با وجود پیشرفت‌های علمی و بهداشتی، بسیاری از حرایم بهداشتی دامپروری بی منطق و غیرضروری هستند

یک متقاضی دریافت مجوز گفت: در گذشته، دامپروری ها دیوار به دیوار یکدیگر بودند و مشکلی هم ایجاد نمی شد. در آن زمان، پیشرفت های پزشکی و علمی به اندازه الان نبود. در شرایط فعلی، با سهولت بیشتری می توانیم به کنترل بیماری های دامی با تکنولوژی روز دنیا بپردازیم ولی هنوز شاهد این هستیم که حرایم و فواصل غیرمنطقی بهداشتی، زمین های مستعد را به طور کل از رقابت و تولید وا داشته اند. حرایم بهداشتی دامپروری به جای اینکه به جامعه خدمتی بکنند و مشکلی را رفع کنند، بیشتر مشکل ایجاد کرده اند و به مانعی برای فعالیت دامداران تبدیل شده اند.
کد خبر: ۱۲۳۷۲۰۴
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ 13 May 2024
|
1403 بازدید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بسیاری از متقاضیان دریافت مجوز دامپروری از حرایم بهداشتی که قواعدش را سازمان نظام دامپزشکی کشور مصوب کرده است، گلایه دارند و آن ها را ضد تولید می دانند. به زعم آنان، در حالی که کسب و کارهای دامپروری بسیار برای کشور مورد نیاز هستند و سودآوری بالایی دارند، ورود به آن ها بسیار سخت است.

به ویژه حرایم بهداشتی دامپروری مشکل ساز شده اند و بستر امضاهای طلایی و برخی سوءاستفاده ها را فراهم کرده اند. متقاضیان مدعی اند که باید از روابط خاصی برخوردار باشی تا بتوانی مجوز را بگیری. در غیر این صورت، سال ها معطل می مانی و در نهایت هم نمی توانی مجوز بگیری.

فعالان اقتصادی معتقدند، اگر اوضاع همین طور ادامه یابد و حرایم بهداشت دامپروری بدون هیچ منطق خاصی ادامه یابند و بازبینی نشوند، باید منتظر سوق یافتن سرمایه ها به بخش های غیرمولد مانند بازارهای طلا، سکه و ارز باشیم.

به زعم کارشناسان، بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری و رفع موارد غیر ضروری از اهمیت بالایی برخوردار است. این قواعد باید به تصویب هیئت وزیران برسد و از چارچوب قاعده مندتری برخوردار شوند. در حال حاضر، به جز مانعی برای دریافت مجوز نیستند.

به طور کلی، تحقق شعار سال مبنی بر مشارکت مردم در اقتصاد مستلزم تسهیل در فضای کسب و کار کشور است. نظرات رضا دانشمند را به عنوان یکی از فعالان حوزه دامپروری که درصدد تمدید مجوزش است و در این زمینه با مشکلاتی برخورد کرده، در ادامه می خوانید.

دانشمند در خصوص حرایم بهداشتی دامپروری که به اذعان بسیاری از فعالان اقتصادی به مانعی برای کسب و کارهای دامپروری تبدیل شده است، تصریح کرد: حرایم و فواصل باعث شده است که عده زیادی از ورود به کسب و کارهای دامپروری باز بمانند و در نتیجه افرادی که تخصص لازم را دارند و می توانند در این زمینه مفید باشند، بیکار مانده اند.

وی ادامه داد: از نظر من، حرایم بهداشتی دامپروری قواعد درستی نیستند و مشکل ساز شده اند. حرایم برای خودمان که می خواستیم مجوز بگیریم، بسیار مشکل ساز شد.

این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: فعالیت دامپروری ها در کنار یکدیگر مشکلی ایجاد نمی کند و حرایم بهداشتی قابل بازبینی هستند. همان طور که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند، با وجود پیشرفت های علمی و بهداشتی می توانیم از طریق روش هایی غیر از فاصله گذاری به کنترل بیماری ها بپردازیم.

دانشمند گفت: به طور مثال، کشور ما در زمینه واکسیناسیون هم پای دنیا پیشرفت کرده است، از این روش می توانیم برای پیشگیری از تسری بیماری ها استفاده کنیم. نیازی نیست، حتماً دامپروی ها از یکدیگر فاصله مشخصی داشته باشند.

وی ادامه داد: در گذشته، دامپروری ها دیوار به دیوار یکدیگر بودند و مشکلی هم ایجاد نمی شد. در آن زمان، پیشرفت های پزشکی و علمی به اندازه الان نبود. در شرایط فعلی، با سهولت بیشتری می توانیم به کنترل بیماری های دامی با تکنولوژی روز دنیا بپردازیم ولی هنوز شاهد این هستیم که حرایم و فواصل غیرمنطقی بهداشتی، زمین های مستعد را به طور کل از رقابت و تولید وا داشته اند

این متقاضی مجوز گفت: حرایم بهداشتی دامپروری به جای اینکه به جامعه خدمتی بکنند و مشکلی را رفع کنند، بیشتر مشکل ایجاد کرده اند و به مانعی برای فعالیت دامداران تبدیل شده اند.

دانشمند گفت: بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری و رفع مواردی که بی منطق هستند، می تواند بسیار کمک کننده باشد و بستر را برای فعالیت بیشتر مردم در بخش دامداری فراهم کند.

وی ادامه داد: در سالی که با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است، باید تلاش شود که بیشترین بسترسازی برای حضور مردم در عرصه های اقتصادی و تولیدی مختلف به وجود بیاید. در غیر این صورت، نباید انتظار تحقق این شعار را داشته باشیم.

این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در این شرایط، دولت وظیفه دارد به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد و موانع را از پیش رو بردارد.

دانشمند در پایان تأکید کرد: تنها حرفی که می توانم بزنم این است که با روندهای موجود مردم اذیت می شوند. این سخت گیری ها افراد را از فعالیت اقتصادی منصرف می کنند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟