زمان پرواز اولین تاکسی هوایی در تهران مشخص شد

تاکسی هوایی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های قابل دسترس کشور درحال فعال شدن است.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۳۲
|
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 16 November 2020
|
20913 بازدید
|
۹

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «جا به جایی مسافر درون‌شهری این بار از طریق آسمان» این ۱۱ کلمه در کنار هم تیتر خبری مهمی بود که چندی پیش از زبان وزیر راه و شهرسازی اعلام شد و به سرعت بخشی از اخبار جراید و خبرگزاری ها را به خود اختصاص داد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند و به دنبال اعلام این خبر مهمترین سوالی که پیش آمد این بود که اصلاً تاکسی هوایی چیست؟

مفهوم تاکسی هوایی و راه اندازی آن در کشور موضوعی جدید نیست و از سال‌ها پیش راه‌اندازی تاکسی هوایی در دستور کار قرار گرفته بود و پس از چندین سال بحث، بررسی و تحقیق روی آن بلاخره تاکسی هوایی وارد فاز عملیاتی شد و در بخش‌هایی از کشور بصورت امتحانی به پرواز در آمد.

تاکسی هوایی چیست؟

برای پاسخ به چیستی تاکسی هوایی باید گفت که تاکسی هوایی با آنچه که در ذهن ها تجلی پیدا کرده کمی متفاوت است؛ تاکسی هوایی استفاده از هواپیماهای کوچک ۵ تا ۱۲ نفره است؛ هواپیماهایی که می‌توانند مسافران محدود را در مسافت کوتاه جابجا کنند.

این هواپیماهای فوق سبک که برخی از آنها وارداتی هستند و برخی دیگر در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید می‌شوند می‌توانند مسافران محدود را در مسافت‌های کوتاه جا به جا کنند.

فناوری ساخت هواپیماهای چند نفره فوق سبک موضوع چندان پیچیده‌ای نیست و در بسیاری از شرکت‌های داخلی تولید می‌شود؛ در حال حاضر ۱۸ شرکت دانش بنیان درگیر پروژه تاکسی‌های هوایی هستند و احتمالاً تا ۳۶ شرکت دانش بنیان بعد از اولین پرواز با یکدیگر در این حوزه مشارکت کنند.

اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برای توسعه تاکسی هوایی اخذ مجوزها و استاندارد های قانونی اهمیت بسزایی دارد.

همانطور که گفته شد تاکسی هوایی رویایی بود که دانشمندان ایرانی به دنبال دستیابی به آن برای تحقق سفر با هواپیماهای سبک بودند؛ اما پرواز تاکسی‌های هوایی از دیرباز با دو مشکل رو به رو بود که یکی مربوط به اخذ مجوزها و دیگری مربوط به نحوه استفاده از فرودگاه‌ها می‌شد و خوشبختانه پس از بررسی‌های متعدد سرانجام نحوه استفاده از فرودگاه‌ها برای این نوع تاکسی‌ها تدوین شد.

حفظ جان افراد در تصادفات جاده‌ای هدف توسعه تاکسی‌های هوایی

موضوع تاکسی‌های هوایی ریشه در برنامه‌ای تحت عنوان برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور دارد و سال گذشته این برنامه توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد و یکی از راهبردهای توسعه این برنامه، توسعه شبکه پروازی با هدف افزایش درآمد فرودگاه‌ها تهیه و تدوین شد و اشتغال زایی فراوان، تأثیرگذاری در صنایع مختلف، حفظ جان افراد در تصادفات جاده‌ای، صادرات محصولات کشاورزی در مدت زمان کم بدون تأثیر در کیفیت و ارزش آنها و … از مزیت‌های استفاده از تاکسی‌های هوایی و پروازهای غیربرنامه ای دربستی هستند.

اما نکته حائز اهمیت این است که مسیر تاکسی‌های هوایی باید از سایر هواپیماها جدا باشد و از مسیرهای روان برای تاکسی‌های هوایی استفاده کرد و برای استفاده بهتر از این تاکسی‌ها باید مسیری جداگانه در نظر گرفته شود موضوعی که مسئولان امر گفته‌اند در آذرماه آماده خواهد بود.

تاکسی هوایی در چه فرودگاه‌هایی به پرواز درآمده است؟

شاید یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که درباره تاکسی‌های هوایی اهمیت داشته باشد زمان به پرواز درآمدنش باشد که البته برای آن هم فکری شده است؛ منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در این باره گفت: اولین پرواز تاکسی هوایی در بهمن از فرودگاه مهرآباد خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفت: تا یک الی دوماه دیگر تمام آزمایش‌های پرواز‌ها انجام و قوانین و مقررات مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم البته قرار بود تست‌ها تا مهرماه انجام شود که مباحث مالی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت.

همچنین به گفته وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه شهرستان لامرد استفاده از تاکسی هوایی آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهر‌های کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.

توسعه تاکسی‌های هوایی و سفری آسان به وسلیه آنها نیازمند بهره بردن از تمام ظرفیت‌های کشور است؛ درحال حاضر تمام استان‌ها و فرودگاهایشان ظرفیت کامل برای استفاده از هواپیماهای کوچک را دارند و فرودگاه‌هایی که بلا استفاده مانده اند در این طرح موثر خواهند بود و حالا باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی استفاده از تاکسی‌های هوایی در سراسر کشور بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
مری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خیلی خوب شد... دیگه از بهمن ماه، کودکان کار و کارتن خواب‌ها و ... میتونن هرازچندگاهی سرشون رو بالا بگیرن و پروازهای هوایی آقازاده‌ها رو تماشا کنن و یه تنوعی هم براشون میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خوب میشین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
برای مسیولین و خواص است مردم درگیر معاش روزانه هستند ایشان در حال اشرافی گری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
من نمیدونم چرا اینقدر این تاکسی هوایی رو بزرگ میکنید ؟ تو این اوضاع به چه اهمیتی داره که چار تا پولدار میخوان با پولشون تاکسی هوایی سوار بشن. خودتون میدونید که این موضوع هیچ تاثیری به حال مردم فقیر نداره. متاسفم که اینقدر به این خبر مضحک اهمیت میدین.
ناشناس
|
Denmark
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خدا را صد هزار مرتبه شکر که کلید حسن جان این قفل رو هم باز کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
مگر خودت نمیگی در لامرد عملیاتی شده پس چرا از اولین پرواز در آینده صحبت می کنی ؟ می دونم موضوع چیه . دلت نمیاد اولین پرواز به نام یک شهرستان ثبت بشه فقط همین
مه صفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خوبه دیگه بسلامتی ..حالا به غیر از استرس سوار شدن به تاکسی زمینی و مترو و اتوبوس ..موقع پیاده روی یا حین عبور از خیابان یا روی پشت بام باید هر آن منتظر یه چیزی باشیم که تالاپی بخوره تو سرمون.....
ناشناس
|
France
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
بد نیست پیش از نوشتن گزارش کمی پژوهش بکنید. بر خلاف ادعای گزارش در حال حاضر هیچ هواپیماهای کوچک ۵ تا ۱۲ نفره ای در ایران تولید نمی شود. فرایند طراحی، ساخت و اخذ گواهینامه قابلیت پرواز و گواهینامه نوع پیچیده و زمان بر است و به هزینه و بنیه فنی و مالی زیاد نیاز دارد. از این ۱۸ (یا ۳۶) شرکت دانش بنیان که مدعی شده است درگیر پروژه تاکسی هوایی هستند بپرسید که کدامیک این فرایند را طی کرده اند و هواپیمای آنها کجاست! شما کدام هواپیمای ۵ تا ۱۲ نفره ای ایرانی را تا کنون مشاهده کرده اید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
چون لامردیها اکثرا در کویت هم یا کار میکنند یا سکونت دارند و حتی در زمانهای نه چندان دور حدود 30 سال پیش هم با مشارکت خود مردم لامرد فرودگاه عمدتا پرواز به کویت و امارات را با کمک خود لامردیها درست کردند و تو خود بخوان حدیث مفصل از بدبختی دیگر ملت ایران
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟