به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از چالش های اساسی اقتصاد کشورمان در سال جاری، ناترازی در حوزه انرژی به خصوص بنزین است. روندی که با توجه به افزایش مصرف سوخت منجر به افزایش واردات بنزین شده است. بنابراین شواهد و مستندات موجود حکایت از آن دارند که به دلیل کمتوجهی و نبود سیاستگذاریهای دقیق و مدون، کشورمان از یک صادرکننده فعال بنزین به واردکنندهای ناچار تبدیل شده است.
سجاد اعیانی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با وضعیت قاچاق و اسراف در مصرف بنزین اظهار داشت: مسئله اسراف و قاچاق بنزین در ایران واقعیتی است که بر اقتصاد کشور تأثیرات عمیقی میگذارد. قیمت بسیار پایین بنزین در داخل نسبت به قیمتهای جهانی، فرصتهای قاچاق را افزایش داده و منجر به هدر رفتن منابع ارزشمند میشود. در حالی که به نظر میرسد این منابع میتوانند به شکل بهینهتری مورد استفاده قرار گیرند و حتی بهعنوان منبع درآمدزایی برای شهروندان به کار روند.
وی ادامه داد: اگر طرحی مانند "بنزین به نفر" اجرا شود، هر فرد میتواند سهمیهی روزانهی خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند، که با توجه به قیمتهای جهانی، این میتواند به منبع قابل توجهی از درآمد تبدیل شود. بهعنوان مثال، اگر قیمت بنزین در کشورهای همسایه مانند پاکستان شصت هزار تومان باشد، فروش حتی یک لیتر بنزین در روز میتواند درآمد ماهانه قابل توجهی برای شهروندان ایجاد کند. این نه تنها به کاهش هدررفت بنزین کمک میکند بلکه یک منبع درآمد پایدار برای شهروندان فراهم میآورد که در برابر نوسانات ارزی مقاومت بیشتری دارد.
این کارشناس انرژی در مورد فروش بنزین به صورت قانونی در طرح بنزین به نفر گفت: این امکان، به ویژه برای مردم مرزنشین که درگیر فروش بنزین به واسطهها و دلالان هستند، فرصتی است تا به قیمتهای بهتر و بهصورت قانونی به فروش بنزین بپردازند. با استفاده از کارگزاریهای معتبر، شهروندان میتوانند سهمیه بنزین خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند و درآمد ارزی کسب کنند که این درآمد در برابر تورم ارزش خود را حفظ میکند. علاوه بر این، کاهش نیاز به واردات بنزین میتواند به تعادل بخشی به تجارت خارجی کمک کند و در نتیجه، بر هزینههای واردات که بهطور معمول به قیمت کالاهای مصرفی تأثیر میگذارند، صرفهجویی شود.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر؛ افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق خود و نقشهایی که در تعیین سرنوشتهای اجتماعی و اقتصادی خود ایفا میکنند، منجر به ایجاد جامعه پایدارتر میشود. در ایران نیز، با توجه به شرایط فعلی مصرف و توزیع بنزین، زمان آن رسیده است که مردم برای احقاق حق خود برخیزند. طرح "بنزین به نفر" نه تنها یک فرصت بلکه یک ضرورت است تا هر شهروند بتواند بهطور عادلانه از منابع انرژی بهرهمند شود.
اعیانی با اشاره به فایده طرح بنزین به نفر به جای اعطای سهمیه بنزین به خودرو در کاهش ضریب جینی گفت: طبق محاسبات به طور میانگین سالانه صد میلیون تومان به هر خودرو؛ یارانه بنزین اختصاص میابد. نیمی از جامعه ما فاقد وسیله نقلیه شخصی هستند و در نتیجه، به نظر میرسد که در نظام فعلی توزیع بنزین، از دسترسی عادلانه به این منبع حیاتی محروم ماندهاند.
با اجرای طرح بنزین به نفر، این بخش از جامعه میتوانند سهمیهی خود را دریافت داشته باشند، که این امر نه تنها به افزایش درآمد آنها کمک میکند بلکه آنها را در مسیر استقلال اقتصادی قرار میدهد. در همین حال، افرادی که دارای خودرو هستند نیز میتوانند از فواید این طرح بهرهمند شوند. با توزیع عادلانه بنزین، آنها تشویق میشوند تا مصرف خود را مدیریت کرده و در نتیجه، هزینههای مرتبط با خودروی خود را کاهش دهند. این امر منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی برای همه شهروندان کمک میکند.
با تأکید بر اجرای عادلانه و موثر طرح بنزین به نفر، نه تنها میتوانیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم، بلکه میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که هر شخص، صرفنظر از وضعیت مالکیت خودرو، بهطور مساوی از منافع اقتصادی برخوردار است. این تغییر بزرگ، میتواند نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی و اجتماعی ما باشد. علاوه بر این، با تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهایی که از سوخت CNG استفاده میکنند، فرصتی برای فروش کامل سهمیه بنزین فراهم میآورد. این امر نه تنها منجر به کسب درآمد ارزی میشود بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک میکند، زیرا CNG سوختی پاکتر نسبت به بنزین است.
وی ادامه داد: این طرح همچنین با تأکید بر صادرات بنزین به بازارهای جهانی، نشان خواهد داد که بنزین، بهعنوان مشتقی از نفت، فرصتهای صادراتی مستمری را ایجاد میکند که همواره برای آن مشتری وجود دارد. اجرای این طرح میتواند به یک تغییر معنادار در چگونگی مدیریت منابع انرژی در ایران منجر شود و به شهروندان امکان دهد تا به طور فعال در اقتصاد کشور خود نقش آفرینی کنند.
اعیانی در نهایت اذعان داشت: طرح بنزین به نفر فرصتی استثنایی برای شهروندان است تا با مشارکت فعال در اقتصاد انرژی کشور، حقوق خود را مطالبه کنند. این طرح امکانات جدیدی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش قانونی سهمیه بنزین به بازارهای جهانی فراهم میآورد و به شهروندان این قدرت را میدهد که بهطور مستقیم از منابع خود بهرهمند شوند. علاوه بر این، این طرح به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کرده و حمایت از سوختهای پاکتر مانند CNG را تقویت میکند. حال زمان آن رسیده که بهعنوان جامعهای متحد، برای تحقق این تغییر مثبت برخیزیم و حقوق خود را به دست آوریم. این نه تنها استقلال اقتصادی را تقویت میکند بلکه موجب تغییرات اساسی در بهبود شرایط اجتماعی و زیستمحیطی کشور میشود.