به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
17 آذر 1301، دکتر میلسپو رییس کل دارایی ایران کار خود را در سمت جدید آغاز کرد.
17 آذر 1339، صندوق وام های عمرانی آمریکا مبلغ ۲۶ میلیون دلار به منظور ساختمان جاده به ایران وام داد.
17 آذر 1352، نرخ بهره وام های صادراتی بانک ها از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافت.
17 آذر 1355، حسین علی زاده رییس سابق سازمان غله و قند و شکر به اتهام سوءاستفاده در معامله شکر طبق قرار بازپرس بازداشت شد.
17 آذر 1359، خبرگزاری های غربی امروز گزارش های متعددی از خروج سیل آسای سرمایه داران صهیونیستی، آمریکایی و اروپایی از ایران منتشر کردند.
17 آذر 1389، مایندگان مجلس با تصویب ضوابط سختگیرانه ای مقرر کردند که ۸۰ درصد از منابع موجود در صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود و ۲۰ درصد از مابقی منابع موجود هم به نهادهای عمومی غیردولتی اختصاص یابد.
17 آذر 1392، مرکز پژوهش های مجلس نتایج نظرسنجی از ۳۱۹ تشکل اقتصادی کشور را منتشر کرد که بر اساس آن، ۶۳ درصد از این تشکل ها اعلام کردند فازدوم هدفمندی یارانه ها باید با شیب ملایم و تدریجی اجرا شود، در عین حال ۳۳ درصد با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها مخالفت کردند.
17 آذر 1394، با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیرجهاد کشاورزی، معاون علمی و پژوهشی ریاست جمهوری و جمعی از معاونین و مدیران عالی رتبه کشوری، اولین فاز نخستین پالایشگاه غلات کشور به بهره برداری رسید.
17 آذر 1395، در جریان بررسی لایحه قانون بانک مرکزی، هیات دولت، واحد پول ملی را از «ریال» به «تومان» تغییر داد. واحد پول ملی در متن پیشنهادی از سوی بانک مرکزی «ریال» معرفی شده بود اما هیات دولت در اولین گام این واحد را به «تومان» تغییر داد و ارزش هر «تومان» را ۱۰ «ریال» تعیین کرد.
17 آذر 1397، رئیس بانک مرکزی روسیه در مصاحبه با «سیانبیسی» گفت: در استفاده از شبکههای مالی جهانی و سامانه مالی جهانی که روسیه بخشی از آن است مخاطراتی وجود دارد. به همین دلیل ما از سال ۲۰۱۴ سامانههای خودمان، از جمله سامانه پرداختی خودمان را توسعه دادهایم. داخل روسیه، ما سامانهای برای انتقال اطلاعات مالی ایجاد کردهایم که شبیه سوئیفت است.
17 آذر 1398، در آخرین تغییرات طرح ساماندهی خودرو، بند مربوط به واگذاری کامل باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا (مطابق نظر شورای نگهبان) اصلاح شد تا خصوصیسازی صنعت خودرو عملا رنگ قانون را به خود نبیند. در نسخه اولیه طرح ساماندهی خودرو که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را تهیه و ارائه کردند، دولت ملزم شد باقیمانده سهام خود را در خودروسازی، به بخش خصوصی واگذار کند، اما شورای نگهبان آن را رد و در نهایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به نوعی از آن صرفنظر کرد. در واقع قرار بود خصوصیسازی صنعت خودرو بهصورت قانون در بیاید، اما مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس که ریشه در مخالفت شورای نگهبان دارد، راه را برای تصویب این قانون بست.
17 آذر 1399، ولوو یکی از شرکتهای خودروساز است که با سرعت بیشتری روند الکتریکیسازی را طی میکند. مدل نهایی این برند سوئدی برای داشتن یک موتور درون سوز احتمالا نسل جدید XC۹۰ است و ولوو قصد دارد در آینده فقط خودروهای با انتشار صفر را تحویل دهد. با نگاهی به دهه آینده، این خودروساز متعلق به جیلی، سه نقطه عطف را برای دستیابی به موفقیت دارد. در مرحله نخست، ۲۰ درصد از فروش جهانی ولوو باید الکتریکی شود و در مرحله دوم که برای سال ۲۰۲۵ هدفگذاری شده، این شرکت میخواهد نیمی از فروش را به محصولات موردنظر اختصاص دهد. در نهایت تا سال ۲۰۳۰، ولوو میخواهد فقط الکتریکی به فروش برساند. اخیرا هاکان ساموئلسون مدیر عامل این شرکت، گفته است: «من متعجب خواهم شد اگر از سال ۲۰۳۰ فقط اتومبیلهای الکتریکی تحویل ندهیم.» وی معتقد است که مهلتهای مقرر در پایان فروش موتورهای بنزینی و دیزلی، تمایل مردم به حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه سبز را تسریع میکند. ساموئلسون طی مصاحبهای از اوایل سالجاری اعلام کرد که میخواهد ولوو قبل از اجبار توسط دولت، کاملا الکتریکی شده باشد. به گفته وی، ولوو بسیار محتاط خواهد بود و قبل از اینکه کسی شرط قانونی داشته باشد، فقط موتورهای الکتریکی را تحویل میدهد.
منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد