جزئیات پیشنهاد پلیس برای افزایش رقم جرائم رانندگی

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره طرح افزایش جریمه‌های رانندگی گفت: از ۱۳۰ بند تخلف رانندگی موجود آن چه از سوی پلیس برای افزایش مبلغ پیشنهاد شده مربوط هشت تخلف بسیار خطرآفرین است.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۳۱
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸ 30 April 2023
|
3684 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، چندی پیش بود که موضوع افزایش نرخ جرائم رانندگی از سوی پلیس مطرح شد. پیشنهادی که نخستین بار سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ آن را با رسانه‌ها در میان گذاشت و اعلام کرد که این آمادگی از سوی پلیس راهور وجود دارد که در صورت تصویب دولت، اعمال قانون خودروهای متخلف در ایام نوروز با نرخ‌های جدید انجام شود. پیشنهادی که البته به تصویب دولت نرسید تا اینکه هفته گذشته این‌بار سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا دوباره آن را مطرح کرد.

حسینی با بیان اینکه «در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرائم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخ‌های قدیمی در حال اجراست»، گفته بود: «ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی و ... قدرت بازدارندگی جرائم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفه تر است. در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی را به دولت مطرح کردیم و خواستیم که مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌ساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثه‌سازی است که ما پیشنهاد افزایش جریمه آنها را مطرح کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب شود.»

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اینکه مبلغ جرائم چند برابر افزایش خواهد داشت نیز گفته بود: «مبالغ جرائم تخلفات حادثه‌سازی باید افزایش پیدا کند، پیشنهاد ما این است که چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند. همانطور که گفتم جریمه تخلفات حادثه‌ساز باید به گونه‌ای باشد که بازدارندگی ایجاد کند چرا که اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است.»

جزئیات بیشتر از پیشنهاد پلیس برای افزایش رقم جرائم رانندگی

حالا  سردار تیمور حسینی، جزئیاتی بیشتر از این پیشنهاد را مطرح کرده است. او با بیان اینکه جریمه در دنیا مختص جلوگیری از وقوع تخلف است، گفت:‌معتقدیم جریمه به‌تنهایی حلال مشکلات نیست و از طرفی بی‌اثر هم نیست. از نظر ما باید با برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری مناسب به گونه‌ای عمل شود تا اقدامات ایجابی کاربران را در معرض رفتار درست قرار دهد.

وی اضافه کرد: در سایر کشورها نیز کارشناسان ترافیک بر این باورند که برای داشتن ترافیک مطلوب باید اصولی را به‌خوبی اجرا و پیاده‌سازی کنیم که مهم‌ترین اصل مهندسی ترافیک است که شامل همه اقدامات زیر ساختی است که در بستر آن کاربران بتوانند نقش و وظیفه خود را دریابند. اصل دوم آموزش است و وقتی مهندسی ترافیک را جاری می‌کنیم بدون آموزش مردم نقش خود را نخواهند شناخت، پس باید به آموزش نیز توجه کنیم از تمام ظرفیت‌ها در این خصوص بهره بگیریم.

حسینی با بیان اینکه مجازات رانندگی موضوعی جدیدی نیست درباره طرح افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی گفت: طرحی را سه ماه گذشته توسط وزارت دادگستری ارائه دادیم تا در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به ما ابلاغ شود. این رویه زمان برخواهد بود و ما امیدواریم که زودتر نهایی شود.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ۱۳۰ بند تخلف وجود دارد؛ ولی آن چه از سوی پلیس پیشنهاد شده حداکثر مختص هشت تخلف بسیار خطرآفرین است که شامل سبقت و سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ، رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان‌گردان و مخدر و نیز عبور از چراغ‌ قرمز و تخلفاتی این دست است.  

وی در واکنش به برخی انتقادها در مورد افزایش مبلغ جرائم رانندگی در شرایط اقتصادی فعلی گفت:‌کدام عقل سلیم می‌گوید که به دلیل وضعیت گرانی و تورم با آن‌ عده انگشت شمار و قلیلی که در حالت غیرعادی پشت فرمان می‌نشینند برخورد نشود؟ چرا باید اجازه دهیم چنین فردی جان دیگر کاربران ترافیک را به خطر بیاندازد؟ اصلا مگر افزایش جریمه‌ها به معنای این است که باید آن مبلغ پرداخت شود؟ اتفاقا ما می‌خواهیم مبلغ جرائم به گونه‌ای باشد که اصلا کسی سراغ تخلف نرود که بخواد جریمه هم بشود. در حال حاضر روزی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تخلف رانندگی ثبت می‌شود که عدد قابل‌توجهی است، ما دلمان می‌خواهد که اصلا این عدد به صفر برسد و دنبال جریمه نیستیم، دنبال این هستیم که راننده‌ای تصور نکند که تخلف کردنش به مبلغ جریمه می‌ارزد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کسی که گوشت و برنج و پسته و میوه های استوایی می خوره ، ماشین چند میلیاردی هم سوار میشه که عمدتا هم رانندگی با انها هیجان انگیز است ، پس پول جریمه ی چند برابری هم میده، و بازدارندگی هم نداره . بیشتر فکر کن سردار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دقیقا باید این افراد تا مدت مشخصی از رانندگی منع شوند یا بجای حریمه مدتی خدمات اجتماعی انجام دهند . افرادی که گفتید به شدت از بین مردم عادی بودن و خدمات رسانی وحشت دارند و این نقطه ضعف ، آنها را وادار به رعایت قوانین رانندگی می کند .
توحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بجای افزایش مبلغ جرایم بهتراست دربرخورد با تخلفات جدیترعمل کنند. دراردبیل ما پلیس راهنمایی بقدری منفعل عمل میکند که بودونبودش تفاوتی ندارد نه با موبایل بازی حین رانندگی برخوردمیشود نه با پارکهای غیرمجازی که گاهی یک خیابان راقفل میکند نه با پارک درپیاده رو .....میدانیم که برخلاف تصوربرخی عوام ازجرایم چیزی به ماموران نمیرسدولی ایکاش یه درصدی به ماموران میدادندتا اینگونه منفعل نبودند.یکبارازماموری پرسیدم چرا با اینهمه تخلف آشکاربرخوردنمیکنید گفت حوصله درگیری با رانندگان متخلف را نداریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مردم عادی تخلف نمیکنند ، مگر به دلیل ایرادات طراحی و طرح هندسی راه و..... چون همین میزان جریمه برایشان سنگین هست
مشکل افراد خاص هست که مشخصا با جریمه نمیتوان جلوی تخلف ایشان را گرفت ( نمونه عبور از خط اضطرار در تونل و بزرگراه ها) بنابراین باید برای این دسته جرایم غیر نقدی در نظر گرفت.....
این افزایش صرفا برای کسب درآمد هست نه جلوگیری از تخلف
و مقصر اصلی در این بین شهرداری و دولت هست به واسطه ایرادات طراحی و اجرا راه ها ....
حالا دائم برای مردم خرج بتراشید و جیبتان را پر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
قبلاً فقط موتورسوارها حتی در بزرگرا ها خلاف جهت می رفتند، الان خوردوها و کامیون ها هم خلاف جهت می روند خصوصاً اگر ترافیک باشه از ورودی بزرگراه خارج می شوند. طلبکار هم هستند. جالب تر اینکه مردم هم به آنها حق می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
حتما باید مبالغ جریمه بازدارندگی داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
استاد مگر این که این همه سال جریمه ها رو با تورم زیاد کردید فرهنگ رانندگی عوض شده پس برید سراغ راهکار دیگه کیفیت و ظرفیت جاده ها و کیفیت و بهروز شدن خودرو ها اینا همه باعث مرگ و میر می شه خودرو های بی کیفیت داخلی اصلا چرا شما دوست دارید همه چیز رو با فشار و زور اجرایی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
هدف افزایش جریمه تامین کمبودبودجه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
جناب سردار شما باید در آینده بابت پلاک کردن ماشین های که بدلیل بی کیفیت هر روز کشته میدهند در دادگاه صالح و دادستان مدعی العلوم پاسخگو باشید حالا هی سرعت اتوبان ها رو کم کنید و ترافیک زیاد کنید و هی قیمت جریمه ها رو بالا ببرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
در حقوقها و یارانه و مشکلات بی کارها . هزار موضوع دیگه هم بازنگری کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دروغ می گویید چند دلیل برای اثبات وجود دارد شما با افزایش جریمه عبور از چراغ قرمز ماموران خود را سر چهارراه ها قرار می دهید و به یک بار ثانیه شمار را کم کرده و رانندگان بیچاره را به دلیل عبور از چراغ قرمز جریمه خوهید کرد یا در اتوبان های بین شهری و استانی تابلوهای محدودیت سرعت 40و 50 و 80 نصب می کنید و به بهانه های مختلف( مانند پیچ جاده محل عبور مردم به دلیل وجود چند خانه یا مغازه کنار جاده مسیر و محل دور زدن و....) رانندگانی که 110 سرعت دارند را جریمه می کنید حتی بسیار دیده ام که تابلو محدودیت سرعت به دلیل تعمیر جاده نصب شده و یک سال از تعمیر جاده گذشته ولی تابلو محدودیت سرعت همچنان وجود دارد و در کنار همه انها دروبین های ثبت تخلف و کسب درامد یک پیشنهاد می دهم که رئیس پلیس مسیر شیراز به تهران را با رعایت کامل تابلوهای سرعت و استراحت بعد از هر 2 ساعت رانندگی و ...طی کند مطمئن باشید زیر 24 ساعت به تهران نمی رسد یک پیشنهاد دیگر دارم که یک گروه متخصص مسئولیت نظارت بر نصب تابلوهای محدودیت سرعت را برعهد گیرد چون بسیاری از تابلو ها با شرایط روز و ماشین های امروزی همخوانی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
حدود 7 ماه هست که هیچ پلیس راهوری در 4 راه ها وجود ندارد . از شروع اعتراضات سال گذشته بیشتر اینها به یگانهای دیگری منتقل شده اند . حتی بعد از ظهر ها یک مامور راهنمایی با خودرو یا موتورسیکلت در شهر ما وجود ندارد !
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟