تقسیم استان سیستان و بلوچستان آری یا نه؟!

به بهانه طرح مجدد موضوع تقسیم استان سیستان و بلوچستان در برنامه مطالبه گرانه و روشنگر «دادخواه» مرکز صدا و سیمای این استان و بحث کارشناسانه‌ای که میان دو فرهیخته در آن برنامه شکل گرفت تصمیم گرفتم فهم خودم را هم در این رابطه بنگارم:
کد خبر: ۱۲۵۸۵۹۹
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵ 09 September 2024
|
2280 بازدید
|
۱

تقسیم استان تجارب موفقی در کشور ما دارد. بنظرم تفکیک استان گلستان از مازندران و سه استان خراسان از هم، جزو این تجارب موفق هستند چرا که برخورداری این مناطق را افزون کردند و هویتی مستقل نیز خلق گردید. حال سوال این است که طرح تقسیم استان که برخی نمایندگان مجلس دنبال آن هستند آیا می‌تواند به توسعه منطقه و ایضا کاهش رقابت قومیتی کمک نماید؟

ظاهراً دلیل اصلی موافقان تقسیم استان، وسعت آن است که البته کرمان وسعت بیشتری دارد. بنظر من مانع توسعه این استان گرچه وسعت نیز هست ولی بیشتر فرهنگی، هویتی است. حتی مسایل امنیتی ریشه در همین مسأله دارند. بدین معنا که تعارض قومی و غلبه نگرش امنیتی، مانع بروز استعداد‌های مردمی و همکاری حقیقی برای پیشرفت است.

پس اگر این مسأله رخ بنماید که نیازمند یک کار فکری فرهنگی جدی است تقسیم هم می‌تواند به جذب منابع بیشتر، تقسیم منابع و نفی تمرکزگرایی، مدیریت بهینه و... کمک نماید ولی اگر چنین نشود و رقابت قومی و تعارض غلط مدیریت‌های بومی غیربومی ادامه یابد، تقسیم هم منجر به توسعه نخواهد شد؛ لذا چنانچه پیش‌تر نوشته ام در شرایط کنونی تقسیم استان هم مضر هم نشدنی است. امیدوارم گفتگو درباره موضوعات مهم استان که در سیمای هامون شروع شده تداوم یابد و مردم را عاقل و فهیم فرض کنیم نه آنکه عده‌ای بخواهند بدون نظر مردم و نخبگان تصمیم بگیرند و ببرند و بدوزند! آمین!

علیرضا کمیلی

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Austria
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
برای بنده که بمدت هفت سال در استان سیستان و بلوچستان کار کردم، بنظرم تقسیم استان به استان سیستان و استان بلوچستان کاملا منطقی و موجب پیشرفت فرهنگی ، عدالت اقتصادی و مانع بسیاری از اختلافاتی که اینک با بروز عوامل گروهکی هستند خواهد شد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟