سرویس با بینندگان مطلب زیر توسط یکی از کاربران تابناک و از طریق ایمیل اختصاصی با بیینندگان ( karbar@tabnak. ir ) برای سایت ارسال شده است. تابناک بر حسب کارکرد رسانه ای خود، تلاش خود را برای پاسخگویی سازمان و مسئولان مرتبط با این درخواست به عمل آورد که نتیجه این پیگیری ها در قالب گزارش زیر برای اطلاع مخاطب محترم منتشر می گردد.
طرح مشکل:
با سلام و احترام
رسیدگی به شکایت .............. مالک خط ثابت 3311..33
به استحضار می رساند اینجانب ............... در صورت حساب دوره 19 مربوط به تاریخ 91/11/01 الی 92/01/01 با مبلغ 6666000 ریال مواجه گردیدم که مربوط به شبکه هوشمند کشوری بوده و با بررسی همکاران محترم شما معلوم گردید که 6200000 از آن مشخصاً مربوط به استفاده از شماره 9099070279 است که دایر کننده یک نوع بازی اینترنتی بر خط بوده است. متأسفانه روش کار این سایت تهیج و تحریص نوجوانان کم سن و کم تجربه بوده و با اغفال و سوء لستفاده از روحیات کنجکاوانه و ... این رده سنی اقدام به ارائه روشی ناجوانمردانه در کسب درآمد برای خود نموده اند. مدیران این سایت با پیشنهاد و ارائه راهکار متقلبانه در همان سایت به کاربران کم سن و سال خود می آموزند که اعتبار و credit خود را از طریق خط ثابت تلفنتان بدست آورید و با استفاده هر دقیقه 500 ریال n ریال برای ادامه بازی اعتبار بدست آروید. نوجوان اغفال شده هم به این روش ارائه شده تمکین می نماید و بدون اطلاع والدین خود و بدون اطلاع از دامی که بر سر راه خود و خانواده اش گسترده شده اقدام به انجام نسخه تجویز شده می نماید.
در نتیجه اوضاع چنان می شود که پس از گذشت قریب به سه ماه، (مالک خط) متوجه قضیه می شوند.
اگر سری به سایت مروبطه بزنید خواهید دید که تعدادی از کاربران از تلفن همگانی در این خصوص استفاده کرده اند و هزینه ها را مستقیماً از جیب شرکت مخابرات پرداخت می نمایند که در این صورت اقدام عاجل مسئولان مخابرات را می طلبد. از سویی تاکنون رویه جاری در شرکت مخابرات تهران یک طرفه نمودن خطوط پر مصرف (بالای دو میلیون ریال) بوده است لذا سؤال اینجاست که چطور هشدار برای اینجانب اتفاق افتاد و به همین دلیل از آن شرکت شکایت و درخواست رسیدگی به آن را دارم. چه بسا این صورتحساب به مبالغ بسیار بالاتر و میلیونی منجر می گردید گه البته با توجه به ساز و کار موجود و تأخیر در درج در صورتحساب مشترکین بعید هم به نظر نمی آید و احتمالا بنده باید منتظر هزینه های هنگفت تری در صورت حسابهای بعدی باشم. پرسش اینجاست که ایا رواست که با وجود این اقشار تورم و قیمت های افزاینده ،هیچ نظارتی بر عملکرد این مشترکین سودجو نشود و در نتیجه فشار ناخواسته بر گرده قشر کارمند وارد شود؟ لذا اینجانب به منظور احیای حقوق شهروندی و قانونی خود در صورت عدم رسیدگی موضوع توسط شرکت مخابرات استان ، به ناچار به دامن مراجع قضایی پناه خواهیم برد و با ارائه دادخواست قضایی موضوع را پیگیری نمود.
جوابیه:
با سلام
احتراماً ، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 336711 مورخ 92/5/14 آن نشریه تحت عنوان «عدم اطلاع رسانی مخابرات استان تهران ،به اطلاع می رساند
پس از بررسی های به عمل آمده مشخص شد شماره اعلام شده توسط مشترک مربوط به IN شبکه هوشمند کشوری است با توجه به اینکه هزینه استفاده از شبکه هوشمند کشوری به صورت دو ماه یکبار از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت مخابرات استان تهران اعلام می شود و این شرکت هزینه کارکرد IN شبکه هوشمند کشوری را مطابق هزینه کارکرد تلفن ثابت در پانزدهم ماه های فرد سال به مشترکین خود اعلام می کند صدور قبض میان دوره امکان پذیر نیست و نیز مشمول قانون آیین نامه شرکت مخابرات استان تهران مبنی بر قطع تلفن بدهکار (بالای 200 هزار ریال) نمی شود.
لازم به ذکر است در ابتدای هر تماس با شماره های IN شبکه هوشمند نرخ ارتباط در هر دقیقه مکالمه به تماس گیرنده اعلام و اختیار ادامه مکالمه یا قطع آن به مشترک داده می شودو در صورت ادامه تماس و استفاده از سرویس برابر با تعرفه اعلامی هزینه در قبض کار کرد تلفن مشترک منظور می شود و در صورت قطع ارتباط هیچگونه هزینه ای برای مشترک ندارد. »
شایان ذکر است چنانچه مشترکین از تلفن همگانی برای استفاده از شبکه هوشمند استفاده کنند هزینه تعلق گرفته از اعتبار کارت متقاضی کسر می شود.
همچنین مشترکین تلفن ثابت می توانند با سامانه 1818 تماس حاصل نموده و از میزان کارکرد تلفن خود در هر زمان مطلع و از همین طریق نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.