به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جواد اوجی روز دوشنبه پس از حضور در کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: امروز در کمیسیون انرژی در پی سوالات نمایندگان، توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت میادین مشترک ارائه کردم، توضیحاتی مبنی بر اینکه مسئولان وزارت نفت از ابتدای کار دولت سیزدهم کمیتهای راهبردی در زمینه پروژهها و میادین مشترک ایجاد کردهاند، به همین دلیل امروز میتوان به جرات گفت که تمامی میادین مشترک ما تعیین تکلیف شدهاند در این راستا برخی در مرحله مناقصه، برخی در مسیر مطالعه و برخی دیگر در مسیر اخذ مجوز شواری اقتصاد و دولت قرار دارند.
وزیر نفت تاخیر در تکمیل خط لوله گوره به جاسک را سوال دیگر نمایندگان از وی عنوان کرد و افزود: این خط لوله نزدیک به هزار کیلومتر است و از سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان میگذرد اما این پروژه در دولت قبل زودتر از موعد افتتاح شد به همین دلیل نواقص و مشکلاتی داشت که همکاران ما در شرکت ملی نفت از طریق پیمانکاران در حال رفع این نواقص هستند به همین دلیل این پروژه تا آخر سال تکمیل شده و به بهرهبرداری کامل میرسد.
اوجی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بحث واردات بنزین جدی است یا خیر؟، توضیح داد: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل عدم سرمایهگذاری در بخش پالایشگاهها و پتروپالایشگاهها تولید بنزین افزایش نداشته است این در حالی است که با کاهش بیماری کرونا تردد و سفرهای مردم به ویژه در ۳ ماه تابستان افزایش پیدا کرد و در نهایت مصرف بیشتر شد اما با مدیریت موضوع، اجازه ندادیم مردم در تامین بنزین دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: همچنین از آغاز به کار دولت احداث پالایشگاهها و پتروپالایشگاهها را دنبال کردیم که وزارت نفت با همکاری بانکها، ساخت پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکهای را با نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس را کلید زده و ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکهای دیگری در منطقه مکران دنبال میشود.
وزیر نفت بیان کرد: از طرف دیگر طرحهای توسعهای مشابه را به طور جد دنبال میکنیم به طوری که تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده پالایشگاهی به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در منطقه سیراف به بهره برداری میرسد.
اوجی افزود: در بحث بهینهسازی و افزایش کیفیت محصولات پالایشگاهی نیز پروژههای متعددی در پالایشگاههای جاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار تعریف کردیم که امیدواریم به حضور رئیسجمهور نخستین پروژه را باعنوان پالایشگاه اصفهان در قالب تولید گازوئیل یورو ۵ به بهرهبرداری برسانیم.