استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با تابناک:

بهتر است بایدن کناره گیری کند/ «میشل اوباما» نامزد ریاست جمهوری نمی شود

«رابرت شاپیرو» معتقد است که بایدن باید از انتخابات کناره گیری کند تا به نسل جدیدی از نامزدها اجازه دهد رای‌دهندگان را بیش از آنچه که بایدن می تواند، در برابر ترامپ هیجان زده کنند.
کد خبر: ۱۲۴۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰ 10 July 2024

بین الملل تابناک: پس از عملکرد ضعیف «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در مناظره با «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوریخواه بسیاری از دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنها از جمله نیویورک‌تایمز آشکارا این سؤال را مطرح کردند که آیا برای او باید جایگزینی انتخاب شود یا نه. در حالی که در جریان این مناظره هر دو نامزد سعی کردند نظر رأی‌دهندگان را جلب کنند، پاسخ‌های مردد و متزلزل بایدن در ۳۰ دقیقه اول مناظره بیش از هر چیز جلب توجه کرد.

این مناظره انتقادهای بسیاری را به همراه داشت، تا آنجا که شورای سردبیری نیویورک‌تایمز نیز در یادداشتی با عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند»، از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا خواست از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به نامزد دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند.

به نقل از سی ان ان، چند نماینده از حزب دموکرات از بایدن خواستند از رقابت انتخابات ریاست جمهوری این کشور کناره گیری کند. این نمایندگان دموکرات از نیویورک و کالیفرنیا این موضوع را با «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در میان گذاشتند. چند نماینده دیگر دموکرات هم نسبت به وضعیت بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کردند. نمایندگان دموکرات سنا نیز درباره ادامه حضور بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشست برگزار کردند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش مجری شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» که آیا او تا آخر در انتخابات ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند یا کس دیگری جایگزینش می‌شود، با عصبانیت پاسخ داد که «هیچ جا نمی‌روم و بهترین کسی هستم که می‌توانم دونالد ترامپ را شکست دهم.»

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، از هر سه دموکرات، یک نفر فکر می‌کند که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده باید به تلاش برای انتخاب مجدد خود را پایان دهد. این در حالی است که ترامپ ۷۸ ساله و بایدن ۸۱ ساله از حمایت ۴۰ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده برخوردار هستند و این نشان می دهد که دستکم بایدن از زمان مناظره تاکنون جایگاه خود را از دست نداده است. به نظر شما بایدن باید از انتخابات کناره گیری کند؟ لطفا دلایل خود را شرح دهید.

 بعد از مناظره ممکن است بایدن تا حدودی موقعیت خود را از دست داده باشد، اما نه زیاد. با این حال تعداد فزاینده ای از سیاستمداران دموکرات فکر می کنند که بایدن باید کناره گیری کند زیرا نامزدی وی می تواند به نامزدهای دموکرات برای مجلس نمایندگان و سنا آسیب برساند. سؤالات جدی در مورد توانایی وی برای عملکرد مؤثر در دوره دوم وجود دارد. من فکر می‌کنم وی باید کناره‌گیری کند تا به نسل جدیدی از نامزدها اجازه دهد که رای‌دهندگان را بیش از آنچه که بایدن در دست دارد و می‌تواند در برابر ترامپ بهتر عمل کند، هیجان زده کنند.

*در این نظرسنجی دمکرات‌های برتر هم بعنوان نامزد جایگزین بایدن معرفی شدند که تنها «میشل اوباما» همسر «باراک اوباما» دارای مقبولیت لازم بود و دیگران به نظر پرسش شوندگان بهتر از بایدن نبودند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

«میشل اوباما»هیچ علاقه‌ای به نامزدی ریاست جمهوری ندارد. در حالی که دیگران بهتر از بایدن عمل نمی‌کنند - هرچند هریس حداقل بر اساس نظرسنجی معتبر توانایی عملکردی مانند بایدن را دارد - احتمالاً مورد حمایت قرار می‌گیرند، کمپین تشکیل می دهند و رسانه‌ها و رای‌دهندگان شروع برجسته کردن آنها می‌کنند.

*از آنجا که مخالفت خاصی با حضور بایدن وجود ندارد، اما احتمالا با انصراف یا برکناری او چندین نامزد وارد میدان می‌شوند، اما اولویت مشخصی در میان آنها وجود ندارد. کامالا هریس قطعا در صدر فهرست خواهد بود، اما او هم مشکلاتی دارد، ازجمله اینکه نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌دهند حامیان چندانی ندارد. در صورت برکناری بایدن،  به نظر شما چه کسی از طرف حزب دموکرات به عنوان نامزد انتخاب خواهد شد؟

در حال حاضر نمی توانم با صراحت اعلام کنم اگر بایدن از انتخابات کناره گیری کند چه کسی کاندیدا حزب دموکرات خواهد بود با این حال، «کامالا هریس» باید یک نامزد احتمالی در رقابت با دیگران باشد. اگر با او به طور منصفانه رفتار نشود، دموکرات ها با رای آمریکایی- آفریقایی تبارها مشکل خواهند داشت.

*اگر فرد دیگری به عنوان نامزد انتخابات از طرف حزب دموکرات انتخاب شود آیا می تواند رقیب جدی برای «دونالد ترامپ» باشد؟

بله. البته تا زمانی که بایدن از دور رقابت ها کناره گیری نکرده است ما نمی توانیم در این مورد اظهارنظری داشته باشیم. قطعا کاندیدای جدید حزب دموکرات مشکل سنی بایدن و تمام نکات منفی مربوط به وی را نخواهد داشت.

*روند انتخابات آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

این روند به اندازه کافی منصفانه و عادلانه است. ما در زمان جالبی زندگی می کنیم -- شاید خیلی جالب!

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
انتخابات آمریکا ربطی به ما نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
بعد از انتخاب دونالد ترامپ یا شکستش، ربطش را در قیمت دلار برابر ریال متوجه میشی.
دفعه قبل را هم حتما یادت رفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
حتما بشش میگم !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
صلاح مملکت خویش را خسروان دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
اگر علی ساربان است می‌داند شتر را کجا بخواباند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
از تابی جان به خاطر این مصاحبه تشکر می گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
بایدن با هوا دست می دهد و فکر می کند زیرش صندلی هست و می نشیند و کله معلق می شود خنده دار است بایدن رای بیار نیست باز هم ترامپ برنده میشه و باید برای ان برنامه ریزی کرد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان