عملکرد ۵ ماهه بزرگترین خودروساز دولتی؛

افزایش تولید، رویای گمشده ایران خودرو/ هدف گذاری آقای مدیرعامل، افزایش ضرر و زیان برای سهامداران است یا رشد تولید؟

بررسی ها نشان می دهد ایران خودرو با زیان انباشته ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی، در مسیر تولید عقب مانده است و به نظر می‌رسد تا پایان امسال به هدفگذاری مورد نظرش برای تولید دست پیدا نکند، روندی که سهامدارانش را بیش از پیش نگران کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۶۳۸۶
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴ 31 August 2024
|
12056 بازدید
|

در حال تکمیل............/////////

به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی صورت مالی پنج‌ماهه شرکت ایران‌ خودرو نشان می‌دهد که در جاده مخصوص، خبری از افزایش تولید توسط بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نیست. شرکتی که بورسی است و سهامدارانش انتظار سودآوری و رشد تولید دارند؛ اما به نظر می‌رسد در اولویت‌های آقای مدیرعامل، چنین موضوعی جایگاهی ندارد.

عملکرد ایران‌خودرو در دومین ماه تابستان از ادامه روند نزولی تولید حکایت دارد، به‌گونه‌ای که این شرکت خودرویی از ابتدای سال تا پایان مردادماه، فقط ۱۹۷ هزار و ۳۹۵ خودرو تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (تولید ۲۱۴ هزار و ۳۶ خودرو) کاهش تولید ۱۶ هزار و ۶۴۱ خودرو داشته است.

به بیان دیگر، افت حدود ۸ درصدی تولید ایران خودرو در مدت ۱۵۵ روز فعالیت بر خلاف شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بوده است. مردمی که از طریق سهامداری و خرید سهام خودرو، قصد داشته تا در رشد تولید این شرکت مشارکت داشته باشند، اما حالا آمار رسمی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

افت تولیدات ایران خودرو در ماه‌های گذشته نیز رقم خورده است و حالا تداوم چنین مسیری در میانه تابستان، نشانه خوبی برای تحقق اهداف تولیدی این شرکت تا پایان سال نیست، چراکه ایران خودرو پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان امسال، قصد دارد ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو تولید کند، اما کاهش روند تولید در پنج ماهه ابتدایی سال، خلاف این هدف‌گذاری را نشان می‌دهد و ضرورت دارد تا مسئولان وزارت صمت در دولت چهاردهم، نسبت به این رویکرد منفی در ایران خودرو توجه داشته باشند تا شب عید حسرت روز‌های از دست رفته را نخورند و بازار را با کاهش تولید و عرضه مواجه نکنند.

ساعتی ۱۳ میلیارد تومان زیان ناقابل

کاهش تولید و افزایش زیان انباشته، دو مولفه‌ای است که سهام‌داران ایران خودرو را بیش‌ازپیش نگران کرده است. خودروسازی که تا همین چند وقت قبل در آستانه اخراج از بورس قرار داشت و در نهایت رئیس سازمان بورس اعلام کرد: با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یک‌ساله شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد.

بنابراین، تا تیرماه سال آینده ایران خودرو فرصت دارد تا جلوی افزایش ضرر و زیانش را بگیرد. اما با توجه به رویکردی که در پنج‌ماهه اخیر، این خودروساز دولتی با مدیریت علیمردان عظیمی در پیش گرفته شده است، تحقق چنین وعده‌ای را با اماواگر همراه کرده است. این در حالی است که زیان انباشته ایران خودرو تا پایان خرداد امسال به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که معادل هر ساعت ۱۳ میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان در یک سال است و احتمالا در لحظه انتشار این گزارش، رقم زیان دهی ایران خودرو بیشتر از گذشته است!  

در حال تکمیل............/////////

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
در حالی که خودرو را بالاتر از قیمت جهانی و تضمینی میفروشند ضرر هم می کنند علت این ضرر چیست ؟ کسی در این مورد چرا تحقیق نمی کند تا علت را دریابد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
چون ۱۰ برابر نیاز واقعی کارخانه فک و فامیل مسئولان رو استخدام کردن باید بهشون حقوق و مزایا زدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
آقای رئیس جمهور منطقی هست که خودرو سازی که ورشکسته هست و از جیب مردم ارتزاق میکند باز به تولید ادامه دهد؟؟؟؟؟؟
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
علتش کاملا معلومه یه تحقیق ساده مشخص میکنه چه تعداد از آشنایان مسئولین حقوق بگیر و نجومی بگیر این دو تا کارخونه هستن و عملا کار مفیدی هم نمیکنن
درست به همین دلیله که هیچ مسئولی حریف اینها نیست
بنظر بنده کارخونه زیان ده باید حقوق هاش رو کاهش بده و تعدیل نیرو داشته باشه اما اینجا برعکسه
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
تا به حال آگهی استخدام در خودروسازی دیدید؟
خودروسازی روی رابطه میچرخه.
علت زیان انباشته:
۱- مدیران و نیروی کار نالایق
۲- تعداد زیاد پرسنل چند برابر نیاز
۳- آمارسازی دروغ تا خودشون رو زیانده نشون بدن و بتون تسهیلات بیشتر بگیرن و دائم قیمت رو بالا ببرن
فرامرز صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
در دو کلمه: نالایقی مدیریت. یکد مدیر یا بایستی روند ضرر دهی را معکوس کند یا که نالایق است. فکر کنم کسانیکه خودرو سازی ایران را دنبال میکنند بخوبی اگاهند که مریریت این مجتمع بزرگ نه بر اساس لایق بودن فرد بلکه با مافیای بزرگ به روی کار میایند. مگر شوخی است ساعتی 13 میلیارد تومان. همین رقم ضرر در تابناک حدود یک ماه قبل چهار یا چهار و نیم میلیارد در ساعت اعلام شده بود؟ چه اتفاقی دارد میافتد؟ چه کسی جوابگو هست؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
جالبه. یکی بیاد بگه برا چی خودرو سازی که اینهمه کشته گذاشته رو دست مردم و ضرر هم میکنه مثلا با اینکه از قیمتهای جهانی با فاصله زیاد گرونتر میده محصولاتشو،هنوز داره به تولید ادامه میده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
اینقدر ساده لوجانه حرف نزنید
مردم نیاز به خودرو دارند
کشور فروش خارجی ندارد که ارزی برای واردات بنز و تویاتا بدهد
صنعت کشور قدرتش همین است
مدیریت سیاسی دائما دخالت می کند
قیمت بازار و واقعی خودرو در بازار 900 میلیون است ولی خودرو ساز را مجبور کرده اند 600 میلیون بفروشد
همه مردم صف بسته اند تا از رانت 300 میلیونی استفاده کنند
به چه دلیلی و با چه منطقی و با کدام منابع باید خودرو ساز کیفیت خودرو را افزایش دهد؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
مطمأنا شما یک ارتباطی با ایرانخودرو دارید که اینقدر جانانه ازشون دفاع میکنید ولی بدانید که ایرانخودرو در حق مردم ظلم میکنه و شما هم شریک ظالم هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
۱۳:۴۰
یه کلام از زبان یکی از کارمندان خودروسازی بشنوید
در هر جمله ای که گفتی 100 تا جواب دندانشکن وجود داره ک نگم بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
آقای محترم
کشور به خودرو نیاز دارد راه حل دارد اعلام شود
هر کس دارد می تواند خودرو وارد کند با تامین ارز از خارج کشور
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شما که مردم رو ساده لوح خطاب قرار میدی
تمام این مشکلات که گفتی تقصیر مردمه؟
شما میگی کشور درگیره بله درگیره اما خودرو ساز خارجی هم درگیر رقابته اما هم خودروهای ۱۰ برابر کیفیت دارن هم ارزونتر هستن مثل اینجا انحصار ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
تمام کسانیکه با توصیه استخدام شدن رو بیارید تو خط تولید کار کنن نیروی جدید نگیرید نیروهای هئیت میدره رو کاهش بدین پاداش دادن رو تموم کنید چون تو این مجموعه به شدت ناکارآمد پاداش دادن یعنی تمسخر مردم
قارنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
کل مملکت اینجوریه شما با حقوق معمولی به جز مایحتاج خورد وخوراک ساده چیز دیگری می تونید بخرید دولت باید دلار را ارزان کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
ایران خودرو و سایپا با این همه ضرر چرا منفجر نمی شوند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
زیان ، ضررف خسارت جانی ، خسارت مالی ، اتلاف بنزین ، اتلاف وقت ، هدر دادن منابع ملی
تو رو خدا امردم را از این ایران خودرو نجات بدهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
و آلودگی هوا در زمستان نفس‌گیر کلانشهر ها و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
دو شرکت رو کلا تعطیل کنید و واردات رو آزاد کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
خیلی ساده ای
مگه از واردات میشه اینقدر ریخت و پاش کرد عزیزجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
۱۳:۵۹
این آقایی ک همه رو ساده میخونه یا ساده لوح!!! مشخصه که از رانت خودروسازی برخورداره احتمالا کارمند شرکت خودروسازی هست
وطن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
هي شما بنويسيد ، هي ما كامنت بگذاريم چه فايده اي داره !
راستي از تنها توليد كننده جيپ لندرور ( شركت مرتب ) در خاورميانه چه خبر !
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
مثلا بجای تولید ریرا که حدود 5000 میلیارد تومن صرف تحقیقاتش شده، یک مدل دیگر از هایما تولید می کردند، چه تفاوتی داشت.

حیف و میل و بخور بخور و ظاهر و پنهان مدیران بر دوش سهامداران و مشتریان است.

واقعا بازرسی کل کشور باید به این موارد ورود کند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
جدا خرد نعمتی است که بخش بزرگی از مردم از ان بی بهره اند مملکت ارز نهاده و دارو ندارد بعد جماعت سرخوش دنبال واردات خودرو هستن نه برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بخدا ارز هم دارن ولی از این مال مفتی که از مردم میگیرند نمی توانند دل بکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شما هم ار عوامل خودرووساز هستید مگر همین الان روزانه هزاران خودرو بی کیفیت چینی با ارز دولتی و به اسم ...وارد مملکت نمی شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
هرچی جوابتو بدم متاسفانه منتشر نمیشه تو جزو اون 14 میلیونی هستی که به جلیلی رای دادش نه / چند درصد میشید؟5 درصد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
|۰۷:۱۵
جلیلی کلا 9 میلیون رای آورد نه 14 میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
واقعا خرد نعمتی هست که امثال تو از آن بی بهره هستن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟