به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: "جو بایدن"، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا قبلاً تعرفههای گمرکی بالایی برای خودروهای الکتریکی وارداتی چینی وضع کرده است و اروپا نیز به زودی میتواند از آن پیروی کند. در مقابل، پکن هم اعلام کرده که اقدامات متقابل را در دستور کار قرار می دهد.
در این جا این پرسش مطرح است که آیا پکن جنگی با بلوک غرب را در دستور کار چین در مناقشه گمرکی با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و اکنون در حال اعمال تعرفه های وارداتی از این کشورها است. یک کارشناس از یک موسسه تحقیقاتی دولتی در این کشور از تعرفه واردات 25 درصدی صحبت کرد که باید برای خودروهای احتراق غربی با موتورهای بزرگتر اعمال شود.
این طرح احتمالاً بر روی خودروسازان آلمانی BMW و Mercedes تأثیر می گذارد. "لیو بین"، کارشناس مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین (CATARC)، به صراحت دلیل این پیشنهاد را طرحهایی برای تعرفههای تنبیهی در ایالات متحده آمریکا و اروپا می داند.
"استوارت کول"، اقتصاددان ارشد در ارائه دهنده خدمات مالی Equiti Capital، گفت که این اظهارات چین به وضوح یک ضربه هشدار دهنده است.
کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد در ماه ژوئن در این باره تصمیم بگیرد که آیا به اصطلاح عوارض ضد دامپینگ بر خودروهای برقی چینی اعمال شود یا خیر. این اتحادیه با انجام این کار، از ایالات متحده آمریکا پیروی خواهد کرد. نماینده تجاری در آمریکا اکنون جزئیاتی را در مورد تعرفه های تنبیهی ارائه کرد که قرار است از ماه اوت به 100 درصد افزایش یابد. دولت ایالات متحده اعلام کرد که یک دوره مشورتی 30 روزه پس از آن پایان خواهد یافت. علاوه بر خودروهای برقی، نیمه هادی ها و بسیاری از محصولات دیگر نیز تحت تاثیر این طرح تعرفه های بالاتر قرار دارند.
این طرح های تعرفه ای با انتقاداتی در صنعت خودرو مواجه شده است. "کارلوس تاوارس"، رئیس Stellantis، این تعرفهها را «تله بزرگتری» توصیف کرد. به گفته وی آن ها مانع از انطباق خودروسازان غربی با رقابت چین نشدند، بلکه صرفاً باعث افزایش تورم شدند. الیور زیپس، رئیس BMW نیز در مجمع عمومی از این تعرفه ها انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که بخش زیادی از خودروهای الکتریکی وارداتی از چین توسط سازندگان غربی تولید می شود.
تاوارس در این باره گفت که سازندگان خودروهای الکتریکی از چین در حال حاضر 30 درصد مزیت هزینه دارند. رئیس این شرکت مادر اوپل گفت: اگر میخواهید با رقابت روبرو شوید و مزیت هزینه را جبران کنید، نیاز به تعدیلهای اجتماعی دارد. اما دولتهای اروپا در حال حاضر نمیخواهند با این موضوع مواجه شوند، با این حال، شرکت او در حال گفتگوهای خوبی با اتحادیهها است. به گفته وی اکثر اوقات آنها در مورد خطری که با آن روبرو هستیم و چگونه از این زمان عبور می کنیم با ما موافق هستند."
تاوارس همچنین گفت: جنگ قیمت با رقیب چینی "بسیار سخت" خواهد بود. این برای دلالان آسان نخواهد بود. برای تامین کنندگان آسان نخواهد بود. فروش 1.5 میلیون خودرو در اروپا برای خود خودروسازان آسان نخواهد بود. شرکت هایی مانند BYD نیز به کارخانه های خود متکی هستند.
چندی پیش هم در جریان تشدید مناقشات تجاری چین با آمریکا و اتحادیه اروپا، پکن بلوک غرب را به اعمال تعرفه بر برخی مواد شیمیایی که برخی از آنها در خودروها نیز استفاده میشود تهدید کرده است.
اختلافات تجاری بین چین و غرب همچنان تشدید می شود. ابتدا "جو بایدن" تعرفه خودروهای برقی چینی را افزایش داده و اکنون پکن در حال بررسی تعرفه های تنبیهی بر واردات مواد شیمیایی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.
در مناقشه تجاری با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، چین غرب را به اعمال تعرفه بر برخی مواد شیمیایی تهدید کرده که برخی از آنها در خودروها نیز استفاده می شود. وزارت بازرگانی چین تحقیقات ضد دامپینگ در مورد چنین مواد شیمیایی از اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و تایوان را آغاز کرده است.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در پاسخ به سوالی در این باره در بروکسل گفت که کمیسیون اروپا این تصمیم جمهوری خلق چین را مورد توجه قرار داده است.
کارشناسان این اقدام دولت چین را واکنشی متقابل به اختلافات تجاری اخیر با غرب می دانند.