به گزارش تابناک، آزادراه زنجان - تبریز که یکی از اصلیترین محورهای کشور محسوب میشود و شمالغرب کشور را به پایتخت متصل میکند، ولی سالهاست که از وضعیت خوبی برخوردار نیست و بارها مسئولان دولت قبل و دولت فعلی در زمینه حل این مشکل وعدههایی دادهاند.
اخیراً احمد اسدیان، معاون سازمان بازرسی در نامهای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان - تبریز بر لزوم بهسازی و ترمیم سطحی آزادراه مذکور در طرحی کوتاه مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی که باید در اولویت آن وزارتخانه قرار گیرد، تأکید کرد.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پایان مدت قرارداد مشارکت شرکت آزادراه زنجان - تبریز وابسته به بانکهای ملی، صادرات و رفاه کارگران در تیرماه سال ۹۹ و عدم تعیین تکلیف این مشارکت مبنی بر تحویل پروژه به دولت یا تمدید دوره بهرهبرداری، تأکید کرد: شرکت مذکور همچنان از شهروندان و مسافران در آزادراه زنجان-تبریز عوارض اخذ میکند.
در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهرهبرداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است.
با تمام آنچه که گفته شد، با اینکه در فروردین ۱۴۰۳ قرار داریم مالکیت آزادراه زنجان - تبریز مشخص نشده و طبق گفته جعفر قزوینیان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان هنوز مالکیت این آزادراه مشخص نشده و همچنان دست سرمایهگذار است.
قزوینیان گفته است: آزادراه زنجان - تبریز در انحصار شرکت آزادراهها است و هنوز تحویل سازمان راهداری نشده است و عملاً و قانوناً نمیتوانیم برای بهبود آسفالت این محور هزینه کنیم. خوشبختانه در سفر ریاست جمهور به استان آذربایجان شرقی مصوب شد که آزادراه زنجان - تبریز به دولت تحویل داده شود و در این زمینه پیگیریهایی انجام شده و گویا مراحل آخر واگذاریها در حال انجام است، ولی فعلاً به طور کامل این انجام نشده است.
ناگفته نماند که در دولت قبل هم، وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر به تبریز، در واکنش به گلایه مردم از وضعیت بد آزادراه، از مردم عذرخواهی کرد.