نحوه صدور گواهی سوء پیشینه اینترنتی و فوری

چگونه می‌توان گواهی عدم سو پیشینه را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون مراجعه به هیچ جا دریافت کرد؟ با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۵۸۸۰۸
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸ 10 September 2024
|
9165 بازدید

چگونه گواهی عدم سو پیشینه بگیریم؟

به گزارش تابناک، سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فرد مرتکب برخی از جرایم شده و حکم محکومیت قطعی گرفته باشد، در سابقه قضایی او ثبت می‌شود. داشتن سوء پیشینه آثاری به دنبال دارد از جمله این که مانع از استخدام فرد در دستگاه‌های دولتی می‌شود.

با این نگاه است که لازمه استخدام و حتی گاهی به کارگیری افراد در قالب‌های پیمانی و مدت معین هم، داشتن گواهی عدم سو پیشینه است. گواهی خاصی که قوه قضاییه و با استناد به آرشیو پرونده‌های قضایی صادر می‌کند و از آنجایی که پلیس، ضابط قضایی است، قبلا تنها با مراجعه به پلیس+۱۰ قابل دریافت بود.

وضعیتی که حالا با گسترش خدمات برخط و آنلاین تغییر کرده و بدون مراجعه حضوری هم می‌توان متقاضی دریافت گواهی عدم سوپیشینه شد و، چون این روند به صورت اینترنتی انجام می‌شود، می‌توان فوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن گواهی عدم سوءپیشینه را دریافت کرد.

چگونه آنلاین عدم سوء پیشینه بگیریم؟

برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی، باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (به سامانه ثنا هم مشهور است) به آدرس اینترنتی adliran.ir مراجعه کرد و درخواست خود را ثبت نمود. همچنین از طریق این سامانه امکان پیگیری درخواست گواهی عدم سو پیشینه هم وجود دارد.

ورود به سامانه گواهی عدم سوء پیشینه

در سامانه خدمات الکترونیکی قضایی، گزینه «سامانه گواهی عدم سوء پیشینه» وجود دارد که با کلیک روی آن به سامانه احراز هویت ثنا هدایت خواهید شد و لازم است با وارد کردن نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور، به آن وارد شده یا اصطلاحا لاگین نمایید.

ورود به سامانه احراز هویت ثنا

 

اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید، نگران نباشید! 

ثبت نام در سامانه ثنا روند ساده‌ای دارد که می‌توانید آن را به صورت آنلاین طی کنید. برای دریافت راهنمایی تصویری در این خصوص به اینجا بروید یا روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش گام به گام ثبت نام آنلاین در سامانه ثنا

 

با ورود به سامانه احراز (در آدرس اینترنتی iehraz.adliran.ir هم در دسترس کاربران قرار دارد)، دو گزینه پیش رویتان قرار دارد: «جستجو سابقه درخواست» و «درخواست جدید». اگر قصد رهگیری درخواست را دارید، گزینه اول را انتخاب کنید و برای درخواست گواهی عدم سو پیشینه، روی گزینه "درخواست جدید" بزنید.

نحوه درخواست فوری گواهی سوء پیشینه

با کلیک روی گزینه فوق، ابتدا از شما پرسیده می‌شود که «آیا با درخواست گواهی سوء پیشینه جدید موافق هستید ?» در این مرحله با انتخاب گزینه «بلی»، فرمی باز می‌شود که لازم است یکی از گزینه‌های «به درخواست شخصی» و یا «به درخواست سازمان/ اداره/...» را انتخاب کرده و سپس ثبت موقت درخواست را بزنید.

در مرحله بعد باید هزینه فرایند استعلام را پرداخت کرده و درخواست خود را ثبت نمایید و منتظر بمانید تا سامانه شماره پیگیری درخواست را نمایش دهد. گواهی سوء پیشینه پس از صدور در سامانه ابلاغ شخص قرار خواهد گرفت و از طریق «جست و جوی سابقه درخواست» هم قابل پیگیری است.

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که هر شکایتی که در دادگاه یا دادسرا از آنها شده است، منجر به سو سابقه آنها شده و در گواهی عدم سو پیشینه شان درج می‌شود، در حالی که این گونه نیست و صرفا مواردی در گواهی درج می‌شود که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده اند. به علاوه باید خاطر نشان کرد که امکان پاک کردن سوء پیشینه کیفری وجود دارد.

طبق ماده ۲۵ این قانون: «محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند:

الف) هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج»

غیر از مواردی که در بالا بیان شد، محکومیت‌های دیگر در سو سابقه فرد ذکر نمی‌شود. 

طبق تبصره این ماده: «در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌رسد، مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.»


مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه

یکی از سوالات مهمی که برای مراجعان به سامانه دریافت گواهی عدم سو پیشینه مطرح می‌شود، این مساله است که مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه، چقدر است و دریافت گواهی سو سابقه، چند روز زمان می‌برد؟

تا پیش از راه اندازی سامانه ثنا و فراهم کردن امکان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی، دریافت گواهی سو سابقه، ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد، اما در حال حاضر و با راه اندازی سامانه ثنای قوه قضاییه، این مدت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در صورتی که متقاضی، درخواست گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه را به روش اینترنتی و بدون مراجعه حضوری ثبت نماید، گواهی او ظرف حداکثر ۳ ساعت صادر می‌گردد.

اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه چقدر است؟

سوال مهم دیگری که در رابطه با گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی، باید به آن پاسخ داده شود، این است که در صورت دریافت گواهی سو سابقه، مدت اعتبار آن چقدر است و به عبارتی، گواهی سوپیشینه چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، مدت اعتبار این گواهی، به طور کلی، یک ماه است و در این مدت، باید به مراجع داخل کشور یا دارالترجمه ارائه شود، اما پس از ترجمه این گواهی در دار الترجمه رسمی، دارنده آن به مدت ۶ ماه، برای ارائه گواهی سو سابقه به سفارت مربوطه مهلت خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟