انتقاد شدید انگلیسی‌ها از سیاست دوگانه فیفا در مورد اسرائیل

یک رسانه انگلیسی در گزارشی تحقیقی به موضوع درخواست اتحادیه فوتبال فلسطین برای تعلیق فوتبال اسرائیل و سیاست‌های دوگانه فیفا پرداخت.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۲۴
|
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵ 06 October 2024
|
1231 بازدید

انتقاد شدید انگلیسی‌ها از سیاست دوگانه فیفا در مورد اسرائیل

 به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، اعضای شورای فیفا روز پنجشنبه 12 مهر در مقر فدراسیون جهانی فوتبال واقع در شهر زوریخ تشکیل جلسه دادند تا تصمیمات کلیدی در مورد موضوعات مختلف از جمله درخواست اتحادیه فوتبال فلسطین برای تعلیق اتحادیه فوتبال اسرائیل بگیرند، اما بار دیگر تصمیم‌گیری در این خصوص را به تعویق انداختند.

 اتحادیه فوتبال فلسطین  اوایل سال جاری میلادی از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته بود اتحادیه فوتبال اسرائیل، تیم‌های ملی و تیم‌های باشگاهی رژیم صهیونیستی را از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم کند. این طرح در ماه مِی در کنگره فیفا مطرح شد و انتظار می‌رفت در ماه جولای در این خصوص تصمیم‌گیری شود، بازه زمانی تصمیم‌گیری در این خصوص اما چندین بار به تعویق افتاد و فیفا پس از نشست روز پنجشنبه زمان اعلام نتایج تحقیقات را فاش نکرد.

رسانه انگلیسی «آی پیپر» با انتشار گزارشی تحقیقی به‌قلم کاترین لوکاس نوشت: «پیشنهادهایی در ماه مارس به فیفا ارائه و خواسته شد ممنوعیت باشگاه‌های اسرائیلی و تیم ملی اسرائیل از رقابت‌های فیفا را در نظر بگیرند و اقداماتی علیه باشگاه‌های لیگ اسرائیل که مستقر در سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری هستند، انجام دهند. با تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، جلسات فیفا برای بحث در مورد چالش حقوقی در این زمینه بارها به تعویق افتاد، اقدامی که دکتر کاتارینا پییتلوویچ رئیس بخش حقوقی اتحادیه فوتبال فلسطین می‌گوید؛ به‌زبان ساده یعنی می‌خواهند آبها از آسیاب بیفتد.

ابتدا 20 جولای (30 تیر) برای تشکیل جلسه فوق‌العاده فیفا در این پرونده در نظر گرفته شده بود و پس از آن تشکیل جلسه رسیدگی به این پرونده به تاریخ نامشخصی بعد از تاریخ 31 آگوست (10 شهریور) زمانی که مصادف با پایان بازی‌های المپیک 2024 پاریس بود که تیم فوتبال اسرائیل در آن شرکت داشت، موکول شد، فیفا اعلام کرد که این کار "به‌دنبال درخواست‌های دو طرف برای تمدید مهلت صدور حکم" به تعویق افتاده است، اما منابع نزدیک به فلسطینی‌ها می‌گویند تنها با صدور این حکم هشت روز دیرتر موافقت کرده بودند، نه سه ماهی که حالا از آن زمان می‌گذرد.

«آی پیپر» متوجه شده است که قرار است 20 اکتبر (29 مهر) این پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. روز پنجشنبه فیفا بیانیه‌ای جدید منتشر و اعلام کرد که می‌خواهند این موضوع را بررسی کنند و همین بیانیه شک و تردیدهای بیشتری را درباره زمان تصمیم‌گیری نهایی ایجاد کرد.

دیل وینس، مالک باشگاه «فارست گرین روورز» انگلیس و فعال حقوق فلسطینی‌ها به «آی پیپر» گفت: «آنها (فیفا) باید در مورد چه‌چیزی تحقیق کنند؟ 40 هزار کشته غیرنظامی، 100 هزار مجروح، آواره شدن میلیون‌ها نفر، گرسنگی، تقریباً شیوع فلج اطفال، قتل امدادگران و روزنامه‌نگاران؟ همه اینها به‌خوبی مستند شده است. سازمان ملل در حال بررسی تعداد زیادی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است، فیفا با تصمیم نگرفتن در این مورد خود را مسخره می‌کند».

«آی پیپر» اسنادی مربوط به این پرونده را مشاهده کرده است، از جمله یک نامه 58صفحه‌ای از دلایل حقوقی که به فیفا ارسال و به یک تیم حقوقی مستقل از کارشناسان ارجاع داده شده است. در بخشی از این اسناد، اسرائیل به «کشتن و تیراندازی به فوتبالیست‌های فلسطینی، تخریب ورزشگاه‌ها، امتناع معمول از صدور مجوز برای زیرساخت‌های ورزشی و ممنوعیت حرکت آزادانه بازیکنان» متهم شده است، همچنین گفته شده است که اتحادیه فوتبال اسرائیل از سوی دولت خود در زمینه اشغال فلسطین مورد حمایت اخلاقی، اقتصادی و عملی قرار گرفته است.

با این حال، در سند محرمانه دیگری که توسط «آی پیپر» مشاهده شده است، فیفا برخی نگرانی‌ها در مورد "سیاسی شدن ورزش" در صورت تحریم اسرائیل و دخالت جبرئیل رجوب نظامی سابق که حالا رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین است، دریافت کرده است. شینو موشه زوآرس رئیس اتحادیه فوتبال اسرائیل، فلسطین را به "تلاش بدبینانه، سیاسی و خصمانه برای آسیب رساندن به فوتبال اسرائیل" متهم کرده است.

فلسطینی‌ها همچنین بسیاری از مسائل دیگر را با فیفا مطرح کرده‌اند، از جمله شعارهای ضد عرب از طرف هواداران صهیونیست در لیگ اسرائیل که به‌گفته آنها بدون مجازات باقی مانده است. تا قبل از سال جاری میلادی، اتحادیه فوتبال فلسطین هشت بار در مورد باشگاه‌های اسرائیلی که در خاک فلسطین بازی می‌کنند، با فیفا تماس گرفته بود. در سال 2015، کمیته فیفا برای بررسی موضوع انجام بازی‌های لیگ باشگاهی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی فراخوانده شد، گزارشی هم در سال 2017 تکمیل شد، اما در نهایت هیچ اقدامی صورت نگرفت.

پییتلوویچ در این خصوص گفت: «آنها هنوز مسابقات لیگ اسرائیل را در سرزمین فلسطین برگزار می‌کنند و در آن ورزشگاه‌ها، فلسطینی‌ها اجازه ورود ندارند، این یک سیستم آپارتاید واقعی است که اجرا می‌شود و هیچ‌کس به آن اهمیت نمی‌دهد. به‌طور عینی، از نظر تبعیض‌آمیز بودن این یک حماقت مطلق است. فدراسیون‌های عضو فیفا که هنگام حمله نظامی روسیه به اوکراین فریاد می‌زدند، اکنون نسبت به این موضوع کاملاً بی‌تفاوت هستند».

وی اضافه کرد: «آنها (فیفا) قوانین خود را اعمال نمی‌کنند و کاملاً آنها را نادیده می‌گیرند و دلیلی برای آن وجود ندارد، می‌گویند؛ "ما از نظر سیاسی بی‌طرف هستیم و این یک مناقشه ارضی است و معلوم نیست این سرزمین چه‌کسی است."، هرچند شما تمام این قطعنامه‌های سازمان ملل را دارید که آن را سرزمین فلسطین اشغالی می‌نامند. اظهارات روشنی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری داریم مبنی بر اینکه اسرائیل در حال اجرای رژیم آپارتاید وحشیانه است و اِشغال آن به‌منزله الحاق است، این چیزی است که طبق تعهدات حقوق‌بشری فیفا، نباید مجاز باشد».

این امیدواری وجود دارد که در استدلال‌های حقوقی از سابقه‌ای که توسط تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه ایجاد شده است، استفاده شود، به‌ویژه در مورد الحاق باشگاه‌های کریمه به لیگ روسیه پس از تهاجم سال 2014. اتحادیه فوتبال فلسطین همچنین مشتاق است بر این واقعیت تمرکز کند که تعدادی از بازیکنان بین‌المللی فوتبال اسرائیل اعضای نیروهای نظامی این رژیم هستند. آنها می‌گویند در گزارشی که به فیفا ارائه داده‌اند، در هشت مورد بازیکنان اسرائیلی از جنگ غزه در شبکه‌های اجتماعی حمایت کرده‌اند و به‌گفته پییتلوویچ یکی از آنها خواستار انداختن 200 هزار تُن بمب و نابود کردن غزه برای همیشه شده است.

دیل وینس اظهار داشت: «تحریم‌های ورزشی کمترین کاری است که باید انجام شود که تاکنون صورت نگرفته است. هیچ تحریمی علیه اسرائیل وجود ندارد. ما باورنکردنی‌ترین تحریم جهان را برای روسیه در نظر گرفتیم و این پرونده هم با آن پرونده تفاوت چندانی ندارد. روسیه به اوکراین حمله کرد، این همان کاری است که اسرائیل در فلسطین انجام داده است. تفاوت بزرگ این است که آنها 17 سال فلسطین را برخلاف قوانین بین‌المللی اشغال کرده‌اند، اما هیچ تحریمی علیه اسرائیل وجود ندارد. این به پرسش ایجاد توازن برمی‌گردد که سازگاری در اجرای قوانین بین‌المللی کجاست؟ چنین چیزی وجود ندارد».

به «آی پیپر» گفته شده تعدادی از فدراسیون‌های فوتبال اروپا به طور خصوصی از تحریم‌ها علیه اسرائیل حمایت کرده‌ و در سوی دیگر 12 فدراسیون فوتبال در غرب آسیا یک گام فراتر رفته‌ و علناً در این پرونده از فلسطین حمایت کرده‌اند. هیئت مستقل داوری این مناقصه قانونی، سندی را دریافت کرده که «اثرات اقدامات اسرائیل در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی» را به عنوان «ویران‌ کردن فوتبال فلسطین» توصیف می‌کند. در اوایل سال جاری، تحقیقات پنج ماهه «آی پیپر» در مورد تخریب فوتبال در نوار غزه نشان داد که صدها بازیکن (در حملات رژیم صهیونیستی) کشته شده‌ و تعداد زیادی از امکانات ورزشی در این کشور از بین رفته‌اند.

جانی اینفانتینو رئیس فیفا روز پنجشنبه گفت که شورای فیفا در مورد این موضوع بسیار حساس "تحقیقات لازم را انجام داده است" و افزود که آنها "از توصیه کارشناسان مستقل پیروی کرده‌اند". فیفا در مواجهه با پیگیری «آی پیپر» از اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد. از زمان حملات 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) حماس و تهاجم نظامی متعاقب آن از سوی اسرائیل، به گفته وزارت بهداشت حماس بیش از 41 هزار نفر در غزه کشته شده‌اند.

دیل وینس، مالک باشگاه «فارست گرین روورز» انگلیس تأکید کرد: «عمدتاً تحریم‌ها موضوع افکار عمومی خواهد بود. مثل ممنوعیت صادرات تسلیحات است که دولت کارگر چند هفته پیش وضع کرد و حدود 30 نوع مجوز سلاح از شاید 130 مورد بود. این تحریم‌‌ها بر توانایی اسرائیل برای کشتن مردم تأثیری نخواهد داشت، اما تأثیر روابط عمومی آن زیاد است. این اولین باری است که ما این کار را بدون همراهی ایالات متحده آمریکا انجام دادیم. بنابراین تأثیر روابط عمومی ممنوعیت فوتبال در جایی است که بیشترین تأثیر را داشت، این یک نهاد بین‌المللی است که در رابطه با آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد می‌گوید ما نمی‌توانیم تیم‌های فوتبال اسرائیل را در مسابقات بین‌المللی شرکت دهیم».

وی افزود: «واقعاً نیاز به یکپارچگی از سوی فیفا داریم، مایه شرمساری است که صرفاً اجرای مداوم قوانین اینقدر طول کشیده است».

هر حکم نهایی می‌تواند مشمول درخواست تجدیدنظر بیشتر از سوی هر یک از فدراسیون‌های ملی درگیر باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟