وتیفای (Wetify) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

کد خبر: ۱۲۶۳۸۵۸
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲ 05 October 2024
|
677 بازدید

وتیفای (Wetify) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

با رواج یافتن ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین، طرح‌های کلاهبرداری نیز هوشمندانه‌تر شده و به فضای کریپتو و معاملات آنلاین رخنه کرده‌اند. یکی از رایج‌ترین و وسوسه‌انگیزترین نوع این کلاهبرداری‌ها، طرح‌های پانزی هستند. کارشناسان هشدار می‌دهند که وتیفای، پروژه‌ای که خود را یک پلتفرم معاملات آنلاین معرفی می‌کند، مشکوک به کلاهبرداری از نوع طرح پانزی است.

طرح‌های کلاهبرداری پانزی معمولاً با وعده سودهای کلان جلو می‌آیند و کاربران را به سمت خود جذب می‌کنند. نکته قابل توجه این است که در طرح‌های پانزی، سود سرمایه‌گذاران اولیه از طریق سرمایه کاربران بعدی تامین می‌شود و خود پروژه در واقع هیچ مشروعیت و مدل اقتصادی معتبری ندارد.

طرح‌های پانزی معمولاً بعد از مدتی از هم می‌پاشند و بسیاری از کاربران از مشارکت در آن ضرر می‌کنند، در حالی که گردانندگان اولیه این طرح‌ها از سرمایه کاربران سود می‌برند. در این مطلب که بر اساس گزارشی از مجله نوبیتکس نوشته شده است، توضیح می‌دهیم که پروژه وتیفای چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری پانزی است.

وتیفای (Wetify) چیست؟

پروژه وتیفای ادعا می‌کند که بهترین پلتفرم برای معاملات کمی (Quantitative Trading) است. معاملات کمی یک روش تجارت است که در آن از مدل‌های ریاضی و الگوریتم‌ها برای تشخیص و اجرای تریدهای موفق استفاده می‌شود. وتیفای (به ادعای تیم پروژه) در دسته پلتفرم‌های MLM یا همان بازاریابی شبکه‌ای قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود در پلتفرم آنلاین وتیفای، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال مختلف را خریداری، تجارت و مبادله کنند. این سایت ادعا می‌کند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مالی مختلفی ارائه می‌دهد و طرح‌هایی را ترویج می‌کند که وعده بازده‌های بالا و غیرواقعی می‌دهند.

وتیفای اخیراً یک کمپین دعوت از دوستان راه‌اندازی کرده است تا جامعه خود را رشد دهد و کاربران بیشتری را جذب کند. این پلتفرم به ظاهر پاداش‌های جذابی برای کاربران در نظر گرفته است؛ مثلاً گفته می‌شود اگر دوست شما از طریق دعوت و لینک ریفرال شما به پلتفرم وتیفای بپیوندد و اولین سپرده بیش از ۵۰ دلار خود را به پلتفرم واریز کند، شما پاداش نقدی ۵ دلاری دریافت می‌کنید. همچنین وتیفای ادعا دارد که بازدهی بالا و پرداخت‌های سریعی ارائه می‌دهد.

با یک بررسی دقیق متوجه می‌شویم که پروژه وتیفای به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است که با وعده‌های جذاب خود، سرمایه کاربران را به سمت خود می‌کشد. اصلی‌ترین دلیل این است که سایت وتیفای از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که معمولاً نشانگر کلاهبرداری‌های مالی مانند طرح‌های پانزی هستند. در ادامه با جزئیات توضیح می‌دهیم که چرا سایت وتیفای مشکوک به کلاهبرداری پانزی است.

چرا وتیفای مشکوک به کلاهبرداری است؟

طرح‌های کلاهبرداری آنلاین از نوع پانزی معمولاً کاربران را متقاعد می‌کنند که مقدار کمی پول سرمایه‌گذاری کنند. آنها تضمین می‌کنند که تا ۲۴ ساعت بعد مقدار سرمایه کاربران را دوبرابر کنند یا وعده‌هایی شبیه این می‌دهند.

همچنین این طرح‌های کلاهبرداری معمولاً درست مثل وتیفای یک کمپین دعوت از دوستان راه می‌اندازند و وعده می‌دهند که با هر دعوت موفق، پاداش‌هایی زیاد به شما داده خواهد شد. سپس از سرمایه سرمایه‌گذاران بعدی برای پرداخت پاداش قبلی‌ها استفاده می‌کنند.

این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که دیگر افراد جدیدی سرمایه‌گذاری نکرده و گردآوران این طرح، حداکثر سرمایه‌ای که میشد را جمع‌اوری کرده باشند. در این مرحله پلتفرم آنلاین از هم می‌پاشد و سرمایه کاربران نیز ناپدید می‌شود.

به نظر می‌رسد که وتیفای نیز همین روند را پیش گرفته است، البته عوامل زیر نیز نشان می‌دهد که وتیفای مشکوک به کلاهبرداری پانزی است.

هشدار کاربران و کارشناسان

اگر به سایت تراست پایلوت مراجعه کنید می‌بینید که اخیراً بسیاری از کاربران هشدار داند که پروژه وتیفای یک کلاهبرداری است و نتوانستند سرمایه خود را از آن پس بگیرند. همچنین بررسی کارشناسان نشان داده که این سایت علائم مشکوک بسیاری دارد.

عدم شفافیت سازندگان وتیفای

صاحب وبسایت وتیفای با استفاده از یک سرویس پولی هویت خود را در WHOIS مخفی می‌کند. پلتفرم WHOIS یک سرویس برای جستجوی صاحب وبسایت‌های مختلف است و می‌توانید در آن نام صاحب هر وبسایت، تاریخ ساخته شدن آن و دیگر اطلاعات را پیدا کنید. این عدم شفافیت در مورد سازنده یا سازندگان سایت وتیفای و تلاش آنها برای پنهان کردن هویت خود نشانه خوبی نیست و اعتبار این پلتفرم را کم می‌کند.

ثبت دامنه آن در ماه‌های اخیر

با کمی جستجو متوجه می‌شوید که دامنه وبسایت وتیفای اخیراً در ماه مه ۲۰۲۳ ثبت شده و نمی‌توان به ماندگاری و پایداری آن اعتماد کرد. همچنین وبسایت امنیت سایبری IPQS پلتفرم وتیفای را در دسته مشکوک علامت‌گذاری کرده است.

عدم حضور رسمی در شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم وتیفای هیچ لینک یا حسابی به صورت رسمی در شبکه‌های اجتماعی مرجع ندارد. سایت‌های کلاهبرداری اغلب رسانه‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرند و در آن فعالیت نمی‌کنند، چرا که نمی‌توانند هویت خود را نشان دهند. وجود پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی فعال برای خود پلتفرم و سازندگان آن نشان‌دهنده اعتبار آن پروژه هستند که سایت وتیفای از آن برخوردار نیست.

برنامه ارجاع و دعوت از دوستان

وتیفای یک برنامه ارجاعی دارد که به کاربرانی که دیگران را معرفی می‌کنند، مقداری پاداش پرداخت می‌کند. طبق ادعای پروژه، هنگامی که شما دوست خود را به مشارکت در وتیفای دعوت کنید، پس از اولین واریز ۵۰ دلاری دوستتان یک جایزه ۵ دلاری دریافت خواهید کرد. این فرآیند بسیار شبیه طرح‌های هرمی است که در آن کاربران به جذب کاربران بیشتر تشویق می‌شوند و سود کاربران اولیه از سرمایه‌گذاری کاربران بعدی پرداخت می‌شود.

ادعاهای غیرمعقول

وتیفای ادعا می‌کند که بازده سرمایه قابل‌توجهی به کاربران ارائه می‌دهد و سودهای زیادی دارد. چنین طرح‌هایی اغلب به پول سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت بازده تکیه می‌کنند و این نشان‌دهنده یک کلاهبرداری است. مخصوصاً در فضای معاملات آنلاین هر ادعایی مبنی بر سودهای سریع و کلان نشانه‌ای مشکوک است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

محصولات و خدمات وتیفای

وتیفای در اصل هیچ محصول یا خدمات قابل فروشی ندارد و کاربران وتیفای تنها می‌توانند حق عضویت در خود پلتفرم را تبلیغ و ترویج کنند. این نشان می‌دهد که وتیفای هدف خاصی نداشته، به مشکل خاصی در فضای معاملات دیجیتال رسیدگی نمی‌کند و محصول قابل ارائه و قابل استفاده‌ای ندارد.

وتیفای چگونه کار می‌کند؟

وتیفای ادعا می‌کند که پلتفرمی برای معاملات کمی (Quantitative Trading) است، اما در عمل تنها یک طرح کلاهبرداری پانزی «کلیکری» است. در یک برنامه کلیکر شما روی یک دکمه به دفعات کلیک می‌کنید و منتظر نتیجه می‌مانید.

کاربران وتیفای باید وارد پلتفرم شوند، مقدار کمی سرمایه‌گذاری کنند و سپس روی دکمه‌ای کلیک کنند. هر چه مقدار سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، دکمه باید به تعداد دفعات بیشتری کلیک شود.

وتیفای ادعا می‌کند که کلیک کردن روی دکمه از طریق اجرای معاملات کمی، درآمد ایجاد می‌کند و وتیفای درصدی از این درآمد را با سرمایه‌گذاران به اشتراک می‌گذارد. اما در حقیقت هیچ معاملات کمی با کلیک کردن دکمه اتفاق نمی‌افتد! تنها کاری که وتیفای انجام می‌دهد بازیافت وجوه سرمایه‌گذاری شده جدید برای پرداخت به سرمایه‌گذاران قبلی است.

برنامه‌های کلیکری با طرح کلاهبرداری پانزی از اواخر سال ۲۰۲۱ ظهور کردند. از آنجایی که هنوز بسیاری از مردم در این زمینه ناآگاه هستند و فریب وعده‌های دروغین آنها را می‌خورند، طیف وسیعی از  این پروژه‌ها همچنان توسط کلاهبرداران ساخته می‌شوند. بیشتر این برنامه‌ها تا زمان فروپاشی خود چند هفته تا چند ماه دوام می‌آورند.

گردانندگان طرح‌های کلاهبرداری پانزی مانند وتیفای بعد از مدتی با غیرفعال کردن سایت و پاک کردن آنها ناپدید می‌شوند. این فروپاشی معمولاً بدون اطلاع قبلی اتفاق می‌افتد و اکثر سرمایه‌گذاران را با ضرر مواجه می‌کند.

سلب مسئولیت نوبیتکس در رابطه با پلتفرم وتیفای

در طرح‌های کلاهبرداری پانزی همیشه افراد یا گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی هستند که سرمایه‌گذاری در این نوع پلتفرم‌ها را تبلیغ می‌کنند. متأسفانه در برخی موارد این افراد کاربران را ترغیب می‌کنند که با استفاده از نوبیتکس ارز دیجیتال خریده و به پروژه‌های مشکوک به طرح پانزی مانند وتیفای واریز کنند.

توجه به این هشدار بسیار مهم است که صرافی نوبیتکس به هیچ وجه فعالیت و سرمایه‌گذاری در پلتفرم وتیفای را تایید نمی‌کند و هیچ ارتباطی با این پروژه یا کسانی که آن را تبلیغ می‌کنند ندارد. کاربران باید توجه کنند که با افزایش و فراگیری پلتفرم‌ها و پروژه‌های معاملاتی آنلاین، هیچ گاه به پروژه‌هایی با وعده سودهای ناگهانی و کلان اعتماد نکنند و درگیر فعالیت‌های مشکوک و غیرشفاف نشوند. همچنین افرادی که در زمینه معاملات دارایی‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، بهتر است همیشه در مورد انواع طرح‌های کلاهبرداری آگاهی کسب کنند تا بتوانند پروژه‌های مشکوک را تشخیص دهند.

نوبیتکس همواره و مطابق با سیاست‌های داخلی خود در زمینه مبارزه با کلاهبرداری، تراکنش‌ها و پروژه‌های مشکوک را شناسایی کرده و فعالیت آنها را مسدود می‌کند. در صورت وجود دستور از سمت مقام قضایی نیز برخوردهای لازم مطابق با مقررات پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، با تراکنش‌ها و پروژه‌های مشکوک صورت خواهد گرفت.

جمع‌بندی

پلتفرم وتیفای ادعا می‌کند که یکی از بهترین‌ها در انجام معاملات کمی است و از کاربران دعوت می‌کند تا با سرمایه‌گذاری در آن، سود به دست آورند. بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که این پروژه یک طرح کلاهبرداری پانزی است و از کاربران خواسته‌اند که در آن مشارکت نکنند.

جدا از کارشناسان، کاربران وتیفای نیز اطلاع داده‌اند که این سایت کلاهبرداری است و سرمایه خود را در آن از دست داده‌اند یا نتوانستند از آن برداشت کنند. سازندگان وتیفای هویت خود را پنهان کرده و دامنه این پلتفرم در ماه‌های اخیر ثبت شده است. مانند تمام طرح‌های کلاهبرداری پانزی، وتیفای وعده سودهای ناگهانی و کلان به کاربران می‌دهد. همچنین هیچ محصول و خدمت قابل ارائه یا قابل فروشی ندارد و تنها حق عضویت و برنامه دعوت از دوستان در آن تبلیغ می‌شود.

وتیفای در واقع یک از طرح‌های پانزی کلیکری است که از کاربران می‌خواهد روی دکمه‌ای به دفعات کلیک کنند تا معاملات کمی اجرا شود و سود به دست آورند. اما در اصل با این کار معاملات کمی اتفاق نمی‌افتد و تنها بخشی از سرمایه کاربران جدید به عنوان سود کاربران قبلی پرداخت می‌شود.

این نوع طرح‌های کلاهبرداری معمولاً تنها چند ماه دوام دارند و سپس همراه با سرمایه کاربران ناپدید می‌شوند. بنابراین، بهتر است نسبت به این کلاهبرداری‌ها آگاه بوده و از مشارکت در آنها خودداری کنید؛ چرا که هر لحظه امکان دارد سرمایه خود را در آنها از دست بدهید.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟