رخ‌نمایی پدافند هوایی ایران در شب رسوایی اسرائیل

به نظر می‌رسد عوامل کلیدی از جمله خودکفایی و نوآوری داخلی، تربیت نیروی انسانی متخصص، تجربه دفاع مقدس، پیشرفت در حوزه رادار و سامانه‌های کشف، توسعه سامانه‌های یکپارچه پدافندی و پیشرفت در حوزه موشکی و پهپادی در سایه هدایت فرماندهی معظم کل قوا دست برتر را برای ایران در زمینه پدافند ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۸۰۱۹
|
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰ 26 October 2024
|
7127 بازدید

رخ‌نمایی پدافند ایران در شب رسوایی اسرائیل

به گزارش «تابناک» به نقل از ایمنا، کمتر از یک ماه از عملیات بزرگ «وعده صادق ۲» در تاریخ دهم مهرماه می‌گذرد، عملیاتی که با پرتاب ۱۸۰ موشک بالستیک، در پاسخ به جنایت‌های بی سابقه رژیم صهیونیستی در ترور شخصیت‌های بزرگی همچون اسماعیل هنیه، سردار عباس نیلفروشان و سید حسن نصرالله انجام گرفت و از همان دقایق ابتدایی حجم وسیع عملیات موفق موشکی ایران در حمله به پایگاه‌های رژیم اسرائیل با انتشار کلیپ‌های مختلفی که توسط خود صهیونیست‌ها منتشر می‌شد، مورد توجه مردم جهان قرار گرفت.

پیش از این حمله، دستگاه دیپلماسی کشورمان بارها در دیدارهای چندجانبه با سران کشورهای مختلف و رایزنی‌های متعدد در محافل بین‌المللی تاکید کرده بود که مقابله با رژیم صهیونیستی، باید به طور جدی در دستور کار نهادهای بین‌المللی و کشورهای منطقه قرار بگیرد، در غیر این صورت، تنش‌زایی مداوم و تلاش این رژیم برای جنگ افروزی در منطقه توسط ایران بی پاسخ باقی نمی‌ماند.

درواقع این عملیات یک اقدام ضروری برای حفظ امنیت ملی کشورمان در مواجهه با رژیمی بود که در طول یکسال گذشته مرتکب بزرگ‌ترین جنایت‌ها در منطقه شده است و با حمایت تمام عیار ایالات متحده و بی عملی سازمان‌های بین‌المللی به سگ هاری تبدیل شده که هیچ زبانی جز زبان زور را متوجه نمی‌شود.

پس از این عملیات که اعتبار پوشالی رژیم صهیونیستی و افسانه گنبد آهنین اسرائیل را به کلی از بین برد، بنیامین نتانیاهو در حالی که در پناهگاهی مستقر شده بود با دستانی لرزان مقابل دوربین قرار گرفت و مدعی پاسخ دهی فوری این رژیم به این حمله شد. پس از آن صهیونیست‌ها سعی کردند با راه انداختن یک جنگ روانی، دامنه عملیات پاسخ دهی خود را بزرگ نمایی کنند و حتی از حمله به تأسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های کشورمان سخن گفتند، در مقابل نیز مقامات مختلف سیاسی و نظامی کشورمان تاکید کردند در صورت هرنوع تعرض به خاک کشورمان، این تجاوز با پاسخ جدی و شدید ایران در همان سطح مواجه خواهد شد و حتی امیر موسوی، فرمانده کل ارتش پس از انتشار اخباری مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله اسرائیل به ایران، اعلام کرد: تهران تهدید به حمله اتمی دریافت کرد و پاسخ آن این بود که پاسخ ما در همان سطح و اندازه خواهد بود.

رخ‌نمایی پدافند ایران در شب رسوایی اسرائیل

تهدیدهای اسرائیل در روزهای گذشته در شرایطی ادامه داشت که این رژیم پس از تحمل شکست مفتضحانه پدافندی در برابر موشک‌های ایرانی، از استقرار سامانه آمریکایی «تاد» در این رژیم خبر داد تا در برابر واکنش‌های آتی ایران در امان باشد، این در حالی است که به گفته کارشناسان نظامی، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با پرتاب دست کم ۵۰۰ موشک بالستیک، تمامی زیرساخت‌ها و تأسیسات مهم رژیم صهیونیستی را در یک نوبت حمله مورد حمله قرار بدهد و موجودیت این رژیم منحوس را در آستانه فروپاشی کامل قرار بدهد.

دامنه محدود عملیات شب گذشته رژیم صهیونیستی در حمله به خاک ایران که در گزارش برخی رسانه‌های خارجی هم به آن اشاره شده و ضعیف ارزیابی‌کردن آنکه از سوی برخی «منابع مطلع» به رسانه‌هایی در داخل کشور اعلام شده، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که سران رژیم اسرائیل در ادعاهای پرتکرار خود طی سه هفته گذشته بر «پاسخ‌دهی شدید» به حمله گسترده هوافضای سپاه پاسداران به قلب سرزمین‌های اشغالی، تاکید می‌کردند؛ ادعاهایی که البته به نظر می‌رسد برای مصرف داخلی این رژیم بسیار بیش از آنچه آنان تلاش کردند در عمل رخ دهد، کارآمد باشد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای هدف قراردادن چند نقطه در تهران، خوزستان و ایلام در شرایطی پایان یافته که قرارگاه پدافند هوایی کشور در اطلاعیه‌ای از رهگیری و مقابله موفق با این اقدام خبر داد و تاکید کرد: «باوجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

انتشار تصاویری از مقابله هوشیارانه سامانه یکپارچه پدافندی کشور با اهداف متخاصم رژیم صهیونیستی، واکنش رسانه‌های عبری زبان را نیز در پی داشت و این رسانه‌ها اذعان کردند که تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران در واقع نمایشی بوده است و حمله مذکور هیچ هدف راهبردی را محقق نکرده است.

رسانه‌های عبری زبان اضافه کردند: واکنش ضعیف به ایران با هدف سیاسی صورت گرفت. هدف از این واکنش آرام کردن افکار عمومی و هواداران نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اقدامی انجام دادیم، بود.

در مجموع، به نظر می‌رسد ترکیبی از آمادگی دفاعی ایران و ضعف عملیاتی رژیم صهیونیستی باعث شده تا رژیم صهیونیستی به اهداف خود در این حمله نرسد و چند عامل کلیدی باعث موفقیت چشمگیر پدافند هوایی ایران شده است:

۱. خودکفایی و نوآوری داخلی: پس از انقلاب، کشورمان توانست با اتکا به توان داخلی، سیستم‌های پدافندی پیشرفته‌ای را طراحی و تولید کند.

۲. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد: جوانان مستعد و متخصص ایرانی توانستند جای خالی مستشاران خارجی را پر کرده و سیستم‌های پیچیده پدافندی را راه‌اندازی و ارتقا دهند.

۳. تجربه دفاع مقدس: جنگ تحمیلی باعث شد نیروهای پدافندی ایران تجربیات ارزشمندی کسب کنند و توانمندی‌های خود را در میدان عمل محک بزنند.

۴. پیشرفت در حوزه رادار و سامانه‌های کشف: ایران توانست رادارهای پیشرفته‌ای را طراحی و تولید کند که قابلیت کشف اهداف کوچک مانند پهپادها را دارند.

۵. توسعه سامانه‌های یکپارچه پدافندی: پروژه‌هایی مانند «پیامبر اعظم» باعث ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در کشور شد.

۶. پیشرفت در حوزه موشکی و پهپادی: توانمندی‌های ایران در زمینه موشک‌ها و پهپادها، قدرت بازدارندگی و دفاعی کشور را افزایش داده است.

۷. حمایت و هدایت رهبری: هدایت‌های فرماندهی معظم کل قوا و حمایت تمام قد ایشان از پیشرفت‌های دفاعی، نقش مهمی در موفقیت‌های پدافند هوایی داشته است.

رخ‌نمایی پدافند ایران در شب رسوایی اسرائیل

این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند که پدافند هوایی ایران به سطح بالایی از توانمندی و کارآمدی دست یابد. با این وجود، این تجاوز به خاک کشورمان که برای اولین بار به طور رسمی توسط سخنگوی ارتش رژیم جعلی اعلام شد، قطعاً بدون پاسخ باقی نخواهد ماند، علاوه بر این مطابق اطلاعیه ارتش، تاکنون شهادت دو تن از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی در حملات شب گذشته تأیید شده است و با توجه به چنین جنایتی، قطعاً همانگونه که وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه خود تاکید کرده است «جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع، که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.»

بنابراین، اگرچه ارزیابی‌های میدانی و اظهارات مقامات رسمی از دروغ بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره این حمله ناکام خبر می‌دهد، اما جمهوری اسلامی نشان داده هرگونه تجاوزی با واکنش متقابل مواجه خواهد شد و مدافعان جان بر کف ارتش و سپاه، هرگز از کنار چنین جنایتی عبور نخواهند کرد، البته همانطور که رهبر انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا در نماز جمله تاریخی نصر تاکید کردند، واکنش جمهوری اسلامی همواره بر مدار عقلانیت و هوشمندی است و ما در عرصه این نبرد «نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم.»

رخ‌نمایی پدافند ایران در شب رسوایی اسرائیل

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟