امضای همکاری مشترک ایران و دادستانی روسیه

با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مسکو برنامه اقدام همکاری مشترک ایران با دادستانی کل فدراسیون روسیه امضا شد.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۲۴
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵ 09 October 2024
|
370 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از مهر، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور که برای شرکت در اجلاس اتحادیه آمبودزمان‌های اوراسیا و کنفرانس علمی و عملی آمبود زمانی مسکو و اجلاس کاری کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو به سر می‌برد، عصر روز گذشته با «ایگو کراسنف» دادستان کل فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی دادستان کل فدراسیون روسیه، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که روابط حسنه و خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در بهترین شرایط لازم قرار دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به نسل کشی و کشتار بیش از چهل هزار نفر از مردم بی‌دفاع غزه و لبنان و با انتقاد از بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق‌بشری در این مورد، اقدامات رژیم کودک‌کش و اشغالگر قدس و حمایت‌های آمریکا از این رژیم را محکوم کرد.

وی به تفاهم‌نامه بین سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدوارم اجرای یادداشت تفاهم دو جانبه که در سال ١٤٠١ به امضا طرفین رسید و نیز سند برنامه اقدام مشترک که امروز به امضا می‌رسد در جهت پیشبرد اقدامات دو مرجع در حوزه‌های نظارت و بازرسی و به ویژه مبارزه با سوء‌جریان‌ها و مقابله با فساد و همچنین موازین حقوق‌بشری در چارچوب تبادل اطلاعات و تجربیات برای هر دو کشور مفید و مثمر ثمر باشد.

وی با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: نظام سلطه و استکبار جهانی به رهبری آمریکا با وضع تحریم‌های سنگین درصدد است که به اقتصاد کشور صدمه بزند.

خدائیان تصریح کرد: با وجود اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است، اما همین تحریم‌ها موجبات شکوفایی استعدادها و رشد نوآوری‌ها را در درون کشور فراهم کرده است. از این رو به دلیل اهمیت تولید و حمایت از کارآفرینان ایرانی، رهبر معظم انقلاب طی ١٢ سال گذشته، شعار سال را به موضوع حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در خصوص نحوه همکاری سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران با کارآفرینان و صنعتگران بیان داشت: سازمان بازرسی کل کشور علی‌رغم وظایف متعددی که بر عهده دارد، در حمایت از تولید و کار آفرینی اقدامات مهمی انجام داده است.

وی با اشاره به نظارت فعال سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای قوانین مرتبط با بهبود فضای کسب و کار و الزام دستگاه‌های اجرایی به انجام تکالیفی که در جهت بهبود فضای کسب و کار بر عهده دارند افزود: تکالیف هر دستگاه توسط سازمان بازرسی به دستگاه‌ها ابلاغ و بر اجرای صحیح آن‌ها نظارت می‌شود و هر دستگاهی که به وظیفه‌اش عمل نکند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

خدائیان افزود: به عنوان نمونه در قانون مقرر شده است دستگاه‌ها باید مجوزها، موافقت‌های اصولی و یا پاسخ استعلامات را به صورت الکترونیکی بدهند. اگر دستگاهی این اقدامات را به صورت غیر الکترونیکی پاسخ دهد تخلف محسوب شده و قابل تعقیب است یا در قانون مقرر شده است اگر کالایی در داخل کشور تولید می‌شود دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند مشابه آن را وارد کنند که سازمان بازرسی کل کشور بر این قانون نظارت می‌کند. همچنین سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد بانک‌ها در راستای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان نظارت می‌کند.

وی با اشاره به سامانه الکترونیکی ۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور گفت: همچنین سازمان بازرسی با ایجاد سامانه الکترونیکی بستر انعکاس مسائل و مشکلات تولیدکنندگان به سازمان و پیگیری خارج از نوبت آن‌ها را فراهم کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر بازدید میدانی از شهرک‌های صنعتی و اتاق‌های بازرگانی و واحدهایی که مشکلاتی در ارتباط با دستگاه‌های دولتی دارند و پیگیری رفع آن‌ها توسط سازمان بازرسی کل کشور گفت: دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی در سازمان بازرسی کل کشور اختصاص یافته که صرفاً به بررسی و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی می‌پردازد و اگر واحدی مشکل عوارض برق، گاز یا اخذ تسهیلات داشته باشد توسط این دفتر پیگیری می‌شود تا محاکم قضائی از توقیف ماشین آلات واحدهای تولیدی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان بازرسی کل کشور عضو شورای عالی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جهت واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی است.

خدائیان در ادامه از همکاری بسیار خوب دادستانی کل فدراسیون روسیه در راستای تبادل تعدادی از زندانیان دو کشور و اتباع یکدیگر تشکر کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین یادآور شد: همزمانی ریاست دوره‌ای فدراسیون روسیه در گروه کشورهای عضو گروه بریکس و عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم از این شرایط و نقش آفرینی اعضای جدیدش به خوبی استفاده شود.

تاکید دادستان کل فدراسیون روسیه بر استفاده از تجربیات دو کشور برای مقابله با تحریم‌ها

در ابتدای این دیدار ایگور کراسنف دادستان کل فدراسیون روسیه ضمن خوشامدگویی به خدائیان و ابراز خرسندی از توسعه همه جانبه و بسیار فعالانه روابط دو کشور و ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه‌های مقابله با جرایم و پیگیری موضوعات حقوقی، نظارت و بازرسی و فعالیت‌های مرتبط با حقوق‌بشر و آمبودزمانی گفت: این مناسبات در بالاترین سطح خود در تاریخ روابط دو کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به مجموعه کشورهای عضو گروه بریکس نیز برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.

کراسنف تصریح کرد: همانند دادستانی روسیه، سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران نیز دارای اختیارات بسیار وسیع نظارتی است و نظارت‌های سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران بسیار دقیق و گسترده است.

دادستان کل فدراسیون روسیه با اشاره به برنامه اقدام همکاری مشترک میان سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه گفت: در سال ۲۰۲۲ به منظور تحقق ظرفیت همکاری‌های مشترک تفاهم‌نامه‌ای بین دادستانی کل روسیه و بازرسی کل کشور ایران به امضا رسید و امروز برنامه اقدامات مشترک ۲ ساله برای اجرایی و عملی شدن این موافقتنامه امضا خواهد شد که بر اساس این برنامه همکاری‌های خود را بر اساس علایق دو کشور آغاز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین امروز اولین جلسه خود را طبق این برنامه با موضوع نقش و برنامه‌های دو سازمان در خصوص مقابله با تحریم‌ها و دفاع از حقوق کارآفرینان و تولیدکنندگان برگزار می‌کنیم.

در ادامه این دیدار برنامه اقدام همکاری مشترک میان سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه به امضا طرفین رسید.

میزگرد کارشناسی دو دستگاه با موضوع نقش و اقدامات و عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در حمایت از تولید، کارآفرینان و تولیدکنندگان در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و متحدان غربی‌اش برنامه پایانی این دیدار دوجانبه بود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟