عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

گران تر شدن قیمت خودرو با وجود افزایش تولید / پارک ۱۱۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانه‌ها / بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟

باید تولید سالانه را به بالای یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسانیم. فعلا تولید خودرو از این رقم‌ها دور است و بنابراین با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید خودرو هم نمی‌تواند اتفاق خاصی در بازار خودرو بیفتد؛ ضمن اینکه واردات خودرو هم ممنوع است.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۷۶
|
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 24 October 2020
|
15921 بازدید
|
تولید و قیمت خودرو دیگر به یکدیگر وابستگی ندارند/ ۱۱۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانه‌ها خوابیده است/ تحت هر شرایطی کارخانه تولید نقدینگی کار می‌کند
تابناک اقتصادیاین روز‌ها قیمت خودرو‌های مختلف با سرعت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و گویا کسی جلودار افسارگسیختگی قیمت خودرو نیست.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در گروه خودروسازی سایپا، قیمت پراید ۱۱۱ امروز ۳ آبان ۱۳۹۹ به ۱۳۶ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پراید ۱۳۱ و ۱۳۶ نیز به ترتیب ۱۱۸ میلیون تومان و ۱۱۸.۵ میلیون تومان گزارش شد. قیمت تیبا صندوق دار بنزینی نیز به ۱۴۵ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای به ۱۵۸ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای به ۱۶۹ میلیون تومان رسید.

همچنین در گروه خودروسازی ایران خودرو قیمت پژو ۴۰۵ بنزینی GLX ۲۳۰ میلیون تومان، پژو پارس ۲۵۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۴۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۳۰۳ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۱۰ میلیون تومان و رانا ۲۵۳ میلیون تومان گزارش شد.

این افزایش قیمت خودرو‌ها در حالی است که به تازگی دفتر آمار و فرآوری داده‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تولید انواع خودروی سواری در شش ماهه اول سال ۹۹ با بیش از ۴۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه، افزایش ۱۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

حالا پرسش این است که چرا نمود این افزایش تولید را در بازار خودرو مشاهده نمی‌کنیم؟
 
آیا قیمت مواد اولیه، موجب افسارگسیختگی قیمت خودرو در بازار شده است؟ آیا آمار خودرو‌ها شامل خودرو‌هایی که در کف کارخانه‌ها به دلیل نبود قطعه پارک شده اند نیز می‌شوند؟

دکتر امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: در دو سال و نیم گذشته به این نتیجه رسیده ایم که عرضه و تولید خودرو و قیمت آن دیگر با یکدیگر ارتباطی ندارند.
 
وی با بیان این پرسش که علت چیست، ادامه داد: علت این است که بازار خودرو هم اکنون به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده که عوامل کلان اقتصادی و سرمایه گذاری تعیین کننده قیمت‌ها در بازار خودرو می‌باشند.

کاکایی با اشاره به آمار ۴۱۴ هزار خودرو تولیدی منتشر شده گفت: این تعداد خودرو، رقم تولید مکانیکی است و هم اکنون ۱۱۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها به دلیل نبود قطعه پارک شده و به تجاری سازی نرسیده اند.
 
وی افزود: مشکلات در تولید خودرو همچنان به قوت خود باقی است؛ مشکلاتی چون عدم تخصیص ارز، مشکلات گمرکات و کشتیرانی و .... البته هر چند وقت یک بار این مشکلات حل می‌شود، اما بعد از گذشت یک مدت دوباره این مشکلات باز می‌گردند.
 
تولید و قیمت خودرو دیگر به یکدیگر وابستگی ندارند/ ۱۱۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانه‌ها خوابیده است/ تحت هر شرایطی کارخانه تولید نقدینگی کار می‌کند
این استاد دانشگاه با تاکید دوباره بر این که دیگر بین عرضه و قیمت‌ها وابستگی وجود ندارد، اظهار داشت: هم اکنون قیمت خودرو به شدت به قیمت دلار و اوضاع بورس وابسته شده است.
 
وی افزود: هم اکنون بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرده است و این بدان معناست که پول‌ها به سمت خودرو و مسکن روانه خواهد شد.

کاکایی گفت: برخی می‌گویند چرا قیمت همه کالا‌ها با دلار سنجیده می‌شود؟ پاسخ من به این افراد این است، تا زمانی که دلار و یورو مبنای اصلی تبادل است، من کارشناس نمی‌توانم در چارچوب دیگری سخن بگویم. نتیجه کل اتفاقات اقتصادی کشور در ارزش ریال در مقابل ارز‌های بین المللی خود را نشان می‌دهد. حالا هنگامی که ارزش ریال به هر دلیلی کاهش می‌یابد، خودکار قیمت کالا‌های سرمایه‌ای افزایش می‌یابد؛ هر چند این کالا‌های سرمایه‌ای خریدار نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در هفته پیش روی، متغیر‌های تاثیرگذار بر روند اقتصاد زیاد است و پیش بینی بسیار سخت است. واقعیت این است که انتخابات آمریکا هم بر اقتصاد ایران و هم بر اقتصاد دنیا تاثیرگذار است و در این هفته حتی شاهد یکسری تناقضات هم خواهیم بود که به عنوان نمونه می‌توان به ریزش همزمان بورس و دلار در روز جاری اشاره کرد.
 
وی افزود: من فکر می‌کنم اگر بورس نتواند رشد کند، احتمالا باز در هفته‌های آتی یک هجوم نقدینگی را به سایر بازار‌ها از جمله خودرو، مسکن و سکه شاهد باشیم و قیمت‌ها در این بازار‌ها باز هم بالاتر بروند.

کاکایی با اشاره به این که تولید به سختی و به زحمت مثلاً ۱۰ درصد جابجا می‌شود، اظهار داشت: اما جالب‌تر این که نقدینگی و تولید پول تحت هر شرایطی رشد می‌کند و تعطیل شدنی نیست. این بدان معناست که در حالتی که حتی باقی شرایط ثابت بماند، باز هم ارزش ریال اُفت خواهد کرد. وی گفت: هم اکنون هم که زمزمه‌هایی مبنی بر نرخ سود بانکی مطرح شده است که باز خود به این رشد نقدینگی دامن خواهد زد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پرسش من از بانک مرکزی این است که چرا این بانک جلوی این رشد نقدینگی و به عبارت بهتر لودر تخریب اقتصاد را نمی‌گیرد؟ حتی روز‌های جمعه هم که صنعت تعطیل است، این بانک‌ها در حال تولید نقدینگی هستند. نتیجه این روند این می‌شود که نقدینگی در حال رشد، بورس در حال اُفت و قطعاً با این روند، با یک سرمایه سرگردان عظیمی رو به رو خواهیم شد که هیچ مکانی برای فرود آمدن جز بازار خودرو و مسکن ندارد.

کاکایی با اشاره به اینکه در یک حالت می‌تواند قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یابد، ادامه داد: باید تولید سالانه را به بالای یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسانیم. فعلا تولید خودرو از این رقم‌ها دور است و بنابراین با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید خودرو هم نمی‌تواند اتفاق خاصی در بازار خودرو بیفتد؛ ضمن اینکه واردات خودرو هم ممنوع است.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
کجایند آنهایی که می گفتند تحریم ها هیچ تاثیری در اقتصاد ما ندارند ؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
این همه جوان که وارد بازار تقاضا می شوند را چه کسی می تواند جواب گو باشد
تنها راه واردات در کنار تولید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
با چه جراتی اسم خودرو را روی این بنجولها میزارید ؟؟؟؟
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
80 درصد کسانیکه تو پیش فروش ثبت نام میکنن مصرف کننده ان و به زحمت پول جور میکنن ، اسمش سود نیست وقتی نتونی بفروشی و ماشین یکم بهتر بخری ،
شما اون بیست درصد پیدا کن ازشون مالیات بگیر
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
تو ماشینو بده من خودم براش چراغ میخرم
خدایی ما رو چی فرض میکنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
چرا با اینکه همه ثبت نام کنندگان از نیازمندان واقعی و مصرف کننده خودرو هستند در قرعه کشی ها خبری از برنده شدن آنها نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
اینهمه مهندس ماهر رو از کشور فراری میدید بقیه هم که موندن رو سرخورده میکنید میخواهید خودرو یا محصول صنعتی هم تولید کنید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
جالب این است که از لحاظ سرمایه‌ای، ساخت کارخانه‌ای در حدواندازه ایران‌خودرو و سایپا با مشارکت سازمان‌ها و حتی خود مردم دور از ذهن نیست. خصوصا اینکه تقاضای واقعی برای چنین حجمی از تولید وجود دارد و بازگشت سرمایه آن به راحتی ممکن است اما مسئولین نیز به خوبی می‌دانند تا بازی رانت و نفوذ در چنین صنایعی وجود دارد، رقابت و درآمدزایی بیشتر شبیه رؤیاست.
خویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
خودرو ملی چرا باید به خاطر تحریمها بخوابد درچین قطعه میساختند با نام کارخانه ایرانی حالا چین قطعه نمیدهد دستان اقایان مانده درپوست گردو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
تا واردات آزاد نشود وضع همین است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
دست از سر آمریکا بردارید همه چیز ارزان می شود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟