معاون استاندار: شهر ری جزو تهران نیست

تهران 42 شهر دارد اما در موضوع حمل و نقل برای 41 شهر تجهیزات و امکانات با استانداری تهران است. شهر تهران ارتباطی با ما ندارد و اگر بخواهیم برای حمل و نقل عمومی کاری انجام دهیم تنها برای شهرستان های تهران است و خود شهرداری تهران مستقیم با وزارت کشور در ارتباط است.
کد خبر: ۴۶۰۵۵۱
|
۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳ 24 December 2014
|
8404 بازدید
معاون عمرانی استانداری تهران، در خصوص از آخرین وضعیت مسکن مهر، تخلف هتل آریانا، جدایی ری از تهران و بدهی 12 هزار میلیاردی دولت به شهرداری توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مهر، 17 شهریور 1392 سید حسین هاشمی رسما استاندار تهران در دولت یازدهم شد و پس از 22 روز یعنی در تاریخ نهم مهر 92 تعدادی از معاونان و مدیران خود را در استانداری تهران منصوب کرد که یکی از آنان مهندس حسن کریمی معاون عمرانی استانداری تهران بود.

مطالعه و بررسی استعدادهای منطقه ای در امور خدمات عمومی و عمرانی، فراهم آوردن زمینه همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای دستگاههای دولتی و سازمانهای محلی، نظارت و پیگیری در تهیه و تصویب و اجرای طرحهای جامع هادی و تفصیلی شهرها و نقشه جامع شهرسازی حریم شهرها و ضوابط و مقررات شهرسازی طرح های مذکور، پیگیری در تخصیص تسهیلات تکلیفی به طرحهای ذیربط، اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم بمنظور پیشگیری، کنترل و مهار بحرانهای ناشی از حوادث، انجام وظایف مربوط به ریاست شورای هماهنگی ترافیک استان، نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی- استانی )، اعمال نظارتهای قانونی وزارت کشور در امور شوراهای اسلامی و شهرداریها و دهیاریها بخشی از وظایف این معاونت در استانداری محسوب می شود.

حسن کریمی پس از حدود 500 روز مسئولیت معاونت عمرانی استانداری تهران برای نخستین بار در یک گفت‌وگوی تفصیلی به پرسش هایی پاسخ می دهد که شاید پیش از این پاسخ روشنی به آن داده نشده بود.

دولت یازدهم مبنا را تعامل با شهرداری تهران گذاشت و تاکنون استاندار و شخص شهردار هم ملاقات هایی داشته اند آیا این تعامل در سطح معاونت ها و به ویژه معاونت عمرانی استانداری است؟

این تعاملات نسبی است و نسبت به گذشته روابط خیلی بهتر شده است.

یعنی این روابط آنقدر خوب است که شهرداری می گوید 12 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم؟! نتیجه این تعامل این اظهار نظر بوده است؟

این طلب ارتباطی به ما ندارد. ما یک روابط میان شهرداری با دولت داریم و یک روابط هم میان استانداری با شهرداری تهران است که ارتباطی با هم ندارد. وقتی می گویند دولت بدهکار است این مستقیم به معاونت راهبردی ریاست جمهوری بر می گردد.

شما می دانید این بدهی برای چیست؟

فکر کنم مهمترین بدهی موضوع بودجه مترو و حمل و نقل است که از دولت گذشته مانده است. همانطورکه دولت به همه پیمانکاران بدهی دارد شهرداری هم یکی از آنهاست و نتوانسته تعهداتش را عملی کند.

کاری به دولت قبل نداریم و بهتر است در مورد این دولت صحبت کنیم. موضوع حمل و نقل عمومی از مترو تا اتوبوس مسئله مهم و ضروری برای تهران است. لطفا در مورد وضعیت مترو اقماری در شهرستانهای تهران، تامین اتوبوس های نو و همچنین خودروهای فرسوده با وجود بودجه کم استان تهران توضیح دهید؟

شهر تهران ارتباطی با ما ندارد و اگر بخواهیم برای حمل و نقل عمومی کاری انجام دهیم تنها برای شهرستان های تهران است و خود شهرداری تهران مستقیم با وزارت کشور در ارتباط است.

الان تهران چند شهر دارد؟

تهران 42 شهر دارد اما در موضوع حمل و نقل برای 41 شهر تجهیزات و امکانات با استانداری تهران است.

در مورد موضوع خودروهای فرسوده و اقداماتی که استانداری در حال اجرای آن است توضیح ندادید؟

در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری تهران، محیط زیست، وزارت نفت و ریاست جمهوری در حال پیگیری هستیم.

می توانید شفاف تر توضیح دهید.

ببینید! این مشکلات سالها بوده و دولت یک ساله نمی تواند با تیم جدید استانداری به سرعت این مشکلات را رفع کند. الان در موضوع اتوبوس قراردادهایی منعقد شده و آرام آرام ناوگان اتوبوسرانی کشور نو می شود و اتوبوس های تهران بزودی تحویل می شود. البته این را هم بگویم که 4 سال است که یک اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور نشده است. در مورد تاکسی ها هم همینطور که با پیگیری استانداری تهران اقداماتی خوبی در حال انجام است که تنها مشکل ما تسهیلات بانکهاست که این مشکل هم در حال برطرف شدن است.

در مورد خط مترو شهرهای اطراف تهران، الان وضعیت چگونه است؟

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. استانداری تهران هیچ پروژه جدیدی را در دستور کار ندارد. آنقدر پروژه نیمه تمام داریم که تازه پروژه های بالای 80 درصد را داریم نهایی می کنیم. مترو تهران ورامین - پیشوا و گرمسار یکی از همین پروژه هاست که به دلیل اختلاف نظر میان راه آهن و مترو متوقف شده است. این اقدام مترو غیرقانونی بوده اما در آن دوران راه آهن موافقت کرد تا اینکه در این دولت مخالفت خود را اعلام کرده و جلوی کار را گرفته است.

این گره کی برطرف می شود؟

فعلا که کار متوقف شده است. جلساتی در سطح وزارت راه و شهرسازی گذاشتیم و حتی بازدیدی هم با وزیر و مدیرعامل راه آهن داشتیم که امیدواریم به زودی حل شود.

خطوط متروی دیگری برای استان تهران در دستور کار ندارید؟

 مصوبه ای که داریم مترو تهران - اسلامشهر است که باید هرچه زودتر انجام شود.

موضوع حریم پایتخت در چه وضعیتی قرار دارد؟

یک مصوبه در شورای شهرسازی داریم اما با برخی از قوانین تعارض دارد. ما با شهرداری اختلافی نداریم و کارها توافقی است. به اعتقاد من زمانی این مشکل حل می شود که قانون تقسیمات کشوری اصلاح شود. در قانون فعلی آمده است که حریم هیچ شهری نمی تواند فراتر از مرز تقسیمات سیاسی باشد. یعنی اینکه یک وجب نمی تواند تهران وارد شهر ری و شمیرانات شود اما الان این تداخل وجود دارد و ما هم وضعیت موجود را پذیرفته ایم تا اینکه قانون اصلاح شود.

در دولت قبل استانداری تهران سهم شهرداری را از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت نکرد و اعلام کرد که به جای آن پارکینگ می سازم! آیا در دولت یازدهم این سهم پرداخت شده است یا همچنان می خواهید پارکینگ سازی کنید؟

یکی از مواردی که شهرداری در حساب ها و طلبهایش عنوان می کند همین موضوع است.اما باید بگویم که در سال گذشته این اعتبارات پرداخت شد و حتی سهم 6 ماهه سال 93 را اگر اشتباه نکنم و عدد شاید بالا و پایین باشد به مبلغ حدود 30 میلیارد تومان پرداخت کرده ایم.

مسکن مهر در دولت قبل یکی از مهمترین پروژه های تهران محسوب شد و حدود 250 تا 300 هزار مسکن به شهروندان تهرانی قرار شد واگذار شود اما در دولت یازدهم مشخص شد این پروژه با مشکلاتی روبرو است. الان آخرین وضعیت مسکن مهر تهران چگونه است؟

الان حدود 380 هزار مسکن مهر در سطح استان تهران (کل مسکن مهر در کشور 2 میلیون مسکن است) داریم. 50 درصد این واحدها ساخته و به مردم واگذار شده و الباقی این واحدها همچنان در حال ساخت است که برخی 10 درصد و برخی هم 50 درصد پیشرفت داشته است. هرچند برخی از این پروژه ها فاقد فضای سبز، پاسگاه و مدرسه است.

یعنی شهروندانی که در آن 50 درصد مسکن مهر که تحویل داده شده از تمامی خدمات شهری بهره مند هستند؟

هیچ شهروندی در مسکن مهر تهران بدون مشکل نیست. شاید شهرک اندیشه کمترین مشکل را داشته باشد.

آیا برآوردی هم برای تامین نیاز ها داشته اید؟

قطعا برآورد داریم. مثلا ما نیاز به 350 مدرسه داریم. همچنین تعداد کلانتری ها و پاسگاه ها و درمانگاه ها و... را هم داریم تا تامین شود. البته این را هم بگویم داشتن آمار بخشی از کار است اما تامین مالی آن اولویت دارد. اگر کل بودجه تهران در سه سال آینده را هم فقط برای مسکن مهر هزینه کنیم پاسخگوی چالش ها نیست. دوستانی که مسکن مهر را شروع کردند فقط دنبال ساخت خانه بودند و نیازهای جانبی را اصلا پیگیری نکردند.

مسکن مهر تهران چه میزان توان استانداری را گرفته است؟

با درگیری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، ادارات آب و برق و تلفن و گاز، آموزش و پرورش و...، 50 درصد وقت استان را از آن خود کرده است.

آیا بعنوان استانداری وارد موضوع تخلفات شهرسازی در تهران می شوید؟

بله حتما. ما وظیفه داریم بر اساس اصول شهرسازی طرح های تفصیلی را تهیه کرده و اجرایی و حتی نظارت کنیم. در این دوره شورای عالی شهرسازی شدیدا با تخلفات تهران برخورد می کند.

با توجه به این گفته ها اما در موضوع هتل آریانا کمی تعلل شد و هنوز هم مشخص نیست متخلفان چرا در حاشیه امن قرار دارند؟

این اقدام از همان اول خلاف بوده اما چون دستگاه دولتی پروانه ساخت صادر کرده بود با توجه به احترام حقوق مالکین ما گفتیم آن قسمتی که پروانه دارد باید بماند و الباقی که تخلف است باید تخریب شود. وزیر کشور هم همین را اعلام کرد و حتی در کمیسیون ماده 99 هم حکم ساخت 7 طبقه تایید شد و این کمیسیون اعلام کرد که از طبقه 7 تا 12 باید تخریب شود.

یعنی به نوعی این ساخت هتل را قبول دارید؟

قطعا در این مکان ساخت هتل غیر قانونی است. اما مسئولان آن زمان صلاح دانستند و مجوز دادند.

واقعا چه دستگاهی تخلف کرده است؟

همه دخیل بودند و نمی توان گفت یک دستگاه تخلف کرده است. در شورای توسعه که به ریاست استاندار وقت بوده تصویب شده است و تنها دستگاهی که مخالف بوده سازمان آب بوده و کسی هم گوش به حرفش نداده است.

یعنی نفوذ مالک موجب این مصوبه شده که هتل غیرقانونی ساخته شود؟

نمی دانم و نمی توانم اظهار نظر کنم.

آیا این پرونده حقوقی شده و اقدامی کرده اید؟

یک ستادی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان داریم و در آن متخلفان را معرفی کردیم. بخشدار، دهیار و محیط زیست و آب و خیلی های دیگر در این پرونده هستند.

با تمام این تفاسیر قانون می گوید اداره آب می تواند بدون حکم دادگاه هرگونه تعرض در حریم رودخانه را تخریب کند اما مماشات می شود؟

دیگر از این موارد نداریم. تا امروز 100 پرونده از سازمان آب داشتیم که در نوبت تخریب است و تا امروز بیش از 2700 حکم تخریب داشته و 2000 مورد اجرای حکم تخریب داشته ایم.

آیا در پرونده های زمین خواری اعمال نفوذ و دادن رشوه به شما بوده است؟

به طور مستقیم به ما پیشنهاد نمی شود. اما به عوامل کار فشار می آورند. حتی تهدید کرده اند.

در موضوع زمین خواری آیا افرادی هم هستند که اعمال نفوذ کنند و مانع تخریب ویلا شوند؟

اینقدر جو در تهران منسجم است که این حرف ها در میان نیست. حتی شخص آقای استاندار هم این اجازه را نمی دهد و ناجا و قوه قضائیه هم خوب ایستاده است. البته ناگفته نماند که احکام زیادی در گذشته بود که تخریب نشده بود.

آیا استانداری بدهی به پیمانکاران در سطح استان دارد؟

خیلی زیاد! فقط به پیمانکاران اداره راه 200 میلیارد تومان بدهی داریم که باید به اداره راه بدهیم. خیلی از پروژه ها هم تعطیل شده بود.

شما با حکم استاندار تهران عضو شورای مدیریت بحران شهر تهران شدید و خود استانداری تهران هم مدیریت بحران دارد واقعا مدیریت بحران استانداری چه کار می کند؟

خودمان گله داریم و یک اشتباهی شده است! دو مدیریت بحران در تهران درست نیست. این در حالی است که در شهر تهران استانداری هیچ مسئولیتی در مدیریت بحران ندارد با این حال آماده کمک هستیم.

آیا موافق انتقال پایتخت هستید؟

این را عملی نمی بینم. زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی این خیز برداشته شد و توانش هم بود اما نتونستیم انجام دهیم.

شنیدیم خود ساختمان استانداری تهران هم مشکل تغییر کاربری دارد و گفته شده قرار است هتل شود؟

کل منطقه عباس آباد تهران قرار بوده که منطقه تفریحی باشد. این ساختمان هم اداری ساخته شده و کلی هم هزینه شده است. اما چون منطقه گردشگری است به شهرداری پیشنهاد داده ایم که حاضریم در ازای ساختمان مناسب این ساختمان را برای رفاه مردم در اختیار گردشگری و مردم قرار دهیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟