واکنش رئیس مؤسسه استاندارد به سخنان سردار مؤمنی در غرفه «تابناک»؛

برزگری: به برخی خودروسازان مهلت داده‌ایم؛ اما...

برزگری گفت: من باز هم همینجا و در سایت «تابناک» از سردار مؤمنی که دوست عزیز بنده است، می‌خواهم که سهم نقایص فنی در تصادفات فنی را بر پایه فرمت تهیه شده ما در اختیارمان گذارند تا ما بتوانیم کار علمی انجام دهیم و تجزیه تحلیل داشته باشیم.
کد خبر: ۲۰۰۸۹۶
|
۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳ 31 October 2011
|
10464 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ نظام‌الدین برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، با حضور در غرفه سایت «تابناک»، نسبت به اظهارت سردار مومنی واکنش نشان داد.
 


به گزارش «تابناک»، برزگری در تشریح دلایل مخالفتش با سخنان معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: سه عامل در تلفات جانی که در جاده رخ می‌دهد، اثرگذار است؛ نخست عامل انسانی که بیشتریت دخالت را دارد، دوم عامل جاده و راه و سوم، عامل خودرو و وسایط نقلیه که ما تنها بر این عامل نظارت داریم.

وی افزود: بنابراین، قانون بر پایه این سه عامل، وظیفه هر دستگاه را مشخص کرده است. سازمان ملی استاندارد، وظیفه نظارتی و حاکمیتی دارد و فرابخشی عمل می کند . به تازگی نیز بر پایه مصوبه شورای عالی اداری کشور، قرار شده، مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور قرار بگیرد. ما پیگیریم که بنا بر استانداردهای روز دنیا که در دو کمیته فنی جهانی «تدوین ایمنی جاده و ترافیک» مشغول به‌کار هستند، کار را جلو ببریم و در این زمینه، هفته گذشته اطلاعات بین‌المللی این کمیته‌ها را دریافت کردیم و استانداردهای ایمنی جاده و ترافیک را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهیم داد.

برزگر ادامه داد: بر حسب وظیفه حاکمیتی، ما وظیفه داریم که استانداردهای مربوط به دستگاه‌ها را برای رعایت شدن به ایشان اعلام کنیم؛ اما در مبحث استانداردهای تولید خودرو، بر پایه قوانین ابلاغ شده، یعنی قانون «ارتقا کیفیت خودرو و کالاهای صنعتی»، کیفیت خودرو صریحا به عهده سازمان استاندارد نهاده و شماره‌گذاری به عهده پلیس راهور ناجا گذاشته شده است؛ یعنی تقسیم کار صورت گرفته و همان گونه که شماره‌گذاری به پلیس سپرده شده و ما نمی‌توانیم در آن دخل و تصرفی داشته باشیم، در مقوله کیفیت خودرو هم، پلیس نمی‌تواند وارد شود و قانون در این باره به صراحت سازمان استاندارد را تعیین کرده است.

وی درباهر رعایت استانداردهای 55 گانه گفت: 51 مورد از استانداردهای 55 گانه بر عهده استاندارد است و چهار مورد بر عهده سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است که متولیان جداگانه ای دارد. در مورد آپشن‌هایی مانند کیسه هوا (ایربگ) و ترمز ای‌بی‌اس هم باید گفت، همان گونه که سردار مؤمنی هم گفته‌اند، ما در کشور، استانداردهای 55 را ملاک قرار داده‌ایم، در حالی که در کشورهای اروپایی، بر پایه استانداردهای کارخانه‌ای عمل می‌شود.

رییس مؤسسه استاندارد ادامه داد: ما بارها از پلیس راهور خواسته‌ایم که سهم سه عامل شکل گیری تصادفات (انسان، جاده و خودرو) را به ما اعلام کنند تا بتوانیم با آمارهای به دست آمده، در جاهایی که لازم است، استانداردها را ارتقا دهیم. حتی در این زمینه، فرمت خاصی طراحی کرده و در اختیارشان گذارده‌ایم، ولی متأسفانه نزدیک به سه سال است که پلیس آمار را در اختیارمان قرار نمی‌دهد. در حالی که ما انتظار داریم، اگر نقص فنی خودرویی عامل تصادف بوده، به ما اعلام کنند تا چاره کنیم.

وی افزود: اکنون بیش از بیست میلیون وسیله نقلیه، اعم از خودرو و موتورسیکلت، در سطح کشور رفت‌وآمد می‌کنند. باید توجه کرد که ما نمی‌توانیم مسئولیت این همه وسیله که بعضا فرسودگی‌های زیادی هم دارند، به عهده بگیریم. اگر خودروهایی که از سال گذشته تولید شده، به دلیل نقص فنی و رعایت نکردن استاندارد دچار سانحه شوند، پلیس بایستی به ما اعلام و نوع نقص را برای ما مشخص کند. من باز هم همینجا و از طریق سایت «تابناک» از سردار مؤمنی که دوست عزیز بنده است، می‌خواهم که سهم نقایص فنی در تصادفات فنی را بر پایه فرمت تهیه شده ما در اختیارمان گذارند تا ما بتوانیم کار علمی انجام دهیم و تجزیه تحلیل داشته باشیم.

برزگری درباره نحوه تعامل اداره استاندارد با خودروسازان گفت: از سال گذشته خودروسازان را ملزم به رعایت استانداردهای 51 گانه کردیم که در بیست سال گذشته رعایت نمی‌شد. به تازگی هم تولید خودرو پرتیراژ وانت پیکان را متوقف کردیم، چون استانداردهای مد نظر در آن رعایت نشده بود.

وی درباره دلیل امهال به برخی خودروسازان در رعایت استانداردها گفت: ما تلاش کردیم که همه خودروسازان را که سه خط تولید بزرگ هم دارد، ملزم به رعایت استانداردها کنیم ولی گاه بیشتر استاندردهای 51 گانه محقق شده بود و تنها چند استاندارد باقی مانده بود که در این مواقع تلاش کردیم که برای خودروساز مهلت دوباره ای در نظر بگیریم.

به عبارت ساده، درست است که بیست می‌خواستیم ولی هجده را هم پذیرفتیم تا با مهلت آخر خودشان را به بیست برسانند. البته پاسخ هم گرفتیم. سال گذشته، مدیران یکی از خودروسازان که سه خط تولید بزرگ هم دارد، از سختی‌های تغییر خطوط تولیدشان گلایه داشتند، ولی ما نپذیرفتیم و با نظارت‌های بعدی، پیگیر شدیم تا اینکه هر سه خط تولید را بنا بر خواست استاندارد تغییر دادند.

رئیس مؤسسه استاندارد در پایان نوید داد که به زودی و در راستای وظایف فرابخشی نهاد متبوعش، استاندارد در بخش سلامت هم وارد شود و به جز استاندارد وسایل و تجهیزات و مواد مورد نیاز کشاورزی، در محصولات کشاورزی هم راه یابد.

وی با اعلام این خبر افزود: به تازگی لوگویی را با نام «محصولات ارگانیک» طراحی کرده‌ایم و در صددیم تا از سال آینده، همه محصولات کشاورزی را که بدون نیاز به کود و سم و به صورت کاملا طبیعی (ارگانیک) تهیه شده‌اند، با این لوگو به مردم معرفی کنیم. 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
اي رئيس محترم سازمان استاندارد....
وجدنا قبول داريد نميشود كه صنايع توليدي خودرو و سازمان تاييد كننده آنها ( استاندارد) زير نظر يك نفر باشد؟.
شما مديريت تاييد صلاحيت ايمني خودروها را به پليس تفويض فرماييد. ...
مشكلات خيلي بهتر حل ميشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
.
.
.
اي رئيس محترم سازمان استاندارد....
.
.
وجدنا قبول داريد نميشود كه صنايع توليدي خودرو و سازمان تاييد كننده آنها ( استاندارد) زير نظر يك نفر باشد؟.
.
.
.
شما مديريت تاييد صلاحيت ايمني ودروها را به پليس تفويض فرماييد. ...
.
.
مشكلات خيلي بهتر حل ميشود
.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
اخيرا سازمان استاندارد زير نظر مستقيم پست رياست جمهوري قرار گرفته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
جناب آقای برزگری حرف های شما درست اما نکته مهمی را که فراموش کرده اید این است که تمام نکات ایمنی در ساخت خودرو در دنیا به این منظور است که خطای انسانی را جبران کند یا تلفات را کاهش دهد. برای مثال ترمز ABS برای این است که اگر راننده دیر ترمز کرد فاصله ایست را کاهش دهد و یا سیستم ترمز EBS برای این است که در هنگام ترمز کردن ناگهانی در هنگام پیچیدن و زمین لغزنده خودرو از مسیر منحرف نشود. اگر بخواهم تمامی این موارد را بنویسم همه برای تصحیح خطای راننده یا همان خطای انسانی در اتومبیل های امروزی نصب می شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
پس چرا کیفیت ماشین ها روز به روز پائین تر میاد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
چون روزها ماشينها را ميسازند.
بايد ساخت ماشين در شب انجام گيرد تا كيفيت روز به روز پائين نيايد.
راستي كيفيت يعني چي ؟!
علیرضا امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
آخه شما زورتون به خودرو سازها میرسه؟؟
بلوچ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
واقعا خودروهای ایرانی نمره شون 17 هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
همچین میگه برخی خودروسازان انگار 60تا خودروساز داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
هر شركتي بجاي ايران خودرو بود تا بحال بهترين محصولات را در بين سازندگان داشت ولي.....
گروگان خودرو ساز های ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
فقط به من بگید چطور وجدانتون قبول میکنه که جوابگوی خون هایی که در تصادفات جاده های داخلی ریخته میشه باشید ؟!؟
محبی
|
China
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
سلام
بعنوان یک صنعتگر کهنه کار عرض میکنم که اصلا خودرو ایرانی با قواعد سایر صنایع داخلی مقایسه نمیشود چرا که عمده اصرار بر تولید خودروهای مبتذل که از الگوهای 3 دهه گذشته تبعیت میکنند برپایه معادلات سیاست خارجی و خصوصا رقابتهای سیاسی داخلی بنا نهاده شده وطبیعی است توقف و یا ادامه تولید اینگونه محصولات در لابی های غیر صنعتی و غیر صنفی تصمیم گیری میشود.آقای برزگری هم ناراحت نباشند چون این روند مربوط به دوره ایشان نیست و از ایشان هم بازخواست نخواهد شد همانگونه که صد هاانسانی که در میان شعله های پزو405جان دادند و هیچکس حتی عذرخواهی هم نکرد.
همگان میدانند ما باپول یک پراید میتوانیم 2.5 دستگاه تویوتا یاریس بمردم تحویل بدهیم(مصرف سوخت+استهلاک+خدمات پس از فروش+ایمنی+طول عمر و..) ولی اصرار به صادرات به سوریه و ونزولاو سنگال یک پرسیتز سیاسی است که دولت بآن نیاز دارد وشوخی بردار هم نیست. اینجانب با همه عشق و علاقه به تولید داخلی با محاسبه های ساده ثابت کردم که خسارت تولید8 ساله اینگونه محصولات علاوه بر خسارتهای جبران نا پذیر دیگر از خسارت 8 سال جنگ تحمیلی هم فراتر رفته است. والسلام
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟