کاتوزیان:تفکیک‌جنسیتی‌توهین‌به‌جامعه‌دانشگاهی‌است

کد خبر: ۱۹۸۸۵۶
|
۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸ 22 October 2011
|
2943 بازدید
رییس کمیسیون انرژی مجلس و استاد دانشگاه امیر کبیر تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را به دور از منطق دانست و گفت: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها باعث کاهش روابط غیر اخلاقی در جامعه یا دانشگاه و یا ارتقا سطح علمی دانشگاه نمی‌شود.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌و‌گو با خانه ملت طرح تفکیک جنسیتی را فاقد منطق و به دور از باور‌های صحیح اجتماعی دانست و گفت: تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها توهین مستقیم به جامعه دانشگاهی است و کسانی که مدعی هستند از این طریق اختلاط‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه معضلات اخلاقی جامعه کم و حریم شرعی و اخلاقی جامعه بیشتر حفظ می‌شود، هنوز دردرک پایه‌ای ابتدایی‌ترین مفاهیم روابط انسانی دچار مشکل هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با مردود اعلام کردن این نگاه که تفکیک جنسیتی ضریب معضلات اخلاقی جامعه را کاهش می‌دهد، افزود: کسانی که فکر می‌کنند با جداسازی دانشگاه می‌توانند حریم‌های اخلاقی را در دانشگاه به وجود آورند، گویا با مفاهیمی به نام آموزش، تعلیم و تربیت بیگانه هستند و برای حل معظلات اخلاقی تنها به دنبال نظام قهری می‌گردند.

وی آموزش صحیح از ابتدای دوران کودکی را تنها راه نهادینه کردن باور‌های صحیح مذهبی و اخلاقی در جامعه برای حفظ امنیت و سطح اخلاق در اجتماع و دانشگاه توصیف و تصریح کرد: هر گونه جداسازی تحمیلی در میان مردم به خصوص قشر دانشجو، نتیجه عکس در پی خواهد داشت.

 

اخلاق‌مداری و مذهب‌گرایی در جامعه با تعلیم و تربیت ممکن است نه تفکیک جنسیتی

کاتوزیان دو باور مطرح شده از جانب طرفداران این طرح را غیر منطقی و مردود خواند و گفت: دو توجیه سطحی و باور کور در این خصوص می‌تواند مطرح باشد بدین قرار که تفکیک جنسیتی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی و روابط خارج از چهارچوب اخلاق باید انجام شود است که ممکن است بین انسان‌ها به خصوص در سنینی که با دوران دانشجویی تداخل دارد اتفاق بیافتد.

وی افزود: این نگاه سطحی نگر است و لازم به یاد آوری است که روابط افسارگسیخته و خارج از چهار چوب اخلاق که بعضا در جامعه امروز نظاره گر آن هستیم، هرگز در دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد، چرا که بافت فضای دانشگاه‌ها با این موضوعات در تضاد است و حتی در بسیاری از مواقع فضای فکری در دانشگاه، مانع از رخ دادن مسائل و موارد خارج از چهارچوب اخلاق و شرعیات می‌شود.

تفکیک جنسیتی سطح علمی دانشگاه‌ها را ارتقا نمی‌دهد

کاتوزیان با مردود اعلام کردن باورارتقا سطح علمی دانشگاه‌ها در صورت تفکیک جنسیتی گفت: با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها در هیچ یک از آن‌ها آپولوساخته نمی‌شودو به طور یقین این باور که تفکیک جنسیتی سطح علمی را ارتقا می‌دهد باطل است و ارتقا سطح علمی باید از طریق راه کارهای منطقی و با دنبال کردن نگاه‌های معتدل و به دور از تعصب پیگیری شود.

کاتوزیان دلیل دوم مبنی بر ارتقا علمی دانشگاه‌ها در صورت تفکیک جنسیتی را به دور از نگاه کار‌شناسی خواند و تاکید کرد: در خواست من از کسانی که در پی القای باور ارتقا سطح علمی دانشگاه‌ها ر صورت تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها هستند نگاه منصفانه و قیاس کار‌شناسی بین دانشگاه‌ها ی تک جنسیتی و غیر تک جنسیتی کشور است.

وی ادامه داد: آیا بر‌ترین دستاوردهای علمی امروز کشور حاصل و خروجی معدود دانشگاه‌های تک جنسیتی است؟ آیا بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی در دانشگاه‌های دنیا زمانی به دست آمده است که این دانشگاه‌ها تک جنسیتی فعالیت می‌کردند؟ نخبگان کشور و دنیا در محیط‌های تفکیک شده به مطالعه و تحصیل پرداخته‌اند؟

کاتوزیان روابط مردان و زنان برجسته و نخبه در دنیا را تنها بر پایه مناسبات معمول اجتماع توصیف و تصریح کرد: از هر دو نگاه موضوع تفکیکی جنسیتی در جهت هر کدام از این باور‌ها که باشد، سخیف و ساده انگارانه است و دانشجویان به طور حتم این توهین را از یاد نخواهند برد و در صورت اجرای آن شکاف روحی عمیقی بین سیاستگزاران بخش آموزشی و دانشجویان کشور رخ می‌دهد.

وی با یاد آوری اهمیت نهاد دانشگاه در جامعه افزود: از دیدگاه من دانشگاه به عنوان بخشی از جامعه که بر‌ترین مفهوم آموزش در آن صورت می‌پذیرد از قداست معنوی و ارزش انسانی بالایی برخوردار است و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها زیر سوال بردن کرامت انسانی دانشجو و توهین به جامعه دانشگاهی و اساتید آن است و این طرح به مفهوم زیر سوال بردن فعالیت‌های علمی در سطح آموزش عالی کشور نیز هست و جامعه دانشگاهی آن را توهین به خود تلقی می‌کند.

برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها ، امکانات اجرایی لازم را در اختیار نداریم

کاتوزیان اساتید دانشگاهی موافق اجرای طرح تفکیک جنسیتی را در گیر نگاه‌های تند و رادیکال توصیف و تصریح کرد: با وجود آنکه اکثریت جامعه دانشگاهی نگاه خوب و مثبتی به مقوله تفکیکی جنسیتی دانشگاه‌ها ندارد اما به ندرت با استادانی که با تفکیک موافق هستند برخورد داشته‌ام که به نظر من این اساتید نگاه افراطی دارند و فاقد دید آینده نگر و یا جزیی نگر در خصوص این طرح هستند چرا که از ابتدای اجرای این طرح الزامات و تجهیزاتی نیاز است که از اساس از قوه توان اجرایی و امکانات ما خارج است.

وی با تاکید بر مشکل عملیاتی جدا سازی جنسیتی در دانشگاه‌ها افزود: آیا فضا برای این کار وجود دارد؟ آیا به اندازه کافی استاد برای پوشش کلاس‌های دانشگاهی که دوبرابر شده‌اند داریم؟ آیا بودجه این کار دیده شده است؟ پاسخ به این سوالات نشان می‌دهد که طرح برخواسته از احساسات باشد نه منطق و آینده نگری.

 

آیا بر‌ترین دانشگاه‌های امروز جامعه در رتبه علمی معدود دانشگاه‌های تک جنسیتی هستند؟

کاتوزیان در تشریح و مقایسه بین دانشگاه‌های تک جنسیتی و غیر تک جنسیتی کشور تاکید کرد: به هیچ وجه قصد زیر سوال بردن دانشگاه‌هایی هم چون دانشگاه الزهرا و دانشگاه امام صادق (ع) را ندارم اما آیا به راستی پیشتاز عرصه علمی کشور این دانشگا ه‌ها هستند که امروز در پی تعمیم این تجربه هستیم؟ بر‌ترین دانشگاه‌های کشور همانند شریف، امیر کبیر و یا دانشگاه تهران هر گز، تک جنسیتی نبوده‌اند بنابر این تفکر باطل است و مبتنی بر خیال بافی است و از جانب کسانی مطرح می‌شود که دید منطق مداری نسبت به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی ندارند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر لزوم ریشه یابی مشکلات فرهنگی به صورت کار‌شناسی برای حل معضلات فرهنگی اعلام کرد: کار‌شناسان اعلام کنند کدام مشکل فرهنگی کشور ناشی از اختلاط دختران و پسران در جامعه است که امروز باید برای رفع آن باید طرح تفکیک جنسیتی را اجرا کنیم؟ تجویز دارو بدون شناخت بیماری تنها مرض را مهلک‌تر می‌کند.

وی افزود: مشکل فرهنگی و روانی شاید توسط یک فرد یا یک نمونه فرد از جامعه به دانشگاه آورده شود اما این معضل با تفکیک قابل حل نیست و نمی‌توانیم از ترس تعارضات و چالش‌های فرهنگی موجود و احتمالی در جامعه زنان و مردان را از هم جدا کنیم.

کاتوزیان خواستار رعایتشان دانشجویان در دانشگاه‌ها شد و گفت: به نظر می‌رسد دستهای طراح این طرح به عواقب این تفکیک‌ها هیچ توجهی ندارند چرا که این تفکیک‌ها صدمات فرهنگی و اجتماعی جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد ساخت.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟