حاشیه‌ای بر یک مناظره اقتصادی؛

تغییرات رشد اقتصادی در دولت سیزدهم + سند/ خاندوزی درست گفت یا نیلی؟!

در مناظره‌ای میان سید احسان خاندوزی و مسعود نیلی، آمار رشد اقتصادی سه سال ابتدایی دولت های قبل مورد اختلاف قرار گرفت. خاندوزی از رشد چشمگیر اقتصادی در دولت سیزدهم دفاع کرد، در حالی که نیلی این رشد را وابسته به فروش نفت دانست و از آن انتقاد کرد. اما بررسی دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد که مسلما روند رشد اقتصادی از منفی به مثبت تغییر کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۸۳۲۶
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸ 10 April 2025
|
10404 بازدید
|

تغییرات رشد اقتصادی در دولت سیزدهم/ سه سال تغییر محسوس از منفی به مثبت

در مناظره‌ای که به تازگی بین سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، و مسعود نیلی، مشاور اقتصادی دولت یازدهم، برگزار شد، دو طرف در خصوص آمار رشد اقتصادی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بحث داغی داشتند. در این مناظره، هر یک از طرفین بر اساس آمار‌های مختلف، استدلال‌های خود را مطرح کردند که در برخی موارد تناقضات قابل‌توجهی داشت و این امر باعث شد تا موجی از واکنش‌های رسانه‌ای و اظهارنظر‌های بعضاً غیرمنصفانه در خصوص عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم شکل گیرد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت قبل، در این مناظره ادعا کرد که متوسط رشد اقتصادی سه سال آخر دولت روحانی منفی بوده، اما در سه سال نخست دولت سیزدهم، رشد اقتصادی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در مقابل، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی دولت یازدهم، اظهار داشت که رشد اقتصادی مثبت دولت سیزدهم عمدتاً به فروش نفت وابسته است و اعداد آن به هیچ وجه به ۱۳ درصد ادعایی وزیر سابق اقتصاد نمی‌رسد. او معتقد بود که رشد واقعی غیرنفتی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مطرح شده و تقریباً حدود ۶.۷ درصد برای سه سال است، که معادل میانگین ۲ درصد رشد برای هر سال می‌شود.

حال بررسی دقیق آمارها از منابع معتبر نظیر سایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح‌شده نیاز به دقت بیشتری داشتند.

در این مناظره، تفاوت‌های اساسی در داده‌های ارائه‌شده و سال‌های پایه محاسبات موجب ایجاد ابهاماتی در تحلیل‌ها شده بود. مثلاً در سال پایه ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ مرکز آمار، اختلافات قابل‌توجهی در نرخ رشد اقتصادی مشاهده می‌شود که در برخی موارد به ۵.۵ درصد می‌رسد و این موضوع نیازمند توضیحات بیشتری از سوی مرکز آمار است.

در حقیقت، آمارها نشان می‌دهند که رشد اقتصادی بدون نفت در سه سال پایانی دولت روحانی، بر اساس داده‌های بانک مرکزی (سال پایه ۱۳۹۵)، ۴.۱ درصد بوده است، در حالی که این میزان برای سه سال دولت رئیسی به ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

تغییرات رشد اقتصادی در دولت سیزدهم/ سه سال تغییر محسوس از منفی به مثبت

به‌طور مشابه، برای سال پایه ۱۴۰۰، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت به ترتیب منفی ۱.۴ درصد و ۶.۷ درصد بوده است، در حالی که برای سال پایه ۱۳۹۰، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سه سال دولت روحانی و رئیسی به ترتیب ۳.۱ و ۱۳.۸ درصد بوده است.

نرخ رشد اقتصادی با نفت نشان‌دهنده تفاوت‌های چشمگیر در عملکرد دولت‌هاست

برای سه سال دولت روحانی، نرخ رشد اقتصادی با نفت بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ منفی ۲ درصد بوده، در حالی که برای دولت رئیسی این میزان به ۱۳.۴ درصد افزایش یافته است. این نرخ برای سال پایه ۱۴۰۰ به ترتیب منفی ۱۰.۲ درصد و ۱۲.۳ درصد بوده است و در سال پایه ۱۳۹۰ نیز به ترتیب منفی ۶ درصد و ۱۷.۳ درصد گزارش شده است.

تغییرات رشد اقتصادی در دولت سیزدهم/ سه سال تغییر محسوس از منفی به مثبت

اما آنچه که باید در نظر گرفته شود این است که علی‌رغم اختلافات در گزارش‌های آماری و تفاوت‌های سال‌های پایه، تغییرات محسوس در روند رشد اقتصادی طی سه سال دولت سیزدهم از منفی به مثبت کاملاً مشهود است. این نکته‌ای بود که وزیر اقتصاد، سید احسان خاندوزی، به‌صراحت به آن اشاره کرد، اما متأسفانه این نکته مورد توجه مسعود نیلی قرار نگرفت.

در نهایت، بررسی دقیق‌تر آمارهای اقتصادی و توجه به تغییرات اساسی در روند رشد اقتصادی کشور، به‌ویژه با توجه به سال‌های پایه مختلف، ضروری است تا تصویر واقعی‌تری از عملکرد اقتصادی دولت‌ها ارائه شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
بزرگترین دستاورد خاندوزی فقیر کردن طبقه متوسط با جراحی اقتصادی بود نیازی به سنجش آمار رشد اقتصادی نیست انواع ناترازی ها و انواع کمبودها و فقر مردم و .... نشان دهنده واقعیت است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
البته اینم در نظر بگیرید که تمام نهادهای بزرگ اقتصادی با رئیسی بودند و بر روحانی. فرق ترامپ و بایدن فراموش نشود. با همه اینها، سفره ها در دوره رئیسی خیلی کوچکتر شد چون با حذف ارز کالای اساسی، مردم عادی بیچاره شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
خاندوزی ۱۱ میلیارد دلار رو توضیح نداد چی شد؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
جلوی صادرات گسترده گازوئیل به افغانستان را بگیرید که باعث باترازی انرژی شده و مفت مفت داره گازوئیل به افغانستان صادر می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
نیاز به این نمودارهای چپ اندر قیچی نیست مردم خودشان شرایط را با تمام وجود حس می کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
فیلم مناظره را من دیدم دکتر نیلی درست می گفت
این هم از اسرار است که با وجود فروش نفت بیشتر در زمان ریسی در آمد آن کجا هزینه شد .
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
بحران کرونا افت قیمت نفت در دولت روحانی و جنگ روسیه و رشد قیمت نفت در دولت رویسی نمیشه باهم مقایسه در ضمن دولت رورحانی با دولت ترامپ بود دولت ریسی با دولت بایدن خودتون قضاوت کنید
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
عددسازیهای دولت ها را که عیان است و همگان میدانند ولی انصافا حجم اقتصاد ایران در سه ساله دولت مرحوم رئیسی ۱۱ یا ۱۳ درصد بزرگتر شده بوده؟! رشد اقتصادی پیشرفته ترین و سریع ترین اقتصادهای دنیا در این دوره چقدر بوده؟! اگر حجم اقتصاد اینطور رشد داشته پس چرا مرحوم رئیسی حقوق کارمندان را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش میداد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
چون حجم اقتصاد ما نسبت به کشورهای آمریکا و اروپایی و چین و روسیه خیلی کوچکتره بنابراین درصد رشد اقتصادی با حجم کمتر پول بیشتر دیده میشه
مطلب پیچیده نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
با این رشد دولت رئیسی پس چرا وضعیت حال حاظر این گونه است
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
رشد اقتصادی در یک بازه زمانی بلند مدت ، نتیجه‌اش در سفره ملت نمایان می‌شود ، با یکی دو سال مردم هیچ چیزی را لمس نمی‌کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
چون یکسال هستش که دوباره دولت روحانی حاکم شده
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
بر اساس آمار بانک مرکزی رئیس، بیشترین رشد اقتصادی فضلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، یعنی در دوره روحانی بود که به بیش از ۶ درصد رسید و سند آشکاری از شل کردن تحریمها در دوران بایدن بود و دولت رئسی در فصلهای بعدی هرگز به این عد. نرسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
بدلیل آسانگیری بایدن در فروش نفت ایران در آمد ایران بیشتر شد ولی در رشد اقتصادی و رفاه مردم اثر نداشت
پیدا کنید پرتغال فروش را .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
ما هر دو دولت را لمس کرده ایم عطر آنست کخ خود ببوید نه آنکه خاندوزی بگوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
بله
زمان رئیسی قطع برق زیاد بود.
در دولت های اصلاح طلبان فروش برق به کشورهای همسایه زیاد.
دولت رئیسی مشکل اقتصاد بود
و دولت های اصلاح طلبان همیشه مشکل خطر حمله مستقیم دشمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
خدا رحمت کند شهید رییسی را ، آنچه براش مهم بود کار بود کار برای ملت،
روحانی فقط سیاسی کاری بلدند و در دولت روحانی هر روز بدتر از دیروز بود .
پزشکیان هم همینه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
در درستی و صداقت شهید رئیسی شک نیست ولی متاسفانه ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب را داشتند
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
آقای رئیسی خدابیامرز فرای مسئولیت هاش اقدام میکرد
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
عجب؟؟؟ پدر مردم و مملکت تو اون سه سال در امد
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
عجیبه که این نظرت اینقدر مخالف داره !! فقط تو اینو حس کردی؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
کار او فقط دور دور زدن در کشور بود ولی عملی در کار نبود .
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
خوب همین عددسازیهای مراکز رسمی را دکتر نیلی خیلی به زبان ساده ثابت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
آقا همین الان کل این مقاله داشت ثابت میکرد که نیلی اشتباه کرده....شما اصلا مقاله تابناک رو خوندین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
دکتر نیلی خودش دوره های مختلف شریک در این عدد سازها بوده ، پس خودش خودش رو نقض کرده...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
نو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
روحانی وارث ویرانه‌های حاصل از عملکرد دولت دهم بود؛ اما دولت منصوب سیزدهم دسترنج دولت روحانی رو به یدک کشید و در ۳ سال آنچنان ویرانی به بار آورده که با زمستان سخت به تابستان سخت‌تر کشاندند ملت، آن‌ها رو به مرز جنون رسانده ....
حالا هر طور بگید و بنویسید ملت نمرده و هنوز هم زنده هستند و دیدند و دارند می‌بینند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
چشم بسته میگویم مسعود نیلی درست میگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
هیچ دقت گرده اید، که شدیدترین تحریمهای غرب در دولتهای اصلاح طلب صورت گرفته است. این حاوی پیام مهمی است..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
ما با دلار و تورم اندازه می گیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
با دلار و تورم اندازه گرفته شده.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
الی گشت