۳ کشتی‌گیر خارجی؛ بلای جان کشتی ایران یا بالا بردن هیجان؟

در لیگ کشتی ۱۴۰۳ به تیم‌ها اجازه داده شد که از سه کشتی‌گیر خارجی در ترکیب خود استفاده کنند، این شاید در نگاه اول هیجان رقابت‌ها را بالا ببرد، اما در عمل مشکلات عمده‌ای را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۳۱
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶ 13 October 2024
|
1447 بازدید

۳ کشتی‌گیر خارجی؛ بلای جان کشتی ایران یا بالا بردن هیجان؟

به گزارش سرویس ورزشی تابناک، پیش از شروع رقابت‌های لیگ برتر کشتی، سازمان لیگ اعلام کرد تیم‌ها قادر به جذب دو ملی‌پوش و دو کشتی‌گیر خارجی هستند. کشتی‌گیران ملی‌پوش در لیگ امسال، صرفاً ۱۱ کشتی‌گیری بودند که در قالب دو تیم ملی آزاد و فرنگی راهی بازی‌های المپیک شدند و از همان ابتدا باتوجه به اینکه هنوز ترکیب قطعی تیم‌های اعزامی به مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی مشخص نشده بود، ۸ نفری که قرار است در آلبانی کشتی بگیرند، سهمیه ملی‌پوش در لیگ محسوب نشدند.

به این ترتیب رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد و مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلو، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلو، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی ۱۱ کشتی‌گیری بودند که به عنوان ملی‌پوش می‌توانستند به عضویت تیم‌ها درآیند که البته تا اینجای کار فقط یونس امامی از این جمع قرارداد بسته و یک هفته هم برای بانک شهر کشتی گرفته است. ۱۰ نفر دیگر هیچ قراردادی نبسته و بعید هم به نظر می‌رسد در آینده هم تغییر چندانی در این لیست ایجاد شود.

حسن یزدانی و امیرعلی آذرپیرا از همان ابتدا به علت جراحی کتف و زانو عملا لیگ ۱۴۰۳ را از دست دادند. عموزاد از شرکت در این رقابت‌ها انصراف داد، در کشتی فرنگی هم علاوه بر آنکه کاویانی‌نژاد و مُهمدی مصدوم بوده و حتی احتمال جراحی در موردشان مطرح بود، باتوجه به جوایز نسبتاً خوبی که عاید مدال‌آوران شده و پیشنهادات ناچیز تیم‌ها، به نظر می‌رسد مثل سال‌های گذشته هیچ کدام از آنها قراردادی در لیگ نبندند.

سازمان لیگ تبصره‌ای هم در خصوص استفاده از ملی‌پوشان داشت که اگر همه ملی‌پوشان جذب شده یا اینکه نامه انصراف خود را از شرکت در مسابقات اعلام کردند، آن وقت تیمی خواستار استفاده از ملی‌پوش بود و ملی‌پوش نبود! آن وقت می‌تواند به جای ۲ خارجی، از ۳ کشتی‌گیر خارجی در ترکیب خود استفاده کند.

در لیگ فرنگی که اساساً باتوجه به برگزاری مسابقات به صورت متمرکز و با استقبال بسیار کم کشتی‌گیران مطرح، تا اینجای کار فقط تیم شهرداری مسجد سلیمان از دو کشتی‌گیر ارمنی در ترکیب خود استفاده کرده، اما در لیگ آزاد، هر هفته مسابقات دور رفت کشتی‌گیر خارجی داشته و به نظر می‌رسد چهار تیم متمول شرکت‌کننده در این رقابت‌ها که توان جذب کشتی‌گیر خارجی را دارند و هر چهار تیم هم بخش اصلی مسیر صعود خود به مرحله نیمه‌نهایی را طی کرده‌اند، همه به دنبال استفاده از سه سهمیه خارجی خود در مرحله پایانی لیگ هستند.

این شاید در نگاه اول به جذاب شدن لیگ کمک کند، اما نگاهی فنی و کارشناسی به موضوع نشان می‌دهد استفاده از سه خارجی عملاً به کشتی ایران و کشتی‌گیران داخلی ضربه خواهد زد. تیم‌ها بودجه مشخصی دارند و باید آن را برای هزینه‌های اردویی، تغذیه، ایاب‌وذهاب، قرارداد مالی کشتی‌گیران و کادرفنی، میزبانی و... تقسیم‌بندی و به نوعی مدیریت کنند. تقریباً در هیچ تیمی بودجه مشخصی برای خارجی از سوی باشگاه تعیین نشده است.

همچنین سازمان لیگ امسال سختگیری در مورد استفاده از خارجی‌ها را از بند‌های اساسنامه خارج کرده و حتی به کشتی‌گیرانی که عنوان جهانی و قاره‌ای هم ندارند، اجازه داده شد در لیگ برتر به خدمت تیم‎‌های ایرانی درآیند.

استفاده از کشتی‌گیر خارجی که در لیگ امسال برای هر کشتی بین ۵ تا ۱۲ هزار دلار هزینه دارد، علاوه بر پولی که باید به کشتی‌گیر پرداخت شود، هزینه ترانسفر اتحادیه جهانی، هزینه دلال و یا واسط انتقال، هزینه‌های پرواز و... را هم در برمی‌گیرد که عملاً اگر هر تیم بخواهد از سه کشتی‌گیر درجه یک و عنوان‌دار روس در روز پایانی لیگ برتر در ترکیب خود استفاده کند، به صورت میانگین ۲۰ هزار دلار برای دو کشتی به کشتی‌گیر پرداخت خواهد کرد که اگر از سه نفر در ترکیب خود استفاده کند، این رقم به چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار خواهد رسید، ضمن اینکه استفاده از خارجی‌ها هزینه‌های جانبی‌ای که ذکر شد را نیز در پی دارد.

یک نکته قابل تأمل اینکه، تا اینجای کار از بین تیم‌هایی که در لیگ برتر آزاد و فرنگی از کشتی‌گیر خارجی در ترکیب خود استفاده کردند، سه تیم پانلا و معینی‌پور در هفته‌های اول و سوم دور رفت لیگ آزاد و تیم شهرداری مسجد سلیمان در دور رفت لیگ برتر فرنگی حتی نتوانستند با صرف این هزینه سنگین، به برد مقابل حریف رسیده و تن به شکست دادند.

حتی ستارگان پاس ساری که با جذب اخمد ادریسوف و ماگومد کوربانوف توانست تیم دانشگاه آزاد را در هفته دوم ببرد، اما باتوجه به کیفیت کشتی این دو کشتی‌گیر روس و نتیجه حاصله مقابل حریفان درجه چندم ایرانی‌شان، اگر حریف آماده‌تر و بهتری مقابل‌شان قرار می‌گرفت چه بسا روس‌های ستارگان هم تن به شکست داده و سرمایه دلاری که صرف حضورشان در ایران شده بود، کاملاً هدر می‌رفت. کشتی‌گیر سبک وزنی که معینی‌پور مقابل بانک شهر استفاده کرد و با او به برد رسید هم در ثانیه پایانی و از کم‌تجربگی مهدی ویسی نهایت بهره را برد و ۴-۴ از شکست گریخت.

بودجه‌ای که تیم‌ها می‌توانستند برای عقد قرارداد با کشتی‌گیران داخلی هزینه کنند، اکنون در پروسه جذب خارجی، از بین می‌رود. البته که شاید استفاده از کشتی‌گیران صاحب‎‌نام خارجی در مرحله پایانی لیگ برتر غیبت ملی‌پوشان ایرانی را پوشش داده و رقابت‌های امسال را از رونق نیندازد، اما چه بهتر که سهمیه خارجی تیم‌ها بار دیگر به عدد ۲ رسیده و فرصت عقد قرارداد و کشتی گرفتن برای داخلی‌ها بیشتر فراهم شود. خصوصاً آنکه اکنون صرفاً کشتی‌گیران درجه یک به واسطه حضور در مسابقات رسمی و کسب مدال از شرایط مالی قابل قبولی برخوردارند و همچنان لیگ برتر منبع درآمدی کشتی‎‌گیران درجه دو به بعد است که کشتی برای پویایی به همه آنها احتیاج دارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟