به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یک صد و پنجاه و سومین جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در این جلسه بحث مصوبه اجرایی سازی سیاستها و ضوابط ساماندهی، سنجش و پذیرش مطرح شد، گفت: حدود ۸۰ درصد از این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفته و مصوب شده است و به دستگاههای آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین به دانشگاه آزاد ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: بررسی و تصویب بخشهای کوچکی از این مصوبه باقی مانده است که با تثبیت وزرای جدید و شروع به کار معاونان آنها، آن بخش ها را نیز را پیش خواهیم برد. قسمتهای مربوط به پزشکی، سهمیهها، صدا و سیما و وظایفی که صدا و سیما در این رابطه دارد و بخشی هم در ارتباط با موسساتی که برای کنکور فعالیت میکنند و مجوزهای مربوط به آنها از جمله بخش های باقی مانده است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در عین حال باید بر قسمتهایی که تصویب و ابلاغ شده نیز نظارت کرده و آن را راهبری کنیم و در جریان الزامات اجرایی سازی آن باشیم؛ چون این مصوبه به صورت تأثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ و به صورت قطعی در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس جزئیات این مصوبه، وزن و تاثیر آزمون اختصاصی ۴۰ درصد بوده و متولی برگزاری آن سازمان سنجش اموزش کشور است، این آزمون هر سال دو بار و با اعتبار دوساله برگزار می شود؛ با این کار دانش آموزان آرامش بیشتری خواهند داشت و اگر دانش آموز در یکی از این امتحانات ناموفق بود، میداند که سرنوشتش تحت تاثیر نتیجه این آزمون قرار نمی گیرد و بار دیگر شانس دارد.
کبگانیان گفت: نتایج آزمون سراسری نیز تا دو سال معتبر است و این گونه نیست که دانش آموز و داوطلب مجبور باشد همان سال تصمیم بگیرد، چون میتواند تا دو سال رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند. مطمئنا این روش در هدایت دانش آموزان و داوطلبان به سمت رشتههای مورد علاقه شان مؤثر خواهند بود.
به گفته دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، استاندارد سازی نتایج آزمونهای سراسری ۱۴۰۱ به بعد خیلی مهم است، بنابراین استاندارد سازی امتحانات دروس عمومی و اختصاصی سال آخر دوره دبیرستان،نیز باید طوری باشد که امتحان نهایی امسال دانش آموز با امتحان نهایی سال دیگر دانش آموز تفاوت خاصی نداشته و استاندارد باشد تا بتوان از روی آن قضاوت کرد.
وی افزود: همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه کامل تحصیلی دانش آموزان باید زودتر تعیین شود، برخی از دانش آموزان هستند که چند سال پیش دیپلم گرفته و میخواهند در کنکور شرکت کنند، بنابراین در زمینه تعیین تکلیف سابقه تحصیلی خلاء داریم و دو سال زمان خوبی برای رفع این خلاء است.
به گفته کبگانیان، قرار شد تمام این موارد طی نامهای از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش کشور ارسال و ابلاغ شود و این شورا یک ماه فرصت دارد محورها و دستورالعملها و شیوه نامههای مورد نیاز را اعلام کرده و به ستاد نقشه تحویل دهد.
وی ادانه داد: در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی همچنین مقرر شد، کارگروهی برای ارتقاء و استاندارد سازی برگزاری امتحانات نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود چون این امتحانات نهایی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۲ و وزن ۴۰ درصدی با تأثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ خواهند داشت.
کبگانیان در ادامه افزود: دانش آموزانی که برای کنکور سال ۱۴۰۲ آماده میشوند باید به روش خواندن دروس و عمق یادگیری و مقداری هم به پرهیز از تست زنی توجه کنند، البته تست نیز ۴۰ درصد در کنکور سال ۱۴۰۲ تأثیر دارد و لذا دانش آموزان باید بیشتر بر عمق یادگیری توجه کنند براساس گزارشی که بعد از ابلاغ این مصوبه به دست ما رسیده، مراجعه دانش آموزانی که دو سال دیگر کنکور دارند به کلاسهای کنکور بسیار کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: کارگروهی در آموزش و پرورش برای ارتقای استانداردها، برگزاری امتحانات نهایی از طراحی سئوالات تا ایجاد و ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش ایجاد شده است.
وی ادامه داد: چون تصحیح الکترونیک سئوالات تشریحی آزمون یک کار تخصصی است و نیاز به نرم افزار و سخت افزار خاص خود دارد از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری داریم تا بودجه لازم برای این کار را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی کنند.
وی تاکید کرد: چون وزارت آموزش و پرورش فقط ۲ سال وقت دارد تا این ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری را ایجاد کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یک ماده دراین خصوص تصویب کرده که بر اساس آن باید منابع لازم در اختیار دستگاههای مربوطه گذاشته شود، از وزارت آموزش و پرورش نیز خواستیم، درخواست خود را دراین زمینه به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه دهد.