آنطور كه دبير علمي شانزدهمين كنگره تازههاي قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بين 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشي از آلودگي هوا فوت ميكنند كه اين ميزان با سقوط هواپيماي مسافربري در هر هفته برابري ميكند.
به گزارش آرمان، آلودگي هوا در كلانشهرهاي كشور به ويژه در تهران يكي از مهمترين معضلات چند سال اخير كشور بوده است. هر چند امسال با تمهيداتي كه سازمان حفاظت محيط زيست انديشيده تعداد روزهاي پاك و سالم افزايش پيدا كرده است اما، همچنان آلودگي معضلي مهم به شمار ميرود كه سلامتي شهروندان را تهديد ميكند. در سالهاي گذشته تعداد روزهايي كه تهران هواي پاك داشت از تعداد انگشتان يك دست بيشتر نميشد اما، امسال عنوان شده است كه تاكنون شش روز هواي پاك و حدود 120 روز هواي سالم داشتهايم. اين بهبود نسبي نتيجه اجراي طرحهاي كلان به ويژه جلوگيري از توزيع بنزين غير استاندارد آلاينده بوده است.
آنطور كه مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين كارشناسان وزارت نفت و بهداشت اعلام كردهاند بنزيني كه در داخل توليد ميشد استانداردهاي لازم را نداشت و در قدم اول بايد بنزين وارداتي استاندارد جايگزين بنزين آلوده ميشد. اين كار از ابتداي امسال به مرور انجام شد و آنطور كه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست حدود 20 روز پيش عنوان كرده است: پايشها و اندازهگيريهاي صورت گرفته در اين سازمان نشاندهنده كاهش آلودگي هواي تهران، كرج و اراك در مقايسه با پارسال است. معصومه ابتكار با اشاره به اينكه توزيع بنزين يورو 4 در برخي كلانشهرها موجب كاهش آلودگي هوا شده است گفت: يكي از آلايندههاي بسيار سرطان زا در بنزين پتروشيمي، بنزن بود كه از چرخه خارج شده است و ميزان بنزن بنزينهاي يورو 4 در حد استاندارد است.
دردسرهاي اصلاح يك كار اشتباهتوقف توزيع بنزين آلاينده و توزيع بنزين با كيفيت البته حواشي زيادي براي دولت و سازمان حفاظت محيط زيست داشت چنانكه، برخي از در مخالفت در آمدند و عنوان كردند بنزين وارداتي با كيفيت نيست و دستهاي پشتپردهاي در واردات بنزين آلاينده وجود دارد. ابتكار نسبت به اين اتهام افكني واكنش نشان داد و گفت: «برخي درصدد هستند با ابهامآفريني در اذهان عمومي دولت را تضعيف كنند اما، دولت و سازمان حفاظت محيط زيست با جديت پيگير مسائل مربوط به آلودگي هوا است. » بهبود نسبي كيفيت هوا در ماههاي سپريشده در سال جديد صحت ادعاهاي مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست كه يكي از دلايل اصلي آلودگي هوا را بنزين آلوده ميدانستند اثبات كرد به گونهاي كه، چند روز پيش محمدهادی حیدرزاده مديركل حفاظت محيط زيست تهران گفت: تهران از ابتداي سال ۶ روز هواي پاك داشته است. پيش از اين سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست گفته بود: تهران در پنج ماه گذشته 117 روز هواي سالم داشته است در حالي كه در مدت مشابه سال قبل تهرانيها 47 روز هواي سالم تنفس كردند.
خطر همچنان باقي استبا وجود موفقيت نسبي در زمينه كنترل و كاهش آلودگي هوا در كلانشهرهاي كشور همچنان آلودگي، معضلي مهم تلقي ميشود و به طور كامل خطر رفع نشده است. اگرچه آمار مقايسهاي حكايت از بهبود اوضاع دارد اما، تهران و چند شهر ديگر كشور همچنان جزو مناطق آلوده جهان به حساب ميآيند چنانكه، روز گذشته دبير علمي شانزدهمين كنگره تازههاي قلب و عروق تلفات آلودگي هوا را معادل سقوط هر هفته يك هواپيماي مسافري دانسته است. آنطور كه منابع خبر اعلام كردهاند مسعود اسلامي با بيان اينكه آلودگي هوا ازجمله مسائلي است كه عوارض آن همواره مورد بحث بوده، تصريح كرده است: در همين ارتباط پانلي با عنوان بررسي عوارض آلودگي هوا در اين كنگره در نظر گرفته شده است. تا با حضور پژوهشگران و متخصصان رشتههاي مختلف و با حضور معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست عوارض آلودگي هوا بررسي شود. او افزوده است: در اين پانل عوارض آلودگي هوا بر قلب، ريه و نقش آن در بروز سرطانهاي مختلف و تغييرات ژنتيكي جنين بررسي ميشود. اسلامي خاطرنشان كرده است: معصومه ابتكار در اين پانل وضعيت آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و برنامههاي لازم براي مديريت اين معضل را بررسي خواهد كرد. دبير علمي شانزدهمين كنگره تازههاي قلب و عروق درباره ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا تاكيد كرده است: براساس آمارها در سال 1391 در تهران بين 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشي از آلودگي هوا فوت كردهاند كه اين ميزان با سقوط هواپيماي مسافربري در هر هفته برابري ميكند.