ازسرگیری تولید نفت لیبی پس از پایان بحران سیاسی

ازسرگیری تولید نفت لیبی پس از پایان بحران سیاسی این کشور، به مازاد عرضه نفت در اروپا منجر شد و فروشندگان رقیب را وادار کرد قیمت خود را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۲۶۶۲۲۷
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳ 17 October 2024
|
404 بازدید
ضرر رقبا از بازگشت نفت لیبی به بازار اروپا
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شرکت ملی نفت لیبی، در سوم اکتبر پس از آن که رئیس جدید بانک مرکزی لیبی منصوب شد، از سرگیری تولید نفت را اعلام کرد. تولید لیبی در ۱۳ اکتبر، به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به سطح پیش از بحران سیاسی بود.
 
به گفته تحلیلگران و معامله‌گران، افزایش تولید لیبی با تعمیرات در پالایشگاه‌های اروپایی مصادف شد. چندین پالایشگاه در مدیترانه و شمال غرب اروپا، به صورت کامل یا جزئی تعطیل شده اند. این وضعیت، قیمت گریدهای نفتی رقیب را ضعیف کرد.
 
طبق داده‌های شرکت مالی LSEG، نرخ پریمیوم نفت «آذری لایت» جمهوری آذربایجان نسبت به نفت برنت، به یک دلار و ۵۵ سنت کاهش یافت که پایین‌ترین حد از آوریل بود.
 
سوفیا پریبلودناجا، تحلیلگر شرکت مشاوره FGE Energy اظهار کرد: اختلاف قیمت گریدهای نفتی مهم مدیترانه‌ای نظیر سی پی سی بِلِند، ساهاران و اس سیدار لیبی، در ۱۱ ماه اول اکتبر کمتر شد. عرضه میدان کاشاگان که تعمیراتش در ۱۰ نوامبر خاتمه مییابد، فشار نزولی بر قیمت گریدهای نفتی مدیترانه‌ای را تشدید خواهد کرد.
 
یک معامله گر گفت: قیمت نفت «وست افریکن» که جایگزین نفت لیبی است هم ضعیف‌تر شد. طبق آمار LSEG، نفت «بانی لایت» نیجریه، هفته گذشته با نرخ یک دلار در هر بشکه بالاتر از نفت برنت بسته شد و به پایین‌ترین نرخ از دسامبر سال ۲۰۲۳ رسید.
 
بحران بانک مرکزی لیبی، در پایان اوت آغاز شد و به تعطیلی چندین میدان و بندر نفتی منتهی شد. طبق داده‌های شرکت کپلر، صادرات نفت لیبی در سپتامبر، به حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته و نصف میانگین صادرات در ماه‌های ژوئیه و اوت بود. صادرات اکتبر تاکنون به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بهبود یافته و انتظار می‌رود رشد بیشتری هم پیدا کند.
 
پالایشگاه‌ها با فرض اینکه اختلال عرضه لیبی طولانی خواهد بود، توافق‌های لازم را برای تامین از منابع جایگزین انجام داده اند.
 
یک معامله گر گفت: پالایشگاه‌ها در اروپا همچنان محموله های نفت لیبی را خریداری خواهند کرد اما در موقعیت مناسب برای درخواست تخفیف سنگین قرار دارند.
 
بر اساس گزارش رویترز، ایتالیا، بزرگترین خریدار نفت لیبی است و یک سوم از صادرات این عضو اوپک را در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد و پس از آن، اسپانیا، فرانسه، آمریکا و یونان قرار می‌گیرند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟