آغاز به کار نمایشگاه نقاشی یک ایرانی در توکیو؛

جای خالی هنرهای تجمسی ایران در سرزمین آفتاب تابان + تصاویر

در سال‌های گذشته، چندین هنرمند ایرانی با برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و عکس در ژاپن نسبت به شناساندن استعدادهای هنری و خلاقیت ایرانی به ژاپنی‌ها تلاش کردند و کوشش آنها نیز تا اندازه‌ای با اقبال عمومی‌ روبه‌رو شد، ولی اغراق نخواهد بود اگر بگوییم، هنوز بیشتر مردم عادی ژاپن، با شنیدن نام ایران، تنها دو واژه را که از کشور ما بیشتر در ذهنشان وجود دارد، می‌گویند: فرش ایرانی و گربه ایرانی.
کد خبر: ۱۹۱۸۲۶
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷ 21 September 2011
|
7132 بازدید
گزارش اختصاصی «تابناک» اجتماعی از توکیو ـ در میان میلیون‌ها ایرانی که این روزها در خارج از کشور زندگی می‌کنند، درصد ناچیزی، ژاپن را به عنوان محل اقامت خود برگزیده‌اند و طبیعتا به همین دلیل، جامعه ایرانیان در این کشور بر خلاف کشورهای عمده‌ای همچون ایالات متحده، کانادا، اروپا، استرالیا و ... که پذیرای بسیاری از ایرانی‌های مهاجر هستند، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و هنری و گروهی خود را به نمایش نمی‌گذارد.

به گزارش «تابناک»، کلانشهر توکیو و حومه آن، متراکم‌ترین منطقه جمعیتی جهان را تشکیل می‌دهند. این شهر در چند دهه گذشته، همواره گرانترین شهر جهان به شمار می‌آمده و به علت ریشه‌های فرهنگی و سنتی مردمانش و از سوی دیگر، توانایی مالی نسبتا خوب بیشتر ساکنان آن، هنرمندان برجسته سراسر جهان، همواره این شهر را محلی مناسب برای به نمایش درآوردن آثار خود می‌دانند و در همین راستا، هنرمندان جهان، همواره توکیو را به عنوان یکی از مقاصد خود برای برگزاری نمایشگاه برگزیده و تلاش می‌کنند تا آثار هنری خود را در این شهر به نمایش عموم گذارند.

بنابر این گزارش، در چند دهه گذشته، فیلم‌های ایرانی از محبوبیت و شهرت بسیاری در میان جامعه هنری ژاپن برخوردار بوده‌ است، به گونه‌ای که هر ساله در جشنواره بزرگ بین‌المللی فیلم توکیو و نیز فیلمکس (دیگر جشنواره مهم فیلم که هر سال در توکیو برگزار می‌شود) فیلم‌های ساخت کارگردانان ایرانی، جایگاه خوبی را از آن خود کرده‌اند و البته معمولا از فیلم‌های ایرانی استقبال خوبی نیز شده است.

در این باره باید گفت: دوستداران هنر هفتم در ژاپن، به خوبی با فیلم ایران آشنایی دارند، ولی با این حال، تعداد رویدادها و نمایشگاه‌های فرهنگی ـ هنری که هنرمندان ایرانی در توکیو برگزار می‌کنند، به اندازه‌ای کم و غیرقابل شمارش بوده که عموما در مطبوعات و رسانه‌های ژاپنی بازتاب زیادی نداشته است!

در سال‌های گذشته، چندین هنرمند ایرانی با برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و عکس در ژاپن نسبت به شناساندن استعدادهای هنری و خلاقیت ایرانی به ژاپنی‌ها تلاش کردند و کوشش آنها نیز تا اندازه‌ای با اقبال عمومی‌ روبه‌رو شد، ولی اغراق نخواهد بود اگر بگوییم، هنوز بیشتر مردم عادی ژاپن، با شنیدن نام ایران، تنها دو واژه را که از کشور ما بیشتر در ذهنشان وجود دارد، می‌گویند: فرش ایرانی و گربه ایرانی.



چه بسا شرایط دشوار و گرانی بیش از اندازه اجاره گالری‌های هنری در توکیو، اصلی‌ترین مانع و سد راه هنرمندان کشورمان در زمینه برگزاری نمایشگاه در پایتخت سرزمین آفتاب تابان بوده است!

اما گل مریم مسعود انصاری، هنرمند جوان ایرانی که از دو سال پیش در ژاپن زندگی می‌کند، به هر نحو که شده، مشکلات و موانع موجود را پشت سر گذاشته و با نمایش چندین اثر هنری نقش برجسته خود در یک گالری هنری در توکیو، هنر ایران را معرفی کرده است.

نمایشگاه انفرادی آثار گل مریم مسعود انصاری به نام تولد دوباره ـ که روز جمعه گشایش یافت و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت ـ‌ با استقبال نسبتا چشمگیر علاقه‌مندان به هنر روبه‌رو شده است.

این هنرمند ایرانی با ابتکار چشمگیری در به‌کارگیری از چندین عکس خانوادگی قدیمی و استفاده از آنها در آثاری شبیه به تندیس‌های نیم تنه ـ که شخصا با گچ آنها را شکل داده است ـ موفق شد هشت اثر هنری را ـ که چندین ماه مداوم در کارگاه و آتلیه خود در نزدیکی توکیو روی آنها کار کرده است ـ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد، به گونه‌ای که در نخستین روز برگزاری و روز دوم، شنبه ـ‌ که در واقع روز گشایش رسمی نمایشگاه بود ـ هنردوستان ژاپنی و‌ خارجی و نیز بسیاری از ایرانیان مقیم ژاپن از آثار هنر دست این هنرمند ایرانی بازدید نمودند.

خانم مسعود انصاری می‌گوید: «هنر کاری است که خودم برگزیدم. برام آرامش بخشه، تخلیه روحی‌ام میکنه، برای من مهمه که مردم خود من را در کارهایم ببینند... وقتی اومدم ژاپن، تلاشم این بود که بیکار ننشینم، تلاش کنم و پیش برم. منبع و انگیزه اصلی ام برای این آثار سفر به مناطق ویران شده در اثر سونامی در شمال ژاپن بود، من اونجا تخریب و ویرانی را به چشم دیدم، ویرانی برای من تولد دوباره بود. اونجا دیدم که مردم با وجودی که همه زندگیشون را از دست داده‌اند و خانه و زندگی شان ویران شده بود، ولی لبخندی روی لبشون داشتند و این برای من یک تولد و حیات دوباره بود، سفر نقطه عطفی بود برای آغازی نو».

گفتنی است بازدیدکنندگان ژاپنی بسیاری از این نمایشگاه دیدار کردند.

«یوری هاشیموتو»، خانم کارمندی که در روز دوم، شنبه به بازدید نمایشگاه آمده بود، نه تنها به شدت آثار به نمایش در آمده را تحسین می‌کرد، بلکه اقدام خانم مسعود انصاری در پذیرایی از بازدیدکنندگان با شله زرد و حلوا ـ که شخصا درست کرده بود ـ‌ را «ابتکار جالبی برای استفاده از این فرصت در راستای معرفی دیگر جنبه‌های ناشناخته کشور باستانی ایران به مردم ژاپن» دانست و عنوان می‌کرد که از دیدن هنر یک خانم جوان ایرانی تحت تأثیر قرار گرفته است.

او گفت: «نوآوری گل مریم و فکر جدیدی که خودش برای این آثار ارایه داده، برای من بسیار جالب و زیباست».
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟