اختصاصی با سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه؛

پیش از انتخابات آمریکا مذاکرات محرمانه هسته ای میان تهران و واشنگتن محتمل است/ آیت الله خامنه ای آغاز مذاکرات را تسهیل کرده اند

«مارک فینو» معتقد است پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز ممکن است مذاکرات محرمانه هسته ای میان ایران و آمریکا شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۲۵۶۸۰۸
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸ 31 August 2024
|
7208 بازدید
|
۳

بین الملل تابناک: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش محرمانه خود مدعی شده ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.

در این گزارش تصریح شده تا تاریخ ۱۷ اوت ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار داشته است.

طبق گفته آژانس ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خودش را به میزان ۲۲.۶ کیلوگرم نسبت به گزارش قبلی این سازمان در ماه می افزایش داده است.

در این گزارش که برخی از رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس می‌گویند به رویت آنها رسیده ادعا شده که پیشرفتی در تحقیقات پادمانی از ایران حاصل نشده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با وجود این، به نقل از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی نوشته او ابراز امیدواری کرده که «دیدارم با رئیس‌جمهور پزشکیان با سفری زودهنگام به ایران و برقراری گفت‌وگوهای سازنده و پویا جهت رسیدن سریع به نتایج ملموس همراه شود.»

در بخشی از گزارش آژانس ادعا شده است: «ایران اظهار داشته که تمامی مواد، فعالیت‌ها و اماکن هسته‌ای که ذیل توافقنامه پادمانی لازم هستند را اعلام کرده است. این مسئله با یافته‌های آژانس در یافتن ذرات اورانیوم با منشا انسانی در اماکن اعلام‌نشده در ایران ناهمسو است.»

رافائل گروسی علاوه بر این ادعا کرده که هیچ پیشرفتی در موضوع لغو انتصاب بازرس‌های آژانس به وقوع نپیوسته است. وی تصریح کرده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به تاریخ ۶ ژوئیه به مدیر کل آژانس اطلاع داده که موضع ایران در قبال آن بازرس‌ها تغییر نکرده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید. «فینو» در حال حاضر عضو ارشد بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده توسط ایران صحبت شده است. ارزیابی شما از این گزارش چیست؟

گزارش آژانس مبتنی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران برای اطمینان از صلح آمیز بودن آن است. این سازمان متوجه شده است که ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی شده ایران به 164.7 کیلوگرم رسیده است که نسبت به گزارش قبلی آژانس در ماه می 22.6 کیلوگرم افزایش داشته است. به گفته آژانس، 42 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 60 درصد برای ساخت یک بمب هسته ای کافی است، مشروط بر اینکه سطح غنی سازی تا 90 درصد افزایش یابد. بنابراین آژانس نگرانی هایی را ابراز می کند که همانطور که مدیرکل آن گفت، ایران می تواند چندین سلاح هسته ای تولید کند.

*در این گزارش آمده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفتگوی سازنده با مسعود پزشکیان ابراز امیدواری کرده است. آیا این سفر به زودی انجام می شود؟

مدیر کل این پیشنهاد را برای بازدید ارائه کرده است اما هنوز هیچ دعوتنامه ای دریافت نکرده است. آژانس توپ را در زمین دولت جدید ایران انداخته است. این فرصت خوبی برای رئیس جمهور جدید و کابینه او خواهد بود تا حسن نیت و انعطاف ایران را به نمایش بگذارند.

*برخی رسانه ها اعلام کردند که ایران به اروپا برای آغاز مذاکرات هسته ای سیگنال مثبت داده است. به نظر شما آیا این مذاکرات قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد؟

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران، مذاکره‌کننده سابق برجام، تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات با شرکای برجام درباره توافق جدید اعلام کرد، اما اذعان داشت که جنگ در اوکراین و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مقام معظم رهبری (آیت الله خامنه ای) مذاکره مستقیم با آمریکا را تایید کردند و این فرصت را نباید از دست داد. پیش از انتخابات نوامبر، ممکن است مذاکرات محرمانه ای هم با اروپایی ها و هم با آمریکایی ها برای تجدید تماس و هموار کردن راه برای مذاکرات نهایی پس از انتخابات آمریکا انجام شود.

*آیا گزارش جدید آژانس می تواند آغاز مذاکرات را تسریع کند؟

بله، این گزارش بر خطر نزدیک شدن ایران به آستانه سلاح هسته‌ای تاکید دارد. حتی اگر همانطور که وزیر امور خارجه جدید گفت برخی از مفاد برجام دیگر موضوعیت نداشته باشد، بر اساس مذاکرات وین و به شرط وجود حسن نیت از سوی همه طرف ها، توافق جدید به نفع همه قابل اجرا و ضروری است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
چندسال تحریم همش درگیرانرژی هسته روزی دوباربرق میره. چه سودی برای ماداره ؟؟
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
سازمان های جهانی اگر راست میگویند جلوی کشتار مردم غزه را بگیرند
کودک کشی
زن کشی
تخریب منازل
مراکز درمانی و بهداشتی
تخریب مراکز آموزشی
تخریب مراکز فرهنگی
سازمان های جهانی چه قدمی تونستند بردارند!!!
هیچ!!!!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
البته همین که تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شد، خبری خوب بود ولی باید به نتیجه هم برسد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...