خبرنگار تابناک گزارش داد: علاوه بر کمپانی نفتی اتریشی «او-ام-وی» که قرارداد طولانی مدت با ایران داشته تا به ایران سوخت بدهد و براساس مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین قطعنامه اتحادیه اروپایی مصوب 25 اکتبر 2010 که در آن صراحتا قید شده، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظفند سوخت در اختیار هواپیماهای مسافربری ایران قرار دهند و در حقیقت براساس متن اتحادیه اروپا تنها هواپیماهای باری ایران مشکلاتی در زمینه تامین سوخت در 27 کشور عضو کشورهای اروپایی دارند، معلوم نیست به چه دلیل مسئولان ایرانی هیچگونه اقدامی برای تامین سوخت هواپیماهای ایرانی انجام نمی دهند.
بنا بر این گزارش، چهار کمپانی بزرگ تامین کننده سوخت هواپیماهای مسافربری که در فرودگاههای بزرگ اروپا مانند فرودگاه «اورلی» پاریس و همچنین فرودگاه «هیترو» لندن هستند، اعلام آمادگی کردهاند که سوخت در اختیار هواپیماهای ایرانی قرار دهند، اما با انفعال ایران، هنوز مشکل هواپیماهای ایران برطرف نشده و همچنان با مشکل تأمین سوخت روبهرو هستند.
سازمان «ایکائو» در نامههای خود به ایران، اعلام کرده بود که عدم تحویل و ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برخلاف قوانین و مقررات پیمان «شیکاگو» و همچنین مقررات مصوب این سازمان است و عملی خلاف آییننامههای مصوب هوانوردی بینالمللی به شمار میرود.
بررسیهای خبرنگار «تابناک» حاکی است، وجود دلالان و واسطههای فروش سوخت جت هواپیما به هواپیماهای ایرانی، باعث ایجاد چنین وضعیتی برای هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای لندن و پاریس شده است و این درحالی است که حتی کمپانی انگلیسی «بی-پی» و «کیو هشت» نیز حاضرند قرارداد تامین سوخت با ایران را امضا نمایند و علاوه بر دو کمپانی یادشده، دو کمپانی دیگر اروپایی که در تمامی فرودگاههای اتحادیه اروپا دارای مخازن و تجهییزات ذخیرهسازی و ارسال سوخت هستند، میتوانند سوخت در اختیار هواپیماهای مسافربری ایرانی قرار دهند.