سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: در پی کندی ترخیص میوه و تره بار صادراتی که از گمرک آذربایجان به وجود آمد، کشتیرانی خزر مسیر دریایی را جایگزین کرده که ارزانتر و سریعتر به مقصد میرسد.
وی افزود: بنادر امیرآباد، انزلی و آستارا برای صادرات میوه و تره بار به مقاصد روسیه فعال شده و کشتیها پس از بارگیری به مقصد اوکتائو قزاقستان میروند و در آنجا دوباره از مسیر زمینی به فوت سیتی مسکو ارسال میشوند.
نورانی با بیان اینکه مسیر دریایی کوتاهتر شده است، گفت: قبلا از مسیر گمرک آذربایجان ۵-۶ روز بارها به مقصد میرسید که با ترافیک فعلی در گمرک آذربایجان حدود ۹-۱۰ روز ه به مقصد میرسد اما در مسیر جدید این مدت به 8 تا 9 روز کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سؤال که چرا مسیر دریایی با وجود ارزان بودن و کوتاه بودن مسیر پیشتر انجام نمیشد، مشکلات کمبود کانتینرهای یخچالی در مسیر کشتیرانی وجود دارد و اکنون نیز 400 کانتینر یخچالدار باید وجود داشته باشد.پیش از این بر این باور نبودن که توسعه صادرات تا این حد باشد، اما اکنون به این باور رسیده و باید تلاش خود را برای تجهیز زیرساختها و نیز خرید کانتینرهای یخچالدار بیشتر کند.
به گفته این مسئول، 2 هزار کانتینر 40 فوت یخچالدار جاده ای دستدوم درخواست شده است و همچنین 400 کانتینر یخچالی به ناوگان دریایی اضافه شود.
وی کمبود کانتینرهای یخچالدار را مشکل اصلی عدم موفقیت در توسعه صادرات به روسیه و اوراسیا در سالهای گذشته عنوان کرد.
نورانی افزود: مشکل کانتینرهای یخچالدار از سال 1374 بیان میشود و هنوز هم ادامه دارد.