‏فداه) سازد و بندگان مخلص و دلهاى پاك و سرشار از نور و صفاى انسانهاى مؤمن و دلسوز را در سايه حمايت و هدايت و امنيت معنوى خويش قرار و آرام بخشد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته - سيّد على خامنه‏اى - سوم خرداد سال 1376 شمسى‏
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات